LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvordering toeslag 2013 zonder eindafrekening (nu al?).

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Eshov

Terugvordering toeslag 2013 zonder eindafrekening (nu al?).

Ongelezen bericht door Eshov »

Vandaag ontving ik een acceptgiro voor het terugbetalen van huurtoeslag 2013.
Maar ik heb nog geen eindafrekening/terugvorderingsbeschikking gezien, de laatste is een voorschotbeschikking met lagere huurtoeslag, maar daar staat duidelijk bij dat het NIET definitief is, maar een voorschot en het pas definitief wordt berekend als het jaar voorbij is en inkomen bekend is.
Deze voorschotbeschikking is hetzelfde gedateerd als de brief met acceptgiro.
Het is nu pas half maart en in april doet Nederland aangifte inkomensbelasting.
En in juni wordt meestal het inkomen vastgesteld, toch?
Ik kan op mijntoeslagen.nl niets vinden en de belastingdienst in niet meer bereikbaar.

Betaal ik nu voorschot terug zodat ik minder voorschot heb ontvangen bij de definitieve berekening? :roll:
Dat is normaal nooit zo, dan betaal je het teveel ontvangen terug na een definitieve berekening, maar die heb ik dus nog niet.

sjohie

Re: Terugvordering toeslag 2013 zonder eindafrekening (nu al?).

Ongelezen bericht door sjohie »

Eshov schreef:Vandaag ontving ik een acceptgiro voor het terugbetalen van huurtoeslag 2013.
Maar ik heb nog geen eindafrekening/terugvorderingsbeschikking gezien, de laatste is een voorschotbeschikking met lagere huurtoeslag, maar daar staat duidelijk bij dat het NIET definitief is, maar een voorschot en het pas definitief wordt berekend als het jaar voorbij is en inkomen bekend is.
Ik kan op mijntoeslagen.nl niets vinden en de belastingdienst in niet meer bereikbaar.

Betaal ik nu voorschot terug zodat ik minder voorschot heb ontvangen bij de definitieve berekening? :roll:
Dat is normaal nooit zo, dan betaal je het teveel ontvangen terug na een definitieve berekening, maar die heb ik dus nog niet.
Eeuuh, hoe kom je er bij dat Nederland in april aangifte doet? Iedere Nederlander moet vóór 1 april aangifte hebben gedaan voor 2013, of uitstel hebben aangevraagd.. :shock:

Het aangifteprogramma kan je vooringevuld downloaden na 1 maart, dus dan heeft de belastingdienst alle gegevens al wel binnen. Dat programma even downloaden en kijken of de voor ingevulde bedragen kloppen, moet je een aardig goede indicatie geven over het wel/niet moeten terugbetalen van je huursubsidie 2013.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Weet u zeker dat de teruggave het jaar 2013 betreft? Zojuist even op "Mijn toeslagen" gekeken, enkel gezien dat de zorgtoeslag aanslag 2012 aangepast is, maar nog niet verwerkt. Dus nog niets over 2013.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Te weinig informatie eigenlijk. Als bijvoorbeeld je vermogen op 1 januari hoger is dan 20.000-nog-wat, dan heb je sowieso geen recht op huurtoeslag, en dan ligt terugvordering voor de hand. Zo kunnen er wel meer dingen te bedenken zijn.

Overigens lijk je er al rekening mee te houden dat het voorschot veel te hoog was.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Eshov schreef:Vandaag ontving ik een acceptgiro voor het terugbetalen van huurtoeslag 2013.

Bij belastingaanslagen moet je ook op een voorlopige aanslag gewoon betalen. Mocht de definitieve aanslag afwijken, wat niet vaak het geval is, dan wordt er weer verrekend.

Dit geldt ook voor de huurtoeslag. Als u gedurende het jaar een nieuwe voorlopige beschikking ontvangt die lager is dan een eerdere beschikking, wordt vaak verrekend door in de volgende maanden minder uit te keren. Nu u alle toeslag al ontvangen en er dus niet met nog over dat jaar te ontvangen toeslag verrekend kan worden dient u te betalen. Dit is echt geen vreemde gang van zaken.

