LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfbelasting teveel betaald?????

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
fisbel

Re: Erfbelasting teveel betaald?????

Ongelezen bericht door fisbel »

Inkomen uit werk en woning wordt belast met 33% (nu 37%) 42% of 52% afhankelijk van de belastingschijf.
De erfbelasting is voor u 30% of 40% - met een vrijstelling van € 2057. Als er meer is betaald is er iets niet goed gegaan of u geeft de situatie niet goed weer. Lees hier de percentages voor de erfbelasting.

spartametje

Ongelezen bericht door spartametje »

[quote][/quote]

dank voor uw antwoord.

Maar 40 procent dus. Dat klopt wel dacht ik. Ik vraag me vnl af of wij ok in aanmerking zouden komen voor die teruggaaf als het allemaal door ziu gaan.

clark

Ongelezen bericht door clark »

hallo,

beslissing Hoge Raad op de erfbelasting

http://www.z24.nl/ondernemen/hoge-raad- ... ven-406536

helaas

Clark

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Ik doe geen uitspraak of het wel zin heeft dat u nog nog een bezwaar tegen de aanslag indient. Wat denkt u zelf gezien wat hierboven is gezegd?

Waarom deze reactie? U moet de feiten wel goed weergeven. Het kan niet zo zijn dat u 42% erfbelasting heeft betaald. Dit percentage geldt voor belastingschijf 2 en 3 voor de inkomstenbelastin.
Bij u was de erfenis belast met 30% (tot € 118.254 - jaar 2013) Daarboven 40%. Leeshier

spartametje

fisbel schreef:Ik doe geen uitspraak of het wel zin heeft dat u nog nog een bezwaar tegen de aanslag indient. Wat denkt u zelf gezien wat hierboven is gezegd?

Waarom deze reactie? U moet de feiten wel goed weergeven. Het kan niet zo zijn dat u 42% erfbelasting heeft betaald. Dit percentage geldt voor belastingschijf 2 en 3 voor de inkomstenbelastin.
Bij u was de erfenis belast met 30% (tot € 118.254 - jaar 2013) Daarboven 40%. Leeshier
Dank voor de reactie, ik heb de tabel bekeken, voor zover ik het kan zien is het zo dat wij een vrijstelling (jaar 2012) van 2012 euro pp hebben gekregen, daarna over een bedrag van 115.708 pp 30% hebben moeten betalen en over alles wat daarboven viel, 40%.

Er zat een (afbetaalde) koopwoning en losse garage in de erfenis evenals een som geld.

Dat alles bij elkaar opgeteld vertegenwoordigde een waarde waarover wij een behoorlijke som erfbelasting hebben moeten betalen.

Omdat ik geen idee heb, ivm het erven van de woning, of wij in aanmerking hadden/zouden kunnen komen voor een teruggave van erfbelasting maar de andere erven (en ikzelf) hier wel nieuwsgierig waren, hebben we deze vraag gesteld hier.

Hoewel ik het fijn vind reacties te ontvangen mag het van mij wel wat minder prikkelbaar.
Ik heb mijn vraag in goed vertrouwen gesteld.

Hoewel de erfbelasting door de notaris is geregeld ga ik het toch nog eens nalopen.

Ik verwacht er niet veel van, ik geloof dat wanneer de regering het erven van een onderneming gelijk moet trekken met het erven van prive vermogen, niet weet waar de ze miljoenen vandaan zou moeten slepen. Mijn idee is dat in plaats van teruggave van prive geerfd vermogen/pand eerder zal worden gedacht aan de mogelijkheid degenen die een onderneming erven, daarvoor te laten betalen.

Maar goed. In ieder geval dank voor de reacties,

vriendelijke groet,

Nikki

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

SMCO is weer bezig zieltjes te winnen voor een langdurige en zeer waarschijnlijk zeer kansloze zaak. Nu willen ze naar het Europese hof. Feitelijk zijn er 2 uitkomsten mogelijk: SMCO krijgt gelijk en nog geen 5 minuten laten treed reparatiewetgeving in werking (die ligt al lang klaar) of SMCO krijgt geen gelijk en alles blijft zoals het nu ook is.

