LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opel Meriva kapotte Turbo
-
Opel Meriva kapotte Turbo
Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Kosten zijn berekend op €2200,00.
Niemand wil ons hier in tegemoet komen, zelfs Opel Nederland niet.
Wat moet ik hier aan doen?
Re: Opel Meriva kapotte Turbo
Hebben ze u zelfs geen coulance aangeboden? Het is namelijk niet normaal dat alhoewel het slijtage gevoelige onderdelen zijn, de waterpomp en turbo het zo snel begeven.jaapdegraaf schreef:Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Waarom zijn deze onderdelen kapot gegaan, is dit u bekend?
-
Zelf betalen als je weer wilt rijden.jaapdegraaf schreef: Wat moet ik hier aan doen?
Helaas zijn dit delen waar geen garantie gegeven wordt.jaapdegraaf schreef:Opel Meriva 2,5 jaar jong en 45000 km op de teller, nu al de waterpomp en turbo stuk.
Ik denk dat je hebt pech hebt, dat deze onderdelen nu al stuk zijn, maar er zijn geen vaste gegevens, hoelang deze normaal moeten meegaan.
Probeer een andere garage i.p.v. een vakgarage, daar zijn de kosten meestal betaalbaar.
is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
Opel Nederland weet donders goed dat ze dit gaan verliezen bij de rechter. Gewoon op je strepen gaan staan!
Een beetje kort door de bocht.Janssen68 schreef:Opel Nederland weet donders goed dat ze dit gaan verliezen bij de rechter. Gewoon op je strepen gaan staan!
Om welke reden verliest Opel bij de rechter?
volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
Het lijkt mij dat Opel een probleem heeft als een auto van slechts 2,5 jaar oud zo'n ernstig defect vertoont. Grote kans dat het bij andere auto's van dit type ook gebeurt. Als ik even google kom ik meer gevallen van een defecte turbo tegen bij dit type (wel in het Duits).
Je koopt een nieuwe auto om langdurig zonder grote problemen te kunnen rijden. Als het nu een tweedehandsje van dik tien jaar oud was geweest. Wat is de garantietermijn? Dit zijn auto's waar Opel een hoop reclame voor maakt, dus berichtgeving over defecten zal ze niet uitkomen.
Verder is het de vraag of de BOVAG of de importeur hier iets kunnen betekenen. Of Tros Radar zelf?
Je koopt een nieuwe auto om langdurig zonder grote problemen te kunnen rijden. Als het nu een tweedehandsje van dik tien jaar oud was geweest. Wat is de garantietermijn? Dit zijn auto's waar Opel een hoop reclame voor maakt, dus berichtgeving over defecten zal ze niet uitkomen.
Verder is het de vraag of de BOVAG of de importeur hier iets kunnen betekenen. Of Tros Radar zelf?
Wat ik nog mis is of het een diesel of benzineversie is.
Hier een interessante link, motoren in moderne leasewagens gaan vaak stuk
http://www.autoleasewereld.nl/achtergro ... m%E2%80%9D
Hier een interessante link, motoren in moderne leasewagens gaan vaak stuk
http://www.autoleasewereld.nl/achtergro ... m%E2%80%9D
Ik heb zo vermoeden dat met name bij de leaseauto's niet zo netjes wordt gereden (vol gas met koude motor - en echt no-go voor turbo is na de snelweg motor gelijk uit te zetten waardoor turbo geen kans krijgt om 'uit te blazen').
Daar heeft u zonder meer een goed punt, maar gezien het grote aantal auto's met een gedownsizede (juiste spelling??) motor met turbo zal dit in de toekomst steeds vaker voor komen. Gevolg: dure revisies en dalende inruilwaardes.
Misschien zullen leasemaatschappijen en dealers automobilisten moeten gaan instrueren hoe ze met zo'n motor dienen om te gaan?
Misschien zullen leasemaatschappijen en dealers automobilisten moeten gaan instrueren hoe ze met zo'n motor dienen om te gaan?
kan beide. bij mijn ford ecoboost motor wordt deze gekoeld met water, ik zie iig koelwaterslangen in en uit de turbo gaan. weetniet hoe het bij deze opel zit.kokka schreef:volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
Lees alles over de turbo, maar vooral dit:thecure schreef:kan beide. bij mijn ford ecoboost motor wordt deze gekoeld met water, ik zie iig koelwaterslangen in en uit de turbo gaan. weetniet hoe het bij deze opel zit.kokka schreef:volgens mij wordt de turbo gekoeld met olie en niet met koelwater.thecure schreef:is het een niet het gevolg van het ander? dus onvoldoende koeling waardoor de turbo stukging? is wel vreemd dat beide tegelijk stuk gaan. en je dealer aanspreken op non conformiteit. slaat natuurlijk nergens op met deze kilometers en jaartal.
Alle lagers worden gesmeerd en gekoeld door de motorolie.
Onderbouwing:
http://caboturbo.nl/informatie/hoe-werkt-een-turbo
De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
als die lagers bij stilstand met water worden gekoeld, gaan ze snel roesten.
ik ga er van uit dat die waterkoeling ook tijdens het rijden plaatsvindt.
dan produceert die turbo een hoop warmte.
die koeling en smering door de olie zal uitsluitend voor de lagers zijn en niet voor de rest van de turbo.
Kan je dat ook onderbouwen?riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Wat?eleven schreef:Kan je dat ook onderbouwen?riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Wat je geschreven hebt!riddert schreef:Wat?eleven schreef:Kan je dat ook onderbouwen?riddert schreef:De waterkoeling van de turbo is voor als de motor is uitgeschakeld. Denk aan auto's met start/stop systemen, en als je de motor na een ritje warm uitschakelt. De olie koelt en smeert het geheel als je aan de rit bent.
Jawel, maar je kunt ook zelf even googlen als je het niet vertrouwd. Of je kijkt even onder je eigen motorkap als je in het bezit bent van een redelijk modern voertuig. Of je vraagt even bij een monteur.