LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hawkwind

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door hawkwind »

EnergieH schreef:e-chec

Goed om te weten:

De aanbieding is tijdelijk, geldt voor gas én stroom.
Je overeenkomst loopt tot t/m 30-09-2015.
Bovendien geldt de aanbieding zolang de voorraad strekt.
Je kunt je alleen aanmelden op http://www.powerstunt.nl.

Deze tarieven kreeg ik met mijn Postcode (regio 4)

Stroom per kWh Enkel
€ 0,2012
Stroom per kWh Hoog
€ 0,2096
Stroom per kWh Laag
€ 0,1911
Gas per m3
€ 0,4504
Vastrecht per product per maand
€ 10,00

Heffingskorting per stroomaansluiting per jaar € -385,53

Netwerkkosten stroom per jaar € 241,33

Netwerkkosten gas per jaar € 159,29

Help!!! volgens mij mis ik mijn OxxioPowerStunt-bericht van 14 maart!!!
Mischien kan de TROS Radar Site Admin hier duidelijkheid over verschaffen.
Indien de gasprijs werkelijk maar 45 eurocent per m3 is , is dat wel een prima aanbieding.
Bijna alle energieboeren rekenen toch 60 eurocent of meer!!

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

hawkwind

Voor de juiste (regio) OxxioPowerStunt-aanbieding, moet je je eigen Postcode intoetsen op https://www.powerstunt.nl/

De aanbieding is tijdelijk, geldt voor Gas én Stroom.
Als je genoeg verbruikt (Gas én Stroom) ,dan is het Vastrecht van €10,- per maand per product niet onoverkoombaar.

Is je verbruik echter lager,dan is het Vastrecht van €240,- per jaar een struikelblok.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Hier ook even in beeld geweest die powerstunt, maar is uiteindelijk niet goedkoper door het zeer lage gas verbruik bij ons.

Zijn maar gegaan voor een welkomsbonus van ruim 200 euro :)

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik heb er nog niet eerder op gewezen, maar begin maart heb ik een grafiek aan het Excel-document toegevoegd, waarin het verloop van de jaarkosten voor aanbiedingen elektriciteit en gas sinds begin september 2013 zijn weergegeven. U ziet daar het verloop van de laagste en van de gemiddelde prijs van de 9 aanbiedingen, die worden gevolgd.

Het tabblad, waarin de grafiek te zien is, is het tabblad “Grafiek”, dat geheel links is geplaatst.

https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls

EnergieH

e-chec

Ziet er top uit.
Welke regio gebruikt u ook al weer?

Ik lees net "Kies een Postcode in het Liander-gebied".
Nu alleen nog even kijken in welke regio het gebied van Liander valt.
Afbeelding

Liander: Wij beheren het energienetwerk in de provincies Gelderland en Noord-Holland, Flevoland en in grote delen van Friesland en Zuid-Holland.

Met regio 4 krijg ik,bij PrizeWize /na invulling 3x 1750 ,iets lagere prijzen.
Laatst gewijzigd door EnergieH op 17 mar 2014 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.

bliemertje

Ongelezen bericht door bliemertje »

e-chec schreef:Hallo GJvdZ,

Stel dat de overheidskosten inderdaad zouden verdwijnen. De consequenties daarvan zouden immens groot zijn. Zo zou gas ongeveer de helft goedkoper zijn. Welke effecten dat zou hebben ? Ik kan dat totaal niet overzien.

En dan elektriciteit. De prijs zou worden verlaagd van ca. € 0,22 per kWh naar ca. € 0,07 per kWh. Ook bij elektriciteit overzie ik zeker niet alle gevolgen, maar één gevolg is mij wel duidelijk. Er wordt dan geen zonnepaneel meer verkocht !

Immers, zonnepanelen worden pas rendabel als de kosten van elektriciteit uit het net kunnen worden gedrukt. Door de enorme overheidskosten van ca. € 0,15 per kWh (BTW tarief – energiebelasting - BTW energiebelasting - Opslag duurzame energie - BTW Opslag duurzame energie) is de energieprijs zo hoog, dat zonnepanelen aantrekkelijk zijn geworden voor de consument. Maar haal je de overheidskosten weg, dan is dat het einde van het tijdperk zonnepanelen.

