LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] diefstal albert heijn met zelfscannen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mrcnijmegen
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 15:44

diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door mrcnijmegen »

Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?

Marc

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je schrijft dat het terecht is dat winkeliers zo streng zijn op winkeldiefstal, en dat ben ik met je eens. Zouden ze dat niet zijn, dan zouden de kassa's bij wijze van spreken net zo goed kunnen sluiten om kosten te besparen.

Keerzijde is de situatie waar je nu mee te maken hebt. Als je jarenlang vaste klant bent, zou een bepaalde coulance op zijn plaats zijn. Iedereen kan immers wel eens iets echt vergeten. Probleem is weer dat met name supermarkten zo groot zijn geworden dat het persoonlijke contact er gewoon niet meer is, waardoor men je eigenlijk niet meer kent. Hooguit van gezicht. En dan is coulance, omdat men je kent, een stuk lastiger.

Uit je nick maak ik op dat je in Nijmegen woont. Er zijn daar meerdere appies, Nijmegen-Oost is een normaal formaat, maar die op de Sint-Jacoblaan is wel zo achterlijk groot... Als het daar was snap ik het probleem van Appie, en ik snap jouw probleem wat daar uit voortvloeit zeker.

Of je je toekomst hebt verknald is nu niet te zeggen; maar wat wijsheid is weet ik eigenlijk ook niet. Misschien kun je eens op informatie uitgaan bij een juridisch loket, of een andere instantie die meer weet van VOG en dat soort zaken? Misschien dat iemand van een dergelijke situatie weet? Want ik geloof niet dat dit voor het eerst zal zijn.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door eleven »

Dat is een hele mond vol.
Wat denk je met dit topic te bereiken?
Het zijn de normale procedure's, maar heb je al een bekeuring van € 400.00 gehad?
Geen schadepost moeten betalen aan de winkelier van € 181.00?

Wat een juridisch loket hier voor advies zou doen, is mij een raadsel.
Dit is een strafbaar feit.

stofzuigertje

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beetje vreemd.....

Het is bij normaal afrekenen en vergeten van de kratten onderin ook mogelijk....
Ook het verkeerde aantal scannen komt voor.
Ik had toch duidelijk 12 pakken melk en 1x scannen en dan 12x invoeren dat is fout gegaan.
Niet mijn fout maar van de puber achter de kassa...

Ik heb geen fout gemaakt dus moeten ze die puber maar aanpakken...
Wel is dit dus een risico voor zelf scan kassa en fout scannen kan ook nog.
Als ik in plaats van 1 krat maar 1 flesje scan.....

En bij drukte is kans op controle lastiger want een matig gevulde kar is makkelijker te zien als volle.
Vooral als je dingen verdeelde dus geen 3 pakken kaas bij elkaar maar elk in aparte hoek is 1x scannen een kans....
Ze willen besparen op personeel en veroorzaken hierdoor zelf een risico op fouten.
Vroeger was het personeel verantwoordelijk voor fouten en nu de klant.

Maar in Uw geval, het is mogelijk dat je merkloze bier scan en merk kocht dus ......
Soms is de winkel ook niet geheel duidelijk want bij Jumbo zijn die kaartjes die je moet scannen zo klein.
Daar scande dus ook ik een enkel flesje in plaats van de krat code....

Pas thuis zag ik dat dus zo lek is de zelf scan en fraude, als je weet hoe ze controleren is daar ook nog een groot lek.
Tussen bewust fouten maken en per ongeluk is geen bewijs en een nieuw systeem, ook ik moet leren en maak kans op fouten dus boete mag niet en Politie, als die niet snel genoeg is zou ik weglopen.
Uren wachten en Uw diepvries producten dan?
Een maal betaald moeten ze dit in redelijke tijd afhandelen dus een klacht voor gekoelde vers producten is mogelijk.
Daar houd Uw AH dus duidelijk geen rekening mee.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:Beetje vreemd.....
Geen touw aan vast te knopen...
mrcnijmegen schreef:Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen.

...De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?
Ik heb vanaf het begin dat zelf-scannen gemeden als de pest aangezien ik mezelf ken, wat jou gebeurd is zou mij zomaar ook kunnen gebeuren.

