LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf installeren ketel - eisen aan verbonden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hawkwind

Re: Zelf installeren ketel - eisen aan verbonden?

Ongelezen bericht door hawkwind »

witte angora schreef:
hawkwind schreef: Mijn Intergas HRE 28/24 is 3 jaar geleden voor 1200 euro all inn geplaatst door een erkend installateur met alles erop en eraan.
Hoe lang gaat zo'n ding tegenwoordig mee, en hoe groot zal het prijsverschil van deze ketel zijn tussen zelf doen en door de installateur laten doen? Oftewel, als je het uitsmeert over de levensduur, hoeveel kost dat dan op jaarbasis extra?
Ik schat zo'n 20 tot 30 euro p/j.
Dat is mij het risico niet waard terwijl het voor mij een makkie zou zijn om een CV ketel te monteren en aansluiten.Met gasleidingen ben ik echter een leek , vandaar dat ik er niet aan begin.
Denk ook aan de garantie bij zelfplaatsing........die kan wel eens NIET meer van toepassing zijn!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

hawkwind schreef:
witte angora schreef:
hawkwind schreef: Mijn Intergas HRE 28/24 is 3 jaar geleden voor 1200 euro all inn geplaatst door een erkend installateur met alles erop en eraan.
Hoe lang gaat zo'n ding tegenwoordig mee, en hoe groot zal het prijsverschil van deze ketel zijn tussen zelf doen en door de installateur laten doen? Oftewel, als je het uitsmeert over de levensduur, hoeveel kost dat dan op jaarbasis extra?
Ik schat zo'n 20 tot 30 euro p/j.
Dat is mij het risico niet waard terwijl het voor mij een makkie zou zijn om een CV ketel te monteren en aansluiten.Met gasleidingen ben ik echter een leek , vandaar dat ik er niet aan begin.
Denk ook aan de garantie bij zelfplaatsing........die kan wel eens NIET meer van toepassing zijn!
Het gaat TS niet om de vraag of de garantie verloopt. Hij is bang dat zijn niet ervaren buurman door zijn onoordeelkundig handelen ook schade toebrengt aan het huis van TS. Wat hij daar aan kan doen is de wijkagent vragen eens langs te gaan bij buurman, misschien kan die agent uitleggen dat het niet verstandig is, wat de consequenties kunnen zijn als het mis gaat. Met gas moet je heel voorzichtig zijn. Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken dat door mijn gepruts het huis van de buren afbrand, of erger nog hij of zijn familie gewond raken.
Ik snap de zorgen van TS heel goed. Dat de garantie vervalt is niet zijn probleem maar kan wel dienen als mogelijk argument hem over te halen.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

Kort maar krachtig: Als een LEEK mag je helemaal niet aan een gasleiding knutselen!!

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

mh73 schreef:Bedankt voor de link, witte angora!

Bijna iedereen vindt het dus verstandiger om het te laten doen, nou mijn buurman nog overtuigen.
Ja, bijna, tenminste als je niet weet hoe het moet.
Een ervaren klusser kan misschien nog beter werken dan een installateur, want ook hij wil niet, dat zijn huis de lucht ingaat.
Ter volledigheid: Ketel, Afvoer,Gas, Water en inregelen zelf gedaan en het huis staat nog na 6 jaren.
@Olaf
Schakel eens de wijkagent in, je weet namelijk helemaal niet waar je over praat. :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

hawkwind schreef:Kort maar krachtig: Als een LEEK mag je helemaal niet aan een gasleiding knutselen!!
Mag wel, het is niet verboden. Maar of het verstandig is, is een ander verhaal. Ik heb indertijd wel eens een gaskachel aangesloten; het was een pokkeklus om de leiding precies passend te krijgen. Het solderen was nog het makkelijkste. Dan denk je, één leiding, dat is zo gebeurd, maar het viel me toch nog wel tegen.

