LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Snorbrommer
Snorbrommer
Hallo,
Ik wil voor woon werk wil ik een snorbrommertje.
Nu weet ik ook wel dat fietsen gezonder is, maar ik moet toegeven ik ben gewoon lui en de auto gebruiken is ook zonde als het goedkoper kan.
Nu de vraag ik wil een snorbrommer kopen (liefst niet die naakte modellen zoals tomos).
Ik wil eigenlijk een brommer met een wat grotere tank en zuinig. en me budget ligt max op 1500 euro.
Ik vind retro ook wel geinig.
tevens nog een vraag.
Ik heb het een en ander gelezen over dat je een snorbrommer nog zuiniger kan krijgen met een scooter cdi, en zonder de vario ring. is dat zo? en hoe hart gaat de snor lopen als je de vario eruit haalt? laas dat hij daarmee heel veel zuiniger werd
groet, Jestiar
Ik wil voor woon werk wil ik een snorbrommertje.
Nu weet ik ook wel dat fietsen gezonder is, maar ik moet toegeven ik ben gewoon lui en de auto gebruiken is ook zonde als het goedkoper kan.
Nu de vraag ik wil een snorbrommer kopen (liefst niet die naakte modellen zoals tomos).
Ik wil eigenlijk een brommer met een wat grotere tank en zuinig. en me budget ligt max op 1500 euro.
Ik vind retro ook wel geinig.
tevens nog een vraag.
Ik heb het een en ander gelezen over dat je een snorbrommer nog zuiniger kan krijgen met een scooter cdi, en zonder de vario ring. is dat zo? en hoe hart gaat de snor lopen als je de vario eruit haalt? laas dat hij daarmee heel veel zuiniger werd
groet, Jestiar
Re: Snorbrommer
Het zuiniger lopen weegt niet op tegen de a.s. boetes:
o.a. het voertuig is niet in overeenstemming met de in het kentekenbewijs vermelde gegevens, dus ook niet verzekerd; valhelm nodig, als je nu echt geld teveel hebt, moet je dat vooral doen, waarom niet gewoon een brommer kopen (ook daar zit vaak een ring in de vario of de cdi is gemanipuleerd).
o.a. het voertuig is niet in overeenstemming met de in het kentekenbewijs vermelde gegevens, dus ook niet verzekerd; valhelm nodig, als je nu echt geld teveel hebt, moet je dat vooral doen, waarom niet gewoon een brommer kopen (ook daar zit vaak een ring in de vario of de cdi is gemanipuleerd).
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
Ik rij zelf een snorscooter en die is precies dezelfde als de brommerversie. Alleen is ie dus begrensd to 25 km/h . En dat zorgt er inderdaad voor dat ie minder zuinig is. Maar het benzineverbruik valt heus wel mee hoor, het is in ieder geval een lachertje vergeleken met het rijden in een auto.
En het klopt wat Pima zegt dat een bekeuring niet opweegt tegen de paar dubbelltjes winst op je benzineverbruik als je hem sneller laat lopen. Als de snorbrommer harder KAN rijden dan toegestaan ben je al in overtreding. Het werkt dus niet net als bij auto's waarbij je in een ferrari mag rijden met een topsnelheid van 300 km/h, zolang je de maximumsnelheid maar niet overtreedt.
Als je snel wil rijden moet je gewoon een brommer kopen.
Ik heb overigens de mijne ietsjepietsje sneller laten lopen door de fietsenmaker. Niet omdat dat zo zuinig is, maar omdat dat ik dat prettiger vindt rijden. En omdat ik een hekel heb aan een helm te moeten dragen. Ondanks het risico van een bekeuring, of het risico dat je gezeik kunt krijgen met een verzekering als je die onverhoopt nodig blijkt te hebben. Maar je moet het dus niet te gek maken, ook al niet voor de veiligheid.
Ik denk dat als er in Nederland ooit een helmplicht komt voor snorbrommers, het dan snel gedaan is met de verkoop , en bijna iedereen overstapt om een brommer.
