LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verval schadevrije jaren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5514
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Radar »

Mensen die een tijdje geen auto in hun bezit hebben gehad, komen er na aanschaf van een nieuwe auto soms tot hun schrik achter dat hun schadevrije jaren zijn vervallen.
Veel verzekeraars accepteren de schadevrije jaren namelijk niet meer als een automobilist langer dan een jaar geen eigen autoverzekering heeft gehad met als gevolg dat men flink meer moet betalen.

Ook wie al een autoverzekering heeft, maar overstapt naar een andere verzekeraar kan flink wat schadevrije jaren verliezen. Hoe kan dat? Het Verbond van Verzekeraars werkt op dit moment aan nieuwe regels omtrent de schadevrije jaren, maar die pakken in lang niet alle gevallen gunstig uit voor autobezitters. Radar confronteert het VvV hiermee.

[Maandag 7 april in Radar, om 20:30 op Nederland 1]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hoe dat kan? Dat lijkt me logisch: geen auto betekent over het algemeen minder rijervaring dus een grotere kans op schade. En ook: een verzekeraar weet niet of je misschien wel schade hebt gereden in die periode. Je kunt immers met andermans auto schade hebben gemaakt.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik rij al vele jaren schadevrij, alleen op een gegeven moment ben ik gaan samenwonen , en we hadden samen geen 2 auto's nodig. Mijn auto was al oud en die hebben we dus de deur uitgedaan, en de autoverzekering staat sinds die tijd op naam van mijn partner
Destijds was het idee om ieder jaar de verzekering op naam van de ander te zetten om de schadevrije jaren maar niet te laten vervallen. Maar dat is er dus niet van gekomen door vergeetachtigheid of laksheid.

Maar als ik nu op mijn naam een verzekering wil afsluiten heb ik dus niet meer de 80% noclaim die ik eerst had.
Terwijl je niet echt kan spreken over minder rijervaring. Bovendien zijn er vast veel mensen met een hoge no-claim die nauwelijks kilometers maken en dus minder rijervaring hebben....

Er valt wat voor te zeggen dat de verzekering niet kan weten of je schade hebt gemaakt in die periode omdat je wellicht in andermans auto schade gereden hebt. Maar dat kan toch net zo goed gebeuren als je wel verzekerd bent, maar toevallig in een auto van de zaak rijdt, of met een huurauto op je vakantie adres ?

Ik maak me er niet heel druk om overigens : aan een auto raak je weliswaar gehecht , maar ik zou wel prima zonder kunnen. Tuurlijk is het handig met je boodschapjes of als je een dagje weg wil, maar gelukkig werk ik tegenwoordig dicht bij huis wat prima gaat met de scooter.

jonis
Berichten: 2783
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door jonis »

Maar als ik nu op mijn naam een verzekering wil afsluiten heb ik dus niet meer de 80% noclaim die ik eerst had.

Ik kreeg voor mijn vrouw gewoon meteen de volledige no-claim korting (zonder opbouw van schadevrije jaren; was nl haar 1ste auto) omdat de auto als 2de gezinsauto met haar als regelmatige bestuurder in de polis werd gezet.

Dus: niet de schadevrije jaren maar wel de korting......

EllenM
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2013 21:04

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door EllenM »

Tja met nooit geen schade kom je niet ver.

Tom M
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2014 21:13

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Tom M »

Ik sloot vorig jaar bij DITZO een autoverzekering af nadat ik vele jaren een leaseauto had gehad. Gelukkig kreeg ik van de leasemaatschappij keurig een overzicht schadevrije jaren. Ik was al weer drie jaar schadevrij en daarvoor had ik drie schades gehad in een periode van twee jaar.
DITZO meldde mij dat ik NUL schadevrije jaren kreeg toegewezen vanwege die eerdere schades. Ik heb me er toen maar bij neergelegd, maar helemaal zuiver lijkt me dit ook niet. Heeft iemand ook zo'n ervaring?

hekman78
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2014 21:18

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door hekman78 »

IK rijd samen met mijn echtgenoot een auto zoals dat in veel relaties het geval zal zijn. De auto staat toevallig op mijn naam en de verzekering ook. Kunnen beide ook niet op twee namen staan. Als ik dood ga of we gaan scheiden doet de verzekering net of mijn man nooit auto heeft gereden en mag hij met een eigen verzekering helemaal opnieuw beginnen. Volstrekt onrechtvaardig dus en niet aan de orde geweest in de uitzending. Daarin werd alleen gesuggereerd dat je niet hebt gereden als je geen verzekering hebt gehad. Er is een flink probleem niet aan de orde geweest. Oplossing is misschien dit soort verzekeringen op beider naam te zetten.
Elly

b.vd.velden
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2008 15:38

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door b.vd.velden »

Bij de mijn scheiding (1990) heb ik 5 jaar geen auto meer gereden. Het treinen en aanvullend enkele malen per jaar de huur van een auto (bij meerdere meerijders) bleek veel voordeliger. Mijn huidige partner had een auto met maximale korting. De auto blijft dus lekker op haar naam staan en ik rijd daarin 10.000 km per jaar. Toen wij een camper kochten ging die ook op haar naam zodat wij genieten van de maximale korting. Ik ben degene die daarin de meeste kilometers rijdt, 10.000 a 15.000 km per jaar. Tot heden nog steeds schadevrij. Camperaars gaan zeer zorgvuldig om met hun kostbaar bezit.

Boldini
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2014 13:47

Re: Verval schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Boldini »

Erg jammer dat (auto)verzekeraars hun eigen klanten (verzekeringsnemer) niet "de informatie" verstrekken die in het belang zijn van de eigen verzekeringsnemer, zoals de bonus/malus regeling! Maar er zijn nog meer tekortkomingen v.w.b. de (auto)verzekeraars; Neem nu het afhandelen van een aanrijding met alleen blikschade..., Menig bestuurder is hiervan niet op de hoogte en als men met de politie contact zoekt om de aanrijding(blikschade) te melden, krijgt men vaak het verzoek om samen een Europees Schadeformulier in te vullen. Als eenmaal het schadeformulier is ingevuld, maar je kunt je weg niet vervolgen met de auto door schade....? (op straat laten staan is ook zo wat) Hoe nu te handelen.......? Zorg ervoor dat de Groene Kaart aanwezig is in het voertuig of bij de autopapieren! Op de Groene Kaart staat een alarmnummer vermeld! Dit nummer kan 24/7 gebeld worden! Ook bij twijfel! De alarmcentrale (werkt voor de verzekeraar) zorgt ervoor dat de auto wordt weggesleept en de bestuurder/inzittenden weer thuis komen! Zo wordt voorkomen dat er bijvoorbeeld vervolg/meer schade's optreden, door bijvoorbeeld een warm gelopen motor (lekkage koelsysteem). Bekijk ook eens de voorwaarden van de (auto)verzekering, zo worden veel dingen duidelijk. Vergelijken in voorwaarden kan van belang zijn, bij het overstappen naar een andere (auto)verzekering. Tip, voor een transparante, heldere en duidelijke uitleg, verwijs ik graag naar; www.verkeersongevalwatnu.nl

Gesloten