Die kachel heeft de 9 jaar dat ik er gewoond heb trouwens probleemloos gebrand. Het huis staat er inmiddels niet meer, dat van de buren en het hele blok trouwens ook niet, maar dat had een heel andere oorzaak (stadsvernieuwing).

Maar ik bedoel maar te zeggen: als een bepaalde klus helemaal nieuw is voor je, moet je je niet verkijken op datgene wat je tegen kunt komen. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar een cv-installateur heeft niet voor niets een opleiding en/of een aantal beroepscertificaten.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Bedankt allemaal voor het meedenken. We gaan het nog aankaarten bij de buren. Het is dat ze het me afgelopen weekend vertelde toen we allebei in de tuin bezig waren, anders had ik het niet eens geweten. Dan had ik me uiteraard ook geen zorgen gemaakt.

eleven

mh73 schreef:Bedankt allemaal voor het meedenken. We gaan het nog aankaarten bij de buren. Het is dat ze het me afgelopen weekend vertelde toen we allebei in de tuin bezig waren, anders had ik het niet eens geweten. Dan had ik me uiteraard ook geen zorgen gemaakt.
Een bestaande ketel tegen een nieuwe vervangen, kan misschien simpel zijn.
Niemand kent hier de situatie bij de buurman.

Misschien hoef er helemaal niets aan de gasleiding gedaan worden en het aanpassen van een voor en retourleiding is niet zo gevaarlijk, dat er iets kan gebeuren.

kraaienest

Ongelezen bericht door kraaienest »

Als de buurman niet zo handig is dan is hij waarschijnlijk levensmoe. Koolmonoxide is een sluipmoordenaar.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als de buurman niet zo handig is dan is hij waarschijnlijk levensmoe. Koolmonoxide is een sluipmoordenaar.
Dat heeft dan meer met de rookgasafvoer te maken dan met de gasleiding. Bovendien, klinkt misschien bot maar daar hebben de buren niet zoveel last van, hoogstens een lijkwagen eventjes op de oprit.
En zoals "Eleven" terecht opmerkt, je mag best zelf aan je gasleiding knutselen, maar hoeft inderdaad niet altijd verstandig te zijn.

Even een opmerking voor iedereen die het over "De installateur" heeft, even een citaatje van de "Sterkin site" :

In 2007 is de Vestigingswet komen te vervallen. In deze wet waren eisen opgenomen waaraan de elektrotechnische installateurs moesten voldoen. Al eerder waren de eisen voor de gastechnische installateur komen te vervallen. Dus vandaag de dag mag iedereen in Nederland zich installateur noemen.

kraaienest

Ongelezen bericht door kraaienest »

bprosman schreef:
Dat heeft dan meer met de rookgasafvoer te maken dan met de gasleiding. Bovendien, klinkt misschien bot maar daar hebben de buren niet zoveel last van, hoogstens een lijkwagen eventjes op de oprit.
En zoals "Eleven" terecht opmerkt, je mag best zelf aan je gasleiding knutselen, maar hoeft inderdaad niet altijd verstandig te zijn.

Even een opmerking voor iedereen die het over "De installateur" heeft, even een citaatje van de "Sterkin site" :

In 2007 is de Vestigingswet komen te vervallen. In deze wet waren eisen opgenomen waaraan de elektrotechnische installateurs moesten voldoen. Al eerder waren de eisen voor de gastechnische installateur komen te vervallen. Dus vandaag de dag mag iedereen in Nederland zich installateur noemen.
En Makelaar en Opticien etc. vroeger was het toch wel beter :D

