LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Weer een heel andere kijk op energie-aanbiedingen. Waar ik in het Excel-spreadsheet gekozen heb voor vaste kostprijs, 1 jaar aanbiedingen , vaste energievergelijker, vaste verbruiks-, maar gedetailleerde prijsgegevens en verloop in de tijd, kiest R1chardS hier voor de goedkoopste aanbieder afhankelijk van meerdere energievergelijkers en meerdere verbruikscijfers. De informatie over prijsgegevens gaat hierbij verloren, maar enig verlies is onvermijdelijk in een tweedimensionaal overzicht.

Een overduidelijke conclusie uit dit overzicht is, dat men bij een gasverbruik boven 5000 m3 bij Robin Energie moet zitten. Daar is geen vergelijking op websites voor nodig. Beneden 5000 m3 is Robin Energie volledig uit beeld. Dan blijft het nuttig om meerdere sites te bezoeken en is de meest gunstige aanbieder afhankelijk van de hoogte van de welkomstpremie bij het aangegeven verbruik. Maar om daar een goed beeld van te krijgen moet u al veel van de kostenontwikkelingen weten.

Ik ben nog in enkele zaken geïnteresseerd, die R1chardS mij wellicht wil duidelijk maken, eventueel in een PB. De nummering van de energieleveranciers met alle nummers van 22 en hoger komt verrassend over, evenals het programma waarmee het overzicht is gemaakt. Ik herken het niet. Kunt u daar iets over vertellen?

Ik ben ook benieuwd hoe u dat plaatje van de aanbiedingen op het forum hebt kunnen plaatsen. Wat ik ook doe, een grafiek krijg ik er niet op. Nog in doc-, noch in docx-, noch in jpg-formaat. Ook bij plaatsing van heel kleine bijlages, van enkele tientallen kB’s, krijg ik steevast de mededeling: “De bijlagequota is bereikt”. De bijlage wordt dan niet opgenomen.

Hoe doet u dat ?

R1chardS

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door R1chardS »

De nummering van de energieleveranciers met alle nummers van 22 en hoger komt verrassend over
De nummering heeft geen betekenis. Alle gegevens worden door mij in een database opgeslagen. Het nummer dat u ziet is de unieke identificatie van een aanbieding.
evenals het programma waarmee het overzicht is gemaakt
Wat u ziet is een draaitabel in excel waar een afbeelding van is gemaakt.
Deze draaitabel kan indien gewenst worden uitgebreid met de totale kosten en/of de aanbieder die de op 1 na voordeligste aanbieding heeft, naar gelang de behoefte van de forum leden.

Het programma waarin de aanbiedingen worden opgeslagen en berekeningen worden uitgevoerd, is door mijzelf geschreven.
Ik ben ook benieuwd hoe u dat plaatje van de aanbiedingen op het forum hebt kunnen plaatsen
Vanuit Excel de gegevens of grafiek kopiëren naar een tekenprogramma en opslaan in png formaat.
Png-bestand laden naar bijvoorbeeld http://tinypic.com/
Zodra bestand is geladen wordt de IMG code getoond, die u in uw bericht kunt opnemen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

In een bijdrage aan het bijzonder interessante topic “Eneco 45 procent verhoging huur warmte afleverset” heb ik zaterdag enkele punten uit een bericht van de ACM overgenomen. In het punt 29 geeft de ACM aan dat zij voor gas als standaardproducten aanhoudt Eneco AardGas 1 jaar, NUON VastePrijsGas 1 jaar en Essent ZHG Gas 1 jaar.

Om de verschillen tussen de 9 aanbiedingen in dit topic en de standaardprijs voor energie goed in beeld te krijgen, heb ik getracht die op te zoeken op de websites. Bij NUON bleek dat redelijk te doen. Na noest doorzoeken komt de juiste pagina voor de standaardprijzen in beeld . http://www.nuon.nl/energie/vaste-prijs- ... rijzen.jsp.

Op de pagina worden o.m. avondtarief en nachttarief genoemd. Een klant, die voor het eerst van zijn leven de NUON website bezoekt, begrijpt uiteraard direct dat in sommige regio’s het avondtarief van 9 uur ’s avonds tot 7 uur ’s ochtends geldt en in de meeste gebieden het nachttarief kan worden gekozen met de werkduur van 11 uur ’s avonds tot 7 uur
’s ochtends. Een korte toelichting daarover op deze webpagina is beslist overbodige luxe. Wie dat wil weten moet andere websites gaan bezoeken. Daar staat het heel duidelijk. :?