En het klopt wat Pima zegt dat een bekeuring niet opweegt tegen de paar dubbelltjes winst op je benzineverbruik als je hem sneller laat lopen. Als de snorbrommer harder KAN rijden dan toegestaan ben je al in overtreding. Het werkt dus niet net als bij auto's waarbij je in een ferrari mag rijden met een topsnelheid van 300 km/h, zolang je de maximumsnelheid maar niet overtreedt.
Als je snel wil rijden moet je gewoon een brommer kopen.
Ik heb overigens de mijne ietsjepietsje sneller laten lopen door de fietsenmaker. Niet omdat dat zo zuinig is, maar omdat dat ik dat prettiger vindt rijden. En omdat ik een hekel heb aan een helm te moeten dragen. Ondanks het risico van een bekeuring, of het risico dat je gezeik kunt krijgen met een verzekering als je die onverhoopt nodig blijkt te hebben. Maar je moet het dus niet te gek maken, ook al niet voor de veiligheid.
Ik denk dat als er in Nederland ooit een helmplicht komt voor snorbrommers, het dan snel gedaan is met de verkoop , en bijna iedereen overstapt om een brommer.
Re: Snorbrommer
Hallo,
Jullie hebben gelijk daarover. ik was er alleen nieuwsgierig over want 25 is traag maar ik wil ook geen helm op.
Ik heb ook geen idee of een snor ook standaard exact 25kmph gaat.
Ik heb in mijn research gelezen dat als je alleen de vario ring verwijdert hij al heel veel zuiniger rijd. maar ik vraag me af hoeveel harder de brommer zal gaan want dat laatste moet minimaal blijven.
Tevens ben ik wezen zoeken en kijken naar een leuke snor brommer.
- Aprillia mojito.
- kymco like.
- piaggio zip, fly.
- sym allo, fiddle2, mio
- Peugeot vivacity.
Kan iemand mij ervaringen vertellen over deze brommers en of welke de beste optie voor mij is kwa verbruik en bettrouwbaarheid en gebruiksgemak.
Ik ben zelf namelijk 1,93 meter lang.
Alvast bedankt voor al jullie hulp.
Groet,
Jestiar
Jullie hebben gelijk daarover. ik was er alleen nieuwsgierig over want 25 is traag maar ik wil ook geen helm op.
Ik heb ook geen idee of een snor ook standaard exact 25kmph gaat.
Ik heb in mijn research gelezen dat als je alleen de vario ring verwijdert hij al heel veel zuiniger rijd. maar ik vraag me af hoeveel harder de brommer zal gaan want dat laatste moet minimaal blijven.
Tevens ben ik wezen zoeken en kijken naar een leuke snor brommer.
- Aprillia mojito.
- kymco like.
- piaggio zip, fly.
- sym allo, fiddle2, mio
- Peugeot vivacity.
Kan iemand mij ervaringen vertellen over deze brommers en of welke de beste optie voor mij is kwa verbruik en bettrouwbaarheid en gebruiksgemak.
Ik ben zelf namelijk 1,93 meter lang.
Alvast bedankt voor al jullie hulp.
Groet,
Jestiar
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
Ikzelf ben a-technisch, en heb bij de aanschaf gewoon tegen de fietsenmaker gezegd dat ik hem ietsje sneller wilde laten lopen en die heeft dat in orde gemaakt. De fietsenmaker raadde me wel aan om eerst 500 km "in te laten rijden" . En toen ik zei dat ie 40 moest lopen vertelde hij me erbij dat ie het zodanig kon afstellen dat ie dan tussen de 35 en 45 km/u zou komen te liggen, maar uiteindelijk ligt de maximum snelheid nu op 40.
