LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoog elektarverbuik moeder
hoog elektarverbuik moeder
Mijn moeder woont nu sinds bijna 2 jaar in een klein seniorenwoning. ze is klant geworden bij essent, en kreeg mei 2013 een afreking, waarbij zij ruim 600 euro moets bijbetalen, ze had bijna 3000 khw verbruikt, aangezien mijn moeder bijna geen elektische aparaten heeft, ben ik meteen aan de bel getrokken, huis stond voor mijn moeder namelijk enige tijd leeg, en naast mijn moeder zit een dubieuze hondenfokker.
Bijna een jaar lang gebeld, van het kastje naar de muur, tot de woningbouw zich ermee ging bemoeien, die stuurde een instalateur, die alle appratuur van mijn moeder mete etc, deze kwam tot de conclusie, dat dit verbuik niet mogelijk was voor mijn moeder, ze heeft ook geen wasmachine of droger of vaatwasser.hij dacht aan een kapote meter, deze is nu een maand terug vervangen door een slimme meter, nu nam ik vandaag de meter op en nog komt ze dan nu hij er n maadn hangt op 7,4 khw per dag, dit vind ik nog steeds hoog. Nogmaals ze heeft een ijskast, een pc, een tv en twee lampen, en daar zitten spaarlampen in, dan zet ze alleen in de ochtend 2 keer koffie en tussen de middag een keer haar waterkoker. ik heb toch het vermoeden, dat er ergens iets fout zit, wat kan ik doen?
Bijna een jaar lang gebeld, van het kastje naar de muur, tot de woningbouw zich ermee ging bemoeien, die stuurde een instalateur, die alle appratuur van mijn moeder mete etc, deze kwam tot de conclusie, dat dit verbuik niet mogelijk was voor mijn moeder, ze heeft ook geen wasmachine of droger of vaatwasser.hij dacht aan een kapote meter, deze is nu een maand terug vervangen door een slimme meter, nu nam ik vandaag de meter op en nog komt ze dan nu hij er n maadn hangt op 7,4 khw per dag, dit vind ik nog steeds hoog. Nogmaals ze heeft een ijskast, een pc, een tv en twee lampen, en daar zitten spaarlampen in, dan zet ze alleen in de ochtend 2 keer koffie en tussen de middag een keer haar waterkoker. ik heb toch het vermoeden, dat er ergens iets fout zit, wat kan ik doen?
Re: hoog elektarverbuik moeder
Het verbruik is niet buitensporig hoog voor een 1 persoons huishouden. Mogelijke oorzaak van het iets hoge verbruik kan een oudere koelkast (rubbers versleten) zijn, de mechanische ventilatie en een koffiezetapparaat wat iets langer aan blijft staan (thermoskan gebruiken).
u laat dingen ongezegd in uw posting.
u hebt het over een dubieuze hondenfokker en wat u waarschijnlijk wilt zeggen is dat hij mogelijk stroom bij uw moeder aftapt.
anders is de reden van die vermelding van dubieus en hondenfokker overbodig.
uw vraag zou dus waarschijnlijk moeten zijn: hoe kan ik controleren of die dubieuze hondenfokker illegaal stroom aftapt bij mijn moeder.
het lijkt me dat als u dat wilt controleren, u toch weer bij een electricien uitkomt.
die zou moeten kijken welke groepen hoeveel stroom verbruiken en controleren of dat verbruik stopt als alle apparatuur wordt uitgeschakeld.
verder kan het natuurlijk ook nog zo zijn, dat die dubieuze buurman alleen op bepaalde momenten stroom afneemt.
u moet dus eigenlijk een overzicht maken door op bepaalde vaste tijdstippen de stand op te nemen.
dan kunt u zien of er in bepaalde tijdsperiodes een niet verklaarbare hoeveelheid stroom wordt verbruikt.
u hebt het over een dubieuze hondenfokker en wat u waarschijnlijk wilt zeggen is dat hij mogelijk stroom bij uw moeder aftapt.
anders is de reden van die vermelding van dubieus en hondenfokker overbodig.