Voor het doornemen van de Eneco website is een wat meer gevorderde kennis nodig. Het is een crime om het juiste pakket te vinden. Voortdurend wordt u als zoekende klant de verkeerde kant op gestuurd. Maar lukt het u dan na langdurig volhouden toch om de pagina voor de vaste klant met 100% groene stroom en gas 1 jaar vast te vinden (=EcoStroom en Aardgas 1 jaar), dan worden daar leveringsprijzen en belastingen per maand getoond. https://thuis.eneco.nl/groene-energie/s ... aar/?tab=1 Voor de juiste prijzen op uw adres moet u uw profiel aanpassen.

Inclusief BTW komen de totale kosten levering vetgedrukt in beeld. U denkt dan de maandelijkse kosten te kennen. Maar dan vergist u zich een beetje. Onder de vetgedrukte totaalprijs worden nog even de netwerkkosten opgesomd. Deze zijn niet vetgedrukt, evenmin als het totaal aan netwerkkosten. De echte totaalprijs, dus de leveringskosten + netwerkkosten per maand, dat is een nog hoger bedrag. Dat laat Eneco daarom maar even achterwege. :?

In de tarieven bent u als klant vanzelfsprekend niet geïnteresseerd. Die worden daarom niet getoond. Bent u heel erg vasthoudend en wilt u die toch weten, dan snapt u natuurlijk wel dat u op dat onooglijk onbeduidende zinnetje “Toon prijzen levering per eenheid” moet klikken. Doet u dat, wellicht bij toeval of bij vergissing, dan komen de echte leveringstarieven in beeld en hebt u uw doel bereikt. Ze staan er wel, maar meesterlijk goed verborgen.

Verrassend is dan nog wel dat de EcoStroom tegen laag tarief en tegen normaal tarief wordt geleverd. Aan hoog tarief doet Eneco niet, althans niet op de website. :roll:

Denk je met Eneco het zwaar te hebben gehad, Essent spant de kroon. Komt u overal door en wordt u dan op zeker moment gevraagd een postcode en huisnummer in te vullen, dan laat de website het vervolgens afweten. Helaas, de kosten bij Essent zijn dus niet uit te rekenen.

Ik heb de prijzen van standaard energie toegevoegd aan het tabblad Vandaag. Let wel, de waarden gelden voor Liander en gasregio 1. Hebt u een andere netbeheerder of woont u in een andere regio, dan kunnen de prijzen verschillen. Dat daarbij nog vreemde verschijnselen kunnen optreden is mij duidelijk geworden. Ik woon op vele tientallen kilometers van de gasregio 3 (Utrecht en Zuid-Holland), maar volgens de website van Eneco ligt een locatie op twee kilometer van mijn adres in gasregio 3. Dat lijkt mij onjuist, maar het is niet anders.

R1chardS

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door R1chardS »

Ik heb tot grote ergernis en frustatie de afgelopen maanden van alle leveranciers op basis van de informatie op de website van de betreffende leverancier de tarieven van de verschillende proposities verzameld om op basis daarvan per type propositie te kunnen bepalen wat de voordeligste aanbieding is en de verschillen zijn. Mijn stelling was dat omdat in deze propositie vaker geen korting is opgenomen, de tarieven goed zijn te vergelijken. Zit er wel een korting in, dan kunt u eigenlijk alleen maar de kosten vergelijken. Type propositie wordt in deze bepaald door de kenmerken vast/variabel tarief, looptijd, bepaalde/onbepaalde tijd, groen of grijs, gas of elektriciteit of gas en elektriciteit, enkeltarief of dubbeltarief.

Ik kan bevestigen wat e-chec aangeeft.

Tarieven worden soms vermeld inclusief energiebelasting en BTW en soms exclusief, voor gas voor alle gasregio’s of voor één regio. Het verschil tussen de gasregio's kan tot ruim 1 eurocent oplopen. U moet goed lezen om vast te stellen of het actuele tarieven zijn of tarieven die gelden voor de volgende maand. De ene leverancier maakt wel onderscheid tussen avondtarief en nachttarief, de andere leverancier niet. Begrippen worden niet eenduidig gehanteerd (laag, hoog, normaal, dag, nacht, piek, dal). En bij sommige leveranciers moet u meer handelingen verrichten om de juiste tarieven te vinden dan bij andere leveranciers.
De bug op de website van Essent zit er al maanden in. Gelukkig was ik voor de vergelijking alleen geïnteresseerd in de gastarieven regio 4.