Kijk even hier http://www.gratisadvocaatprodeo.nl/advo ... l-en-boete voor alle zekerheid. Als ik het goed begrijp, heb je er misschien niet helemaal goed aan gedaan de transactie te accepteren maar daar kan je nu niets meer aan doen.

Wel stelt men hier dat die aantekening op je strafblad de afgifte van een VOG kàn maar niet moet verhinderen. ("Een opgelegde boete voor diefstal via transactie, strafbeschikking of veroordeling door de Politierechter kan betekenen dat een verklaring omtrent gedrag kan worden geweigerd. Dit hangt van diverse regels af, zoals uw verleden, de functie waarvoor de verklaring wortdt gevraagd en de hoogte van de straf. Uw advocaat kan u hierbij helpen en u ook zo nodig bijstaan in de procedure bij de Minister van Justitie als de verklaring omtrent het gedrag wordt geweigerd.")

Justitie zèlf is daar ook redelijk duidelijk over: "Ook mét een 'strafblad' is het zeer wel denkbaar dat u een VOG ontvangt, voor zover de strafbare feiten niet relevant zijn voor de baan die u wilt. Zo zijn voor het beroep van onderwijzer bijvoorbeeld andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van taxichauffeur." zie daarvoor http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... fblad.html.

Ik denk wel dat u professionele hulp moet inschakelen mocht die VOG u ooit geweigerd gaan worden, u moet bij een andere supermarkt gaan winkelen en ik zou u adviseren nooit meer gebruik te maken van het zelf scannen (maar dat had u zelf ook wel bedacht denk ik).

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door dhc »

Uh...Gozik/D!RK...waar wil je heen met je verhaal?
Winkeliers hebben een duidelijk beleid: Diefstal is diefstal, en of je er nou -tig keer per week komt is niet relevant.
Enne....er zitten niet alleen pubers achter de kassa, wil je je denigrerende opmerkingen voortaan achterwege laten?
Uren wachten en Uw diepvries producten dan?
Een maal betaald moeten ze dit in redelijke tijd afhandelen dus een klacht voor gekoelde vers producten is mogelijk.
Daar houd Uw AH dus duidelijk geen rekening mee.
Volgens mij heb je van dit soort procedures geen kaas gegeten..denk je echt dat een winkelier zeeën van tijd heeft? Je dient gewoon te wachten tot oom agent tijd heeft..

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door eleven »

Er is ook nog een andere mogelijkheid.
Zelf scannen en voor je door het poortje gaat de medewerker vragen om te kijken, dan heeft de medewerker het akkoord gegeven.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door sjohie »

mrcnijmegen schreef:Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?

Marc
Jij wordt niet extra hard aangepakt als een andere winkeldief, want dat ben je volgens de letter van de wet. Als je twijfelt of je alles wel zult scannen, of je eigen geheugen niet helemaal vertrouwd omdat je haast hebt, dan is er de bemenste kassa, waar oa ter controle een piepje gaat als er kratten op het daarvoor bedoelde rek op de kar staan. Overigens zijn 2 kratten pils behoorlijk aanwezig op/in een winkelwagen, die vallen toch wel op lijkt me?

Als men daar bij de AH maar allerlei subjectieve argumenten moet gaan gebruiken, kunnen ze die regels omtrent het verhalen van kosten, en standaard doen van aangifte, ook wel van de muur halen. En het vragen naar de bon door die medewerker, is toch de steekproef?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door dhc »

Ik nodig iedereen uit om de briljante bijdrage van "stofzuigertje" te lezen op de site van VARA kassa. TS heeft daar een identiek topic geopend....
Je zou bijna denken dat het 1 april is.....

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door newmikey »

dhc schreef:Ik nodig iedereen uit om de briljante bijdrage van "stofzuigertje" te lezen op de site van VARA kassa. TS heeft daar een identiek topic geopend....
Je zou bijna denken dat het 1 april is.....
Linkje please? Kan hem niet vinden.


gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door gilas »

mrcnijmegen schreef:Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?
Zoals ze al zeggen drank maakt meer kapot dan je lief is.
Ik vraag me alleen af,hoe je 2 kratjes,die toch van redelijke grote zijn kan vergeten?
Dan heb je dus totaal geen aandacht gehad waarmee je mee bezig was.
mrcnijmegen schreef:Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad.
Dat is geen schade,dat is gewoon meer dan terecht.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
mrcnijmegen schreef:Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?