uw vraag zou dus waarschijnlijk moeten zijn: hoe kan ik controleren of die dubieuze hondenfokker illegaal stroom aftapt bij mijn moeder.
het lijkt me dat als u dat wilt controleren, u toch weer bij een electricien uitkomt.
die zou moeten kijken welke groepen hoeveel stroom verbruiken en controleren of dat verbruik stopt als alle apparatuur wordt uitgeschakeld.
verder kan het natuurlijk ook nog zo zijn, dat die dubieuze buurman alleen op bepaalde momenten stroom afneemt.
u moet dus eigenlijk een overzicht maken door op bepaalde vaste tijdstippen de stand op te nemen.
dan kunt u zien of er in bepaalde tijdsperiodes een niet verklaarbare hoeveelheid stroom wordt verbruikt.
Ook de meterstand opgenomen, toen moeder ingetrokken is?huis stond voor mijn moeder namelijk enige tijd leeg,
Hoe is het verbruik nu dan, want we zijn al bijna weer een jaar verder?
-
Jantje7 schreef:Het verbruik is niet buitensporig hoog voor een 1 persoons huishouden. Mogelijke oorzaak van het iets hoge verbruik kan een oudere koelkast (rubbers versleten) zijn, de mechanische ventilatie en een koffiezetapparaat wat iets langer aan blijft staan (thermoskan gebruiken).
3000 kw/h verbruik voor eenpersoonshuishouden zonder wasmachine, vaatwasser, droger vindt ik fors.
Ga eerst alle eigen verbruikers langs, meet ze allemaal. Dan per groep alles bekijken en dan kom je er zo achter dat iemand op de groep van berging/schuur zaken aftapt mocht dit echt gebeuren.
Fors verbruik, maar ik heb vragen
1. Ten tijde dat uw moeder huurster werd, zijn toen beginstanden opgenomen?
2. Zijn de correctie beginstanden gebruikt bij de jaarafrekening? En....zijn de correcte jaareindstanden gebruikt?
3. Senioren woning. Hier is veelal geen gas aansluiting. Hoe wordt de woning verwarmd? Individueel middels elektra convector kachel of middels blokverwarming wat apart aan de verhuurder betaald wordt?
4. Heeft uw moeder een boiler voor warm water? Zoja, als deze 24/7 staat te ronken ( lees water te verwarmen) dan lust de elektra er wel pap van. Advies: maak gebruik van een tijdschakelklok.
Aftappen door de buurman lijkt mij echt onwaarschijnlijk, dit omdat de meter is vervangen en naar ik aanneem de monteur dan wel gezien dat er afgetapt werd. Daarnaast heeft de monteur alles doorgemeten en dan zou dat ook boven water gekomen moeten zijn.
2. Zijn de correctie beginstanden gebruikt bij de jaarafrekening? En....zijn de correcte jaareindstanden gebruikt?
3. Senioren woning. Hier is veelal geen gas aansluiting. Hoe wordt de woning verwarmd? Individueel middels elektra convector kachel of middels blokverwarming wat apart aan de verhuurder betaald wordt?
4. Heeft uw moeder een boiler voor warm water? Zoja, als deze 24/7 staat te ronken ( lees water te verwarmen) dan lust de elektra er wel pap van. Advies: maak gebruik van een tijdschakelklok.
Aftappen door de buurman lijkt mij echt onwaarschijnlijk, dit omdat de meter is vervangen en naar ik aanneem de monteur dan wel gezien dat er afgetapt werd. Daarnaast heeft de monteur alles doorgemeten en dan zou dat ook boven water gekomen moeten zijn.
Bij tekenen contract meterstand opgenomen, deze klopte.
Aparatten van mijn moeder zijn doorgemeten, deze kunnen het verbruik, volgens de elektricien, kon deze weinig hoeveelheid apparatuur niet de hoogte verklaren. Nogmaals 2 schemerlampen met spaarlampen, geen vaatwasser, geen magnetron, geen wasmachine of droger. een ijskast, ook doorgemeten, en gasaansluiting voor verwarming woning en koken.