En de vraag is natuurlijk ook waar de overheid dan zijn geld moet halen.

e-chec

Even een reactie in omgekeerde volgorde:

Bliemertje,

U plaatst een quote van een bericht van 8 november. Dat is al weer even geleden. Maar is er iets niet duidelijk of hebt u er een vraag over?

EnergieH.

Hartelijk dank voor uw compliment. Ik woon in gasregio 1, maar dat is mijns inziens niet van belang. U moet bij Energievergelijkers – althans bij PrizeWize, ik heb geen overzicht over andere energievergelijkers – uw postcode invullen. Dat is niet voor de calorische factor van gas, want daarvoor houdt PrizeWize een waarde van 1 aan.

Aan de postcode ziet het programma van de energievergelijker welke netwerkbeheerder ter plaatse voor gas en welke netwerkbeheerder voor elektriciteit zorgt. Bij mij is Liander voor zowel gas als elektriciteit netwerkbeheerder. Het verschil in kosten heeft naar mijn inschatting daarmee te maken.

Groeten,

e-chec

lindabogert

Ongelezen bericht door lindabogert »

Mensen, ajb, ga NIET in zee met Oxxio!!!
Het zijn echt oplichters
Onderstaande heb ik naar ze gestuurd, en ben ik nog beleefd en aardig geweest, maar het is te erg voor woorden:

Beste, ik word hier echt niet goed van. In eerste instantie wordt er door jullie "gelogen". En dat is wel heel erg.
Jullie sturen een einde jaarafrekening, die letterlijk en figuurlijk een verdubbeling is van het afgelopen jaar????? Terwijl ik minder verbruikt zou moeten hebben. Deze ontvang ik de 2eweek januari 2014, in de brievenbus, gedateerd 17 November 2013??? Met in dezelfde week een DAS incasso gevolgd om ik niet betaald zou hebben, en dus nog geen week de kans gehad heb. Hoe kan dat? En als ik dan bel, dan vertellen jullie dat deze factuur ook echt van november is. Maar dan zie ik later toevallig dat de meter standen zijn opgenomen half december...... Dus kan de factuur nooit van november zijn. Dat is dus een leugen.
Daarnaast zijn jullie nu aan het pesten, door elke maand niet eens een herinnering te versturen, maar direct het totaal naar DAS te versturen. En na 2.5 maand (volgens jullie late betaling), al een beëindiging door te geven aan Stedin???????
Met het verhaal hierboven en deze hoop ik dat jullie wat gaan ondernemen. Zoniet gaat er een advocaat aan te pas komen, en wordt dit gepubliceerd!! Ik ben echt flink over de **** gebracht door jullie. Ook hebben jullie aan de hand van de meterstanden een voorlopige rekening veel later naar mijn email adres gemaild. Deze was lang niet zo hoog als de rekening die jullie uiteindelijk verstuurd hebben.

Ik verwacht dat er nu eindelijk actie ondernomen wordt. Op een eerlijke manier en niet zoals jullie nu doen met valse beloftes en leugens.
---------------------------------------------------
Wat het Liegen betreft, heb ik het volgende bewijs op papier voor diegene die daar intresse in heeft!

Ik heb dit jaar 2e week van januari ongeveer de eindafrekening van vorig jaar ontvangen, deze hebben ze gewoon verdubbeld!!!! Was 600 ongeveer. De factuur datum zegt 17 november 2013, ontvang ik dus 2e week januari. Dan een week later ontvang ik brief van DAS incasso dat ik oxxio niet betaald heb??? Dus ik bel oxxio en vraag ten eerste hoe ze aan de meterstanden komen, en ten tweede wanneer deze zijn opgenomen. Zegt ze dat ze half december zijn opgenomen..... Hoe weet zij ook niet. (Ze klopten trouwens wel, heel vreemd) maar hoe kunnen ze een eind afrekening sturen, factuur datum half nov, terwijl de meterstanden bij hun bekend waren half dec, en dan ontvang ik deze pas half jan!!!

EnergieH

e-chec

Met een Postcode uit Schagen (regio 1) krijg ik dezelfde prijzen als die van u.
Met mijn eigen Postcode (regio 4) zijn de bedragen iets lager.