En ik rij zelf een peugeot vivacity. Voor de jeugd waarschijnlijk niet blits genoeg, maar voor mij een prima scooter die comfortabel rijdt en lekker veel bergruimte heeft. Ikzelf ben ongeveer net zo lang als jij, en het is wel goed te doen (al moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat in scherpe bochten je knieen toch tegen het stuur aankomen).
Ik ben geen kenner, maar als je gaat voor Piaggio denk ik dat de Fly een betere keuze is dan de Zip, gezien je lengte. De rest van de scooters ken ik niet. Volgens mij heeft de vivacity tegenwoordig hetzelfde motorblok als de Sym Mio,meen ik ergens gelezen te hebben. Maar weet ik niet 100% zeker.
En ik rij zelf een peugeot vivacity. Voor de jeugd waarschijnlijk niet blits genoeg, maar voor mij een prima scooter die comfortabel rijdt en lekker veel bergruimte heeft. Ikzelf ben ongeveer net zo lang als jij, en het is wel goed te doen (al moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat in scherpe bochten je knieen toch tegen het stuur aankomen).
Ik ben geen kenner, maar als je gaat voor Piaggio denk ik dat de Fly een betere keuze is dan de Zip, gezien je lengte. De rest van de scooters ken ik niet. Volgens mij heeft de vivacity tegenwoordig hetzelfde motorblok als de Sym Mio,meen ik ergens gelezen te hebben. Maar weet ik niet 100% zeker.
Re: Snorbrommer
@langste adem. Dat malle idee van een helm is ook niet bedacht om meer boetes te innen en onder schadeclaims uit te komen. Het kwam voort uit de het drama van de nozemkopjes die als rijpe kersen uiteen spatten tegen het asfalt. Als je sneller wil dan 25 dan neem je een brommer en zet je helm op, klaar. Anders verander je na een slippertje al gauw in de kortste adem.
@Jestiar. Sym en Kymco zijn de beste keus als het gaat om prijs-kwaliteit verhouding. Volgens kenners zijn de beste brommers in dit genre de Kymco modellen die niet in China zijn gemaakt (maar in Taiwan dus)
@Jestiar. Sym en Kymco zijn de beste keus als het gaat om prijs-kwaliteit verhouding. Volgens kenners zijn de beste brommers in dit genre de Kymco modellen die niet in China zijn gemaakt (maar in Taiwan dus)
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
[quote="nibt"]@langste adem. Dat malle idee van een helm is ook niet bedacht om meer boetes te innen en onder schadeclaims uit te komen. Het kwam voort uit de het drama van de nozemkopjes die als rijpe kersen uiteen spatten tegen het asfalt. Als je sneller wil dan 25 dan neem je een brommer en zet je helm op, klaar. Anders verander je na een slippertje al gauw in de kortste adem.
[quote]
Anders verander je na een slippertje al gauw in de kortste adem.
Ja ok, maar dit vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik breng geen anderen in gevaar als ik geen helm draag. Bovendien ben ik niet zo'n snelheidsduivel zoals veel jeugdigen van net 16, ben me denk ik toch wat beter bewust van de gevaren. En als ik daardoor een hersenfractuur kan oplopen bij een val dat is een klein risico dat ik voor lief neem.
[quote]
Anders verander je na een slippertje al gauw in de kortste adem.
Ja ok, maar dit vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik breng geen anderen in gevaar als ik geen helm draag. Bovendien ben ik niet zo'n snelheidsduivel zoals veel jeugdigen van net 16, ben me denk ik toch wat beter bewust van de gevaren. En als ik daardoor een hersenfractuur kan oplopen bij een val dat is een klein risico dat ik voor lief neem.
Re: Snorbrommer
Lees deze is. misschien ga je dan 25 rijden of een helm dragen.
http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/
http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: Snorbrommer
Ja dat is een dure grap tegenwoordig. Het is ook niet echt verantwoord om harder dan 40 op je snor te gaan. Pas nog is een jongen van 17 hier om het leven gekomen op een snor, kwam een haas onder het voorwiel terecht.. en je schedel op asfalt hoeft niet veel te hebben...