Eén voorbeeld. Nog niet zolang geleden is het verplichte modelcontract ingevoerd. Dit product is vastgesteld door de toezichthouder en ontstaan als gevolg van de grote verscheidenheid aan producten en voorwaarden die er op dit moment zijn. De voorwaarden zijn dan ook bij alle leveranciers hetzelfde. Het modelcontract moet de consument de mogelijkheid bieden op eenvoudige wijze de tarieven van de verschillende leveranciers te vergelijken. Het modelcontract is een contract met een onbepaalde looptijd en een variabel tarief. Ik daag u uit de tarieven van het modelcontract via de website op te vragen.
De praktijk is dat niet alle leveranciers het modelcontract via de website aanbieden en het modelcontract niet altijd makkelijk is te vinden.

Ik ben overigens gestopt met het verzamelen van alle tarieven omdat er teveel tijd in gaat zitten. Januari was de druppel. De tarieven en tariefbladen van een groot aantal leveranciers waren niet aangepast aan de nieuwe belastingtarieven. Ik hoop voor de consument dat ze dat inmiddels wel hebben gedaan.
Ik beperk mij nu tot de aanbiedingen via een aantal prijsvergelijkers.
Ik ontraad iedereen voor het vergelijken van tarieven de websites van leveranciers te gebruiken.
Net zoals ik iedereen ontraad via de website van de leverancier of telefonisch of via deur aan deur verkoop een overeenkomst voor gas en/of elektriciteit af te sluiten. Tenzij u voldoende kennis heeft om de aanbieding te beoordelen en vergelijken.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Uitgaande van de vertrekdatum 3 september 2013 zien we de gemiddelde prijs van de 9 aanbiedingen naar de jaarwisseling toe vrijwel voortdurend stijgen. Met Oud en Nieuw lag de gemiddelde prijs 6,84 % hoger dan op 3 september. Anders gezegd, voor 3 x 1750 kWh/m3 betaalde u op 3 september gemiddeld € 1769,58, op 31 december € 1890,57.
Ruim € 120 meer.

Veruit de belangrijkste oorzaak van deze prijsstijging was de daling van de welkomstpremies. Op 3 september boden Budgetenergie en de beide Energiedirect-contracten elk nog ruim € 300. De som van alle welkomstpremies bij de 9 aanbieders bedroeg die dag € 1495,48.

Op 31 december was die som gedaald naar € 508. Maar liefst een verschil van € 987,48. Als dat bedrag wordt gedeeld door de 9 deelnemers, dan komt daar uit € 109,72. Het overgrote deel van de € 120 is daarmee al verklaard.

Het resterende tientje is het gevolg van verhoging van de tarieven door Greenchoice. Greenchoice doet niet aan welkomstpremies en speelt in het bovenstaande dus geen rol. Greenchoice goochelt ook niet met abonnementen (vastrechten), dus aanpassing van de tarieven is voor Greenchoice de enige manier waarop de kosten worden beïnvloed.

Behoudens een zeer kleine aanpassing van de tarieven – en dan ook nog een verlaging – heeft Delta in een periode van bijna 4 maanden steeds dezelfde prijzen gehanteerd. De kostprijs was overigens ten opzichte van de andere 8 vrij hoog, maar bij de jaarwisseling was Delta door de stijgende prijzen bij anderen niet meer de duurste.

Met het begin van het nieuwe jaar kwam de toenemende behoefte aan financiële middelen van de overheid tot uitdrukking in een verhoging van de energiebelasting en de opslag duurzame energie. Die zijn door de energiebedrijven doorgevoerd in hun tarieven. De netwerkkosten daarentegen werden met totaal € 18 verlaagd. Een forse verhoging van de welkomstpremie van de beide Energiedirect-contracten met € 154 compenseerde de daling van € 40 van die premie bij e-on ruim. Het resultaat van dit alles was dat aan het eind van week 1 de gemiddelde prijs niet meer 6,84 % hoger was, maar 5,70 %.