Dze dubieuze hondefokker, heeft idd mijn twijfels, ook n vrouw op leeftijd, dikke mercedes, en dubiueze praktijken aan huis, en angstig gedrag van mevr zelf, alsof ze mensen schuw is, komen vreemde types in huis, en dit op vreemde tijden.
Energie van mijn moeder lange tijd opgenomen, eerst alleen enkel meter, deze gaf tussen de 12 en 20 kilowatt per dag verbruik aan.
Nu sinds maand slimme meter, gemiddeld verbuik van 7,4 khw, en de meeste energie word op nachttarief gebruikt.
Eerste jaar dat mijn moeder erin trok april 2012 tot april 2013 verbruik van 3000 khw.
Volgens de elekticien die aangesteld was, door verhuurder, kon mijn moeder dit verbruik niet hebben, naar apparatuur.
Ik kan niet geloven als ik zie hoe zuinig mijn moeder met gas en elektra omgaat, dat zij zoveel verbruik heeft!
Daarbij zoals beschreven word koffiezetapparaat aan laten staan doet ze nooit zet koffie alleen voor haar zelf en gaat bij inschenken meteen uit, en word hoogstens later op de dag nog eenmalig kop koffie gezet en meteen weer uit.
Ze heeft tv van 1 jaar oud, wel n wat oudere pc en ijskast, maar dit kon niet het hoge verbruik verklaren.
Enexcis zegt dat mijn moeder de juiste stappen heeft doorlopen, apparatuur etc laten checken, nieuwe meter laten plaatsen, en hun advies is enkeld de politie inschakelen, op vermoede van fraude
Aparatten van mijn moeder zijn doorgemeten, deze kunnen het verbruik, volgens de elektricien, kon deze weinig hoeveelheid apparatuur niet de hoogte verklaren. Nogmaals 2 schemerlampen met spaarlampen, geen vaatwasser, geen magnetron, geen wasmachine of droger. een ijskast, ook doorgemeten, en gasaansluiting voor verwarming woning en koken.
Dze dubieuze hondefokker, heeft idd mijn twijfels, ook n vrouw op leeftijd, dikke mercedes, en dubiueze praktijken aan huis, en angstig gedrag van mevr zelf, alsof ze mensen schuw is, komen vreemde types in huis, en dit op vreemde tijden.
Energie van mijn moeder lange tijd opgenomen, eerst alleen enkel meter, deze gaf tussen de 12 en 20 kilowatt per dag verbruik aan.
Nu sinds maand slimme meter, gemiddeld verbuik van 7,4 khw, en de meeste energie word op nachttarief gebruikt.
Eerste jaar dat mijn moeder erin trok april 2012 tot april 2013 verbruik van 3000 khw.
Volgens de elekticien die aangesteld was, door verhuurder, kon mijn moeder dit verbruik niet hebben, naar apparatuur.
Ik kan niet geloven als ik zie hoe zuinig mijn moeder met gas en elektra omgaat, dat zij zoveel verbruik heeft!
Daarbij zoals beschreven word koffiezetapparaat aan laten staan doet ze nooit zet koffie alleen voor haar zelf en gaat bij inschenken meteen uit, en word hoogstens later op de dag nog eenmalig kop koffie gezet en meteen weer uit.
Ze heeft tv van 1 jaar oud, wel n wat oudere pc en ijskast, maar dit kon niet het hoge verbruik verklaren.
Enexcis zegt dat mijn moeder de juiste stappen heeft doorlopen, apparatuur etc laten checken, nieuwe meter laten plaatsen, en hun advies is enkeld de politie inschakelen, op vermoede van fraude
als het een leiding in de tussenmuur is, is aftappen niet onmogelijkShine schreef:Fors verbruik, maar ik heb vragen
als er op het moment dat de electricien er was, er geen verbruik was, heeft hij dat ook niet kunnen meten.
in de openingspost staat dat de installateur heeft geconcludeerd dat er nooit zoveel verbruikt kan zijn.
bovendien wordt er blijkbaar nog steeds veel verbruikt.
