LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hogere kosten medicijngebruikers

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Milou89
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2014 11:24

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door Milou89 »

Wat een frustratie die ´terhandstellingskosten´. Vorige maand werd er door mijn zorgverzekeraar aangegeven dat de extra kosten eenmalig waren en wist ik nog niet waar ik op moest zoeken. In mijn eigen risico overzicht staan de kosten namelijk niet gespecificeerd.

Wat mij nog het meeste frustreert is dat mijn belangrijkste medicijn (methylfenidaat) slechts €8,15 eigen risico zou kosten per maand. Ik haalde altijd mijn medicijnen eens per maand op zaterdag op. Mijn idee was sinds het laatste bericht van de terhandstellingskosten om dit eens per kwartaal doordeweeks te doen. Echter kan dit medicijn alleen per maand worden uitgegeven door het type en betekent dat ik minimaal €72,00 per jaar extra kwijt ben aan eigen risico en aan één medicijn.

Juist dit jaar ben ik overgestapt van een duurder alternatief naar dit medicijn, om mijn eigen risico naar beneden te krijgen en heeft Nederland deze extra lastenverzwaring en extra kosten in de zorg erbij. Chapaeu... :|
Allemaal sneller naar de top van het eigen risico!


Nog het ergste vind ik het voor de mensen die meer medicijnen per maand op moeten halen, en vooral voor degene die het ook niet per kwartaal kunnen ophalen.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@Milou
Methylfenidaat mag wel per 3 maanden afgeleverd worden, dat jou arts het maar per maand voorschrijft is zijn/haar keus. Dat gesprek zou je daar dus moeten voeren en niet bij de apotheek of zorgverzekeraar.

De terhandstellingskosten zijn trouwens niet nieuw, die heb je altijd betaald, alleen zijn ze nu apart gespecificeerd op de rekening.

dirk_grizzly
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2014 19:08

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door dirk_grizzly »

Wat een uitvinding: terhandstellingskosten. Nadat de apothekers op de vingers zijn getikt voor het aannemen van "vergoedingen"van de farmaceutische industrie, hebben ze iets nieuws gevonden om wat meer geld in hun zakken te krijgen. Alles ten koste van de medicijngebruikers, ouderen, chronisch zieken en andere zwakkeren in de maatschappij. Deze zgn. terhandstellingskosten zijn de kosten die gemaakt zouden worden voor het klaarleggen van de medicijnen, het controleren op interacties tussen de medicijnen, kortom alles wat ze voorheen zonder deze terhandstellingskosten ook al deden ( het is namelijk hun werk). Ikzelf ben hartpatiënt en heb diabetes 2. Ik gebruik 12 medicijnen per dag en krijg deze medicijnen per 3 maanden. De eerste rekening van € 61,34 ontving ik met als datum 08-02-2014, terwijl ik op die datum in Portugal was en geen bericht heb ontvangen over medicijnen, die klaar zouden liggen. De premies voor de zorgverzekeringen zijn weliswaar gedaald ( verchil €100,80 per jaar), de kosten voor mij als chronisch zieke zijn gestegen (verschil €245,46).Het is toch te gek voor woorden, dat mensen die ziek zijn en afgekeurd voor het werk dat ze graag deden, niet alleen 30% gekort worden op hun inkomen, maar ook nog eens financieel als melkkoetje worden gebruikt door de mensen, die afhankelijk zijn van juist deze mensen. Ik vind het weer eens een staaltje van zakkenvullerij over de rug van de zwakkeren in de maatschappij.

Dirk

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door puma73 »

Lezen, lezen of leer lezen. Niks nieuws onder de zon. Kosten zijn nu alleen zichtbaar geworden en iedereen staat op z'n achterste poten terwijl deze kosten al langer bestaan.

flwrong
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:32

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door flwrong »


Bernard34
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2014 11:01

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door Bernard34 »

Het fijne van dit soort kosten is dat het, jaarlijks, zo makkelijk verhoogd kan worden.
Het einde is nog niet in zicht

Bert#
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2014 17:50

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door Bert# »

Ik gebruik al jaren dezelfde medicijnen, voorgeschreven door dezelfde huisarts.
Na aanvraag van een herhaalrecept gaat dit via die huisarts rechtstreeks naar de apotheek.
Daar haal ik het op en dat is alles. Medicijnen uit een voorverpakt doosje.
Er valt dus niks te controleren of uit te leggen door de apotheker.
Toch zie ik op de rekening elke keer weer opnieuw terhandstellingskosten per doosje.

Dat is toch niet te begrijpen?

Ria9
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2014 14:18

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door Ria9 »

Het is onacceptabel. Haal de pil deze moet ik zelf betalen met daarbij kosten van apotheek er bovenop. Terwijl ik aangeef geen uitleg nodig te hebben. De kosten zijn duurder dan het medicijn. telkens als je een nieuw recept krijgt van de huisarts brengen zij geld in rekening. Vaak is het meer dan de aangegeven 6 euro. ook komt er bij dat er ongevraagd een vervangend middel gegeven is terwijl de huisarts iets anders voorschrijft op het recept.

Buiten eigen risico en eigen bijdragen ook nog telkens de kosten van apotheek vanaf januari is dit nu 90 euro extra. Schandelijk. :oops:

Om de premie laag te houden stel ik voor dat consumenten die in het buitenland van alles en nog wat laten doen en declareren maar een hoger eigen risico moeten betalen. Dit zijn kosten die ons eigen zorg niet ten goede komen. Er komt geen geld binnen maar enkel naar buiten. Waardoor het niet meer op te vangen is met de nu al veel te hoge premie die wij betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien ook een idee om wat meer tegelijk te kopen. Scheelt in de herhaalrecepten en de apothekerskosten. Kan natuurlijk niet altijd, als je steeds gecontroleerd moet worden, maar vaak komen mensen alleen voor dat papiertje bij de dokter. En zo wordt de zorg helemaal onnodig duur.

flwrong
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2009 20:32

Re: hogere kosten medicijngebruikers

Ongelezen bericht door flwrong »

@Bert Ik had ook een rekening van die kosten na overstap naar een andere apotheek voor dezelfde medicijnen die ik altijd gebruik, ik heb gereclameerd bij die apotheek en deze hebben het netjes terugbetaald dus ga eens met die apotheker praten.
Er werd mij ook nog gevraagd of ik het kontant wilde of via de zorgverzekeraar.

Gesloten