Die dalende tendens heeft zich tot vandaag langzaam doorgezet. De 5,70 % van eind week 1 is vandaag precies met 1 % gezakt naar 4,70 %. De oorzaak van die daling is opnieuw vrijwel volledig de welkomstpremie. De som van de welkomstpremies was gisteren opgelopen tot € 999. Vandaag ging de welkomstpremie voor beide Energiedirect-contracten van € 202 naar € 210. De som welkomstpremies stijgt daardoor met 2 x € 8 = € 16. Essent daarentegen verlaagde de welkomstpremie van € 105 naar € 90 ofwel met € 15. Na het dieptepunt van € 508 met de jaarwisseling bedraagt de som van de welkomstpremies vandaag exact € 1000.

Ter afsluiting: Ik heb vandaag in het Excel-document ter vergelijking de prijzen voor dezelfde contracten bij Gaslicht.com toegevoegd. Uit die vergelijking blijkt dat Delta, Eneco, e-on, Greenchoice en Nuon bij beide prijsvergelijkers dezelfde abonnementen, tarieven en welkomstpremies hanteren. De welkomstpremie voor de Essent aanbieding is bij Prizewize € 5 hoger dan bij Gaslicht.com, die voor de Energiedirect aanbiedingen € 10.

De prijzen voor Budgetenergie zijn bij Gaslicht.com totaal afwijkend. De abonnementskosten elektriciteit en gas bedragen elk € 71,88, de welkomst-premie € 200,00. Het tarief voor gas is hetzelfde als dat bij Prizewize, maar voor elektriciteit zijn de tarieven ruim hoger. De kostprijs bij Prizewize is daardoor € 1791,34, die bij Gaslicht.com € 1869,33.

https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Vandaag staat op de hoofdpagina van de Telegraaf op Internet een advertentie met een schreeuwende kop over energie-aanbiedingen.

Gemeld wordt dat op 7 januari 2014 voor 3500 kWh elektra en 1800 m3 gas bij NUON, Essent en Delta de hoogste prijzen moesten worden betaald. Bij doorklikken blijkt de advertentie afkomstig van Consumind. De prijzen uit de advertentie staan weergegeven in onderstaande tabel.

Omdat de getoonde prijzen mij bijzonder hoog leken heb ik die met de Prizewize gegevens, opgeslagen in het Excel-document, gecontroleerd. De berekende waarden zijn er naast geplaatst.

......……… ............Consumind………..………..Prizewize
NUON…............….€ 2119,93…………………..€ 1935,20
Essent…….............€ 2101,92…………………..€ 1891,25
Delta…..….............€ 2101,84…………………..€ 1962,43

Het lijkt erop dat Consumind zich een beetje heeft vergist. Om de uiteraard veel aantrekkelijker aanbiedingen van Consumind te kunnen zien moest ik eerst mijn persoonlijke gegevens invullen. Dat heb ik maar achterwege gelaten.

R1chardS

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door R1chardS »

Onderstaande informatie komt van de website van consumind.

Consumind is geen onafhankelijke prijsvergelijker. Wij werken met een beperkt aantal leveranciers. Wij zijn ervan overtuigd dat het aanbieden van meerdere aanbieders niet in uw voordeel hoeft te zijn. Tarieven veranderen vaak, voorwaarden veranderen soms, dus wij zoeken naar partijen met stabiele, scherpe en gezonde producten door de jaren heen.

De leveranciers met wie wordt samengewerkt, zijn Energiedirect.nl en DONG Energy (die wellicht gaat worden overgenomen door Eneco Consumenten NL)

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag R1chardS,

Op de website van Consumind staat naar ik van u aanneem dat Consumind samenwerkt met Energiedirect.nl en DONG Energy.

Maar als u op de advertentie in de Telegraaf dubbelklikt komt u op http://www.consumind.nl/energie/stap1.html.
Daar noemt Consumind 22 energieleveranciers, die zij vergelijkt.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

De aanbieders die we reeds aangesloten hebben bij onze overstaphulp zijn:
Energiedirect.nl en DONG Energy voor energie.

Internet & bellen: informatie is actueel / overstappen is binnenkort weer beschikbaar.
Mobiele telefonie (binnenkort beschikbaar).

Alle zorgverzekeraars die in het overzicht zijn meegenomen voor zorgverzekeringen
Hypotheken Van Bruggen Adviesgroep.

Afbeelding

Wat is Consumind?

Consumind is een idee en initiatief van MTVTD BV.
Onze dienstverlening bestaat uit het aanbieden van een makkelijke overstap naar leveranciers van diensten die een belangrijke uitgave vormen in uw huishoudboekje.

