LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Over 2010 huurtoeslag ontvangen, in 2013 komt de afrekening.
Over 2010 huurtoeslag ontvangen, in 2013 komt de afrekening.
Beste geïnteresseerden,
Ik vraag uw aandacht voor onderstaand:
Over 2010 heb ik het hele jaar huurtoeslag ontvangen terwijl ik daar op grond van mijn inkomen geen recht op had, klaarblijkelijk.
Dat kan..
Pas in het voorjaar van dít jaar stuurt de BD mij daarover bericht en de rekening.
Ieder jaar, vóór april, stuur ik netjes mijn ingevulde aanslag in.
Na een maand of 3 weet de BD dus precies hoe mijn financiële situatie was in het voorgaande jaar.
Is het niet handig om het terug te vorderen bedrag te verrekenen met de eventuele teruggave?
Met die vraag heb ik de BD een aantal malen gebeld.
De antwoorden die ik kreeg varieerden van 'het duurt heeeel lang eer de BD alle gegevens heeft verzameld' tot 'de BD mag wettelijk binnen 5 jaar terugvorderen'.
Non-argumenten dus.
Weet íemand wellicht het juiste antwoord op mijn prangende vraag??
En is er wellicht een instantie waar ik deze 'scheve' gang van zaken kan melden?
'Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker'........?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Ik vraag uw aandacht voor onderstaand:
Over 2010 heb ik het hele jaar huurtoeslag ontvangen terwijl ik daar op grond van mijn inkomen geen recht op had, klaarblijkelijk.
Dat kan..
Pas in het voorjaar van dít jaar stuurt de BD mij daarover bericht en de rekening.
Ieder jaar, vóór april, stuur ik netjes mijn ingevulde aanslag in.
Na een maand of 3 weet de BD dus precies hoe mijn financiële situatie was in het voorgaande jaar.
Is het niet handig om het terug te vorderen bedrag te verrekenen met de eventuele teruggave?
Met die vraag heb ik de BD een aantal malen gebeld.
De antwoorden die ik kreeg varieerden van 'het duurt heeeel lang eer de BD alle gegevens heeft verzameld' tot 'de BD mag wettelijk binnen 5 jaar terugvorderen'.
Non-argumenten dus.
Weet íemand wellicht het juiste antwoord op mijn prangende vraag??
En is er wellicht een instantie waar ik deze 'scheve' gang van zaken kan melden?
'Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker'........?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Re: Over 2010 huurtoeslag ontvangen, in 2013 komt de afrekening.
Het is wel een Hot item op het forum, maar het antwoord is bijna altijd hetzelfde.
als je teveel ontvangt, kan je er op wachten dat je het een keer terug moet betalen.
Je kan, afhankelijk van je financiële situatie natuurlijk een betalingsregeling aanvragen bij de BD. dan komt de klap in elk geval niet zo hard aan.
als je teveel ontvangt, kan je er op wachten dat je het een keer terug moet betalen.
Je kan, afhankelijk van je financiële situatie natuurlijk een betalingsregeling aanvragen bij de BD. dan komt de klap in elk geval niet zo hard aan.
Hoi Snuffel,
Dank je wel voor je snelle reactie
Het is mij volstrekt duidelijk dat je het teveel of ten onrechte uitgekeerde moet terugbetalen, geen enkel probleem mee.
De vraag was WAAROM doet de BD er 3 jaar (!) over om dat vast te stellen terwijl middels mijn aangifte duidelijk moet zijn dat ik de toeslag onrechtmatig heb gekregen over het voorgaande jaar.
Ik vind het vreemd en nogal verwarrend dat het niet direct wordt verrekend.
Hoop dat je hier het antwoord op weet.
Dank je wel voor je snelle reactie

Het is mij volstrekt duidelijk dat je het teveel of ten onrechte uitgekeerde moet terugbetalen, geen enkel probleem mee.
De vraag was WAAROM doet de BD er 3 jaar (!) over om dat vast te stellen terwijl middels mijn aangifte duidelijk moet zijn dat ik de toeslag onrechtmatig heb gekregen over het voorgaande jaar.
Ik vind het vreemd en nogal verwarrend dat het niet direct wordt verrekend.
Hoop dat je hier het antwoord op weet.

