LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] post ontvangen voor een onbekende?!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ikvraaghetmeaf

post ontvangen voor een onbekende?!

Ongelezen bericht door ikvraaghetmeaf »

Beste Mensen,

Ik hoop dat deze topic in de juiste rubriek staat.

Gisteren hoorde ik dat mijn opa en tante (die al ruim 15 jaar in hetzelfde huis wonen) plots post ontvangen op hun adres gericht aan een ander, onbekend, persoon. Ze hebben er zelf een aantal jaar geleden voor gezorgd dat hun naam en telefoonnummer niet zichtbaar is in de telefoongids. Nu ze zomaar opeens post ontvangen voor iemand anders, blijkt dat deze persoon ook plots in de telefoongids staat onder hun adres en hun telefoonnummer.
Ik heb hier helemaal geen goed gevoel bij!!

Mijn opa en tante zijn de jongsten niet meer, en hebben dan ook geen idee hoe zij hier mee om moeten/kunnen gaan. Ik heb zelf de hele ochtend gespendeerd aan het doorspitten van het internet maar heb helaas geen duidelijke antwoorden kunnen vinden op vragen als 'wat nu?', 'welke consequenties zijn', 'welke instantie kan hen verder helpen', etc. Mijn angst is dat zij uiteindelijk slachtoffer zullen worden van iemand die hun adres misbruikt en er in het ergste geval straks misschien wel een deurwaarder bij hen aan de deur staat.
Heeft er iemand een idee welke consequenties er mogelijk zijn (of zie ik te grote beren op weg?!) en welke stappen zij nu het beste kunnen nemen?

Alvast hartelijk dank!!

witte angora

Re: post ontvangen voor een onbekende?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt voor de zekerheid even informeren of er bij de gemeente iemand op het adres bij ingeschreven staat. Als dat niet het geval is, zal een deurwaarder niets kunnen doen.

De post zou ik steeds retour afzender sturen met de vermelding dat de betrokkene er niet woont. Mocht het adres van je grootouders als factuuradres bekend zijn, en het afleveringsadres is ergens anders, dan zullen de meeste bedrijven wel hun weg naar de persoon in kwestie weten te vinden.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

ikvraaghetmeaf schreef:Beste Mensen,

Ik hoop dat deze topic in de juiste rubriek staat.

Gisteren hoorde ik dat mijn opa en tante (die al ruim 15 jaar in hetzelfde huis wonen) plots post ontvangen op hun adres gericht aan een ander, onbekend, persoon. Ze hebben er zelf een aantal jaar geleden voor gezorgd dat hun naam en telefoonnummer niet zichtbaar is in de telefoongids. Nu ze zomaar opeens post ontvangen voor iemand anders, blijkt dat deze persoon ook plots in de telefoongids staat onder hun adres en hun telefoonnummer.
Ik heb hier helemaal geen goed gevoel bij!!

Mijn opa en tante zijn de jongsten niet meer, en hebben dan ook geen idee hoe zij hier mee om moeten/kunnen gaan. Ik heb zelf de hele ochtend gespendeerd aan het doorspitten van het internet maar heb helaas geen duidelijke antwoorden kunnen vinden op vragen als 'wat nu?', 'welke consequenties zijn', 'welke instantie kan hen verder helpen', etc. Mijn angst is dat zij uiteindelijk slachtoffer zullen worden van iemand die hun adres misbruikt en er in het ergste geval straks misschien wel een deurwaarder bij hen aan de deur staat.
Heeft er iemand een idee welke consequenties er mogelijk zijn (of zie ik te grote beren op weg?!) en welke stappen zij nu het beste kunnen nemen?

Alvast hartelijk dank!!
Op de site van de telefoongids lees ik dat je een vermelding aan kan passen bij je eigen telefoonprovider, dus daar zou ik even een mail/belletje aan wagen namens je opa en tante.

Dofolo

Ongelezen bericht door Dofolo »

Ik vrees voor TS dat er misschien meer aan de hand is;

Vermelding in het telefoonboek komt door het afsluiten van een abbonnement. Dat kan bij de telefoon, mobiel of telefoon via de kabel zijn. Dat kan een vergissing zijn van een aanbieder, of poging to fraude later.

Als er pakketjes of andere post komt voor onbekenden dan moet u ze op het hart drukken dit absoluut NOOIT mee te geven. Het is een bekende manier van fraude, abbonnemebt afsluiten//dingen bestellen en die ophalen en de bewoners blijven met rekeningen zitten.

Houd in de gaten of er post komt van postorder bedrijven ed, en maak die post gewoon open (ja dat mag niet, boehoe) dan weet je snel genoeg wat er gaander is. Neem post//pakketten wel aan indien het bezorgd wordt (bij weigering, en de bezorger in het complot ben je verder van huis) en benader de afzenders.

Gebruiken ze alle diensten (telefoon + kabel) ? en werken die nog goed, het kan zijn dat iemand anders op hun adres het eea heeft aangevraagd en ze dus straks zonder dienst zitten.

ikvraaghetmeaf

Dank voor jullie reacties!