ik zou toch beginnen met een overzicht te maken van wanneer het verbruik plaatsvindt.
gedurende de hele dag, of op vaste tijden.
dat kost niets en geeft een beeld van het verbruik.
hoe meer opname momenten hoe beter het beeld.
en als het een specifieke verbruiker is, vindt u die door de tijden dat veel stroom wordt gebruikt te koppelen aan de apparaten die toen in gebruik waren.
chanty77 schreef:Bij tekenen contract meterstand opgenomen, deze klopte.
het is misschien een nachtje vervelend, maar misschien kan uw moeder voor 1 nacht alle apparatuur uitschakelen.
als er dan nog steeds verbruikt wordt, moet er een andere verbruiker zijn.
misschien kunt u die test ook vroeger op de dag doen.
moeder komt bij u een dagje op visite, terwijl bij uw moeder alles uit het stopcontact gaat.
het hangt er dan natuurlijk wel van af op welk moment die buurman mogelijkerwijze stroom aftapt.
dat zal eerder 's avonds zijn.
maar u kunt een poging wagen met de dag.
let wel alle apparatuur van het lichtnet af, maar niet de stroom uitschakelen.
Vraagje, hoe wordt het warmwater gemaakt.
Het kan zijn dat er een elektrische boiler hangt, die worden vaak tijdens de nacht opgewarmd.
Het kan zijn dat er een elektrische boiler hangt, die worden vaak tijdens de nacht opgewarmd.
nogmaals er is een instalateur geweest en deze heeft alles doorgemeten aan apparaten ook haar combiketel, en na dit tweemaal te hebben gedaan, en berekening kwam daaruit dat mijn moeder met de apparatuur die zij had, incl ketel niet op het verbruik kon komen van 3000 khw per jaar, deze dacht dat de meter stuk zou zijn, dus slimme meter laten plaatsen, maar verbruik daalt niet
hebt u al overwogen om mijn advies op te volgen?
daarop hebt u nog geen reactie gegeven, en zo'n slecht advies lijkt het mij nu ook weer niet.
daarop hebt u nog geen reactie gegeven, en zo'n slecht advies lijkt het mij nu ook weer niet.
3000 kwh is wel wat hoog maar niet echt wereldschokkend.
Na aftrek van de heffingskorting is dat een kostenplaatje van zo,n 250-300 euro (excl. netwerkkosten).
Ik ben wel benieuwd naar het gasverbruik van uw moeder , ze woont in een seniorenwoning en
de wat oudere mens wil vaak de thermostaat een paar graden hoger zetten.
Tevens : wat is het maandelijks voorschot?.
600 euro bijbetalen is nogal fors maar ik denk dat het gasverbruik daar ook debet aan is.
Ik zou ook het advies van Ruud_a eens ten uitvoer brengen.
Na aftrek van de heffingskorting is dat een kostenplaatje van zo,n 250-300 euro (excl. netwerkkosten).
Ik ben wel benieuwd naar het gasverbruik van uw moeder , ze woont in een seniorenwoning en
de wat oudere mens wil vaak de thermostaat een paar graden hoger zetten.
Tevens : wat is het maandelijks voorschot?.
600 euro bijbetalen is nogal fors maar ik denk dat het gasverbruik daar ook debet aan is.
Ik zou ook het advies van Ruud_a eens ten uitvoer brengen.
Voor de paar apparaten en lampen die er staan vind ik het verbruik wél wereldschokkend.hawkwind schreef:3000 kwh is wel wat hoog maar niet echt wereldschokkend.
Wij gebruiken met een gezin van 4 personen ca. 4500 kWh... dagelijks staan hier 3 TV's (met 3 digitale ontvangers), 3 laptops en 1 vaste pc de hele avond aan, verlichting op 3 kamers, de wasmachine draait 'n keer of 7 per week en de droger een keer of 3. En er worden dagelijks 5 smartphones en 2 tablets opgeladen.
Daarnaast koken wij elektrisch (geen gasaansluiting) en hebben we behalve een grote koel/vriescombinatie nog een aparte vriezer.
