LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts nota met extra kosten bij in termijn betaling

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
JeroenBakker13

Tandarts nota met extra kosten bij in termijn betaling

Ongelezen bericht door JeroenBakker13 »

Situatie:

Netto Inkomen per maand: 1288 euro (WaJong + toeslagen)
Netto Uitgaven per maand: 1257 euro (alle kosten; energie, verzekeringen, huur, huishoudgeld etc.)
Verschil per maand: 31 euro

Zorgverzekering: Alleen basis verzekering.

Tandarts rekening: 432,88 euro (Wortelkanaal, rontgenfoto (3x), plastische kroon, gaatje vullen).

Gezien mijn uitkering ben ik niet instaat om het bedrag in eenmaal te betalen. Ik heb vooraf hierover contact gehad met mijn tandarts. Zij verwees mij naar de instelling die de nota's voor haar verzorgen. Dus ik wacht de nota af. Na ontvangst van de nota vraag ik Infomedics, die de nota van de tandarts verzorgd, om een betalingsafspraak. Dat kan, maar onder de volgende voorwaarden:

Bij betaling in 6 termijnen:

34,49 euro administratiekosten.
25,97 euro rente.
432,88 euro tandartsnota.
________+
493,34 euro
/ 6 termijnen
________=
82,23 euro per termijn.

!!Let wel er is hier nog geen sprake van een incassotraject!!

Mijn vraag is is dit terecht? Ik kan met mijn uitkering helemaal geen 82,23 euro per maand betalen!

Ik heb vervolgens gebeld met de volgende instanties die allemaal naar elkaar verwijzen:

Juridisch loket, Zorg Belang, NVI, Consuwijzer, Nationale Ombudsman, T.I.P. Ik word geen stap wijzer, maar het algemeen advies is om een andere tandarts te zoeken waarmee wel andere afspraken te maken zijn. Ook mijn eigen tandarts wil/kan niets in deze zaak voor mij betekenen.

Uiteindelijk via via eens besloten om een andere tandarts nota verwerker te bellen, genaamd Famed.

Famed rekent voor bedragen boven de 100 euro de volgende tarieven:

40 euro Administratie kosten
3% rente over het totale bedrag
maximaal 8 termijnen.

In mijn situatie zou het bedrag er dan zo uitzien.

40 euro administratie kosten.
12,99 euro rente (3% over totaal bedrag nota)
432,88 euro tandartsnota.
________+
485,87 euro
/ 8 termijnen
________=
60,74 euro per termijn.

Ook dat bedrag zou ik niet kunnen betalen.

Mijn vraag is eigenlijk: "HELP wat moet ik nu doen?"

CB

Re: Tandarts nota met extra kosten bij in termijn betaling

Ongelezen bericht door CB »

Volgens mij kun je maar 1 ding doen. Bezuinigen op je huishoudgeld. Als je wilt weten hoe, moet je maar even specificeren hoe die € 1.257 huishoudgeld er uitziet.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, zo je inkomsten en uitgaven neerschrijven is het wat moeilijk om gelijk te denken: maar €31,00 om van de leven. Dus even wat meer hierover. Trouwens, ook met Fa-med schiet je in wezen niets op, zijn gewoon de incasseerders van artsen en tandartsen..

JeroenBakker13

Ongelezen bericht door JeroenBakker13 »

Dank voor de response.

De kosten zijn opgebouwd uit, huur (565 euro), zorg en wa verzekeringen (100 euro), energie (78 euro) etc. Wel reserveer ik maandelijk geld voor de betaling van het eigenrisico van de zorg verzekering.
Ik heb 100 euro voor eten, drinken en kleding per maand en ik zit in een zgn minnelijk schuldsaneringstraject (251 euro), dus alles wat bezuinigd kon worden is er al uit, zo heb ik bv geen internet en telefonie op een vaste lijn, ben ik niet aanvullend verzekerd en heb ik geen kosten voor uitgaan of andere luxe tijdsbesteding.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

hoe vervelend het voor u ook is, maar die tandarts heeft natuurlijk geen boodschap aan uw financiele situatie.
die wil graag zo snel mogelijk zijn geld.
waarschijnlijk had u er voor moeten kiezen om die kies te laten trekken.
dat soort handelingen wordt volgens mij wel vergoed door de zorgverzekering.
misschien niet prettig, maar nu zit u ook in de problemen.
mogelijk kunt u zich tot de gemeente wenden voor financiele bijstand.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Als ik de bedragen die je hebt genoemd bij elkaar optel is dat samen € 1.094. Dus je reserveert € 163 per maand voor je eigen risico zorgverzekering. Januari en februari is samen een reservering van € 326. Resteert een reservering van € 360 - € 326 = € 34. Dus hou je in maart al € 163 - € 34 = € 129 en vanaf april € 163. Plus de € 31 die je al eerder opgaf is € 194 ingaande april. Dat moet toch genoeg zijn voor die € 82,23?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ja heel vervelend allemaal maar vraag me af waarom je
akkoord bent gegaan met een wortelkanaalbehandeling, trekken was
goedkoper geweest en had je nu geen problemen gehad.
Niet leuk maar soms is het niet anders.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

CB schreef:Als ik de bedragen die je hebt genoemd bij elkaar optel is dat samen € 1.094. Dus je reserveert € 163 per maand voor je eigen risico zorgverzekering. Januari en februari is samen een reservering van € 326. Resteert een reservering van € 360 - € 326 = € 34. Dus hou je in maart al € 163 - € 34 = € 129 en vanaf april € 163. Plus de € 31 die je al eerder opgaf is € 194 ingaande april. Dat moet toch genoeg zijn voor die € 82,23?
Nou, deze berekening is vrij exact, dus wel eens met de schrijver dat je het op de één of andere manier zou kunnen (moeten) betalen. Tja, schraalhans is tegenwoordig vaker aanwezig. Is even niet anders.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

CB schreef:Als ik de bedragen die je hebt genoemd bij elkaar optel is dat samen € 1.094. Dus je reserveert € 163 per maand voor je eigen risico zorgverzekering. Januari en februari is samen een reservering van € 326. Resteert een reservering van € 360 - € 326 = € 34. Dus hou je in maart al € 163 - € 34 = € 129 en vanaf april € 163. Plus de € 31 die je al eerder opgaf is € 194 ingaande april. Dat moet toch genoeg zijn voor die € 82,23?
er zal nog wel wat ontbreken aan het lijstje.
ik zie onder andere geen water.
geen bankkosten.

is alleen nog de vraag hoe TS internet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem zit hem dus in dat schuldsaneringsproject en het feit dat je als gevolg daarvan geen aanvullende verzekering kunt nemen?

Ik zou persoonlijk inderdaad het geld dat je reserveert voor het eigen risico nu aanspreken en deze nota betalen, en daarna als de wiedeweerga dat potje weer opnieuw aanvullen. Deze nota heb je, de nota van het eigen risico is nu nog niet aan de orde.

Overigens: met de meeste verzekeraars is het zo dat je voor het eigen risico een betalingsregeling kan treffen, met een beetje geluk is dat dan 30 euro per maand.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Leg je situatie uit aan de tandarts. Een tandarts is de laatste persoon waar je een argument mee wilt hebben, als je tenminste nog van plan bent om daar terug te gaan! Doe je verhaal en laat weten wat je kan betalen, vraag ook of hij de bijkomende kosten kan laten vallen.
Voorkom mondproblemen door regelmatig te spoelen met Salvia Off. moedertinctuur en gebruik een tandpasta met Ratanthia (bv die van Weleda) Natuurlijk is een goed dieet ook belangrijk.

Gesloten