Hoi Kokka!kokka schreef:Het is wel een Hot item op het forum, maar het antwoord is bijna altijd hetzelfde.
Ook jij hartelijk dank voor je snelle reactie!
Grappig dat je nagenoeg hetzelfde schrijft als Snuffel.
Dan ben ik wellicht niet duidelijk genoeg geweest (zie mijn antwoord aan snuffel ajb).
Nogmaals dank!
Oke snuffel ik begrijp dat ze dus los van elkaar werken maar wel gegevens onderling uitwisselen (neem ik aan).snuffel1 schreef:De belastingdienst en de dienst toeslagen werken los van elkaar, zij wisselen wel gegevens uit maar dat verloopt vaak traag. De huurtoeslag wordt als voorschot uitbetaald en pas later aan de hand van de inkomensgegevens definitief bepaald. U heeft in 2010 teveel aan toeslag ontvangen en dat moet natuurlijk terug betaald worden.
Laat ik mijn vraag anders formuleren: waarom heeft de afd. toeslagen er 3 jaar (!) voor nodig om tot de conclusie te komen dat iemand 3 jaar daarvoor ten onrechte huurtoeslag heeft ontvangen?
maar wel met de geniale tip om een betalings regeling aan te gaan.Mar287 schreef:Hoi Kokka!kokka schreef:Het is wel een Hot item op het forum, maar het antwoord is bijna altijd hetzelfde.
Dan ben ik wellicht niet duidelijk genoeg geweest (zie mijn antwoord aan snuffel ajb).
Nogmaals dank!
Ik hoop dat je wat kan regelen. je leest niet vaak dat mensen toeslag terug moeten betalen en daar dan ook nog begrip voor hebben.
Komt ieDe vraag was WAAROM doet de BD er 3 jaar (!) over om dat vast te stellen

Dank je wel weer!kokka schreef:maar wel met de geniale tip om een betalings regeling aan te gaan.Mar287 schreef:Hoi Kokka!kokka schreef:Het is wel een Hot item op het forum, maar het antwoord is bijna altijd hetzelfde.
Nogmaals dank!
Ik hoop dat je wat kan regelen. je leest niet vaak dat mensen toeslag terug moeten betalen en daar dan ook nog begrip voor hebben.
En ook voor je geniale tip (had het wel al geregeld gelukkig

Jewel, heb er absoluut begrip voor: iets ontvangen waar je achteraf geen recht op blijkt te hebben moet terugbetaald worden!
Zou idd fijn zijn als anderen dat ook zouden beseffen...
En nog fijner zou het zijn als de BD in deze economisch lastige tijden de belastingbetaler zsm zou laten weten waar hij aan toe is.
Sjah.... ambtenaren.. (ik mag het zeggen ben zelf een ex-)

Kijk! Dat is nog eens een antwoord waar je iets aan hebt!snuffel1 schreef:Normaliter wordt de definitieve beschikking huurtoeslag van 2010 in het derde kwartaal van 2011 vastgesteld en verzonden. De dienst is dus niet 3 jaar te laat maar 1,5 jaar. Het kan maarzo zijn dat uw aangifte inkomstenbelasting over 2010 niet overeen kwam met de gegevens die bij de belastingdienst bekend waren, zolang uw inkomen niet definitief is vastgesteld kan de dienst toeslagen niet terugvorderen. Blijkbaar is pas in begin van dit jaar het inkomen over 2010 vastgesteld en krijgt u een terugvordering.
Dank je wel, nu kan ik het een beetje vatten.
Had ik jou maar getroffen als ik weer eens belde om uitleg

Neemt niet weg dat de communicatie van de DB niet is om over naar huis te schrijven, dat had wel wat beter gekund.
Anyway, nogmaals dank voor je heldere uitleg.
sadfly schreef:Komt ieDe vraag was WAAROM doet de BD er 3 jaar (!) over om dat vast te stellenHet zijn ambtenaren, als je ooit een moppenboekje in je handen gehad hebt.
Je wordt er idd wel een beetje sad van, fly

