@16again.
TS gaf aan dat hij zich afvroeg of herinneringen en aanmaningen wel via de email mochten gaan. TS vond van niet. Maar dit mag volgens aangereikte website wettelijk dus wel! En dààr reageerde ik dus op.
. Is een aanmaning of herinnering per e-mail rechtsgeldig? En is e-mail überhaupt rechtsgeldig? Het korte antwoord hierop is: ja, (het versturen van een aanmaning of herinnering per) e-mail is rechtsgeldig. De enige uitzondering hierop is de ingebrekestelling.
Echter de ' in gebreke stelling' die moet dus wél via de reguliere post gaan volgens betreffende website.
. Ingebrekestelling (als je een incassobureau of deurwaarder wilt inschakelen)
Voordat je een incassobureau of deurwaarder inschakelt dien je een klant (consument) in gebreke te stellen. Dit moet volgens de Nederlandse wet schriftelijk gebeuren en mag dus niet per e-mail of mondeling (telefonisch) worden gedaan. Pas nadat een debiteur in gebreke is gesteld door middel van een schriftelijke aanmaning mag je een schadevergoeding, zoals incassokosten, in rekening brengen.
Hier lijkt deze website de plank echter mis te slaan, of achter te lopen in de actuele stand van zaken. Daarnaast krijg ik de indruk dat bovenstaande website nogal wat zaken door elkaar haalt. Een aanmaning, waar de 14 dagen termijn gehanteerd wordt en voldoet aan de gestelde eisen (zie hieronder) is feitelijk de ingebrekestelling brief. En die mag digitaal verstuurd worden. Zie:
http://www.kadv.nl/nl/nieuws/ingebrekes ... n_147.html
De kosten van €40,00 die Essent rekent mag dus. Ze hebben aan de eis voldaan:
Eerste aanmaning (14-dagenbrief)
Voordat er incassokosten in rekening mogen worden gebracht moet de schuldeiser eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. In deze aanmaning moet tevens staan:
een aankondiging van de gevolgen indien niet op tijd wordt betaald;
in het bijzonder de hoogte van de incassokosten die dan verschuldigd is;
en indien van toepassing (zie verderop) de hoogte van de BTW die dan over de incassokosten berekend zal worden.
Het versturen van een aanmaning die voldoet aan de hierboven vermelde eisen is een harde voorwaarde om bij een volgende stap incassokosten in rekening te mogen brengen. Zo nodig zal de schuldeiser moeten aantonen dat deze brief is verstuurd en door de debiteur is ontvangen.
Bron:
http://schuldinfo.nl/?id=50
Er is eind vorig jaar nog een prejudiciële vraag gesteld mbt in rekening brengen van incassokosten na versturing van de 1ste 14 dagen brief. Dus direct bij de 2e brief. En vooralsnog mag dat.
Bron:
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=3 ... 9aea9405d2
Overigens mogen aanmaningen, dus de wettelijke 14 dagen brief, (wat een ingebrekestelling brief is) alvorens er daadwerkelijk kosten in rekening worden gebracht wel digitaal verstuurd worden.
Zie hoofdstuk II, blz. 14, artikel 5.4.
Alsook link:
http://www.kadv.nl/nl/nieuws/ingebrekes ... n_147.html
Mijn persoonlijke mening is dat ik vind dat de 14 dagen brief, zeker in dit soort gevallen ook gewoon via de reguliere post verstuurd dient te worden. Dus zowel via email alsóók via de post. Het kan namelijk zijn dat: persoon niet woonachtig is op adres, dus post niet ontvangt, maar wel de email. Hiermee sluit je iedere vorm van eventuele discussie uit.
Stap Betalingstermijn Extra kosten
1. Rekening (Voorschot/Jaarafrekening) 14 dagen
2. Herinnering* 14 dagen
3. Aanmaning* 7 dagen
4. Laatste betaalmogelijkheid 5 dagen
( De kosten voor stap 3 en 4 zijn in totaal maximaal 40 euro.)
* Deze worden per post of per email gestuurd afhankelijk van het voorkeurskanaal.
Link:
http://www.essent.nl/content/particulie ... casso.html