R1chardS

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door R1chardS »

Heeft u op dit moment een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor gas en elektriciteit van Essent Retail Energie BV?
Dan betaalt u meer voor gas en elektriciteit dan nodig.
Onderstaande tabel toont hoeveel u bij een bepaald gas- en elektriciteitverbruik (onnodig) meer betaalt.

Bij een verbruik van 2000 m3 gas en 4500 kWh betaalt u als u een overeenkomst heeft van Essent voor onbepaalde tijd dus €316 incl btw per jaar meer dan de voordeligste aanbieding op dit moment.

Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik (1440 m3 en 3.340 kWh) is dat rond de €287 per jaar.

De voordeligste aanbiedingen zijn te vinden via de bekende prijsvergelijkers.

Afbeelding

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

In het Exceldocument is het tabblad Offerte aangepast. Op de vandaag aangevulde versie van het Excel-document is de offerte direct in beeld.

Voor gebruikers met beperkte Excel-ervaring: Bij een geopend document staan links onderin pijlen waarmee u de tabbladen verschuift. Het op 1 na laatste tabblad rechts is “1 Offerte”. Klik op die tab en het tabblad “Offerte” is in beeld.

Ik hoop met een uitgebreide beschrijving het gebruik van het blad voor iedereen mogelijk te hebben gemaakt. Mocht u behoefte hebben om ook uw jaarrekening door te rekenen, dan is daarvoor het meest rechtse tabblad “2 Jaarrekening” beschikbaar.

https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls

Lugtigheid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 okt 2006 23:44

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door Lugtigheid »

Hallo e-chec,

Wat een goede topic en initiatief!
De maatschappijen proberen alles zo moeilijk en ingewikkeld mogelijk te maken, zoals we dat ook kennen uit verzekeringsland. Dit overzicht is overzichtelijk, goed leesbaar en vooral goed vergelijkbaar!
Dank hiervoor!

Eric

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Teruggekomen van een weekje vakantie vind ik het nuttig om de energiegegevens weer even bij te werken. Natuurlijk, dat kan nu niet meer per dag. Die mogelijkheid had ik wel, maar dan had ik mijn vakantie voor een deel moeten opofferen. Dat heb ik niet gedaan. Ten eerste wilde ik dat niet en ten tweede had ik dan eerst de gebreken van mijn spiksplinternieuwe tablet moeten leren kennen. En die zijn er voor mij meer dan ik hoopte.

Dus een probleemloze, plezierige vakantie. Een week vrijwel zonder Tros Radar Forum. Wat een gemis, maar ook wat een genot. Verdeelde gevoelens, dat is uw terechte conclusie. Ik kan mij zeker vergissen, maar als ik terugkijk naar de afgelopen week zie ik niet veel interessants. Veel gehuil om persoonlijke energieprobleempjes, geen nieuwe impulsen voor een gezamenlijke forumvisie.

Mijn informatie over de ontwikkeling energieprijzen sinds 11 februari geeft mij aanleiding om een aantal dingen op te merken. Wat de ontwikkeling zelf betreft leven we momenteel in een komkommertijd. Spectaculaire veranderingen ontbreken. Budgetenergie doet zijn stinkende best om zich de goedkoopste energieaanbieder te tonen, maar moet daarvoor de minst klantvriendelijke zijn en blijven. Energiedirect en Essent doen ook een beetje mee en de rest is in diepe rust, een enkeling uitgezonderd.

Dat geeft mij gelegenheid om eens iets anders, mijn privéprobleem, aan te kaarten. Ik zie deze week tot mijn zeer aangename verrassing een heel positieve reactie van Lugtigheid, die ondertekent met Eric. Het zou maar zo kunnen dat Eric bijna 50 is en zich in de kunst verdiept. Als Eric veel naamgenoten heeft kan het overigens heel anders zijn.

Hoe dan ook, de reactie van Eric deed mij veel plezier. Ik ben dit topic niet voor mijzelf gestart, maar om Forumbezoekers te interesseren voor het volgen van de energieprijs op een heel andere manier. Neem de tijd daarin mee, is de essentie van mijn boodschap.