Consumentenbond-Energievergelijker:

Greenchoice-regio 1 €1869,10
Greenchoice-regio 4 €1854,15

PrizeWize over Leveringsprijs/Gasregio:
De leveringsprijs van gas hangt af van de regio waar het gas wordt geleverd.
In het algemeen geldt: hoe dichter u bij het gaswinningsgebied in
Groningen woont, hoe lager de toeslag op uw gastarief is.
Afbeelding
Meer over regiotoeslagen: G1 G2
http://www.budgetenergie.nl/regiotoeslagen
Laatst gewijzigd door EnergieH op 17 mar 2014 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

e-chec

Dag EnergieH,

Ik wil even iets toelichten over uw berekeningen aan de hand van een tabblad in het Excel-document.

Bijna helemaal rechts staat het tabblad 1 Offerte. Op dat tabblad geef ik de berekening van de kosten van de Greenchoice-aanbieding op 11 februari, de dag waarop ik dit tabblad toevoegde. Het eindbedrag is € 1869,10, hetzelfde eindbedrag dat ook vandaag nog kan worden berekend. Er is bij Greenchoice in die tijd niets veranderd.

Ik geef in de tekst op dat tabblad een toelichting op de werking. Net iets boven het midden staat: “De calorische waarde is bij een offerte ook niet van belang. Vul 1 in.” Wat ik hiermee bedoel is dat de energieleveranciers in hun berekeningen op de energievergelijkers uitgaan van een calorische waarde van 1.

Onder die regel over de calorische waarde staat: “De bedragen met lichtgele achtergrond zijn de netwerkkosten van Liander. Hebt u een andere netbeheerder, dan moet u die getallen aanpassen.” Die bedragen staan in de cellen C25 en C26.

U geeft aan dat u voor Schagen ook € 1869,10 berekent. Dat kan kloppen, als ik het goed zie op http://www.energieleveranciers.nl/netbe ... er-netwerk dan valt Schagen zowel voor gas als voor elektriciteit binnen het Liandergebied. Daar gelden dus dezelfde netwerktarieven als bij mij.

Als u de netwerktarieven bij u kent (zonder BTW) en die invult in de cellen C25 en C26 zou uit de berekening ook het eindbedrag van €1854,15 moeten komen, als ik het goed heb.

Controle: U woont in de regio Groningen/Drenthe en uw netbeheerder gas en elektriciteit is Enexis. Uw bruto netwerkkosten bedragen € 400,62, die in het Liander-gebied € 415,58. Het verschil daartussen is € 14,96. Dat is - op een cent na - ook het verschil tussen de totaalkosten energie Liander € 1869,10 en het door u berekende bedrag van € 1854,15.

e-chec

Alle jaarkosten in het Excel-document zijn geheel correct voor het gebied, waar Liander als netwerkbeheerder voor beide energiebronnen actief is. De netwerkkosten Elektriciteit zijn bij Liander € 245,15 en die voor Gas € 170,43, totaal € 415,58.

Woont u nu in een regio, waar andere netwerkbeheerders actief zijn, dan is het vrij eenvoudig om de jaarkosten daar te berekenen. Bereken met onderstaande gegevens uw totale netwerkkosten en trek daar de Lianderkosten van € 415,58 van af. De jaarkosten in het Exceldocument moeten met het resterende bedrag worden gecorrigeerd.

Netwerkkosten

.......................................Elektriciteit..............Gas
Cogas................................241,31.................163,42
Delta.................................265,95.................165,98
Endinet.............................219,05.................163,59
Enexis...............................241,33.................159,29
Liander.............................245,15.................170,43
Rendo...............................242,13.................196.32
Stedin...............................245,11.................166,90
Westland Infra.................282,96.................143,97

De netwerkkosten zijn voor gas en elektriciteit apart gegeven omdat op diverse plaatsen de ene netwerkbeheerder elektriciteit en de andere gas verzorgt.

Het zoeken van netwerkkosten op de websites is niet eenvoudig. Vaak wordt geen totaal gegeven, maar deelbedragen als capaciteitsdienst, aansluitdienst, transportdienst en meetdienst. Verder worden de deeltarieven ook nog eens per dag en per maand zonder en met BTW gepresenteerd.

