LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gasmeter geeft geen gasverbruik?
-
Gasmeter geeft geen gasverbruik?
Is er wederom een “zekerheid” verloren gegaan?
Onlangs zijn wij van energieleverancier gewisseld en moesten wij dus een eindafrekening betalen. Op de nota stond ons verbruik van gas en licht vermeld. De meterstanden kwamen overeen met hetgeen wij opgegeven hadden. Enkel het gasverbruik werd met een paar m3 (kub) verhoogd.
Reden (volgens opgave energieleverancier): “Dit komt door de calorische waarde, die landelijk wordt vastgesteld. De calorische waarde bepaalt hoeveel energie je uit een m3 gas kunt halen. Je betaalt voor de hoeveelheid energie die je uit gas haalt.”
Dus de meterstand van de gasmeter geeft u en mij geen enkel houvast meer!
Waar moeten wij nu op vertrouwen.
Wij constateren dat het koken (op gas) van een eitje (bij ons) eerst 2 minuten duurde en dat is opgelopen naar 2 minuten 20 seconden. Waarop baseert de energieleverancier de calorische waarde.
Bij navraag werd verteld dat de calorische waarde van gas voor heel Nederland geldt en de consument moet dit “gewoon”accepteren!
Onlangs zijn wij van energieleverancier gewisseld en moesten wij dus een eindafrekening betalen. Op de nota stond ons verbruik van gas en licht vermeld. De meterstanden kwamen overeen met hetgeen wij opgegeven hadden. Enkel het gasverbruik werd met een paar m3 (kub) verhoogd.
Reden (volgens opgave energieleverancier): “Dit komt door de calorische waarde, die landelijk wordt vastgesteld. De calorische waarde bepaalt hoeveel energie je uit een m3 gas kunt halen. Je betaalt voor de hoeveelheid energie die je uit gas haalt.”
Wij constateren dat het koken (op gas) van een eitje (bij ons) eerst 2 minuten duurde en dat is opgelopen naar 2 minuten 20 seconden. Waarop baseert de energieleverancier de calorische waarde.
Bij navraag werd verteld dat de calorische waarde van gas voor heel Nederland geldt en de consument moet dit “gewoon”accepteren!
Re: Gasmeter geeft geen gasverbruik?
Die waarde wordt elke maand bepaald door de Gasunie, maar die cijfers zijn enkel als basis door de energieleveranciers te gebruiken, niet voor individuele consumenten. Ook consuwijzer is er gewoon duidelijk over, en de natuurkunde er achter klopt ook gewoon.Bobrobbert schreef:Is er wederom een “zekerheid” verloren gegaan?
het aardgas dat in nederland wordt gewonnen heeft niet overal de zelfde samenstelling.
en het geeft ook meer warmte dan het vroegere kolengas.
daarom is de term calorische waarde uitgedacht.
dat geeft aan, alleen als voorbeeld, hoeveel liter water je per cubieke meter gas je vanaf 0 graden aan de kook kunt brengen.
als gas een lage calorische waarde heeft, kost het gas minder, omdat je er minder water mee kunt koken.
en die calorische waarde zult u gewoon moeten geloven, net als u het aantal kilometers per liter benzine gelooft dat de autofabrikanten opgeven.
en het geeft ook meer warmte dan het vroegere kolengas.
daarom is de term calorische waarde uitgedacht.
dat geeft aan, alleen als voorbeeld, hoeveel liter water je per cubieke meter gas je vanaf 0 graden aan de kook kunt brengen.
als gas een lage calorische waarde heeft, kost het gas minder, omdat je er minder water mee kunt koken.
en die calorische waarde zult u gewoon moeten geloven, net als u het aantal kilometers per liter benzine gelooft dat de autofabrikanten opgeven.
Overigens hebben wij een correctie van -0,00121 op de laatste jaarrekening van Essent, waardoor we welgeteld 2 kuub van de 1508 niet hoeven te betalen, dus dat is minder dan 1 euro volgens mij?
-
Dat van die calorische waarde is al tientallen jaren zo. Zelfs al in het pré-computertijdperk. De meter registreert alleen hoeveel kuub gas er doorheen stroomt, de echte verbrandingswaarde (omgerekend in kuub) vind je pas op je eindnota terug.
-
Beste medeforumers,
Ik lees overal dat de calorische factor om en nabij de factor 1.0 t/m 1.03 ligt.
Nu heb ik net een eindfactuur gehad over de maand januari 2014, met een calorische factor van 3.055..
Mijn vraag alhier is, is dit wel mogelijk, aangezien mijn daadwerkelijke m3 gas meer dan drie keer zoveel energie oplevert.....
Kan me namelijk niet voorstellen dat mijn randapparatuur dit aan zou kunnen.
Ik lees overal dat de calorische factor om en nabij de factor 1.0 t/m 1.03 ligt.
Nu heb ik net een eindfactuur gehad over de maand januari 2014, met een calorische factor van 3.055..
Mijn vraag alhier is, is dit wel mogelijk, aangezien mijn daadwerkelijke m3 gas meer dan drie keer zoveel energie oplevert.....
Dat is inderdaad veel te hoog, dus daar zou ik ze even over bellen/aanschrijven. Maar dan zou je dus ook een joekel van een eindafrekening moeten hebben, die correctie is pas aan het eind van het loopjaar, dus dan zou je nog 2x je jaar-voorschot bij moeten betalen?Veenendaler schreef:Beste medeforumers,
Ze hebben vast meegerekend dat de Russen de gaskraan dicht gaan draaien omdat het oorlog wordt en gas dus flink duurder zal worden. Wel handig zo'n vooruitziende blik van je energieleverancier.sjohie schreef:Dat is inderdaad veel te hoog, dus daar zou ik ze even over bellen/aanschrijven. Maar dan zou je dus ook een joekel van een eindafrekening moeten hebben, die correctie is pas aan het eind van het loopjaar, dus dan zou je nog 2x je jaar-voorschot bij moeten betalen?Veenendaler schreef:Beste medeforumers,