LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek incasso Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
grote_smurf
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2013 11:55

Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door grote_smurf »

De nieuwe regels zijn in het nieuwe IBAN wereldje : dat de automatisch incasso's van banken nu via de nieuwe regel loopt

Het te incasseren bedrag (hypotheek dus) MOET 4 dagen voor de incasso datum , op je rekening staan , maar ik krijg mijn salaris pas 1 dag voor einde maand.
Dus ik ga daar nooit aan voldoen.

Voorbeeld hypotheek is 1500 euro , nu moet je rekening 4 dagen voor de incassodatum , die is volgens het hypotheek overeenkomst de 1 ste van de maand is, positief zijn dus meer dan 1500 euro geen cent minder anders word de incasso gestorneerd. (niet uitgevoerd)

Rabo zegt het is mijn probleem , nee zeg ik, ik moet, gezien het hypotheek overeenkomst, de 1 ste van de maand een positief saldo voor de incasso.
Nu past de Rabo ( de bank wereld ) de regels aan en moet de klant maar schikken.

Is dit allemaal maar zo ? waar is die (hypotheek)contracten dan voor ?

Ik hoop dat er meerder mensen deze problemen hebben.

mvg
jeroen

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

grote_smurf schreef:De nieuwe regels zijn in het nieuwe IBAN wereldje : dat de automatisch incasso's van banken nu via de nieuwe regel loopt

Het te incasseren bedrag (hypotheek dus) MOET 4 dagen voor de incasso datum , op je rekening staan , maar ik krijg mijn salaris pas 1 dag voor einde maand.
Dus ik ga daar nooit aan voldoen.

Voorbeeld hypotheek is 1500 euro , nu moet je rekening 4 dagen voor de incassodatum , die is volgens het hypotheek overeenkomst de 1 ste van de maand is, positief zijn dus meer dan 1500 euro geen cent minder anders word de incasso gestorneerd. (niet uitgevoerd)

Rabo zegt het is mijn probleem , nee zeg ik, ik moet, gezien het hypotheek overeenkomst, de 1 ste van de maand een positief saldo voor de incasso.
Nu past de Rabo ( de bank wereld ) de regels aan en moet de klant maar schikken.

Is dit allemaal maar zo ? waar is die (hypotheek)contracten dan voor ?

Ik hoop dat er meerder mensen deze problemen hebben.

mvg
jeroen
Zo'n hypotheekcontract is normaliter voor 30 jaar, in die tijd veranderen bancaire systemen, en eigenlijk alles in het dagelijks leven enorm. Los daarvan is er strikt genomen niks aan de hand, ze incasseren nog steeds zoals afgesproken de 1e van de maand. Er is alleen wat veranderd in het achterliggende bancaire systeem welke jullie beiden gebruiken. En dat is voor elke Nederlander hetzelfde, niet uniek voor mensen met een rabobank rekening waar een hypotheeksom van afgeschreven wordt.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens is er een oplossing voor, een aparte rekening waar je een maand op vooruit stort.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dit is bij de ING opgevangen door bv. een Kredietlimiet te hebben van € 1.500,-. Hierdoor is het mogelijk dat er 4 dagen voor uw salaris bijschrijving een incasso kan plaatvinden van € 1.500,- die in werkelijkheid pas plaatsvind nadat uw salaris gestort is. Dus geen negatief saldo op uw rekening.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kunt ook gaan klagen bij je werkgever en vragen waarom hij het salaris zo laat overmaakt. Betalingen op de eerste van de maand zijn niet zo bijzonder, salaris een dag daarvoor uitbetalen wel. Meestal wordt salaris (in geval van maandsalarissen) rond de 22e...25e uitbetaald.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Ondanks dat ik een kredietlimiet op de rekening heb en in geval van te hoge roodstand rekeningen gestorneerd zouden worden, wordt de hypotheek ALTIJD afgeschreven.
Mijn werkgever betaald ook de laatste werkdag van de maand en ik bankier ook bij de Rabo.
Nu past de Rabo ( de bank wereld ) de regels aan en moet de klant maar schikken.
Dus er zijn per kantoor best wel afspraken te maken.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door ruud_a »

het is een vreemde regel natuurlijk en ook nog eens 1 die de klant geld kost.
er hoeft alleen maar voldoende geld op je rekening staan op het moment dat je hypotheek wordt afgeschreven.
als je zou moeten accepteren dat het 4 dagen eerder op je rekening moet staan, kan de bank in principe ook zeggen een maand eerder, of een jaar eerder.
ik weet niet waarom de bank dit heeft bedacht, of welk probleem dit moet oplossen, maar het is op zijn minst onredelijk.
als dat in nieuwe voorwaarden is opgenomen, zouden mogelijk die algemene voorwaarden aangevochten kunnen worden en nietig verklaard worden op basis van het consumentenrecht.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:het is een vreemde regel natuurlijk en ook nog eens 1 die de klant geld kost.
er hoeft alleen maar voldoende geld op je rekening staan op het moment dat je hypotheek wordt afgeschreven.
als je zou moeten accepteren dat het 4 dagen eerder op je rekening moet staan, kan de bank in principe ook zeggen een maand eerder, of een jaar eerder.
ik weet niet waarom de bank dit heeft bedacht, of welk probleem dit moet oplossen, maar het is op zijn minst onredelijk.
als dat in nieuwe voorwaarden is opgenomen, zouden mogelijk die algemene voorwaarden aangevochten kunnen worden en nietig verklaard worden op basis van het consumentenrecht.
Dit komt niet uit de koker van de rabobank, maar vloeit voort uit SEPA, wat een pan-europees iets is. In andere landen zijn dit soort termijnen gemeengoed, niet overal gaat het zo soepel en snel als hier bij ons. Dus is er vanuit SEPA gekozen om het zo te doen. Dikke kans dat er op andere buitenlandse fora weer klachten zijn over te snelle incasso's oid.

