LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbod op kiloknallers niet mogelijk
Verbod op kiloknallers niet mogelijk
Een wettelijk verbod op het verkopen van vlees onder de kostprijs is niet mogelijk. Ook een minimumprijs voor vlees is niet aan de orde. Dat komt door Europese regels.
Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -mogelijk/
Kopen jullie vaak kiloknallers? Of geven jullie liever meer geld uit aan diervriendelijk(er) vlees?
Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -mogelijk/
Kopen jullie vaak kiloknallers? Of geven jullie liever meer geld uit aan diervriendelijk(er) vlees?
Re: Verbod op kiloknallers niet mogelijk
Simpel gehakt etc kopen we bij de supermarkt, altijd met 1 beter-leven ster. Echt vlees zoals biefstuk of entrecotes kopen we bij normaliter de biologische slager. Kiloknallers kopen we dus niet.
Overigens ben ik het wel eens met de reactie vanuit de politiek, alle experimenten waar een centrale overheid de prijzen bepaalde, oa van levensmiddelen, zijn inmiddels uitgestorven (Sovjet Unie en Oostblok), of dit aan het doen (Noord Korea).
Om een groot aantal redenen, is het gros van de consumenten blijkbaar niet bereid om hier de vereiste tijd, geld en moeite in te investeren, waarom blijven die clubjes aan een spreekwoordelijk dood paard trekken.
Overigens ben ik het wel eens met de reactie vanuit de politiek, alle experimenten waar een centrale overheid de prijzen bepaalde, oa van levensmiddelen, zijn inmiddels uitgestorven (Sovjet Unie en Oostblok), of dit aan het doen (Noord Korea).
Om een groot aantal redenen, is het gros van de consumenten blijkbaar niet bereid om hier de vereiste tijd, geld en moeite in te investeren, waarom blijven die clubjes aan een spreekwoordelijk dood paard trekken.
Gelukkig niet, laat de markt dit lekker bepalen en niet de regering.Een wettelijk verbod op het verkopen van vlees onder de kostprijs is niet mogelijk.
Ben blij voor de mensen in Nederland die maar heel weinig
te besteden hebben dat het verbod er niet gaat komen.
Nu kunnen die mensen ook nog vlees eten.
te besteden hebben dat het verbod er niet gaat komen.
Nu kunnen die mensen ook nog vlees eten.
-
Budget is beperkt, maar ik koop liever wat minder vlees van betere kwaliteit dan meer vlees van mindere kwaliteit.
Er zitten heus wel stoffen in die je nodig hebt, maar die stoffen kun je ook op andere manieren binnenkrijgen. Als het om vlees gaat: ik meen dat een mens 80 gram gemiddeld per dag nodig heeft, dus dat valt alweer mee. Pondje per week dus.
Er zitten heus wel stoffen in die je nodig hebt, maar die stoffen kun je ook op andere manieren binnenkrijgen. Als het om vlees gaat: ik meen dat een mens 80 gram gemiddeld per dag nodig heeft, dus dat valt alweer mee. Pondje per week dus.
Supermarkten bieden aan wat de klant vraagt.Supermarkten zouden zelf het morele fatsoen moeten hebben die kiloknallers niet aan te bieden!
Als niemand ze zou kopen zouden ze ook niet in de winkel liggen.
Dat is wat andersIk wil trouwens ook nog wel een stap verder gaan: mensen zouden het morele fatsoen moeten hebben om die kiloknallers niet te kopen.

Is dat zo ? Bij de supermarkt hier dichtbij (Plus) hebben mijn ex-vrouw en ik wel eens vaker gevraagd om iets wat niet in het assortiment zat. En als de eigenaar ook het gevoel had er niet mee te blijven zitten werd het gewoon besteld.Je kan het dus ook omdraaien: de klant kan er niet naar vragen als het er niet is.