De gegeven suggesties maar 's vlug uitvoeren, want ergens lekt er stroom weg.
@kiz
Het zou best wel eens kunnen dat moeder van TS ook elektrisch kookt (senioren woning).
Dit is een hele forse stroomverbruiker.
Gemiddelde stroomverbruik voor een 1 persoonshuishouden is 2000-2200 kwh , maar vergeet niet dat moeder van TS waarschijnlijk de hele dag thuis zit.
Advies van mijn kant aan TS : laat moeder de meterstand noteren als ze naar bed gaat en de volgende morgen weer.
Die koelkast hoeft ze niet uit te zetten , verbruikt slechts 0,2 kwh in 12 uur.
Als er dan een verbruik is van zo,n 3 kwh die nacht , dan weet je genoeg.
Het zou best wel eens kunnen dat moeder van TS ook elektrisch kookt (senioren woning).
Dit is een hele forse stroomverbruiker.
Gemiddelde stroomverbruik voor een 1 persoonshuishouden is 2000-2200 kwh , maar vergeet niet dat moeder van TS waarschijnlijk de hele dag thuis zit.
Advies van mijn kant aan TS : laat moeder de meterstand noteren als ze naar bed gaat en de volgende morgen weer.
Die koelkast hoeft ze niet uit te zetten , verbruikt slechts 0,2 kwh in 12 uur.
Als er dan een verbruik is van zo,n 3 kwh die nacht , dan weet je genoeg.
Mijn moeder kookt op gas, en nee ze is geen koukleum, en zeer zuinig,thermostaat gaat om 9 uur op 19 graden en om 23 uur op 16 graden, dit is elke dag.
Als n mensje van 70 jaar al bijna 900 euro heeft voldaan aan voorschot en dan nog eens 640 moet bijbetalen, aleen elektra, want gas hadden de 200 euro te veel in rekening gebracht, dan vind ik dat veel. Ik heb n gezin van 4, met alle luxe vandien en doe de was van mijn moeder en zit niet eens op n verbuik van 8 khw per dag, daar komt mijn moeder nu op met de slimme meter!! 8 khw keer 365 en je zit weer aan n hoog verbruik, en nogmaals alles is doorgemeten tot twee maal toe door n instalatuer, en die heeft ook gezegd dat mijn moeder dit verbruik niet kan hebben. het probleem is, dat mijn als mijn moeder de combiketel stekker eruit trekt, dat deze heel moeilijk weer aan te krijgen is, dat krijgt ze zelf niet voor elkaar, ze kan wel de rest van alles eruit trekken, alhoewel het dan maar gaat om de tv en pc, meer zit er niet in de stopcontacten in de nacht.
Als n mensje van 70 jaar al bijna 900 euro heeft voldaan aan voorschot en dan nog eens 640 moet bijbetalen, aleen elektra, want gas hadden de 200 euro te veel in rekening gebracht, dan vind ik dat veel. Ik heb n gezin van 4, met alle luxe vandien en doe de was van mijn moeder en zit niet eens op n verbuik van 8 khw per dag, daar komt mijn moeder nu op met de slimme meter!! 8 khw keer 365 en je zit weer aan n hoog verbruik, en nogmaals alles is doorgemeten tot twee maal toe door n instalatuer, en die heeft ook gezegd dat mijn moeder dit verbruik niet kan hebben. het probleem is, dat mijn als mijn moeder de combiketel stekker eruit trekt, dat deze heel moeilijk weer aan te krijgen is, dat krijgt ze zelf niet voor elkaar, ze kan wel de rest van alles eruit trekken, alhoewel het dan maar gaat om de tv en pc, meer zit er niet in de stopcontacten in de nacht.
-
Slobberbone schreef:Jantje7 schreef:Het verbruik is niet buitensporig hoog voor een 1 persoons huishouden. Mogelijke oorzaak van het iets hoge verbruik kan een oudere koelkast (rubbers versleten) zijn, de mechanische ventilatie en een koffiezetapparaat wat iets langer aan blijft staan (thermoskan gebruiken).
