LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meer betalen door bewindvoerder?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Albert2003
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2014 19:04

meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door Albert2003 »

Hallo, ik heb sinds 1998 bewindvoerder ivm schulden. In 2001 werd ik overgezet door de rechter naar mijn huidige bewindvoerder omdat de vorige ermee ophield.
Sinds 2002 ben ik schuldenvrij. Tenminste ik heb geen nieuwe schulden gemaakt.
Mijn bewindvoerder beloofde mij als sinds 2003 dat ik uit de bewindvoering zou mogen, maar hij heeft dat nooit geregeld ondanks veel beloftes en gesprekken.
Vorig jaar was ik het zat en met hulp van sp ben ik naar de rechter gestapt. Daar ben ik eind vorig jaar geweest en kreeg 6 maanden om te bewijzen dat ik mijn zaken best zelf kan regelen.

Na die uitspraak kwam ik erachter dat mijn bewind dingen niet of veel te laat heeft betaald.
Hierdoor moest ik ruim 2000 euro aan schulden gaan betalen.
Dit heb ik netjes geregeld en op 300 euro na is alles in de afgelopen 5 maanden afbetaald. Binnenkort zijn de 6 maanden om en zou ik dus verlost moeten zijn van de bewind.

Mijn vraag is nu, kan ik alle extra kosten die ik heb moeten betalen doordat de bewind niet of te laat betaalde op hun verhalen?
Het enige wat altijd op tijd werd betaald was de 108 euro die ik hun maandelijks moet betalen.

Als ze een rekening niet konden betalen zoals bijv jaarafrekening nuon, dan betaalden ze gewoon niet en namen ook geen contact op met nuon voor een regeling .
Het enige dat ze soms deden was naar een algemeen emailadres een mailtje sturen van mw kan niet betalen dus......

wat zijn mijn rechten hier?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door ruud_a »

indien dit nog mogelijk is, zou u alle betalingen die de bewindvoerder zegt te hebben gedaan, naast de betalingen die uw schuldeisers hebben gekregen moeten leggen.
als daar verschillen inzitten, zou ik juridisch advies inwinnen, of u daar een schadevergoeding voor kunt krijgen en zo nodig aangifte van fraude voor kunt doen.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Mij lijkt dat de bewindvoerder voor onvoorzien moet reserveren. Dat is o.a. de jaarafrekening energie.
Daar had hij uw leefgeld op aan moeten passen. Uiteraard dient er wel voldoende inkomen te zijn, een bewindvoerder heeft geen zak met geld.
U kunt de rechter vragen of u de extra kosten kunt declareren bij de bewindvoerder.

Albert2003
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2014 19:04

Re: meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door Albert2003 »

ruud_a schreef:indien dit nog mogelijk is, zou u alle betalingen die de bewindvoerder zegt te hebben gedaan, naast de betalingen die uw schuldeisers hebben gekregen moeten leggen.
als daar verschillen inzitten, zou ik juridisch advies inwinnen, of u daar een schadevergoeding voor kunt krijgen en zo nodig aangifte van fraude voor kunt doen.
Op de maandstaten die ik krijg van de bewind staat alles netjes als betaald aangegeven elke 2e van de maand. Op de lijsten van de woningbouw, nuon, agis ed. staan hele andere data.
Soms staan daar 2 maanden geen betalingen en dan 1 maand een dubbele betaling.

Ik heb die bewijzen ook aan de rechtbank gestuurd, maar de rechter heeft daar bij de zitting niet over gesproken.
Wel heeft de medewerker van de bewindvoerder gezegd dat er op dat moment geen achterstanden waren. Maar die waren er dus wel. Ik heb al een brief erover naar de rechtbank gestuurd, maar vroeg me af of ik wettelijk recht heb op een of andere compensatie.

Mijn bewind vind mij dus lastig en antwoord niet of maar half half op vragen.
Er word regelmatig gezegd ja dat begrijpt u niet.
vb ik zag op een maandstaat 2x inhouding van nuon. er werd als antwoord gegeven ja we betalen nu een maand vooruit ipv achteraf. we hebben ingelopen.
Ik dacht oke kan. Maar een maand later gebeurde dat weer en kreeg ik weer hetzelfde antwoord.
Ik heb toen alle maandstaten vanaf dag 1 nagelopen en alles stond erop als betaald.
Toen heb ik een mijn nuon aangemaakt en stond daar dat er 6 maanden niet betaald was. Door die 3 dubbele betalingen was dat nu nog 3 maanden.
Bewindvoerder kwam bij me langs en vroeg om vertrouwen enz enz. En kort daarna was de schuld in ene weg. Volgens de bewind lag de schuld bij nuon en heb ik geen cent teveel betaald.

Zo is het dus met meerdere dingen. Soms werd wel betaald maar zonder kenmerk. Zo ben ik 5 maanden met de woningbouw bezig geweest omdat ik huurachterstand zou hebben.
Bewind deed niets, zei we hebben contact gehad met de woningbouw en alles is in orde. Woningbouw wist van niets. Na 5 maanden bleek dat het contact waar mijn bewind over sprak was, dat ze een mail naar de algemene email van de woningbouw hadden gestuurd, met de zin, wij hebben de huur betaald kun u dat even nagaan?

Ik vroeg toen hun om bewijs van betalingen en data zodat ik zelf naar de woningbouw kon gaan om het op te lossen. Pas na dreigen met radar enz. kreeg ik een a4 met de data en bedragen.
Wat op zich geen bewijs van betaling is, maar mijn woningbouw was zo lief om daarmee aan de slag te gaan en vond op 1 na alle betalingen. Heel toevallig werd die ene betaling net gedaan in de week voor ik naar de rechter moest.

Maw ik vertrouw die bewind voor geen meter meer.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door ruud_a »

uw wantrouwen is zeer waarschijnlijk terecht.
het zou me niet verbazen als er betalingen op de lijst van de bewindvoerder staan, die nooit zijn gedaan.
door de betalingen onoverzichtelijk te maken, is het dan nauwelijks te achterhalen of alles is betaald.
waar het om gaat, is dat u 1 op 1 de ontvangen betalingen koppelt aan de betalingen die de bewindvoerder zou hebben gedaan.
per saldo moet wat er is betaald gelijk zijn aan wat de bewindvoerder opgeeft.
probeer betalingen zo ver mogelijk in het verleden te zoeken die u kunt koppelen aan wat de bewindvoerder opgeeft.
vanaf dat moment moet de som van de betalingen aan bijvoorbeeld de nuon, gelijk zijn aan wat de bewindvoerder opgeeft.
energie en huur, zijn bijvoorbeeld dingen die makkelijk te controleren zijn, omdat de tarieven ieder jaar veranderen en de energie ook een eindafrekening heeft.
veel plezier met dit puzzeltje.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: meer betalen door bewindvoerder?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Als u zo netjes hiermee om kan gaan, wat moet u dan nog met een bewindvoerder? Ik vind het heel goed wat u doet! Succes ermee.

Gesloten