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... z_fKMuKC1s
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... z_fKMuKC1s
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
Effe gekeken,,,,,1JanV schreef:Lees deze is. misschien ga je dan 25 rijden of een helm dragen.
http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/
Rijbewijs heb ik altijd bij me, maar verzekeringsbewijs niet..... €90,-
toch maar even opzoeken dat briefje, en in mijn portefeuille doen
Geen linkerbuitenspiegel (€95,-)
Deze had ik bewust niet erop laten zetten, ik ben niet een van de magersten en ik zou er alleen mijn jas mee zien. (en om nou zo'n caravanspiegel aan te schaffen ) Bovendien loop ik altijd te etteren om de scooter de schuur in te krijgen omdat het bij mij vrij krap is, en de spiegel gaat dan vroeg of laat afbreken. Overigens kijk ik altijd goed achterom als ik bijv linksaf wil slaan, of wil gaan inhalen. Zoals ik dat gewend ben van jaren bromfiets gereden te hebben zonder spiegel. Ik steek ook meestal mijn arm noguit ipv de richtingaanwijzer te gebruiken... Dan ben ik de bocht door en dan denk ik oja dat zit er ook op.
Overschrijding constructiesnelheid 25 km/h :
Hij rijdt 40 dus 15 km te hard = €120 boete.
Als ik het geluk heb van de marge van 5 km heb zou ik er nog net mee wegkomen met €60,-
Ik vind het allemaal erg hoge boetes. Maar op het verzekeringsbewijs na blijf ik gewoon even doorrijden zoals het nu is. Misschien rij ik te weinig, heb ik gewoon geluk, of val ik niet in de doelgroep, maar Ik ben eigenlijk nooit gecontroleerd de laatste 10 jaar. En bij zo'n kleine pakkans wil ik het risico nog wel lopen.
Re: Snorbrommer
De overheid kom te kort dus zullen de controllers strenger gaan worden. uit goede bronnen weet ik dat dit jaar heel veel controle word uitgevoerd op snorbrommers omdat 80% te hart rijden.
Re: Snorbrommer
Heel erg bedankt voor de informatie.
Ik laat de toekomstige snor brommer niet opvoeren en lekker orgineel.
Maar ik heb nog steeds niet echt op me tweede vraag niet echt antwoord gehad.
Welke brommer is goed voor mij gelieve 4 takt (vanwege zuinigheid), en ik ben 1,95m en zoek een retro brommer met een niet te kleine brandstof tank.
Ik heb al wat rond gekeken maar welke brommer is prijs technisch goed en ook tweede hands goed.
- Aprillia: Mojito.
- kymco: Like, Sento
- Piaggio: Zip, Fly.
- Sym: Allo, Fiddle2, Mio
- Peugeot: vivacity.
Groet,
Ik laat de toekomstige snor brommer niet opvoeren en lekker orgineel.
Maar ik heb nog steeds niet echt op me tweede vraag niet echt antwoord gehad.
Welke brommer is goed voor mij gelieve 4 takt (vanwege zuinigheid), en ik ben 1,95m en zoek een retro brommer met een niet te kleine brandstof tank.
Ik heb al wat rond gekeken maar welke brommer is prijs technisch goed en ook tweede hands goed.
- Aprillia: Mojito.
- kymco: Like, Sento
- Piaggio: Zip, Fly.
- Sym: Allo, Fiddle2, Mio
- Peugeot: vivacity.
Groet,
Re: Snorbrommer
- Aprillia: Mojito.
- kymco: Like, Sento
- Piaggio: Zip, Fly.
- Sym: Allo, Fiddle2, Mio
- Peugeot: vivacity.
zijn allemaal goed, nu zelf je zit positie bepalen. succes met de aanschaf
- kymco: Like, Sento
- Piaggio: Zip, Fly.