Gaat je dus vooral veel tijd en naar mate de tijd verstrijkt ook steeds meer geld kosten en het effect zal nul zijn.

Tippertje

Ongelezen bericht door Tippertje »

Nog even over SMCO, die nog steeds adverteert met: Erf- of Schenkbelasting betaald? Laatste kans om die terug te eisen.

Dit las ik in FiscAlert van 22 november 2013:

Uitspraak HR over vrijstelling erf- en schenkbelasting.
Particulier vermogen wordt veel zwaarder aangeslagen voor de erfbelasting dan ondernemingsvermogen, waarvoor een vrijstelling geldt die (afhankelijk van het kalenderjaar) ten minste 30% van het ondernemingsvermogen bedraagt en die kan oplopen tot 100%. De rechtbank van Breda (LJN BX3386) vond dat onacceptabel. De minister van Financiën is echter in beroep gegaan tegen deze uitspraak. De Hoge Raad heeft in een aantal proefprocedures (ECLI:NL:HR:2013:1206, ECLI:NL:HR:2013:1209, ECLI:NL:HR:2013:1210, ECLI:NL:HR:2013:1211, ECLI:NL:HR:2013:1212) beslist dat particulieren geen recht hebben op dezelfde vrijstelling als ondernemers voor de schenk- en erfbelasting. De wetgever mag volgens de Hoge Raad onderscheid maken tussen het belasten van ondernemingsvermogen en het belasten van particulier vermogen. Alle opgelegde aanslagen blijven daardoor gewoon in stand.

Meer informatie is te vinden op http://www.rechtspraak.nl.

Nu de vraag: Waar gaat SMCO haar claim van tientallen miljoenen namens erfgenamen op baseren?

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

En een andere leuke vraag is, ga je in zee met de stichting of met de bv.

marcel75

Met de stichting. Het bestuur van de stichting is echter de b.v..

lelici

Ongelezen bericht door lelici »

Meteen afschaffen, die erfbelasting.
Dit is gewoon gelegaliseerde diefstal, want over dat geld is al ...tig x belasting betaald!!!

spartametje

lelici schreef:Meteen afschaffen, die erfbelasting.
Dit is gewoon gelegaliseerde diefstal, want over dat geld is al ...tig x belasting betaald!!!

Helemaal mee eens maar dan ook meteen op gespaard inkomen waar immers ook al belasting over is betaald!!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ach, dan schaffen we de btw ook maar af, je hebt immers ook al inkomstenbelasting betaald...

marcel75

En laten alle ambtenaren en mensen bij de semi-overheid vrijwilligerswerk verrichten, gaan zelf op eigen kosten wegen onderhouden, plantsoenen schoffelen, afval verwerken etc.

kelvin01

Ongelezen bericht door kelvin01 »

Erfbelasting, erg lastig allemaal. Op de website van de belastingdienst staan een hoop tips en ook wel een rekenmodule om het ongeveer in te schatten.
Nu ben ik wat verder gaan zoeken op het internet en ben het e.a. tegengekomen om het te kunnen berekenen. Hier een App om de erfbelasting te kunnen berekenen... http://berekeningerfbelasting.nl/
Zelf vind ik de website van de belastingdienst veel te ingewikkeld en werk ik liever met duidelijke programma's! :lol:

marcel75

spammerdespam alweer!

meerpaal

Ongelezen bericht door meerpaal »

