LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge tandartsrekening

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
sophies
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2014 12:26

Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door sophies »

Ik heb een naar mijn mening hoge tandartsrekening gekregen voor een heel kort periodiek bezoek aan de tandarts. Ik ben in totaal hooguit 15 minuten binnen geweest, ik denk eerlijk gezegd dat het nog korter was. Hij doet alles heel snel en heeft geen assistente! Hij doet alles alleen. Dit is de rekening:
C11 Periodieke controle €21,29
M03 Gebitsreiniging 2X (per 5 min) €25,12
X10 Kleine rontgenfoto 4X €62,76
V12 Tweevlaksvulling €36,42
V21 Etsen ivm etsbare onderlaag €22,42
Totaal = €168

Wat ik met name niet vind kloppen is dat voor gebitsreiniging 2X 5 min gerekend wordt, terwijl hij daar volgens mij zo'n 3 minuten mee bezig is geweest. Van mijn vorige tandarts heb ik gehoord dat ik praktisch geen tandsteen heb.
Dan 4X een rontgenfoto ("bitewing"), volgens mij zijn er hooguit maar 2 nodig?
Het was de 2e keer dat ik bij hem kwam, maar ik denk dat ik beter op zoek kan gaan naar een andere tandarts.
Ik hoop dat een tandarts hier antwoord op kan geven.
Laatst gewijzigd door sophies op 14 mar 2014 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

je kan via internet opzoeken wat een tandarts ongeveer rekent. je kan dan de code invullen die de tandarts op de factuur zet, weet alleen niet welke site dat is maar misschien kun je via google even kijken?

sophies
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2014 12:26

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door sophies »

De tarieven kloppen wel bij de codes, maar waarom 2X gebitsreiniging rekenen en 4 rontgenfoto's maken?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sophies schreef:De tarieven kloppen wel bij de codes, maar waarom 2X gebitsreiniging rekenen en 4 rontgenfoto's maken?
Daar zal je tandarts antwoord op kunnen geven maar misschien ook wel Grappa of Vroem hier
op dit forum.

Grappa
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:59

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door Grappa »

Het 5 minuten tarief M03 is een tariefbdat per 5 minuten berkend mag worden. Bij afronding wordt bij 2 minuten naar benden en bij 3 minuten naar boven afgerond. Als je dus 3 minuten in de stoel hebt gezeten voor gebitsreiniging dan is 1 keer M03 aangewezen en niet 2 keer. De NZa krijgt hier overigens veel klachten over. De indruk bestaat dat een aantal tandartsen mondhygiënisten met de M-codes hun omzet opkrikken. Probleem is dat het niet te controleren is, alleen de klant kan dat.
Bitweings zijn doorgaan 2 foto's. Tegenwoordig gebruikt men vaak digitale systemen. Men gebruikt een klein flexibel plaatje of een sensor die met een kabel aan een interface of een computer is verbonden. Het kan zijn dat de tandarts een klein plaatje of een kleine sensor gebruikt waardoor om alle kiezen te onderzoeken 4 opnames nodig zijn. De tandarts kan een kleine sensor of plaat gebruiken omdat het voor de klant comfortabeler is of omdat zij of hij geen grote heeft.
Mijn mening is dat er 2 keer een bitewing berekend zou moeten worden. Mijn advies is om met je tandarts in gesprek te gaan hierover. Kun je aangeven hoelang je voor de hel behandeling in de stoel hebt gezeten? Er is nogal wat gebeurd namelijk. Een controle, foto's, uitleg daarover, minstens 8 minuten schoonmaken, een vulling. ik zou zeggen tussen 30 en 40 minuten. Klopt dat

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door vroem »

een patiënt lijkt mij te weten of er 4 foto's gemaakt zijn, is namelijk 4x een plaatje in de mond. Zijn er 4 gemaakt mogen er 4 berekend worden. (het bereik van 4x een kleinere is wel groter dan van 2x een normaal formaat foto, uit oogpunt van stralenbelasting vind ik het dan weer een minder fijn systeem). Kan ook zijn dat hij 4x solofoto gemaakt heeft , doe ik ook wel eens als daar reden voor is, bv veel grote vullingen.
Kan ook heel simpel zijn dat er een invoerfoutje gemaakt is, per ongeluk 2x geklikt.

Het afrondingsregeltje wat Grappa noemt ken ik niet, ga ik even bestuderen en op terugkomen.
Bij mijn weten mag je 2x rekenen wanneer je langer dan 5 minuten bezig bent , het is immers een tarief per 5 minuten. Als je 1 minuut bezig bent mag je het ook gewoon rekenen. Vinden zorgverzekeraars niet fijn maar het is al wel inzichtelijker dan de oude coderingen, en de NZA bepaalt de regels eromheen, niet de verzekeraar. Enige invloed bij volwassenen is op het punt van de voorwaarden van de AV.
Als je daadwerkelijk maar een kwartier binnen bent geweest (weet je dat zeker of is dat gevoel? ik merk heel vaak dat mensen zich daar erg in kunnen vergissen namelijk) kan dit inderdaad niet. Voor een beperkte 2 vlaks heb je met alles erop en eraan al minimaal 10 minuten nodig, en dan is het er 1 die meevalt. en met de V21 erbij was het geen oppervlakkige.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door vroem »

Ad M03 Gebitsreiniging, per 5 minuten
Het verwijderen van plaque, tandsteen en/of polijsten van tanden, kiezen, implantaten of prothese. De prestatie wordt uitsluitend naar evenredigheid van de werkelijke behandeltijd voor deze prestatie in tijdseenheden van 5 minuten gedeclareerd.
dit is de letterlijke tekst uit de tariefbeschikking, het enige leidende wat telt naar mijn weten.
Als hij dus meer dan 5 minuten bezig is geweest mag 2x, maar is hij daadwerkelijk maar 3 minuten bezig geweest is het dus 1x. Als hij het preventief protocol van parodontoloog Coen Kuit volgt red hij het niet in 5 overigens denk ik.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening

Ongelezen bericht door vroem »

en, is er al een reactie van de tandarts?

Gesloten