Toen was het er ook allang hoor, maar werd er niet zo de nadruk opgelegd met dedicated merken als Euroshopper/AH basic in de schappen, en door clubs als wakker dier etc. De industrialisatie van de levensmiddelen- en in dit geval specifiek vleesproducten is ~25 à 30 jaar geleden al ingezet. Toen werden vleesfabrieken al benaderd om bijvoorbeeld dmv van wat fosfaat, water te injecteren tot aan de wettelijke limiet in spek en kip. Daarna kwamen de opleidingen zoals Wageningen/ van Hall etc, waar studenten afstudeerden op bijvoorbeeld het optimale voer voor varkens gefokt voor hammen, of voor varkens voor mooie karbonades.vogels schreef:Je kan het dus ook omdraaien: de klant kan er niet naar vragen als het er niet is. 10 jaar terug had niemand nog van kiloknallers gehoord, dus niemand vroeg er naar. Het is dus echt vanuit de supermarkten gepromoot.bprosman schreef:Supermarkten bieden aan wat de klant vraagt.Supermarkten zouden zelf het morele fatsoen moeten hebben die kiloknallers niet aan te bieden!
Als niemand ze zou kopen zouden ze ook niet in de winkel liggen.
Ik wil trouwens ook nog wel een stap verder gaan: mensen zouden het morele fatsoen moeten hebben om die kiloknallers niet te kopen.
Het is wetenschap geworden om de kosten te drukken, geen ambacht meer. Fokkers hebben economische liefde voor het product, niet meer voor het achterliggende dier. Dit kan je doortrekken tot aan de plastische plastic schaaltjes met vleesproducten, waar het achterliggende dier allang niet meer in te herkennen is. Tenminste, ik ken geen kippenras waar kipnuggets aan groeien.
Vlees onder kostprijs verkopen! Wie houdt dat nu het langste vol?
De supermarkt, of de consument.....
Naar mijn idee kun je maar tijdelijk met prijzen stunten, eens moet er toch geld verdiend worden.
In de tussentijd worden toeleveranciers dermate onder druk gezet, dat wettelijke eisen betreffende hygiene, dierenwelzijn, medicijn gebruik (antibiotica) etc wel met voeten getreden moeten worden.
Komt er weer een uitzending in radar/kassa over misstanden en dierenleed, dan lopen supermarkten over elkaar heen om spul uit de schappen te halen. Dit is alleen maar damage control, met als enige doel vertrouwen van de consument in de winkel en haar producten te herstellen.
Terwijl die winkelier juist indirect de belangrijkste oorzaak is..
De supermarkt, of de consument.....
Naar mijn idee kun je maar tijdelijk met prijzen stunten, eens moet er toch geld verdiend worden.
In de tussentijd worden toeleveranciers dermate onder druk gezet, dat wettelijke eisen betreffende hygiene, dierenwelzijn, medicijn gebruik (antibiotica) etc wel met voeten getreden moeten worden.
Komt er weer een uitzending in radar/kassa over misstanden en dierenleed, dan lopen supermarkten over elkaar heen om spul uit de schappen te halen. Dit is alleen maar damage control, met als enige doel vertrouwen van de consument in de winkel en haar producten te herstellen.
Terwijl die winkelier juist indirect de belangrijkste oorzaak is..
Het dateerd nog van langer terug. Moet je eens op youtube gaan zoeken naar oude reclames uit de jaren 70 en je schrikt van de enge voedingsexperimenten die toen werden gelanceerd. Als wij in die tijd gingen varen had mijn moeder hamburgers uit blik mee, waar van alles in zat maar volgens mij maar verrekt weinig vlees. En deze film (http://en.wikipedia.org/wiki/L%27aile_ou_la_cuisse) van Louis de Funes uit 1976 is ook niet zomaar verzonnen....sjohie schreef: De industrialisatie van de levensmiddelen- en in dit geval specifiek vleesproducten is ~25 à 30 jaar geleden al ingezet.
Ik ben als bijstandmoeder blij met de kiloknallers zodat we toch vlees kunnen blijven eten!!
En dat alles nu opeens Bio moet zijn, en een stuk duurder, en vaak klopt de tekst Bio ook niet want vaak blijkt dat het ook niet echt Bio is!!
En dat alles nu opeens Bio moet zijn, en een stuk duurder, en vaak klopt de tekst Bio ook niet want vaak blijkt dat het ook niet echt Bio is!!