Wij hebben in 2011 een huis uit een erfenis gekregen. Hebben een jaar later erfbelasting betaald. Huis werd toen geschat op de WOZ - waarde. Maar word nu verkocht voor veel minder. Scheelt € 65.000, - euro.
Erfbelasting is al betaald vorig jaar. Weet iemand of dit nog recht te breien is? En zo ja hoe?
Wat ons tegen viel is dat we niet mochten wachten met invullen, van de belasting papieren, tot het huis verkocht is. Want de belasting heeft nu meer ontvangen dat wij ervoor krijgen. Wie kan ons adviseren.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

meerpaal schreef:Wij hebben in 2011 een huis uit een erfenis gekregen. Hebben een jaar later erfbelasting betaald. Huis werd toen geschat op de WOZ - waarde. Maar word nu verkocht voor veel minder. Scheelt € 65.000, - euro.
Erfbelasting is al betaald vorig jaar. Weet iemand of dit nog recht te breien is? En zo ja hoe?
Wat ons tegen viel is dat we niet mochten wachten met invullen, van de belasting papieren, tot het huis verkocht is. Want de belasting heeft nu meer ontvangen dat wij ervoor krijgen. Wie kan ons adviseren.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Indien je redelijkerwijze kunt aantonen dat dit de normale marktwaarde van het huis was, dan kun je deze waarde gebruikte voor je aangifte erfbelasting. Het teveel betaalde kun je dan terug vorderen. Als erfgenaam kun je tot 2 jaar na erving ook nog bezwaar maken tegen de WOZ waarde. Je kunt je beroepen op het feit dat als je toen al eigenaar was geweest je zeker beroep had aangetekend.

Wij hebben beide zaken destijds succesvol afgerond en daardoor 10.000 euro's minder betaald. Dat is zeker de moeite waard.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

meerpaal schreef:Wij hebben in 2011 een huis uit een erfenis gekregen. Hebben een jaar later erfbelasting betaald. Huis werd toen geschat op de WOZ - waarde. Maar word nu verkocht voor veel minder. Scheelt € 65.000, - euro.
u kunt niet rechtbreien, dat het huis toen u het kreeg meer waard was, dan waarvoor u het nu kunt verkopen.
dat lot deelt u met vele andere huiseigenaren.
u zou hooguit kunnen proberen de toen gebruikte waarde van de woning aan te vechten.

marcel75

Olaf,
Da's wel knap van u; tienduizenden euro's erfbelasting bespaard. Bij een verkrijging door een kind van een ouder en uitgaande van het hoogste tarief, dan zou de WOZ-waarde met een veelvoud van € 50.000,-- (uitgaande van meervoud dus voor minstens € 100.000,--) naar beneden is gegaan. Niet onmogelijk, maar zeker geen modale woning. Of bedoel je dat de WOZ-waarde met tienduizenden euro's naar beneden zijn gegaan?

Een nieuwe WOZ-beschikking was zeker wel een poging geweest. Ik vraag me dan alleen wel altijd af: "Wat had u gedaan als de woning nu € 65.000,-- meer waard geworden was?". Had u dan bijbetaald?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

marcel75 schreef:Olaf,
Da's wel knap van u; tienduizenden euro's erfbelasting bespaard. Bij een verkrijging door een kind van een ouder en uitgaande van het hoogste tarief, dan zou de WOZ-waarde met een veelvoud van € 50.000,-- (uitgaande van meervoud dus voor minstens € 100.000,--) naar beneden is gegaan. Niet onmogelijk, maar zeker geen modale woning. Of bedoel je dat de WOZ-waarde met tienduizenden euro's naar beneden zijn gegaan?

Een nieuwe WOZ-beschikking was zeker wel een poging geweest. Ik vraag me dan alleen wel altijd af: "Wat had u gedaan als de woning nu € 65.000,-- meer waard geworden was?". Had u dan bijbetaald?
Wie zegt dat het hier een ouder - kind relatie betrof? Het huis was ruimt 1 ton te hoog ingeschat. Dit soort situatie gebeurd als het midden in jaar speelt. Bovendien is de gemeente Amsterdam zeer traag met verwerken van de WOZ. Ze lopen vaak 1,5 jaar achter. Belastingdienst gaat dan uit van het jaar daarvoor, wat dan in praktijk betekent dat je 2-2,5 jaar voor de werkelijke overlijdensdatum zit. En gezien de crisis en sterke daling in dat segment is dat best verklaarbaar.

Gesloten