Maar misschien moet u uw gegevens bij de aanvraag toeslagen even aanpassen zodat u niet meer teveel toeslag ontvangt?

Eshov

Waarom heb ik het gevoel dat ik mij verdedigen moet?

Ja ik weet dat Nederland vóór 1 april aangifte doet. Ik heb geen vermogen en slechts een uitkering.
En mijn toetsingsinkomen klopt met mijn aangifte.
En ja het is zeker huurtoeslag tijdvak 2013, kan er niet anders van maken.
Mijn inkomen is exact het geschatte inkomen, dus daar zit het ook niet in.
Hoe kunnen zij nu al bepalen waar ik recht op had, zonder dat mijn situatie definitief berekend is.
Helderziend of zo?
Stel mijn inkomen is toch lager, of huur hoger dan moeten ze dit weer terugdraaien.

En gegevens veranderen zodat ik niet meer terug hoeft te betalen gaat soms domweg niet. Immers wijzigen zij zelf van alles achter de schermen. Zoals inflatieberekeningen inkomen en het verwijderen van servicekosten. Pas als de beschikking komt, merk ik dat er dingen gewijzigd zijn en verander dat weer terug.
Als een jaar is afgerond dan is het wachten op de eindafrekening en wie het doet weet ik niet maar op één of andere manier verliest de belastingdienst ieder jaar weer de servicekosten en rekent alleen met kale huur.
Laatst gewijzigd door Eshov op 15 mar 2014 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Eshov

witte angora schreef:Te weinig informatie eigenlijk. Als bijvoorbeeld je vermogen op 1 januari hoger is dan 20.000-nog-wat, dan heb je sowieso geen recht op huurtoeslag, en dan ligt terugvordering voor de hand. Zo kunnen er wel meer dingen te bedenken zijn.

Overigens lijk je er al rekening mee te houden dat het voorschot veel te hoog was.
Ow van waar deze conclusie?
Want rekening houden te veel ontvangen toeslagen is geen overbodige luxe, dat noemen ze vooruit kijken rekening houden met..........ik heb dan ook geen betalingsregelingen afbetalingen.
En veel te hoog is deze echt niet, immers is dit nog niet de eindberekening.
Of het totaal veel te hoog is/was blijkt dan pas.

Eshov

Jantje7 schreef:Weet u zeker dat de teruggave het jaar 2013 betreft? Zojuist even op "Mijn toeslagen" gekeken, enkel gezien dat de zorgtoeslag aanslag 2012 aangepast is, maar nog niet verwerkt. Dus nog niets over 2013.
Jazeker! huurtoeslag 2013, staat er echt
En nee, ik zie ook niets in mijntoeslagen.nl hiervan.
Vandaar dat ik het vreemd vind en de vraag stel.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Misschien ter overvloede, maar belastingtelefoon ?
Anders is/blijft het gissen.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Eshov schreef:
witte angora schreef:Te weinig informatie eigenlijk. Als bijvoorbeeld je vermogen op 1 januari hoger is dan 20.000-nog-wat, dan heb je sowieso geen recht op huurtoeslag, en dan ligt terugvordering voor de hand. Zo kunnen er wel meer dingen te bedenken zijn.

Ow van waar deze conclusie?
Want rekening houden te veel ontvangen toeslagen is geen overbodige luxe, dat noemen ze vooruit kijken rekening houden met..........ik heb dan ook geen betalingsregelingen afbetalingen.
En veel te hoog is deze echt niet, immers is dit nog niet de eindberekening.
Of het totaal veel te hoog is/was blijkt dan pas.
Zoals gezegd wijkt de defintieve berekening zelden af van de voorlopige.

Bel voor de zekerheid nog even de belastingtelefoon?

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Bepaalde servicekosten kunnen tot een maximum bedrag van 12 euro per soort meetellen in de rekenhuur. Als servicekosten helemaal verdwijnen dan krijgt de belastingdienst waarschijnlijk de huurgegevens van de verhuurder en geef je servicekosten op die niet kunnen meetellen in de rekenhuur. Voorts kan bij toekenning van een lager voorschot het teveel ontvangen bedrag teruggevraagd worden. Daar hoeft niet mee worden gewacht tot een definitieve toekenning.