- Sym: Allo, Fiddle2, Mio
- Peugeot: vivacity.
zijn allemaal goed, nu zelf je zit positie bepalen. succes met de aanschaf
Re: Snorbrommer
Als jij zelf de kosten draagt van het in coma houden van jou na een ongeval vind ik het prima.langste adem schreef: Ja ok, maar dit vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik breng geen anderen in gevaar als ik geen helm draag.
Re: Snorbrommer
GJvdZ schreef:Als jij zelf de kosten draagt van het in coma houden van jou na een ongeval vind ik het prima.langste adem schreef: Ja ok, maar dit vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik breng geen anderen in gevaar als ik geen helm draag.
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
Je kan me stom vinden omdat ik liever geen helm draag, en dat ben ik misschien ook. Maar ik blijf erbij dat dat mijn eigen risico is.GJvdZ schreef:Als jij zelf de kosten draagt van het in coma houden van jou na een ongeval vind ik het prima.langste adem schreef: Ja ok, maar dit vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik breng geen anderen in gevaar als ik geen helm draag.
Ik begrijp dat je het niet leuk vindt om zorgkosten mee te moeten betalen voor iemand die het niet zo nauw neemt met de veiligheid. Maar vergeet ook niet dat er zoveel andere omstandigheden zijn die daar ook aan bijdragen. Sportblessures brengen ook zorgkosten met zich mee. Mensen die ongezond leven ook, denk aan mensen die overgewicht hebben, of roken. Zo zijn er nog vele voorbeelden te verzinnen waarvan je kunt zeggen dat het eigenlijk niet eerlijk is dat jij mee moet betalen aan de ellende van een ander.
Bovendien zou het weleens heel goed mogelijk kunnen zijn dat een helmdrager juist degene is die in een coma raakt na een ongeval, en de niet-helmdrager morsdood is bij eenzelfde ongeval.
Het is ook maar net zo HOE veilig men het wil maken, het blijft altijd een afweging. Het zou denk ik ook veel weerstand oproepen als je fietsers zou verplichten om ook maar een helm te dragen omdat dat een x-aantal doden per jaar scheelt.
@jestiar : misschien is het het beste als je vraagt bij de rijwielhandelaar wat proefritjes te mogen maken om te kijken welk voertuig jij het lekkerst vind rijden. Hangt namelijk niet alleen af van je lengte, maar ook van je lichaamsbouw : sommige lange mensen hebben lange benen en een korte romp, andere lange mensen hebben juist weer korte beentjes en een lange rom als je begrijpt wat ik bedoel
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
En jestiar, je hebt het de hele tijd over zuinig rijden. Ik weet niet of dit terzake doet (want wellicht ben je alleen maar begaan met het milieu), maar ik meld het toch even.
Een 4-takt rijdt weliswaar iets zuiniger dan een tweetakt, maar heeft weer iets hogere onderhoudskosten omdat de motor iets complexer in elkaar zit.
Een 4-takt rijdt weliswaar iets zuiniger dan een tweetakt, maar heeft weer iets hogere onderhoudskosten omdat de motor iets complexer in elkaar zit.
Re: Snorbrommer
Het met of zonder helm rijden is voor de berijder een zelf beslissing, Maar er kan niet gekeken worden naar andere risico's als vergelijking dat noem ik zwakte en een slecht excuses voor het bewust rijden zonder helm.
Onze burgervaders moeten zich er van bewust worden dat deze bewust genomen risico in hun gemeente niet voor zijn gemeenschap mag belast worden, maar verhaald moet worden op de familie van de veroorzaker.
Het opvoeren van een snorbrommer moet veel strenger worden aangepakt het innemen van rijbewijs noem ik een vervelend matregeling omdat de veroorzaker zich dan daar ook niets van aantrekt en evengoed weer gaat rijden, de pakkans c.q. aanhouding is nihil. daarnaast verpeste deze mensen het voor andere. Begrijp mij niet verkeerd maar willens en wetens de verkeerswet overtreden kan ook mij of mijn familie duperen.