Om die reden heb ik binnen de werkgebieden van de netbeheerders postcodes en huisnummers gekozen en via PrizeWize de netwerkkosten ter plaatse gezocht. PrizeWize zal dat best goed hebben gedaan en ik heb zo in één keer het juiste bedrag.

e-chec

.......
Op 15 maart deed ik de volgende oproep aan Oxxio:

Het verbruik binnen Powerstunt is 3500 kWh en 1600 m3,

Ik reken met de tarieven van 6 in plaats van 7 maart en met Hoog en Laag tarief elektriciteit in plaats van Standaard tarief. De fouten die daardoor in de berekende jaarkosten ontstaan, zijn maximaal ca. 8 Euro.

Op de Oxxio PowerStunt-aanbieding en de PrizeWize-vergelijker worden de volgende jaarkosten genoemd:

............................................Oxxio..........PrizeWize
Budgetenergie................1931...............1707
Essent................................1832...............1751
e-on....................................1879...............1754
Greenchoice ...................1876...............1778

De berekende waarde voor het PowerStunt contract is met € 1680 nog wel steeds de laagste, maar de enorme verschillen die Oxxio noemt kloppen beslist niet.

Kunt u dat uitleggen, Oxxio ?

Als ik de link van EnergieH naar PrizeWize gebruik kom ik op een PrizeWize website, waar ik heel veel informatie over de PowerStunt van Oxxio zie en herken. Maar er wordt ook duidelijk aangegeven dat het om PowerStunt nummer 2 gaat. Op de website die EnergieH opgeeft voor Oxxio PowerStunt, zie ik geen toegevoegd nummer.
Ik vraag mij daarom af of hier over hetzelfde wordt gesproken. Ik zie bijvoorbeeld niet dat de PowerStunt loopt tot 31 december 2014, zoals PrizeWize aangeeft. Het is allemaal wat verwarrend.

Kunt u hierover duidelijkheid geven, PrizeWize ?
Laatst gewijzigd door e-chec op 19 mar 2014 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

EnergieH

e-chec

De door u aangehaalde bedragen worden op dit moment niet meer vertoont, op OxxioPowerStunt.
link: https://www.powerstunt.nl/
link: https://twitter.com/oxxiopowerstunt

Het is dus wachten op de eerstvolgende OxxioPowerstunt-aanbieding, met nieuwe stunt-tarieven en hopelijk een lager Vastrecht.

Ik denk dat we zo onderhand met versie 3 of 4 van doen zullen krijgen. :D

link naar de door e-chec bedoelde PrizeWize blog-site.
http://blog.prizewize.nl/energie/oxxio- ... wt20140205

EnergieH

Algemeen

Even een ConsumentenBond-berichtje waar u vrolijk van word:

Consumenten besparen €16 miljoen met Energiecollectief. ...bericht 20 maart 2014...

Consumenten hebben in 2013 gezamenlijk ruim €16 miljoen bespaard op hun energierekening via het Energiecollectief van de Consumentenbond.

Ruim 60.000 consumenten stapten over van hun oude energieleverancier naar de leverancier die het beste bod uitbracht in een veiling.
De besparing per huishouden bedroeg gemiddeld €267 per jaar. :D

Antwoorden op overige vragen:
Verdient de Consumentenbond er aan als ik gebruik maak van het Energiecollectief?
Om de organisatiekosten van de veiling te kunnen dekken, ontvangt de Consumentenbond een vergoeding van € 30,- per consument.

Is het Energiecollectief alleen van de Consumentenbond? Ja, het Energiecollectief is van de Consumentenbond.
We werken samen met PrizeWize, een bedrijf dat energieveilingen organiseert.
Daarnaast verwerkt en verstuurt PrizeWize de aanvragen.

e-chec

Overzicht 1e kwartaal 2014

Vandaag is de 13e week van dit jaar afgelopen en is het eerste kwartaal van 2014 praktisch achter de rug. Dat geeft aanleiding om de prijsontwikkeling over die periode nader te beschouwen.