Eric heeft dat begrepen en zijn waardering getoond. Dat is plezierig, maar eigenlijk hoop ik op nog een andere reactie. Ik analyseer ontwikkelingen en geef daarover mijn bevindingen weer op het forum. Het grootste plezier zou ik er in beleven als forumbezoekers ook zelf hun ideeën , gebaseerd op de Excelinformatie, op het forum zouden plaatsen. Dat zou tot een brede discussie kunnen leiden, waar veel bezoekers hun voordeel mee zouden kunnen doen.

In het verleden vormde de Consumentenbond een organisatie, die opkwam voor de belangen van de informatie-arme leden. Die tijd ligt definitief achter ons. De Consumentenbond maakt zich meer en meer afhankelijk van provisies van bedrijven. Het belang van de leden gaat daarmee verloren. Het informeren van klanten op een manier, zoals in dit topic, zou de Consumentenbond van 40 jaar geleden beslist hebben gedaan. Maar nu schiet de bond daarmee in eigen voet.

Ik ga er de komende tijd mee door om dagelijks het Exceldocument aan te vullen. Klik op de link ergens in dit topic en u ziet de ontwikkeling tot met vandaag. Maar als er niet of nauwelijks nieuwe visies worden gepresenteerd, dan komt er een moment waarop ik besluit om er mee te stoppen. Voor de reactie van Lugtigheid stond de teller van lezers nog ruim beneden 30000, op dit moment wijst die 30450 aan. Zo’n 500 lezers zonder reactie. Dat motiveert niet.

Toon uw visie en zorg er voor dat de drang om ontwikkelingen te volgen en door te geven blijft bestaan.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

algemeen

Afbeelding

PrizeWize blog over Oxxio PowerStunt: http://blog.prizewize.nl/energie/oxxio- ... wt20140205

1: Een heel laag gastarief, maar hoge vaste kosten.

Het voordeel van het het Oxxio PowerStuntcontract zit ‘m vooral in het lage Gastarief van € 0,4562 m3.
Dat is ruim 0,16 eurocent per m3 goedkoper dan de scherpste aanbieding uit de vergelijker van PrizeWize.

Maar bij Oxxio betaal je wel hoge vaste kosten (Vastrecht).
Met het PowerStuntcontract betaal je per jaar € 240,- aan Vastrecht.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo EnergieH,

Wat een bijzondere ontwikkeling ! Een energieleverancier die met een totaal nieuwe aanbieding uit een ander vaatje lijkt te gaan tappen en een prijsvergelijker, die de nieuwe aanbieding becommentarieert.

Ik heb gisteren al even naar de Oxxio-aanbieding gekeken en snel de conclusie getrokken, dat Oxxio er een heel eigen berekening van de prijzen bij hun concurrenten op na houdt. En met abonnementskosten van € 240 maak je direct duidelijk dat de kleine energieverbruiker niet tot je doelgroep behoort.

Ik ga de komende dagen de Oxxio Power Stunt en de visie van PrizeWize eens goed bestuderen. Het is even zoeken naar ruimte in verband met andere activiteiten, maar het onderwerp heeft zeker mijn aandacht.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

Oxxio en de pers:

Oxxio volgens Consumentengids weer het voordeligst.Uitgegeven op 11 maart 2014.
In het onderzoek van de Consumentengids van maart 2014 is Oxxio als voordeligste leverancier van Stroom uit de bus gekomen. Oxxio hoort al jaren bij de voordeligste energieleveranciers. Dat deze Stroom ook nog duurzaam is, vindt de energieleverancier meer dan logisch.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

In de informatie over de Oxxio PowerStunt wordt aangegeven, dat de aanbieding betrekking heeft op elektriciteit tegen Standaard of Enkel tarief. Voor de berekeningen zegt Oxxio gebruik te hebben gemaakt van de kosten op 7 maart 2014.
De berekeningen zijn uitgevoerd met de verbruiken 3500 kWh elektriciteit en 1600 m3 gas.

Na bestudering van de PrizeWize-vergelijker is mij duidelijk, dat bij Greenchoice en Energiedirect het Standaard tarief precies midden tussen Hoog en Laag tarief ligt. Bij alle andere leveranciers, die in het Excel-document worden bestudeerd, ligt het Standaard tarief hoger, dus wat meer in de richting Hoog tarief. Bij Essent neemt als gevolg van de vervanging van Hoog en Laag tarief elektriciteit door Standaard tarief elektriciteit de totaalprijs Elektriciteit en Gas het meest toe, van
€ 1845,12 naar € 1851,67. Totaal dus € 6,55 meer.