Onze burgervaders moeten zich er van bewust worden dat deze bewust genomen risico in hun gemeente niet voor zijn gemeenschap mag belast worden, maar verhaald moet worden op de familie van de veroorzaker.
Het opvoeren van een snorbrommer moet veel strenger worden aangepakt het innemen van rijbewijs noem ik een vervelend matregeling omdat de veroorzaker zich dan daar ook niets van aantrekt en evengoed weer gaat rijden, de pakkans c.q. aanhouding is nihil. daarnaast verpeste deze mensen het voor andere. Begrijp mij niet verkeerd maar willens en wetens de verkeerswet overtreden kan ook mij of mijn familie duperen.
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30
Re: Snorbrommer
Andere risico's naar voren brengen ter vergelijking is misschien wel een slecht excuus voor het bewust niet dragen van een helm. De ware reden is immers dat ik het gewoon niet prettig vind om een helm te moeten dragen. Maar het neemt niet weg dat die andere risico's er ook zijn.
Natuurlijk is het veiliger voor de berijder als ie een helm draagt, maar ergens vind ik het een beetje betutteling van de wetgever. Net zoals een gordelplicht in auto's.
Neemt niet weg dat de constatering juist is dat jou of jouw familie gedupeerd kan worden door iemand die de verkeersregels aan zijn laars lapt. Maar dat zou dan komen door roekeloos rijgedrag, zoals te hard rijden, of door rood rijden. Dat zou me wel degelijk aan te rekenen zijn omdat ik mijn snorretje immers iets harder heb laten lopen . Maar toch niet door het niet dragen van een helm , waar ik alleen mezelf mee heb bij een ongeval?
Maar inderdaad , door de relatief lage pakkans zal er weinig veranderen op dat gebied. Als het bonnen zou regenen , zouden er veel snorbrommers weer op de juiste manier begrensd worden worden. De mijne ook.
Natuurlijk is het veiliger voor de berijder als ie een helm draagt, maar ergens vind ik het een beetje betutteling van de wetgever. Net zoals een gordelplicht in auto's.
Neemt niet weg dat de constatering juist is dat jou of jouw familie gedupeerd kan worden door iemand die de verkeersregels aan zijn laars lapt. Maar dat zou dan komen door roekeloos rijgedrag, zoals te hard rijden, of door rood rijden. Dat zou me wel degelijk aan te rekenen zijn omdat ik mijn snorretje immers iets harder heb laten lopen . Maar toch niet door het niet dragen van een helm , waar ik alleen mezelf mee heb bij een ongeval?
Maar inderdaad , door de relatief lage pakkans zal er weinig veranderen op dat gebied. Als het bonnen zou regenen , zouden er veel snorbrommers weer op de juiste manier begrensd worden worden. De mijne ook.
Re: Snorbrommer
Juist mensen als u die het niet prettig vinden dat de wet een helmplicht verplichten, kunnen juist van mij part de hoogste boeten krijgen. Temeer dat deze groep mensen er voor zorgen dat de helm plicht voor alle vervoermiddelen gaat worden. U geeft aan dat u netjes rijd maar door een ander kan u situatie 100% omkeren. Ach wat maakt u het uit dat u niet meer weet dat u uw familie nog herkent, tenslotte is dat gedeelte van de hersenen als weg en is u mogelijk een huisplantje geworden jammer dat de verzorger nu net geen tijd meer heeft u billen te moeten wassen omdat u dan nog net in u broek heeft gepoept ten slotte heeft de verzorger er nog 50 op die dag te doen. nee dan kunt u beter de fiets nemen denk ik.langste adem schreef: De ware reden is immers dat ik het gewoon niet prettig vind om een helm te moeten dragen. Maar het neemt niet weg dat die andere risico's er ook zijn.
Natuurlijk is het veiliger voor de berijder als ie een helm draagt, maar ergens vind ik het een beetje betutteling van de wetgever. Net zoals een gordelplicht in auto's.