LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag,
Ik ben momenteel 20 jaar word dit jaar 21, nu heb ik verplicht een eigen woning, dit omdat mijn ouders schipper zijn en ik vanaf mijn 18de jaar het schippersinternaat moest verlaten.
Nu heb ik sinds 1 september 2013 mijn eigen huis met een kale huur incl service kosten 425,88 euro.
Doordat ik onder de 23 jaar ben en mijn huis duurder is als 374 euro krijg ik geen huursubsidie.
Het excuus is dat ik te jong ben voor dit huis, dat is allemaal prima maar goedkopere huizen waren niet te krijgen hier in de omgeving, en ik moest toch een huis hebben.

Nu ben ik ook nog een werkloos geworden en krijg ik geen WW-uitkering omdat ik 1 week te weinig gewerkt had in de afgelopen weken.

nu is het vreemde aan dit verhaal dat een vriendin van mij die nu net 21 jaar is al meer als een jaar huursubsidie krijgt op een huis met kale huur van 401 euro.

Ook kom ik niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering waar ik van kan leven.

Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring hiermee heeft en mij zou kunnen helpen.

alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Michelle

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk heeft u de aanvraag verkeerd ingevuld. U moet namelijk de kale huur opgeven.
U spreekt in uw vraag "kale huur incl service kosten". Dit is natuurlijk tegenstrijdig. U betaald de kale huur + service kosten. Vraag bij de verhuurder wat de kale huurprijs is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door kokka »

Ik dacht dat servicekosten ook meetellen voor huursubsidie

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door tenormin »

kokka schreef:Ik dacht dat servicekosten ook meetellen voor huursubsidie
Nee, dacht ik ook toen ik huursubsidie aanvroeg maar 't 'feest' ging niet door. Kaal is veel minder dan met service kosten dus ik denk dat jantje7 wel gelijk heeft en het verkeerd is ingevuld.

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door kraaienest »

kokka schreef:Ik dacht dat servicekosten ook meetellen voor huursubsidie

Kale huur

De kale huur is de huur zonder servicekosten. Rond het bedrag af op hele euro's.

Bron: Belastingdienst.

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

bedankt voor jullie reacties,

Mijn kale huur is 402 euro, dit is volgens de belasting nog steeds teveel, bij het invullen word er apart om de servicekosten gevraagd.
in de afwijzing stond, uw kale huur plus servicekosten zijn te hoog.. alleen dan wat anders geformuleerd.

witte angora
Berichten: 31111
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Die afwijzing is gewoon een standaardzinnetje. Feit is dat je met 402 euro inderdaad boven de huurtoeslaggrens zit, en dan krijg je het niet.

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

maar is het niet heel krom, dat een vriendin van mij het wel krijgt?

het is toch onmogelijk voor mij om dit te betalen?

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

Ze valt niet onder de bijzondere situaties, ze had gewoon geen zin meer om bij haar ouders te wonen.
Ook heeft ze geen kind..

het is en blijft een krom systeem hier in nederland.

Ik heb er namelijk niet voor gekozen om zelfstandig te wonen, ik moest binnen 3 weken een huis.. dus goedkoper als dit was er ook niet :(

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

Nee de verhuurder heeft niks gezegd, ga hun maar eens bellen misschien is daar wat mee te regelen..

en ja ouders hebben indd plicht.. maarjaa moet je ze daarvoor voor de rechter slepen.. voor die 5 maanden dat ze die plicht nog hebben..

er word 250 meebetaald door mijn vader. maar met vaste lasten van bijna 700 euro is dat helemaal niets..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door sjohie »

Michelle2507 schreef:Nee de verhuurder heeft niks gezegd, ga hun maar eens bellen misschien is daar wat mee te regelen..

en ja ouders hebben indd plicht.. maarjaa moet je ze daarvoor voor de rechter slepen.. voor die 5 maanden dat ze die plicht nog hebben..

er word 250 meebetaald door mijn vader. maar met vaste lasten van bijna 700 euro is dat helemaal niets..
Wat zou je willen regelen met de verhuurder dan?

witte angora
Berichten: 31111
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Proberen kun je het altijd, maar ga er maar rustig vanuit dat de huur niet verlaagd gaat worden. Die verlaging is onredelijk ten opzichte van andere bewoners in hetzelfde complex, plus dat die verlaging nooit meer ingehaald gaat worden met de jaarlijkse huurverhogingen.

Sja, en die vriendin, ze kan nu wel huurtoeslag krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze het mag houden. De toetsing of iemand er recht op heeft, en zo ja hoeveel, is pas achteraf, als het inkomen definitief wordt vastgesteld. Dus dik kans dat ze ergens eind 2014 bericht gaat krijgen dat ze over 2013 terug mag gaan betalen, en dan komt dat van 2014 er ook nog achteraan.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door mmichel »

Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen? En waarom moeten wij als gemeenschap opdraaien voor jouw kosten?
Het is niet voor niets dat de grens voor jonger dan 23 op 374, - euro staat. Een kale huur van 425,88? Daar komen nog heel wat kosten bij zoals gemeentelijke lasten, waterschap, energie, kabel/internet enz!