grote_smurf
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2013 11:55

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door grote_smurf »

andere rekening , kan niet want ook de SEPA heeft bepaald dat er de salaris maar op een rekening gestort kan worden. en dan nog ben je te laat want dat gaat de laatste werkdag van de maand word het overgemaakt , kost het bedrijf miljoenen per jaar om het een 4 dagen eerder , dus daar beginnen ze niet aan.
extra 1500 op je rekening laten staan omdat de ank niet kan incasseren , moet niet gekker worden hier

De bank wereld moet maar met een oplossing komen.
ik vind dit toch buiten proportie om dit af te wentelen om de consument.

extra krediet aanvraag is leuk totdat je gehackt word en je bank rekening geplunderd word ... 1500 euro armer ... extra !!!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

extra krediet aanvraag is leuk totdat je gehackt word en je bank rekening geplunderd word ... 1500 euro armer ... extra !!!
Zoals ik al schreef, is niet nodig, je kunt de afspraak maken dat ze voor de hypotheek een uitzondering maken en ALTIJD afschrijven, ook al zit je aan/over je limiet.
Kost een paar centen rente per jaar maar bespaart een hoop gedoe.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sacredfour »

Rabo zegt het is mijn probleem , nee zeg ik, ik moet, gezien het hypotheek overeenkomst, de 1 ste van de maand een positief saldo voor de incasso.
Nu past de Rabo ( de bank wereld ) de regels aan en moet de klant maar schikken
.

Een overeenkomst mag niet eenzijdig aangepast worden. Hier hoef je dus niet akkoord mee te gaan.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

sacredfour schreef:
Rabo zegt het is mijn probleem , nee zeg ik, ik moet, gezien het hypotheek overeenkomst, de 1 ste van de maand een positief saldo voor de incasso.
Nu past de Rabo ( de bank wereld ) de regels aan en moet de klant maar schikken
.

Een overeenkomst mag niet eenzijdig aangepast worden. Hier hoef je dus niet akkoord mee te gaan.
Lekker dan, je gooit 2 aparte dingen even op 1 hoop. Er is een hypotheek, inclusief betalingsafspraak, en een vehikel, de bankrekening, om dat mogelijk te maken. Die staan los van elkaar, en dus zou ik je voorliefde voor het ongeldig laten verklaren van hypotheekakten maar even in de ijskast zetten.

Wat betreft SEPA, dat is bij wet geregeld, en geldt dus voor alle banken. TS zal er dus voor moeten zorgen dat er óf van te voren genoeg saldo aanwezig is, of zoals voorgesteld iets me een krediet faciliteit regelen. Dit als een aparte rekening met voldoende saldo niet tot de mogelijkheden behoort. Een bank die niet met DEPA werkt zal niet gevonden worden in Nederland. When confronted with lemons, make lemonade.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door crazyme »

grote_smurf schreef:De nieuwe regels zijn in het nieuwe IBAN wereldje : dat de automatisch incasso's van banken nu via de nieuwe regel loopt

Het te incasseren bedrag (hypotheek dus) MOET 4 dagen voor de incasso datum , op je rekening staan , maar ik krijg mijn salaris pas 1 dag voor einde maand.
Dus ik ga daar nooit aan voldoen.
Dat is niet juist.

Het geld moet op de incassodatum zelf óf uiterlijk binnen 4 dagen ná de incassodatum op je rekening staan .

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sacredfour »

In de hypotheek offerte staat de wijze van betaling, nl dat deze op de eerste van de maand moet geschieden. Dit kan je dus niet los zien van de bankrekening waar je het geld op stort.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit kan je dus niet los zien van de bankrekening waar je het geld op stort
.
Waarom niet ? Een hypotheekverstrekker wil gewoon op de eerste automatisch afschrijven.
Welke bankrekening hiervoor gekozen wordt en onder welke voorwaarden zal ze worst zijn.

grote_smurf
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2013 11:55

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door grote_smurf »

crazyme schreef:
grote_smurf schreef:De nieuwe regels zijn in het nieuwe IBAN wereldje : dat de automatisch incasso's van banken nu via de nieuwe regel loopt

Het te incasseren bedrag (hypotheek dus) MOET 4 dagen voor de incasso datum , op je rekening staan , maar ik krijg mijn salaris pas 1 dag voor einde maand.
Dus ik ga daar nooit aan voldoen.
Dat is niet juist.

Het geld moet op de incassodatum zelf óf uiterlijk binnen 4 dagen ná de incassodatum op je rekening staan .

niet dus waarom is mijn incasso gestorneerd ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door crazyme »

Omdat je niet voldoende snel voldoende saldo had.

Je bank kan het met zekerheid zeggen.

Het kan ook zijn dat de sepa incasso is mislukt, dat is dan niet uw schuld.

Per 1-2 moeten incassobatches in een nieuw formaat worden aangeleverd.
(Datum is overigens weer verschoven)

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hypotheek incasso Rabobank

Ongelezen bericht door sjohie »

sacredfour schreef:In de hypotheek offerte staat de wijze van betaling, nl dat deze op de eerste van de maand moet geschieden. Dit kan je dus niet los zien van de bankrekening waar je het geld op stort.
Oh ja joh? Kan je dan uitleggen waarom wij niet langs de notaris hoefden toen wij de incasso van onze hypotheek veranderden van een DSB betaalrekening naar een ING betaalrekening?

Gesloten