In het laatste kwartaal van 2013 stegen de jaarkosten voor 3 x 1750 kWh/m3 met ca. 6,5 %. De laagste prijs steeg van
ca. € 1706 naar ca. € 1800, de gemiddelde prijs voor de 9 aanbiedingen van ca. € 1770 naar € 1890.

De eerste 3 maanden van dit jaar stabiliseerden de prijzen zich. De prijzen van Delta en Greenchoice veranderden in het geheel niet, die van Eneco alleen de eerste week. NUON, e-on en Essent daalden in prijs. Budgetenergie nam licht in prijs toe, maar was voor dit energiepakket toch veelal de goedkoopste aanbieder. Tot het begin van de laatste week van het afgelopen kwartaal nam de stijging van de gemiddelde prijs geleidelijk af van ca. 6,8 % naar ca. 4,8 % t.o.v. van de start van de controle op 3 september 2013.

De laatste week doet zich echter een opmerkelijke verandering voor. Tot dinsdag j.l bood Energiedirect voor de beide contracten nog een welkomstpremie van € 155. De jaarkosten bedroegen daardoor € 1830 en € 1854. Dinsdag daalden de welkomstpremies van € 155 naar € 140. Vanaf vrijdag waren de welkomstpremies ineens tot € 10 gereduceerd.

De jaarkosten van de Energiedirect aanbiedingen stegen daardoor in minder dan een week met € 145 naar € 1975 en
€ 1999. Als gevolg daarvan kwam er een abrupt einde aan de afkalving van de gemiddelde prijs. Eind vorige week was die nog 4,8 %, nu is die ineens gestegen naar 6,5 %. De gemiddelde prijs is daardoor plotseling weer gelijk aan die rond de jaarwisseling.

Dat dit zo zal blijven ligt niet in de lijn der verwachting. Waar bedrijven als Delta en Greenchoice stabiele prijzen hanteren, voert Energiedirect een onnavolgbare prijspolitiek, vrijwel uitsluitend door op de meest onverwachte tijden de welkomstpremie aan te passen. Tekenend is het verloop van die premie gedurende de afgelopen maanden. Die was als volgt :

01-jan.......€...10.....................28-jan.......€ 202.....................14-mrt.......€ 155
03-jan.......€ 150.....................06-feb.......€ 210.....................26-mrt.......€ 140
04-jan.......€ 164.....................08-feb.......€ 180.....................28-mrt.......€...10
15-jan.......€ 190.....................20-feb.......€ 190
21-jan.......€ 195.....................25-feb.......€ 198.....................NB Van 7 t/m 13 maart geen controle i.v.m. vakantie.

Volgende week of mogelijk een week later voert Energiedirect de welkomstpremie naar verwachting weer op en zal de prijsstijging dalen richting de 4,8 % van vorige week. Het verdere verloop valt uiteraard niet te voorzien.

Dat de welkomstpremie veruit het belangrijkste wapen is om het onderlinge gevecht om de klant aan te gaan bewijst het aantal veranderingen van die welkomstpremie. Dat aantal was 42. Het aantal aanpassingen van de abonnementskosten (vastrecht) en de wijzigingen van tarieven bleef met resp. 3 en 9 daar ver op achter.

https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls

e-chec

Vanmorgen heb ik weer wat geleerd. Na het schrijven van de vorige bijdrage aan dit topic wilde ik via de link het Excel-document downloaden. Als ik op de link klikte kwam sinds enige tijd een preview in beeld, maar als ik daarna de klik op “Download” herhaalde verscheen steeds het Excel-document.

Dat lukte vanmorgen niet. Wat ik ook probeerde, klikken op “Download” had geen enkel effect. Het preview bleef in beeld.

Zoals zo vaak belde ik over een voor mij onoplosbaar computerprobleem met mijn zoon, die toezegde naar de oorzaak te zullen zoeken. Na enige tijd belde hij mij terug. Opnieuw bleek het gebruik van Internet Explorer 11 het probleem te veroorzaken. Als Google Chrome of Mozilla Firefox als browser worden gebruikt komt het preview ook in beeld, maar klikken op “Download” heeft nu wel effect.