Als stappenplan begrijp ik dan in ieder geval het volgende:

1. Naar de gemeente (met evt kopie huurcontract?) om na te vragen hoeveel personen er geregistreerd staan in de GBA, en om in ieder geval aan te geven dat ze slechts met zijn tweeen wonen en post voor een vreemde ontvangen. Wellicht kan er dan ook een aantekening gemaakt worden dat ze post voor een derde ontvangen, zodat dat in ieder geval zwart op wit staat? Ik las ergens anders ook iets over mogelijk een onderzoek laten starten (omdat de gemeente ivm privacy eigenlijk geen info mag geven)?

2. Post die ontvangen wordt consequent retour afzender sturen (en evt een kijkje in de envelop wagen volgens Dofolo...) en iig nooit aan iemand anders meegeven. Evt contact opnemen met de afzenders

3. Over het aannemen van mogelijke pakketten ben ik een beetje verbaasd? Ik dacht dat het juist beter was deze niet aan te nemen? Beetje in de war ;-)

4. Contact opnemen met hun eigen telefoonprovider om te kijken of die eea kunnen verifieren....
Telefoon en kabel werken overigens volgens mij nog gewoon, maar deze onbekende persoon heeft dus wel hetzelfde telefoonnummer staan bij het adres... Is dat niet vreemd? Daar kan hij/zij toch niks mee?

Tot slot, is het nog verstandig om hiervoor naar de politie te stappen, hetzij om aangifte te doen of om er iig een melding van te maken?
Dank!

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

3. Over het aannemen van mogelijke pakketten ben ik een beetje verbaasd? Ik dacht dat het juist beter was deze niet aan te nemen?
Moet je zeer zeker niet doen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ikvraaghetmeaf schreef:
Tot slot, is het nog verstandig om hiervoor naar de politie te stappen, hetzij om aangifte te doen of om er iig een melding van te maken?
Dank!
Eerst maar eens wat meer informatie zien te verzamelen, denk ik, om het plaatje zoveel mogelijk compleet te krijgen. "Post van een onbekende op een woonadres" is nou niet bepaald iets voor een aangifte of een melding. Er moet een redelijk, aantoonbaar vermoeden van misbruik van het adres van je ouders zijn. Een informatief gesprek met de wouten kan natuurlijk altijd, en wellicht kunnen ze ook wat tips geven wat je wel, en wat je vooral niet moet doen, of hoe je eventueel een dossier op kunt bouwen.

En wie weet is de naam van de onbekende voor de politie geen onbekende, dat zou ook nog eens zomaar kunnen. :wink:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zeker geen pakketten aannemen. Wie weet wat erin zit (drugs?). Gewoon aan de deur weigeren en dit ook laten noteren door de bezorger.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Gewoon, zoals al is aangegeven eerst even bij de Gemeente langsgaan (of bellen) of er een spookbewoner (zo noemen ze het) op het adres van Opa en Tante ingeschreven staat. En Opa en Tante goed duidelijk maken niets in ontvangst te nemen. Maar dat was al aangeraden, hé?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:Gewoon, zoals al is aangegeven eerst even bij de Gemeente langsgaan (of bellen) of er een spookbewoner (zo noemen ze het) op het adres van Opa en Tante ingeschreven staat. En Opa en Tante goed duidelijk maken niets in ontvangst te nemen. Maar dat was al aangeraden, hé?
Opa en Oma zullen in persoon bij de gemeente langs moeten gaan, de tijd dat je dit soort zaken via de telefoon kon regelen is al minstens 20 jaar geleden.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Opa en Oma zullen in persoon bij de gemeente langs moeten gaan, de tijd dat je dit soort zaken via de telefoon kon regelen is al minstens 20 jaar geleden.
Echt niet, puma73. Toevallig, nou niet voor de lol natuurlijk, begin vorig jaar eerst de Gemeente gebeld of er een spookbewoner was op mijn adres (zal het lange verhaal besparen) en kon het gewoon per telefoon afhandelen. Ligt misschien ook aan de Gemeente, dat weet ik natuurlijk niet. Goed geholpen en kreeg per brief bevestiging dat er inderdaad iemand "was ingeschreven". Toen hielden ook ineens al de extra post en pakjes op.

ikvraaghetmeaf

Merci allemaal voor jullie tips! Ik ga ermee aan de slag! vr.gr.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dofolo schreef: Houd in de gaten of er post komt van postorder bedrijven ed, en maak die post gewoon open (ja dat mag niet, boehoe) dan weet je snel genoeg wat er gaander is.
Wie zou daar een punt van kunnen maken?
Je ziet post, maakt het open en ziet 'dan pas' dat het voor een ander was - die gek genoeg wel jouw adres gebruikt.

@ikvraaghetmeaf - weet je ook van wat voor soort bedrijven/instanties er post komt?
Ik heb bij de woning van mijn vrouw meegemaakt dat er ineens post van een mobiele provider kwam op een heel andere naam. Ik heb die provider gebeld, en gemeld wat er gebeurd was - en alvast laten opnemen dat deze persoon op dat specifieke adres echt niet woont (mijn vrouw was eerste eigenaar) - en dat het mogelijk fraude zou kunnen zijn.

Gesloten