Uiteindelijk werd geconcludeerd dat vanuit de consument de omgekeerde bewijslast zou moeten gelden, de bank betaald de door fraude onstane schade direct terug en kan achteraf beslissen of zij een (juridische)procedure willen starten wanneer zij menen dat de klant onzorgvuldig heeft gehandeld. Volgens een vertegenwoordiger van de "internetbankierorganisatie" was dat vanwege Europese regels niet mogelijk. Een drogreden mijns inziens. Als de banken dat zouden willen zouden zij dit aanhangig kunnen maken bij der EU om de wet daarop aante passen. Hun lobbyorganisatie werkt ander ook altijk geolied als het hun uitkomt.
Maar het past hun blijkbaar beter om zich daarachter te verschuilen.
Vreemd is dan mijn informatie anders is. Ook ik heb, als RABO lid, bezwaar aangetekend bij mijn bank en hun schriftelijk verantwoordelijk gesteld voor eventuele schade door fraude met mijn rekening. Uit een gesprek met een RABO vertegenwoordiger kwam naar voren dat de RABO eind dit jaar zal komen met een vervanger van de huidige reader. Het wordt een beter beveiligd systeem. Tegelijkertijd zal de bank ook haar voorwaarden aanpassen en de bewijslast voor misbruik niet meer bij de klant leggen. Als dat inderdaad zo is (wat ik niet heb kunnen verifieren) dan wordt het voorstel zoals gisteren werd gedaan ingevoerd (ondanks de EU regels?). Ik ben benieuwd.