Eshov

zalmmetwijn schreef:Bepaalde servicekosten kunnen tot een maximum bedrag van 12 euro per soort meetellen in de rekenhuur. Als servicekosten helemaal verdwijnen dan krijgt de belastingdienst waarschijnlijk de huurgegevens van de verhuurder en geef je servicekosten op die niet kunnen meetellen in de rekenhuur. Voorts kan bij toekenning van een lager voorschot het teveel ontvangen bedrag teruggevraagd worden. Daar hoeft niet mee worden gewacht tot een definitieve toekenning.
Okee klopt, maar als ik de huur opgeef mét servicekosten wordt het voorschot wel MET servicekosten en ook als zodanig het hele jaar uitbetaald. Alleen bij de afrekening worden die servicekosten ineens niet mee berekend.

Je hebt gelijk, maar mijn (zeer weinig verplichte servicekosten) zou ik gewoon mogen opvoeren. Het gaat om energie buitenlampen/gezamenlijk portiek en onderhoud/schoonmaak gezamenlijk portiek rioolontstopping en glasverzekering. Dit is hooguit 3,50 p/m euro, maar wel als huurder verplicht deze kosten te betalen.
Niet verplicht zijn de kosten van het serviceabonnement (3,30) en deze voer ik niet op, want ik zie dat als een vrijwillig abonnement en geen verplichting. Dus waar hebben we het hier over, echt geen buitensporige bedragen , maar op jaarbasis een aardig bedrag.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Eshov schreef:
zalmmetwijn schreef:Bepaalde servicekosten kunnen tot een maximum bedrag van 12 euro per soort meetellen in de rekenhuur. Als servicekosten helemaal verdwijnen dan krijgt de belastingdienst waarschijnlijk de huurgegevens van de verhuurder en geef je servicekosten op die niet kunnen meetellen in de rekenhuur. Voorts kan bij toekenning van een lager voorschot het teveel ontvangen bedrag teruggevraagd worden. Daar hoeft niet mee worden gewacht tot een definitieve toekenning.
Okee klopt, maar als ik de huur opgeef mét servicekosten wordt het voorschot wel MET servicekosten en ook als zodanig het hele jaar uitbetaald. Alleen bij de afrekening worden die servicekosten ineens niet mee berekend.

Je hebt gelijk, maar mijn (zeer weinig verplichte servicekosten) zou ik gewoon mogen opvoeren. Het gaat om energie buitenlampen/gezamenlijk portiek en onderhoud/schoonmaak gezamenlijk portiek rioolontstopping en glasverzekering. Dit is hooguit 3,50 p/m euro, maar wel als huurder verplicht deze kosten te betalen.
Niet verplicht zijn de kosten van het serviceabonnement (3,30) en deze voer ik niet op, want ik zie dat als een vrijwillig abonnement en geen verplichting. Dus waar hebben we het hier over, echt geen buitensporige bedragen , maar op jaarbasis een aardig bedrag.
Je noemt toch ook nu een paar op die er echt niet binnen vallen, zoals bv. rioolontstopping en glasverzekering.

Eshov

zalmmetwijn schreef:
Eshov schreef:

Je noemt toch ook nu een paar op die er echt niet binnen vallen, zoals bv. rioolontstopping en glasverzekering.
Ook niet als de verhuurder dit verplicht stelt??
Bij het tekenen van het huurcontract is duidelijk gezegd dat dit verplichte kosten waren en het service abonnement vrijwillig.
Ik vind dat zowel belastingdienst als verhuurder dit duidelijker mogen omschrijven wat wel kan en wat niet. "Subsidiabele huur" wekt toch de indruk dat ik die kosten kan en mag opvoeren. Want nu ontvang ik dus te veel aan voorschot in alle onschuld en onwetendheid.
De bijkomende kosten zijn wel gespecificeerd, maar vallen steeds onder 1 noemer "de servicekosten"

Gesloten