Ja heb ik ook meegemaakt. In 2010 net over de inkomensgrens heen gegaan (dus alles terug betalen) en over 2012 ook nog toeslag moeten terugbetalen. Beide brieven met deze definitieve afrekeningen mocht ik dus binnen 2 maanden tijd ontvangen december 2013. Dus of ik even 2350 wil terugbetalen en binnen 2 jaar, terwijl de toeslagen er 3 jaar over hebben moeten doen.
Nadat ik belde kreeg ik ook te horen dat zij er 5 jaar over mogen doen, en ik "even geduld" moest hebben. Even geduld??????
Het was al sept 2013 en ik wilde de afrekening over 2010 én 2012 onderhand eens hebben.
Ik ben het er niet mee eens om te stellen dat ze niet 3 jaar te laat zijn ,maar 1,5.
Verjaring is wettelijk ook na 5 jaar na de laatste dag van dat toeslagjaar en niet pas na 6,5 jaar
Dus 31 dec 2013 is echt drie jaar te laat want anders kan 31 dec 2015 nooit 5 jaar zijn (lees verjaring).
Of ik nou in okt 2011 een terugvordering krijg of dec 2013, mijn inkomen 2010 blijft te hoog, of je dat nou in 2011 bekijkt of 2013.
Die rekenhulp van de toeslagendienst telt slechts de bruto's op, maar dat is lager dan het fiscaal inkomen (waar toeslagen mee rekent) en voor een simpele burger als ik niet te berekenen. Dus het toetsingsinkomen wat die rekenhulp geeft is NIET het fiscaal inkomen en daar gaat het bij mij altijd behoorlijk mis.
En met inkomstenaanslag kom je er ook niet uit want de ene keer kan je (met de rekenhulp toetsingsinkomen) de bijdrage ziekenfondswet wel van je verzamelinkomen aftrekken, anderen keer weer niet.
Een werkelijke situatie:
Een man (49 jaar) krijgt na 24 jaar vaste dienst door reorganisatie ontslag bij KPN.
Hij krijgt eerst maximale tijd WW en daarna alleenstaande bijstand. Op de arbeidsmarkt wordt hij "niet bemiddelbaar"
De eerste 3 maanden bijstand een verplichte tewerkstelling zonder enig inkomen/bijstand, hij zou arbeidservaring op moesten doen.
De huur van de woning was (wegens de laatste huurverhoging in dat jaar in juli) nét te hoog voor huurtoeslag. De telefonist van de toeslagen stelde voor de huurtoeslag dan met terugwerkende kracht aan te vragen vanaf januari. Dat kon nl nog wel en dat werd dus maximale huurtoeslag.
Toen kreeg hij na jaren een tijdelijke baan in augustus 2012. Zijn nieuwe inkomen was hoger dan de inkomensgrens voor huurtoeslag en hij is nu nog steeds alle toeslagen 2012 aan het terugbetalen, plus nog een schuld opgebouwd wegens inkomenstekort. Eigenlijk houdt hij er verder ook niets extra's aan over en werkt ie nu alleen om dit af te lossen. Hij is behoorlijk genaaid door de staat. Waarom moet hij de toeslagen van de bijstandsmaanden ook terugbetalen? Hij had het dus wel hard nodig op dat moment.
En als dit contract dit jaar eindigt is de huur (verhoogd naar inkomen) dus veel te hoog voor toeslag (probleem) en slechts 3 maanden WW en vrijwel gelijk bijstand, zonder huurtoeslag. Dit kan toch niet???
Nadat ik belde kreeg ik ook te horen dat zij er 5 jaar over mogen doen, en ik "even geduld" moest hebben. Even geduld??????