Marc
Jij wordt niet extra hard aangepakt als een andere winkeldief, want dat ben je volgens de letter van de wet. Als je twijfelt of je alles wel zult scannen, of je eigen geheugen niet helemaal vertrouwd omdat je haast hebt, dan is er de bemenste kassa, waar oa ter controle een piepje gaat als er kratten op het daarvoor bedoelde rek op de kar staan. Overigens zijn 2 kratten pils behoorlijk aanwezig op/in een winkelwagen, die vallen toch wel op lijkt me?

Als men daar bij de AH maar allerlei subjectieve argumenten moet gaan gebruiken, kunnen ze die regels omtrent het verhalen van kosten, en standaard doen van aangifte, ook wel van de muur halen. En het vragen naar de bon door die medewerker, is toch de steekproef?

dief: iemand die steelt ...

stelen: (Met betrekking tot stoffelijke zaken) geld of goed zonder weten van de eigenaar wegnemen met de bedoeling het zich onrechtmatig toe te eigenen

volgens TS is hij vergeten te scannen.
hij had niet de bedoeling zich de kratjes onrechtmatig toe te eigenen.
hij heeft dus niet gestolen.
hij is dus ook geen dief.

ik zou trouwens willen adviseren de zaak voor de rechter te laten komen.
leg daar de situatie uit.
als u geen strafblad hebt, zal de rechter uw vergissing waarschijnlijk wel accepteren.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door dhc »

Kul, de wetshandhavers zijn wel een beetje klaar met alle winkeldieven. Alle smoezen zijn gehoord, dan let je maar gewoon op. En zoals al eerder geschreven : Twee kratten bier " missen"? Right....

mrcnijmegen
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 15:44

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door mrcnijmegen »

dhc schreef:Kul, de wetshandhavers zijn wel een beetje klaar met alle winkeldieven. Alle smoezen zijn gehoord, dan let je maar gewoon op. En zoals al eerder geschreven : Twee kratten bier " missen"? Right....
Het scannen gebeurt al winkelend. Het is niet zo dat je zelf de producten langs een scanner haalt bij de kassa. Het is gewoon de streepjescode scannen en in de tas doen. Maar toch, het blijft mijn fout dat ik dit niet heb gescand. Maar zo'n hoge straf vind ik onterecht.

mrcnijmegen
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 15:44

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door mrcnijmegen »

eleven schreef:Dat is een hele mond vol.
Wat denk je met dit topic te bereiken?
Het zijn de normale procedure's, maar heb je al een bekeuring van € 400.00 gehad?
Geen schadepost moeten betalen aan de winkelier van € 181.00?

Wat een juridisch loket hier voor advies zou doen, is mij een raadsel.
Dit is een strafbaar feit.
De totale 'bekeuring' is 400 euro. Inderdaad 181 van de Albert Heijn, en 217 euro van het CJIB.

Zelf zie ik het niet als strafbaar feit. Het is een vergissing geweest. Maarja, ik snap dat iedere boef met zo'n verhaal komt.

mrcnijmegen
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 15:44

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door mrcnijmegen »

dhc schreef:Ik nodig iedereen uit om de briljante bijdrage van "stofzuigertje" te lezen op de site van VARA kassa. TS heeft daar een identiek topic geopend....
Je zou bijna denken dat het 1 april is.....
Het artikel op de site van Vara Kassa is ook van mij. Heb dit op beide fora gedeeld.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door dhc »

Joh..dat was me nog niet opgevallen. En je uitleg mbt zelf scannen...ik weet hoe de procedure is, doe het zelf al jaren, en ik mis geen TWEE kratten bier....
En dat jij de diefstal niet als strafbaar feit ziet....ik zeg ff niks.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door gilas »

mrcnijmegen schreef:Het scannen gebeurt al winkelend. Het is niet zo dat je zelf de producten langs een scanner haalt bij de kassa. Het is gewoon de streepjescode scannen en in de tas doen. Maar toch, het blijft mijn fout dat ik dit niet heb gescand. Maar zo'n hoge straf vind ik onterecht.
Je scant al je boodschappen maar 2 kratten bier die je haast niet over het hoofd kan zien,vergeet je te scannen...

witte angora
Berichten: 31973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: diefstal albert heijn met zelfscannen

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen stofzuigertje, of zit hij daar onder een andere nick?

Gesloten