Bij gebruik van Google Chrome verschijnt links een neerwaarts gerichte pijl. Onder de pijl ontstaat een knop, waarmee het document kan worden geopend. Bij klikken op “Download” in Mozilla Firefox krijgt u vlak onder “Download” de keuze uit “Direct download” en “Copy to my Dropbox”. Na klikken op “Direct download” komt het Excel-document in beeld.

Ik had met deze oplossing van het probleem geen rekening gehouden. Maar zo langzamerhand heb ik echt genoeg van Internet Explorer 11. Ik ga deze maandagochtendbrowser inruilen voor één van de andere twee.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@e-chec,
Bedankt weer voor deze heldere uiteenzetting.
Ik moet nog wachten tot juli (augustus loopt mijn contract af)om weer een nieuw contract af te sluiten.
Tot nu toe ben ik zeer content met Essent , een heldere jaarafrekening is daar ook debet aan.
Klantenservice is prima bereikbaar , totaal geen wachttijden!.
Ik hoop in juli weer een scherp contract bij Essent te kunnen realiseren, wat mij ieder jaar tot nu toe
zeer naar tevredenheid is gelukt.
Neemt niet weg dat ik uw bijdrage op dit forum op de voet blijf volgen.
TY
Hawkwind

e-chec

@hawkwind,

Hartelijk dank voor de enthousiaste woorden van gisteren. Leuk dat het topic door een aantal bezoekers met plezier wordt gevolgd. Daar doe ik het voor. Zoals eerder aangegeven kijk ik uit naar bijdragen, waarin ontwikkelingen in het Excel-document worden becommentarieerd. Ik ben tot nu toe de enige die dat doet, maar ik zie ook graag andere meningen.

Ik schrijf dit bericht om u ergens op te wijzen. U voelt een sterke band met Essent en u bent van plan om in juli/augustus een nieuw contract met Essent te sluiten. Nu hoort Essent binnen de groep van 9 aanbieders tot degenen, waar de totaalkosten het afgelopen kwartaal flink varieerden. Begonnen met € 1859, in week 3 stijgend naar € 1904, en in de rest van het kwartaal via stijgingen en dalingen uiteindelijk terugzakkend naar € 1820, de kosten van 3 x 1750 kWh/m3 gisteren.

Met die kosten was Essent gisteren de koploper met de laagste prijs. Vandaag is die prijs nog weer wat lager geworden door een tariefaanpassing. De prijs is vandaag € 1803. De tweede plaats is voor Budgetenergie met € 1826 en de derde gedeeld voor Eneco en e-on met € 1846.

Ik kan niet de toekomst voorspellen, maar de kans dat de kosten bij Essent de komende maanden nog aanzienlijk verder zullen dalen lijkt mij kleiner dan dat die kosten weer zullen oplopen. Misschien is dit wel het meest geschikte moment om een nieuw contract te sluiten, dat dan pas in augustus ingaat.

Of dat bij Essent mogelijk is, weet ik niet. Toen ik vorig jaar een contract sloot bij Greenchoice bleek het mogelijk een contract te sluiten, dat maximaal 6 maanden later zou starten. Misschien een idee om vandaag eens even aandacht aan te besteden ?

Petervdw

Ongelezen bericht door Petervdw »

e-chec schreef: Als ik de link van EnergieH naar PrizeWize gebruik kom ik op een PrizeWize website, waar ik heel veel informatie over de PowerStunt van Oxxio zie en herken. Maar er wordt ook duidelijk aangegeven dat het om PowerStunt nummer 2 gaat. Op de website die EnergieH opgeeft voor Oxxio PowerStunt, zie ik geen toegevoegd nummer.
Voor zover ik weet zijn er dit jaar twee Powerstunts geweest; één vanaf 30 januari en één vanaf 15 februari (dat is dus nummer 2). Beide waren binnen een paar dagen uitverkocht, dus het lijkt me niet dat dit geldt tot 31 december...

e-chec

Hallo PetervdW,

Ik begrijp uw standpunt helemaal, maar ik heb geen antwoorden. U kunt wat betreft Oxxio Power Stunt beter het topic van EnergieH volgen.

In dat topic https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 3&start=40 wordt uitgelegd hoe de Oxxio-aanbieding werkt en welke randvoorwaarden er gelden.

Gesloten