LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorrijkosten in rekening brengen.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wjvanderzanden

Voorrijkosten in rekening brengen.

Ongelezen bericht door wjvanderzanden »

Jaarlijks laat ik mijn CV ketel door een bedrijf schoonmaken voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Met dit bedrijf heb ik geen onderhoudscontract afgesloten. Elk jaar stuurt dit bedrijf op eigen initiatief een kaartje op met een datum waarop ze langs komen. Over de service van dit bedrijf ben ik verder tevreden.

De tekst is als volgt:
"Hierbij delen wij U mede dat wij zonder tegenbericht uwerzijds op vrijdag 11 april 's ochtens/ 's middags uw c.v. ketel met brander willen schoonmaken voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
Indien deze dag U niet schikt of U om andere redenen van onze diensten geen gebruik wenst te maken, verzoeken wij U ons dit telefonisch mede te delen.
Zonder tegenbericht niet thuis, dan zijn wij genoodzaakt voorrijkosten in rekening te brengen."

Het gaat mij om de laatste zin van het kaartje, die ik hier dikgedrukt heb. Ik vind het een buitengewoon vreemde zaak dat een bedrijf op eigen initiatief een afspraak maakt en dat bericht met een dergelijke zin afsluit. Ik hoor graag of dit juridisch zomaar kan. Er is geen sprake van wat voor gesloten contract dan ook. Het kaartje is met de gewone post verzonden en voor hetzelfde geld ben ik twee weken op vakantie en mis ik dit dus. Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

Chocomelk

Re: Voorrijkosten in rekening brengen.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Er staat toch ook nog een zin boven : Indien deze dag U niet schikt of U om andere redenen van onze diensten geen gebruik wenst te maken, verzoeken wij U ons dit telefonisch mede te delen.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik denk dat dit niet kan maar dat is mijn eerste gedachte, zeker weten doe ik het niet.

kraaienest

Ongelezen bericht door kraaienest »

Chocomelk schreef:Er staat toch ook nog een zin boven : Indien deze dag U niet schikt of U om andere redenen van onze diensten geen gebruik wenst te maken, verzoeken wij U ons dit telefonisch mede te delen.
Maar als meneer in die tijd met vakantie is dan krijgt hij wel een rekening. Dus maar beter een contract afsluiten met dit bedrijf voor onderhoud.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@wjvanderzanden, als u op zich tevreden bent over het bedrijf ga dan even met ze in conclaaf over die vetgedrukte mededeling dat, als u niet op tijd afzegt/belt en ze dan voorrijkosten berekenen, u het daar niet mee eens bent. Ken wel de zin "als het u niet schikt neemt u dan contact op"; de rest is dan eigenlijk niet in orde; zoals gesteld: u kunt wel op vakantie zijn of wat ook. Denk dat u er vast wel uitkomt met ze als u dat op deze manier duidelijk maakt dat deze toevoeging van hen niet kan.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me niet dat ze iets zouden kunnen claimen, als u niet reageert.
u hebt immers geen enkele verplichting om te reageren, op een briefje dat in uw bus wordt gestopt.

dat is net zoiets, als een witgoed bedrijf, dat een briefje in uw bus stopt van "als u niet afzegt, komen we volgende week een wasmachine brengen, die u ter plekke moet betalen".

maar misschien komen ze dan volgend jaar niet meer langs voor onderhoud.
u zou ze in ieder geval kunnen zeggen dat de toon van zo'n aankondiging wel wat vriendelijker kan.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Als het onderhoudsbedrijf aan wjvanderzanden een aanbod heeft gedaan, is er sprake van een "stilzwijgende" aanvaarding wanneer het onderhoudsbedrijf uit het gedrag van klant afleidt en mocht afleiden dat klant het aanbod heeft aanvaard (art. 3:35 BW). In het "mocht afleiden" zit een beoordeling van de omstandigheden waar geen strakke regels voor zijn te geven. In ieder geval zal het onderhoudsbedrijf bij twijfel onderzoek moeten doen naar de intentie van de klant.
Het niet beantwoorden van een brief alleen kan geen voorwaarde zijn voor een overeenkomst.
In deze casus is het van belang dat er al een (soort) overeenkomst bestaat omdat dit onderhoudsbedrijf al eerder is geweest. In dit geval zal de redelijkheid vereisen dat de monteur moet worden verteld dat zijn service niet nodig is

Het niet tijdig laten weten dat je niet aanwezig zult zijn komt neer op wanprestatie (want de redelijkheid en billijkheid vereisen hier dat aan het verzoek om tijdig te waarschuwen wordt voldaan). De extra kosten die hierdoor zijn gemaakt kunnen worden gevorderd.

Ook kan soms in een, niet handelen, een stilzwijgen, een teken zijn gelegen dat de wil is gericht op het tot stand komen van de overeenkomst. In dat geval komt zij tot stand op het ogenblik dat de wederpartij uiterlijk had moeten kenbaar maken dat zij de overeenkomst niet wilde aangaan.
Aldus ook Parl.Gesch

Gesloten