Ik ben het er niet mee eens om te stellen dat ze niet 3 jaar te laat zijn ,maar 1,5.
Verjaring is wettelijk ook na 5 jaar na de laatste dag van dat toeslagjaar en niet pas na 6,5 jaar
Dus 31 dec 2013 is echt drie jaar te laat want anders kan 31 dec 2015 nooit 5 jaar zijn (lees verjaring).
Of ik nou in okt 2011 een terugvordering krijg of dec 2013, mijn inkomen 2010 blijft te hoog, of je dat nou in 2011 bekijkt of 2013.
Die rekenhulp van de toeslagendienst telt slechts de bruto's op, maar dat is lager dan het fiscaal inkomen (waar toeslagen mee rekent) en voor een simpele burger als ik niet te berekenen. Dus het toetsingsinkomen wat die rekenhulp geeft is NIET het fiscaal inkomen en daar gaat het bij mij altijd behoorlijk mis.
En met inkomstenaanslag kom je er ook niet uit want de ene keer kan je (met de rekenhulp toetsingsinkomen) de bijdrage ziekenfondswet wel van je verzamelinkomen aftrekken, anderen keer weer niet.
Een werkelijke situatie:
Een man (49 jaar) krijgt na 24 jaar vaste dienst door reorganisatie ontslag bij KPN.
Hij krijgt eerst maximale tijd WW en daarna alleenstaande bijstand. Op de arbeidsmarkt wordt hij "niet bemiddelbaar"
De eerste 3 maanden bijstand een verplichte tewerkstelling zonder enig inkomen/bijstand, hij zou arbeidservaring op moesten doen.
De huur van de woning was (wegens de laatste huurverhoging in dat jaar in juli) nét te hoog voor huurtoeslag. De telefonist van de toeslagen stelde voor de huurtoeslag dan met terugwerkende kracht aan te vragen vanaf januari. Dat kon nl nog wel en dat werd dus maximale huurtoeslag.
Toen kreeg hij na jaren een tijdelijke baan in augustus 2012. Zijn nieuwe inkomen was hoger dan de inkomensgrens voor huurtoeslag en hij is nu nog steeds alle toeslagen 2012 aan het terugbetalen, plus nog een schuld opgebouwd wegens inkomenstekort. Eigenlijk houdt hij er verder ook niets extra's aan over en werkt ie nu alleen om dit af te lossen. Hij is behoorlijk genaaid door de staat. Waarom moet hij de toeslagen van de bijstandsmaanden ook terugbetalen? Hij had het dus wel hard nodig op dat moment.
En als dit contract dit jaar eindigt is de huur (verhoogd naar inkomen) dus veel te hoog voor toeslag (probleem) en slechts 3 maanden WW en vrijwel gelijk bijstand, zonder huurtoeslag. Dit kan toch niet???
-
Je had het hele probleem kunnen voorkomen door tijdig bv. eind 2010 een juist inkomen door te geven. Je bent zelfs wettelijk verplicht om een wijziging die leidt een verlaging van het bedrag aan toeslagen van 100 euro tijdig door te geven. De eerste jaren is hier soepel mee om gegaan, maar tegenwoordig kan dit leiden tot een boete. De definitieve (en voorlopige) toekenning van toeslagen vindt trouwens voor het overgrote deel automatisch plaats. Het valt altijd weer op dat er nog steeds mensen zijn die denken dat iedere betaling en beoordeling handmatig plaatsvindt. Overigens worden toeslagen ook definitief toegekend terwijl er nog geen inkomen definiet is vastgesteld aan de hand van de belastingaangifte. Nog een misverstand: de vijf jaren termijn geldt voor situaties waarbij al een definitieve beschikking is afgegeven. ofwel in 2016 mag niet meer teruggekomen worden op een definitieve beschikking over 2010 die bijvoorbeeld in 2012 is verzonden.
En dan nog moet je ook je toeslagen nog terug betalen en of dat dan eerder voor elkaar is betwijfel ik.zalmmetwijn schreef:Je had het hele probleem kunnen voorkomen door tijdig bv. eind 2010 een juist inkomen door te geven.
Dat had ik meerdere keren gedaan.
De belastingdienst sinds okt 2011 gevraagd om een afrekening omdat mijn inkomen te hoog was in 2010.
Antwoord: "Uh ja dat zullen ze binnenkort wel gaan doen, denk ik"
Later dat jaar in december zette de dienst zelfstandig mijn toeslagen stop op basis van het bij hen bekende inkomen (ze wisten het dus wel). Omdat ik wegens ziekte ernstig in inkomen achteruit ging wist ik deze actie tegen te houden door nog eens te bellen nogmaals om een rekening 2010! gevraagd.