De kiloknallers vliegen er in het algemeen hard uit, is veel vraag na.
Nee, ja.
Het 'meer geld' is relatief. Van goed vlees houdt je bij het braden/bakken meer over dan van een waterig stukje kiloknaller. Er zijn ook wel eens aanbiedingen zonder dat het meteen kiloknallers zijn.
AH heeft 35% kortingsstickers op vlees dat op moet.
Diverse mogelijkheden om vlees te kopen zonder meteen de hoofdprijs te betalen.
Nee, ja.
Het 'meer geld' is relatief. Van goed vlees houdt je bij het braden/bakken meer over dan van een waterig stukje kiloknaller. Er zijn ook wel eens aanbiedingen zonder dat het meteen kiloknallers zijn.
AH heeft 35% kortingsstickers op vlees dat op moet.
Diverse mogelijkheden om vlees te kopen zonder meteen de hoofdprijs te betalen.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat deze dieren zo'n rotleven hebben gehad. Dan smaakt het vlees je toch al niet meer. Eet vlees van livar-varkens en biologische kip; dit vlees is bovendien veel smakelijker en je hebt er minder van nodig omdat het niet volgespoten is met water.
Het is dan wel duurder maar dan eet je toch een paar dagen in de week vegetarisch?!
Het is dan wel duurder maar dan eet je toch een paar dagen in de week vegetarisch?!
-
Dat zijn nou precies die dingen waarvan ik vind dat de macht van Europa moet worden beperkt.
Nederland is een redelijk diervriendelijk land t.o.v. ander landen. En kiloknallers horen hier niet.
Ik zou graag een autonomisch beleid zien op dit gebied, zodat het slepen met levende dieren door tig landen verboden kan worden. We eten veel te veel vlees. Dat kan een stuk minder.Ik eet 3x per week vlees, ben toch gezond en hoef dus ook geen kiloknallers te halen. We zijn toch geen holbewoners, die alleen afhankelijk waren van de jacht op (liefst) grote beesten en een paar bessen.
De supers liggen vol met andere dingen die je ook kan eten.
Nederland is een redelijk diervriendelijk land t.o.v. ander landen. En kiloknallers horen hier niet.
Ik zou graag een autonomisch beleid zien op dit gebied, zodat het slepen met levende dieren door tig landen verboden kan worden. We eten veel te veel vlees. Dat kan een stuk minder.Ik eet 3x per week vlees, ben toch gezond en hoef dus ook geen kiloknallers te halen. We zijn toch geen holbewoners, die alleen afhankelijk waren van de jacht op (liefst) grote beesten en een paar bessen.
De supers liggen vol met andere dingen die je ook kan eten.
Wakker Dier moet eens ophouden met dat gezeik. Wij zijn geen kleine kinderen die je moet vertellen wat wel en wat niet mag. Ik blijf gewoon deze aanbiedingen kopen. Is goed voor m'n portomenee.
De dieren in Nederland hebben het prima bij onze boeren. Wet je wakker dier jullie zijn zo hypocriet als de pest. Want over hethalal slachten hoor ik jullie nooit Kijk dat is pas diermishandeling. Doe je mond daar eens over open. Dan ben je goed bezig maar nu kinderachtigheid ten top
De dieren in Nederland hebben het prima bij onze boeren. Wet je wakker dier jullie zijn zo hypocriet als de pest. Want over hethalal slachten hoor ik jullie nooit Kijk dat is pas diermishandeling. Doe je mond daar eens over open. Dan ben je goed bezig maar nu kinderachtigheid ten top
Dat heb ik al vaker aangekaart in zulke topic's over dat halal slachten, onbegrijpelijkC.Hoek schreef:Wakker Dier moet eens ophouden met dat gezeik. Wij zijn geen kleine kinderen die je moet vertellen wat wel en wat niet mag. Ik blijf gewoon deze aanbiedingen kopen. Is goed voor m'n portomenee.
dat juist dat nog steeds kan en mag in Europa !