3000 kw/h verbruik voor eenpersoonshuishouden zonder wasmachine, vaatwasser, droger vindt ik fors.
Ga eerst alle eigen verbruikers langs, meet ze allemaal. Dan per groep alles bekijken en dan kom je er zo achter dat iemand op de groep van berging/schuur zaken aftapt mocht dit echt gebeuren.
Blijf bij mijn standpunt, er wordt afgetapt.
-
Maar met die slimme meter moet je toch kunnen zien wannéér er stroom afgenomen wordt?
3000 Kwh is veel te veel, ik zat afgelopen jaar op 1350 in mijn uppie, dat is inclusief wasmachine, computer en glasbak-tv.
3000 Kwh is veel te veel, ik zat afgelopen jaar op 1350 in mijn uppie, dat is inclusief wasmachine, computer en glasbak-tv.
Dat is juist het vreemde, dag verbruik is minder, dan nacht, nacht verbruikt ze het meest, terwijl juist dan alles uit is, ijskast en combiketel na. ik vind het ook veel en veel te hoog, en de instalateur, die door de woningbouw aangesteld was voor onderzoek, is na berekening ook tot de conclusie gekomen, dat dit verbruik bij mijn moeder niet kan. ze zou idd op jou richting moeten zitten, en jij hebt zelfs nog wasmachine. mijn moeder heeft nieuwe tv led zelfs nog, dat is dan miss de luxe die ze heeft en het meest samen met de pc gebruikt word, maar dan nog. Ik heb n joekel van n vriezer, ijskast en niet nieuw, pc hele dag aan, 3 televisies, die veel branden waarvan 1 nieuw, rest oud, wasmachine en droger draaien 2 tot 3 keer daags en heb vaatwasser, wel nieuw...ik geloof dat er ergens bij mijn moeder iets mis is, je loopt alleen overal tegen de muur, schakel de politie maar in, maar dat mensje zit wel op n aow van nog geen 1000 euro, moet 100 euro voorschot nu betalen en aflossen op haar eindafrekning van 640 euro,ze heeft dus in haar eentje voor 1440 verbruikt aan gas en elektra, gas was trouwens heel laag, de bijbetaling van 640 is alleen elektra verbruik
chanty77 schreef:Dat is juist het vreemde, dag verbruik is minder, dan nacht, nacht verbruikt ze het meest, terwijl juist dan alles uit is, ijskast en combiketel na. ik vind het ook veel en veel te hoog, en de instalateur, die door de woningbouw aangesteld was voor onderzoek, is na berekening ook tot de conclusie gekomen, dat dit verbruik bij mijn moeder niet kan. ze zou idd op jou richting moeten zitten, en jij hebt zelfs nog wasmachine. mijn moeder heeft nieuwe tv led zelfs nog, dat is dan miss de luxe die ze heeft en het meest samen met de pc gebruikt word, maar dan nog. Ik heb n joekel van n vriezer, ijskast en niet nieuw, pc hele dag aan, 3 televisies, die veel branden waarvan 1 nieuw, rest oud, wasmachine en droger draaien 2 tot 3 keer daags en heb vaatwasser, wel nieuw...ik geloof dat er ergens bij mijn moeder iets mis is, je loopt alleen overal tegen de muur, schakel de politie maar in, maar dat mensje zit wel op n aow van nog geen 1000 euro, moet 100 euro voorschot nu betalen en aflossen op haar eindafrekning van 640 euro,ze heeft dus in haar eentje voor 1440 verbruikt aan gas en elektra, gas was trouwens heel laag, de bijbetaling van 640 is alleen elektra verbruik
Ik denk, dat dit al iemand heeft geschreven.
Maar ik herhaal het misschien nog eens.
Omdat jou moeder de combiketel zelf niet meer kan opstarten,zou ik aan jouw plaats, moeder een nacht bij mij laten logeren en thuis alles uitzetten.
Dan weet je meteen, wat aan der hand is, of misschien de aanname van slobberbone werkelijkheid is.