Je geeft zelf aan dat je vaste lasten 700,- zijn en je vader 250 euro meebetaald. Indien je dan met een bijstand-uitkering niet voldoende geld hebt, is het toch duidelijk?! Verhuizen naar een andere goedkopere woonvorm. Je bent 20, hebt geen gezin, dus dat is geen issue.
Gewoon even de tering naar de nering zetten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door tenormin »

En wie ben jij dan om dat te bepalen ?
mmichel! :mrgreen:

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

witte angora schreef:Proberen kun je het altijd, maar ga er maar rustig vanuit dat de huur niet verlaagd gaat worden. Die verlaging is onredelijk ten opzichte van andere bewoners in hetzelfde complex, plus dat die verlaging nooit meer ingehaald gaat worden met de jaarlijkse huurverhogingen.

Sja, en die vriendin, ze kan nu wel huurtoeslag krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze het mag houden. De toetsing of iemand er recht op heeft, en zo ja hoeveel, is pas achteraf, als het inkomen definitief wordt vastgesteld. Dus dik kans dat ze ergens eind 2014 bericht gaat krijgen dat ze over 2013 terug mag gaan betalen, en dan komt dat van 2014 er ook nog achteraan.
De toetsing op basis van leeftijd vindt altijd onmiddellijk plaats.

witte angora
Berichten: 31111
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door witte angora »

zalmmetwijn schreef:
witte angora schreef:Proberen kun je het altijd, maar ga er maar rustig vanuit dat de huur niet verlaagd gaat worden. Die verlaging is onredelijk ten opzichte van andere bewoners in hetzelfde complex, plus dat die verlaging nooit meer ingehaald gaat worden met de jaarlijkse huurverhogingen.

Sja, en die vriendin, ze kan nu wel huurtoeslag krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze het mag houden. De toetsing of iemand er recht op heeft, en zo ja hoeveel, is pas achteraf, als het inkomen definitief wordt vastgesteld. Dus dik kans dat ze ergens eind 2014 bericht gaat krijgen dat ze over 2013 terug mag gaan betalen, en dan komt dat van 2014 er ook nog achteraan.
De toetsing op basis van leeftijd vindt altijd onmiddellijk plaats.
Tenzij er op een of andere manier met gegevens geknoeid wordt.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

witte angora schreef:
zalmmetwijn schreef:
witte angora schreef:Proberen kun je het altijd, maar ga er maar rustig vanuit dat de huur niet verlaagd gaat worden. Die verlaging is onredelijk ten opzichte van andere bewoners in hetzelfde complex, plus dat die verlaging nooit meer ingehaald gaat worden met de jaarlijkse huurverhogingen.

Sja, en die vriendin, ze kan nu wel huurtoeslag krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze het mag houden. De toetsing of iemand er recht op heeft, en zo ja hoeveel, is pas achteraf, als het inkomen definitief wordt vastgesteld. Dus dik kans dat ze ergens eind 2014 bericht gaat krijgen dat ze over 2013 terug mag gaan betalen, en dan komt dat van 2014 er ook nog achteraan.
De toetsing op basis van leeftijd vindt altijd onmiddellijk plaats.
Tenzij er op een of andere manier met gegevens geknoeid wordt.
Met persoonsgegevens kan niet geknoeid worden, deze komen rechtstreeks uit de basisregistratie personen. Met huurgegevens kan wel geknoeid worden en zal hier ook wel gebeurd zijn. Dat er controle op plaats zal vinden betwijfel ik sterk.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen?
Had jij een adresje voor d'r?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door gilas »

mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen? En waarom moeten wij als gemeenschap opdraaien voor jouw kosten?
Het is niet voor niets dat de grens voor jonger dan 23 op 374, - euro staat. Een kale huur van 425,88? Daar komen nog heel wat kosten bij zoals gemeentelijke lasten, waterschap, energie, kabel/internet enz!
Geen idee waar jij die onzin vandaan haalt.
Mijn nichtje is 21,heeft een woning voor haar zelf met een huur hoger dan 374,= en ja,ze krijgt huursubsidie.

Ik vind het wel vreemd dat je geen Huursubsidie krijgt.
Zoals gezegd mijn nichtje krijg dit wel en die heeft een hogere kale huur dan jou
Weet je zeker dat je alles goed hebt ingevult?
Vraag anders hulp bij iemand want het is wel raar dat de ene persoon wel krijgt en de ander niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals gemeld hangt het ook af van de servicekosten. Vaak wordt in het dagelijks spraakgebruik 'kale huur' gebruikt voor het bedrag dat aan de verhuurder wordt betaald, dus zonder gas/licht/water/telefoon/belastingen etc. Maar in het bedrag dat aan de verhuurder wordt betaald zitten ook de servicekosten. Het zou kunnen zijn dat ze zonder die servicekosten wel onder de grens zit.

Een andere mogelijkheid is dat ze het wel ontvangt, maar er geen recht op heeft. Dat gebeurt namelijk ook regelmatig. In dat geval is de kans groot dat ze binnen een paar jaar een forse naheffing van de belastingdienst krijgt. Dan komt zij tegen die tijd waarschijnlijk op dit forum klagen dat ze zoveel moet terugbetalen en dat ze er niets aan kon doen en dat ze zo zielig is...

Gesloten