Het enige punt op de verborgen agenda van dat soort clubjes, en ook de PvdD in de 2e kamer, is dat ze pas stoppen als iedereen vegetariër is.C.Hoek schreef:Wakker Dier moet eens ophouden met dat gezeik. Wij zijn geen kleine kinderen die je moet vertellen wat wel en wat niet mag. Ik blijf gewoon deze aanbiedingen kopen. Is goed voor m'n portomenee.

-
Voor alle duidelijkheid; ik ben geen lid van wakker dier, nog ben ik links.
Heeft puur te maken met fatsoen.
Ons vlees komt vaak helemaal niet uit Nederland.
Je bent kennelijk niet op de hoogte van dit internationale 'vlees'verkeer.
Halal slacht vind ik, mits volgens de strikte regels, redelijk humaan.
Dierenwelzijn is geen issue voor u, dat is duidelijk.
Prima, maar ga dan niet een beetje gissen met wie u te maken heeft.
Er zijn veel mensen, links en rechts, die deze praktijken verafschuwen.
Deze opvatting heeft nogmaals met fatsoen te maken.
Meer niet.
Heeft puur te maken met fatsoen.
Ons vlees komt vaak helemaal niet uit Nederland.
Je bent kennelijk niet op de hoogte van dit internationale 'vlees'verkeer.
Halal slacht vind ik, mits volgens de strikte regels, redelijk humaan.
Dierenwelzijn is geen issue voor u, dat is duidelijk.
Prima, maar ga dan niet een beetje gissen met wie u te maken heeft.
Er zijn veel mensen, links en rechts, die deze praktijken verafschuwen.
Deze opvatting heeft nogmaals met fatsoen te maken.
Meer niet.
-
Ik vind het ergens walgelijk dat in deze consumptiemaatschappij dieren als wegwerpartikelen behandeld worden, of volgespoten worden met groeihormonen of andere rommel, of als het vlees geinjecteerd wordt met water. Natuurlijk is een kip goedkoper in de supermarkt als die het daglicht nooit gezien heeft omdat ie in een recordtijd in een legbatterij is vetgemest, en vervolgens met duizenden tegelijk volautomatisch aan de lopende band wordt geslacht. Ik heb menig filmpje op youtube gezien die walgelijk waren.
Er wordt gesjoemeld bij het leven, en misbruik van dieren gemaakt vanwege financieel gewin.
Dat vinden veel mensen.
Maar als je in de supermarkt bent en je ziet links een kiloknaller kip voor een tientje, en rechts een kilo biologische kip voor 15 euro, en voor de rest ziet het er hetzelfde uit, in hetzelfde plastic bakje, wat doe je dan ? Pakt men toch meestal het goedkopere pakje. En zeker als je het financieel minder hebt.
Inderdaad geeft geld vaak de doorslag en dan zijn er even geen principes meer.
Ik ben geen vegetarier, integendeel. En ik lust ook graag een frikandelletje, en wij zullen ook best wel eens kiloknallers kip in huis hebben. Wat dat betreft ben ik zeker niet heilig.
. Maar wat bewuster omgaan met wat je eet kan nooit geen kwaad. Je hoeft niet te stoppen met vleeseten, wat minder vlees, of "beter vlees" eten zou ook al helpen.
Er wordt gesjoemeld bij het leven, en misbruik van dieren gemaakt vanwege financieel gewin.
Dat vinden veel mensen.
Maar als je in de supermarkt bent en je ziet links een kiloknaller kip voor een tientje, en rechts een kilo biologische kip voor 15 euro, en voor de rest ziet het er hetzelfde uit, in hetzelfde plastic bakje, wat doe je dan ? Pakt men toch meestal het goedkopere pakje. En zeker als je het financieel minder hebt.
Inderdaad geeft geld vaak de doorslag en dan zijn er even geen principes meer.
Ik ben geen vegetarier, integendeel. En ik lust ook graag een frikandelletje, en wij zullen ook best wel eens kiloknallers kip in huis hebben. Wat dat betreft ben ik zeker niet heilig.
. Maar wat bewuster omgaan met wat je eet kan nooit geen kwaad. Je hoeft niet te stoppen met vleeseten, wat minder vlees, of "beter vlees" eten zou ook al helpen.