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

olaf79 schreef:Het zelf plaatsen van een ketel is zeer risico vol. Dit dient te gebeuren door een erkent installateur die daarvoor is opgeleid. Verkeerde installatie kan leiden tot een gaslek, en dat kan inderdaad ook voor jou als buur gevaarlijk zijn. Indien buurman niet is af te brengen van zijn idee dat hij wel eventjes zelf zo'n ingewikkelde klus kan klaren, zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Die helpen echt niet bij het installeren hoor.
Vergeet niet, dat er naast de ketel er nog meer installatie materiaal nodig is, zoals bijvoorbeeld een rookgas afvoer, een lucht toevoer (en soms zijn deze gecombineerd). Deze en andere zaken moet je er allemaal nog bij kopen.
En als je een beetje zoekt dan kun je een nieuwe ketel inclusief installatie en een bijbehorende thermostaat wel vinden voor de prijs van een losse ketel. Het loont dan ook veelal niet de moeite om dit nog zelf te doen.

eleven

Dirkie schreef:
olaf79 schreef:Het zelf plaatsen van een ketel is zeer risico vol. Dit dient te gebeuren door een erkent installateur die daarvoor is opgeleid. Verkeerde installatie kan leiden tot een gaslek, en dat kan inderdaad ook voor jou als buur gevaarlijk zijn. Indien buurman niet is af te brengen van zijn idee dat hij wel eventjes zelf zo'n ingewikkelde klus kan klaren, zou je de politie of wijkagent op de hoogte kunnen brengen.
Die helpen echt niet bij het installeren hoor.
Vergeet niet, dat er naast de ketel er nog meer installatie materiaal nodig is, zoals bijvoorbeeld een rookgas afvoer, een lucht toevoer (en soms zijn deze gecombineerd). Deze en andere zaken moet je er allemaal nog bij kopen.
En als je een beetje zoekt dan kun je een nieuwe ketel inclusief installatie en een bijbehorende thermostaat wel vinden voor de prijs van een losse ketel. Het loont dan ook veelal niet de moeite om dit nog zelf te doen.

Bij een uurloon van gemiddeld € 50 is er toch bij het zelf doen een goede besparing op je budget.
Natuurlijk moet je weten wat je doet en niet gewoon "Hulp mijn man is klusser" zijn.

Nog een opmerking voor TS.
Misschien kan je de buurman overtuigen i.p.v. een loodgieter een ZZPer het werk laten doen, deze werken voor een goedkoper tarief.

mh73

Lijkt me ook wat minder.
Misschien kan je de buurman overtuigen i.p.v. een loodgieter een ZZPer het werk laten doen, deze werken voor een goedkoper tarief.
Gaan we zeker proberen. Heb hier ook al de nodige argumenten voorbij zien komen. Veiligheid, verzekering. Ben er alleen een beetje bang voor dat hij eigenwijs is.

eleven

mh73 schreef:
Lijkt me ook wat minder.
Gaan we zeker proberen. Heb hier ook al de nodige argumenten voorbij zien komen. Veiligheid, verzekering. Ben er alleen een beetje bang voor dat hij eigenwijs is.

Alleen weet je ook niet zeker, welke werkzaamheden hij moet doen, om de ketel te vervangen.
Misschien oude weg nieuwe plaatsen zonder veel kunst en vliegwerk.
Het is gewoon gissen en als hij een kozijn scheef geplaatst heeft, zegt nog niet, dat hij niet een ketel kan vervangen.

mh73

Eleven schreef:
Alleen weet je ook niet zeker, welke werkzaamheden hij moet doen, om de ketel te vervangen.
Het is gewoon gissen en als hij een kozijn scheef geplaatst heeft, zegt nog niet, dat hij niet een ketel kan vervangen.
Nee, dat is zo. Maar het risico op problemen bij installatie lijkt me bij een leek toch groter dan bij een professional.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

dan bij een professional.
En hoe beoordeel je of iemand een professional is ?

eleven

mh73 schreef:
Eleven schreef:
Nee, dat is zo. Maar het risico op problemen bij installatie lijkt me bij een leek toch groter dan bij een professional.
Ik denk er anders over, want als iemand iets zelf doet, heeft hij geen werkdruk en alle tijd, dus werken, tenminste de meeste mensen die ik ken, veel secure dan een professioneel.

Gesloten