Ik help mijn ouders bij hun aangifte 2013.
De laatste jaren hebben zij nooit aangifte hoeven doen, tot over 2012. Dat was het jaar dat na mijn vader ook mijn moeder 65 jaar oud werd en dus zelf AOW ging ontvangen. Ze hebben toen over 2012 een behoorlijk bedrag aan de belastingdienst terug moeten betalen.
Ik heb nu al een berekening gemaakt over 2013 en nu krijgen ze gelukkig weer geld terug. Dat is mooi!
Nu mijn vraag: Kan ik bij de aangifte over 2013 ook nog iets met het bedrag wat ze over 2012 hebben moeten betalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aangifte 2013
Re: Aangifte 2013
Zeer waarschijnlijk niet. U kunt kijken of u middeling kunt aanvragen. Hierbij wordt gekeken naar het inkomen over 3 jaren. Mocht het terug te ontvangen bedrag groter zijn dan naar ik meen € 500,- over deze 3 opeenvolgende jaren kunt u het aanvragen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_inkomens
Hier kunt het rustig doorlezen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_inkomens
Hier kunt het rustig doorlezen.
Re: Aangifte 2013
Middeling zal waarschijnlijk niets opleveren. En zeker niet als het persoonlijk inkomen tussen zo'n € 15000 en € 60000 is geweest in drie opeenvolgende jaren. U kunt met de volgende tool drie jaarinkomens invullen (belastbaar inkomen) en u ziet de uitkomst. De drempel is € 545. Lees hier
Als er een belastingschuld is (2012) kan op verzoek het te betalen bedrag altijd verrekend worden met een teruggave (2013)
Een tip aan u is: download het programma 2009, 2010, 2011 - uw ouders waren kennelijk in die jaren niet belastingplichtig. Het zou heel goed kunnen zijn dat er over deze jaren teruggave mogelijk is. Bij het bereiken van de pensioensgerechtigde leeftijd verandert er belastingtechnisch veel. Uw ouders kunnen ook lid worden van een ouderenbond. Die willen u graag van dienst zijn tegen een onkostenvergoeding van maximaal €10. Ook kan bekeken worden of aangifte voorgaande jaren zin heeft. Tenslotte zit decheck of er recht is op toeslagen c.q. of de toeslagen goed staan in het servicepakket.
Als er een belastingschuld is (2012) kan op verzoek het te betalen bedrag altijd verrekend worden met een teruggave (2013)
Een tip aan u is: download het programma 2009, 2010, 2011 - uw ouders waren kennelijk in die jaren niet belastingplichtig. Het zou heel goed kunnen zijn dat er over deze jaren teruggave mogelijk is. Bij het bereiken van de pensioensgerechtigde leeftijd verandert er belastingtechnisch veel. Uw ouders kunnen ook lid worden van een ouderenbond. Die willen u graag van dienst zijn tegen een onkostenvergoeding van maximaal €10. Ook kan bekeken worden of aangifte voorgaande jaren zin heeft. Tenslotte zit decheck of er recht is op toeslagen c.q. of de toeslagen goed staan in het servicepakket.