LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Bert Gres
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2014 22:38

berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door Bert Gres »

in 1989 heb ik via een tussenpersoon een levensverzekering afgesloten met een looptijd van 22 jaar.
hierin zat uiteraard een flinke provisie voor de tussenpersoon. (ik schat zo'n Hfl 1800 per jaar voor de eerste 5 jaren, dus totaal Hfl 9000). In 2001 heeft er een belastingherziening plaatsgevonden waardoor de maximaal toegestane lijfrentepremie is verlaagd. De bestaande verzekering is toen premievrij gemaakt en er is een nieuwe verzekering als voortzetting van de oude afgesloten met uiteraard een veel lager premiebedrag.
De beide polissen liepen ongeveer 2 jaar geleden af en op advies van de tussenpersoon (uiteraard een ander, maar een voortzetting van hetzelfde bedrijf.) is het geld toen op een z.g. lijfrenteuitstelrekening geparkeerd in afwachting van het bereiken van de 65 jarige leeftijd Dit advies en de bemiddeling heeft mij toen niets gekost, maar dat lijkt me ook een logische voortvloeisel uit de eerder afgesloten polissen.
Nu wil ik de polissen tot uitkering laten komen als aanvulling op mijn pensioen. Omdat hij de voorgeschiedenis kent heb ik daartoe de rechtmatige opvolger van de tussenpersoon welke de polissen heeft verkocht benaderd. Hij vraagt nu een vergoeding van € 300 voor deze bemiddeling omdat dit een nieuw product is. Op zich is dit geen wereldbedrag, maar ik ben van mening dat deze afwikkeling nog hoort bij het afsluiten van de beide polissen en met de provisie over die polissen ook betaald is.
Hoe is uw visie hierin?
mvg Bert Gres

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste heer Gres,

U heeft in 1989 een auto gekocht. Deze heeft u in 2001 vervangen voor een andere auto. In 2011 heeft u nogmaals een ander voertuig gekocht en nu in 2014 koopt u weer een andere auto. Gaat u er dan ook van uit dat u de vorige auto's gratis heeft ontvangen en de auto van 2014 ook kosteloos aan u wordt verstrekt?

Met uw verzekering is het precies hetzelfde. Enige verschil is dat u nu de kosten kunt zien en deze niet langer zijn verborgen in het totaal bedrag zoals wel bij de producten van 1989,2001 en 2011 is gebeurd.

Volkomen terecht dat er een vergoeding wordt gevraagd en dat deze vooraf duidelijk is. Dit voorkomt dergelijke discussies in de toekomst. Precies zoals onze wetgever heeft gewenst.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door joep873 »

Nee het verschil is dat de levensverzekeringen vroeger inclusief alle kosten werden verkocht en dat voor nieuwe verzekeringen de kosten apart betaald moeten worden.
Als voor een oude verzekering de kosten al betaald zijn mag de tussenpersoon ze niet opnieuw berekenen.
Klagen bij de AFM dus, die zijn dol op dit soort tussenpersonen.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste Joep,

Klagen mag hoor en ook bij de AFM, het heeft echter geen zin.

De heer Gres wil een nieuw product dat door onze wetgever als complex is bestempeld. Daarom mag er geen provisie meer worden betaald. Er zullen echter wel werkzaamheden moeten worden verricht en dus zullen er kosten zijn die in rekening zullen worden gebracht.

In de producten die de heer Gres tot nu toe had zat wel provisie (in alle 3, dus daar gaat u redenatie al mank. In uw voorbeeld zou in product 2 en 3 ook geen provisie meer mogen zitten) maar in het nieuwe product mag dit niet meer.

Een aparte nota is in dit geval dus de enige mogelijkheid.
Laatst gewijzigd door Lisare op 20 feb 2014 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door JanvL »

Dit soort discussies zie je wel vaker. Ik begrijp ze niet.
Men moet wel bedenken dat in de oude (met provisie dus)tijd op expirerende lijfrentepolissen ook provisie werd toegekend. Gangbaar was toen 1,5% van de beschikbare koopsom.
Dat bedrag zal veel hoger zijn (gelet op de toenmalige provisie) dan de nu gevraagde € 300,-.
M.a.w. TS is veel goedkoper uit maar vind zelf dat er wel geklaagd mag worden?!

Nog afgezien daarvan, de huidige adviseur heeft niets te maken met de provisies van de vorige adviseur.
Er moeten nu werkzaamheden worden verricht (en die zijn niet gering) waarvoor hij betaald wenst te worden. Dat de huidige adviseur de polissen heeft overgenomen van de vorige zegt alleen iets over de zorgplicht maar niet over nieuwe werkzaamheden.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door ruud_a »

het is altijd lastig om in te schatten hoe een wetgever iets heeft bedacht, maar het lijkt mij toe dat u inderdaad een nieuw product aanschaft.
u moet namelijk met het geld dat op de rekening staat een lijfrente aanschaffen.
aanschaffen betekent in dit geval kopen.
en als je iets koopt moet het per definitie een nieuw product zijn.

en ik heb in ieder geval nooit de term omzetten horen gebruiken bij lijfrentepolissen.
in dat geval zou het het zelfde product zijn geweest.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: berekening provisie voor afwerken levensverzekering

Ongelezen bericht door ruud_a »

JanvL schreef:Dit soort discussies zie je wel vaker. Ik begrijp ze niet.
Men moet wel bedenken dat in de oude (met provisie dus)tijd op expirerende lijfrentepolissen ook provisie werd toegekend. Gangbaar was toen 1,5% van de beschikbare koopsom.
Dat bedrag zal veel hoger zijn (gelet op de toenmalige provisie) dan de nu gevraagde € 300,-.
M.a.w. TS is veel goedkoper uit maar vind zelf dat er wel geklaagd mag worden?!

Nog afgezien daarvan, de huidige adviseur heeft niets te maken met de provisies van de vorige adviseur.
Er moeten nu werkzaamheden worden verricht (en die zijn niet gering) waarvoor hij betaald wenst te worden. Dat de huidige adviseur de polissen heeft overgenomen van de vorige zegt alleen iets over de zorgplicht maar niet over nieuwe werkzaamheden.

TS heeft het over voortzetting van het zelfde bedrijf.
dan zijn de verplichtingen mogelijk mee gegaan.

hoewel het misschien wettelijk ook wel mogelijk is je bedrijf te verkopen en daarna weer terug te kopen en van alle verplichtingen af te zijn.
het zou me niet verbazen als dit zo is.

Gesloten