En natuurlijk gaat veel automatisch en online, maar 2010 is te ver terug om daar nog gegevens van de veranderen, dit jaar staat er niet bij bij mijntoeslagen.nl, dus moet je wel bellen.
De daarop volgende jaren ben ik blijven vragen/leuren ja bijna smeken om de rekening.
Echt nu heb ik dus twee afrekeningen tegelijk waar ik dus NIET blij mee ben.
Echt de reacties van de dienst waren zo amateuristisch. "Mevrouw: Hoe weet u zo zeker dat u terug moet betalen"?
Ik: Nou ik heb recht op niks en 1687 ontvangen. Dus neem ik aan dat u dat terug wil

Het bleef erg stil aan de andere kant, alsof zijn met stomheid geslagen was. ??
Zelfs in nov 2013 (!) nog eens gebeld en het bedrag was al wel bekend, maar ze kon geen betalingsgegevens leveren.
Echt niemand kan mij verwijten dat ik niet mijn best gedaan had.
Je kan niet alle fouten aan de cliënten toeschrijven hoor.
Inmiddels is ook bekend dat die toeslagendienst niet goed functioneert, achterloopt en waarom moet ik als burger het dan wel weten hoe het moet?
Ik (!) heb niets nalatig gedaan dan alleen die dienst toeslagen meerdere keren verzocht om een rekening. En als ze dat niet doen is het niet mijn fout, al zit ik wel met de ellende.

-
Zoals eerder reeds geschreven tijdig een wijziging doorgeven. In jouw geval voor 1 april 2011, dan had je nog een aangepast voorschot gekregen. Je bent nalatig geweest in het niet tijdig doorgeven van een wijziging. Ik begrijp ook niet goed wat de schade is die je hebt nu je drie jaar extra hebt om je voor te bereiden op het terugbetalen van het geld (na de drie jaar heb je nog de mogelijkheid om het in 24 termijnen te betalen).Eshov schreef:En dan nog moet je ook je toeslagen nog terug betalen en of dat dan eerder voor elkaar is betwijfel ik.zalmmetwijn schreef:Je had het hele probleem kunnen voorkomen door tijdig bv. eind 2010 een juist inkomen door te geven.
Dat had ik meerdere keren gedaan.
De belastingdienst sinds okt 2011 gevraagd om een afrekening omdat mijn inkomen te hoog was in 2010.
Antwoord: "Uh ja dat zullen ze binnenkort wel gaan doen, denk ik"
Later dat jaar in december zette de dienst zelfstandig mijn toeslagen stop op basis van het bij hen bekende inkomen (ze wisten het dus wel). Omdat ik wegens ziekte ernstig in inkomen achteruit ging wist ik deze actie tegen te houden door nog eens te bellen nogmaals om een rekening 2010! gevraagd.Hoe moeilijk kan het zijn. IK WIL HIERVAN AF.
En natuurlijk gaat veel automatisch en online, maar 2010 is te ver terug om daar nog gegevens van de veranderen, dit jaar staat er niet bij bij mijntoeslagen.nl, dus moet je wel bellen.
De daarop volgende jaren ben ik blijven vragen/leuren ja bijna smeken om de rekening.
Echt nu heb ik dus twee afrekeningen tegelijk waar ik dus NIET blij mee ben.
Echt de reacties van de dienst waren zo amateuristisch. "Mevrouw: Hoe weet u zo zeker dat u terug moet betalen"?
Ik: Nou ik heb recht op niks en 1687 ontvangen. Dus neem ik aan dat u dat terug wil.
Het bleef erg stil aan de andere kant, alsof zijn met stomheid geslagen was. ??
Zelfs in nov 2013 (!) nog eens gebeld en het bedrag was al wel bekend, maar ze kon geen betalingsgegevens leveren.
Echt niemand kan mij verwijten dat ik niet mijn best gedaan had.
Je kan niet alle fouten aan de cliënten toeschrijven hoor.
Inmiddels is ook bekend dat die toeslagendienst niet goed functioneert, achterloopt en waarom moet ik als burger het dan wel weten hoe het moet?
Ik (!) heb niets nalatig gedaan dan alleen die dienst toeslagen meerdere keren verzocht om een rekening. En als ze dat niet doen is het niet mijn fout, al zit ik wel met de ellende.