Nog nooit aandacht aan besteed, dus weer wat geleerd.

Bij toeval ben ik op 6 maart met vakantie gegaan. Over de tarieven van 7 maart beschik ik dus niet. Maar ik had al eerder gemeld dat het momenteel komkommertijd is bij de energiebedrijven en dat er dagelijks vrijwel niets verandert. Ik kan voor een globaal inzicht ook de tarieven van 6 maart gebruiken. Daarop wijst ook de verandering van de gemiddelde prijs in de periode 6 tot 14 maart. Die prijs nam toe van € 1850,17 naar € 1858,51.

De verandering in verbruiken is eenvoudig door te voeren in het tabblad jaar 2013. Alleen gas moet worden veranderd van 1750 m3 in 1600 m3. De gekozen verbruiken elektriciteit komen geheel overeen en hoeven daarom niet te worden aangepast.

Ik reken dus met de tarieven van 6 in plaats van 7 maart en met Hoog en Laag tarief elektriciteit in plaats van Standaard tarief. De fouten de daardoor in de berekende jaarkosten ontstaan, zijn maximaal ca. 8 Euro.

De tarieven van Eneco, Energiedirect, Nuon en Delta worden door Oxxio niet genoemd. De resultaten van berekeningen van Oxxio en mijn berekende waarden met de PrizeWize-vergelijker zijn:

.......................................Oxxio.............PrizeWize
Budgetenergie...............1931...............1707
Essent.............................1832...............1751
e-on................................1879...............1754
Greenchoice ..................1876...............1778


De berekende waarde voor het PowerStunt contract is nog wel steeds de laagste, maar de enorme verschillen die Oxxio noemt kloppen beslist niet.

Kunt u dat uitleggen, Oxxio ?

Als ik de link van EnergieH naar PrizeWize gebruik kom ik op een PrizeWize website, waar ik heel veel informatie over de PowerStunt van Oxxio zie en herken. Maar er wordt ook duidelijk aangegeven dat het om PowerStunt nummer 2 gaat. Op de website die EnergieH opgeeft voor Oxxio PowerStunt, zie ik geen toegevoegd nummer.

Ik vraag mij daarom af of hier over hetzelfde wordt gesproken. Ik zie bijvoorbeeld niet dat de PowerStunt loopt tot 31 december 2014, zoals PrizeWize aangeeft. Het is allemaal wat verwarrend.

Kunt u hierover duidelijkheid geven, PrizeWize ?

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

e-chec

Goed om te weten:

De aanbieding is tijdelijk, geldt voor gas én stroom.
Je overeenkomst loopt tot t/m 30-09-2015.
Bovendien geldt de aanbieding zolang de voorraad strekt.
Je kunt je alleen aanmelden op http://www.powerstunt.nl.

Deze tarieven kreeg ik met mijn Postcode (regio 4)

Stroom per kWh Enkel
€ 0,2012
Stroom per kWh Hoog
€ 0,2096
Stroom per kWh Laag
€ 0,1911
Gas per m3
€ 0,4504
Vastrecht per product per maand
€ 10,00

Heffingskorting per stroomaansluiting per jaar € -385,53

Netwerkkosten stroom per jaar € 241,33

Netwerkkosten gas per jaar € 159,29

Help!!! volgens mij mis ik mijn OxxioPowerStunt-bericht van 14 maart!!!
Mischien kan de TROS Radar Site Admin hier duidelijkheid over verschaffen.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

Afbeelding

Oxxio Powerstunt niet de goedkoopste.datum: 30 januari 2014

Energieleverancier Oxxio lanceerde donderdag de campagne ‘Powerstunt’.
Dit energiecontract is volgens Oxxio het goedkoopste van Nederland.
Uit onderzoek van Energieleveranciers.nl blijkt echter dat dit voor de helft van de consumenten niet geldt.
Het prijsverschil wordt vooral veroorzaakt door de relatief hoge vastrechtkosten die Oxxio rekent.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door EnergieH »

e-chec

Hier nog een serie OxxioPowerStunt-Twitter-berichten https://twitter.com/oxxiopowerstunt

Aan de datum 12 maart te zien mag aangenomen worden dat we het "anno nu" met de nieuwste versie van OxxioPowerStunt-aanbieding van doen hebben.

Ben benieuwd naar de volgende OxxioPowerStunt-aanbieding. :D

Gesloten