LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Discrepantie in het kadaster vastgesteld door taxateur
-
Discrepantie in het kadaster vastgesteld door taxateur
Beste forumgebruikers,
Sinds kort heb ik voor het eerst in mijn leven een woning gekocht. Het betreft een appartement uit 2010. Inmiddels is het taxatierapport binnen en daar zijn geen vreemde zaken in te vinden, behalve de volgende opmerking:
"Er is een discrepantie tussen het daadwerkelijke objectadres en hetgeen is geregistreerd bij het kadaster. Dit dient aangepast te worden doch is nog niet gebeurd."
Het daadwerkelijke adres betreft huisnummer 18, terwijl het in het kadaster geregistreerd staat als nummer 7. Ik heb hierover al even contact gehad met de huidige bewoonster. Zij heeft het appartement vrij op naam gekocht en is dus bij het gehele traject van opbouw betrokken geweest. In haar administratie vond ze een brief van het kadaster waarin stond dat zij een wijziging hadden doorgekregen voor het adres met nummer 7. De bewoonster moest deze controleren op juistheid. Deze brief dateert echter van juli 2009, dus nog voor de bouw van het pand. Destijds had zij kavel nummer 7 en was het huisnummer dat zij zou krijgen nog onbekend. Sindsdien is daar dus blijkbaar geen vervolg meer aan gegeven.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe ernstig is dit en kan dit extra kosten met zich meebrengen? En zo ja, wie is daar dan verantwoordelijk voor?
Alvast dank voor jullie reacties!
Sinds kort heb ik voor het eerst in mijn leven een woning gekocht. Het betreft een appartement uit 2010. Inmiddels is het taxatierapport binnen en daar zijn geen vreemde zaken in te vinden, behalve de volgende opmerking:
"Er is een discrepantie tussen het daadwerkelijke objectadres en hetgeen is geregistreerd bij het kadaster. Dit dient aangepast te worden doch is nog niet gebeurd."
Het daadwerkelijke adres betreft huisnummer 18, terwijl het in het kadaster geregistreerd staat als nummer 7. Ik heb hierover al even contact gehad met de huidige bewoonster. Zij heeft het appartement vrij op naam gekocht en is dus bij het gehele traject van opbouw betrokken geweest. In haar administratie vond ze een brief van het kadaster waarin stond dat zij een wijziging hadden doorgekregen voor het adres met nummer 7. De bewoonster moest deze controleren op juistheid. Deze brief dateert echter van juli 2009, dus nog voor de bouw van het pand. Destijds had zij kavel nummer 7 en was het huisnummer dat zij zou krijgen nog onbekend. Sindsdien is daar dus blijkbaar geen vervolg meer aan gegeven.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe ernstig is dit en kan dit extra kosten met zich meebrengen? En zo ja, wie is daar dan verantwoordelijk voor?
-
Re: Discrepantie in het kadaster vastgesteld door taxateur
Dit is niet heel ernstig. Het belangrijkste is het nummer van het kadastrale perceel en in dit geval de splitsingsakte/tekening. Daaraan ontleen je je rechten.
Het Kadaster is sinds een paar jaar een zogenaamde basisregistratie. Dit betekent dat ze een eenvoudige procedure hebben om dit soort fouten te laten herstellen, de zogenaamde terugmelding:
http://www.kadaster.nl/web/Themas/thema ... melden.htm
Je bent een particuliere klant (stap 1)die een fout in de registratie (stap 2) wil melden. In het 3e scherm kun je aangeven wat de fout is.
Het Kadaster is sinds een paar jaar een zogenaamde basisregistratie. Dit betekent dat ze een eenvoudige procedure hebben om dit soort fouten te laten herstellen, de zogenaamde terugmelding:
http://www.kadaster.nl/web/Themas/thema ... melden.htm
Je bent een particuliere klant (stap 1)die een fout in de registratie (stap 2) wil melden. In het 3e scherm kun je aangeven wat de fout is.
Eeuh, je hebt een appartement gekocht, maar krijgt nu nog het taxatierapport? Ik hoop toch dat die volgorde andersom is. Maar bij een appartement zou het dus ook verkeerd in de splitsingsakte kunnen staan, en die wijzigen is een kostbare zaak. Een offerte van een notaris die wij toentertijd als VvE kregen daarvoor, aangaande een complex met ~40 appartementen, ging richting de 8 à 10.000 euro. Dat kan je de verkoper niet zomaar in de maag splitsen. Maar goed, het is duidelijk dat de verkoper iets heeft nagelaten, getuige die brief uit 2009, dus het lijkt me dat dit wel zijn/haar verantwoordelijkheid is.Lord Farquaad schreef:Beste forumgebruikers,
Gezien de mogelijke gevolgen, denk aan OZB, verkeerde rioolheffingen etc, zou ik dit zeker voor de koop geregeld willen zien, of eventueel van de koop afzien. Dat is lastig in te schatten, en juist daarom zou ik dit als ik jou was nu goed (laten) regelen.
Overigens heeft het kadaster een prima klantenservice, dus die zou ik om te beginnen zeker even bellen as maandag. Of je begint meteen hier.
-
Dank voor jullie antwoorden! Voor alle duidelijkheid: in principe is de koop akkoord, maar de koopovereenkomst moet nog getekend worden (staat komende woensdag gepland).
Het is overigens puur en alleen het huisnummer wat onjuist is, het nummer van het kadastrale perceel, de tekening, etc. zijn zaken die wel allemaal juist zijn. Ik heb de wijziging inmiddels via het de terugmelding doorgevoerd.
In geval van geen terugkoppeling, neem ik uiterlijk dinsdag telefonisch contact op met de klantenservice van het kadaster.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt. Nogmaals dank!
Het is overigens puur en alleen het huisnummer wat onjuist is, het nummer van het kadastrale perceel, de tekening, etc. zijn zaken die wel allemaal juist zijn. Ik heb de wijziging inmiddels via het de terugmelding doorgevoerd.
In geval van geen terugkoppeling, neem ik uiterlijk dinsdag telefonisch contact op met de klantenservice van het kadaster.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt. Nogmaals dank!
Overigens is het niet vreemd om eerst te kopen en dan te taxeren. Sterker nog, dat is de gebruikelijke volgorde.
Ah natuurlijk, dan kom je er pas achteraf achter dat je misschien veels te veel betaald hebt.
Nu doe ik ongeveer 120 hypotheken per jaar, dus ik zal het wel niet weten.
Maar voor de echte 'professionals' onder ons even kort de gebruikelijke volgorde. En uiteraard zijn daar uitzonderingen op.
- Mensen willen weten wat ze kunnen financieren, dus gaan ze naar een hypotheekadviseur. Die rekent uit wat mogelijk is.
- Mensen gaan zoeken in een prijsklasse die past bij het budget en mogelijkheden, en gaan vervolgens bieden.
- Vervolgens bereiken ze overeenstemming en tekenen het koopcontract. Ook wel voorlopig koopcontact genoemd, maar zoals de meeste wel weten is daar weinig voorlopigs aan. In dat koopcontract zijn een aantal ontbindende voorwaarden opgenomen, waaronder het financieringsbeding.
- Vervolgens gaan ze terug naar de adviseur om financiering te regelen.
- Offerte wordt aangevraagd en er dienen documenten te worden aangeleverd.
- 1 van die documenten is een taxatierapport. Deze wordt door de klant of adviseur aangevraagd.
- Alle documenten, incl taxatie gaan naar de bank, en deze gaat beoordelen.
- Mocht de taxatie nu een fors lagere waarde dan de koopprijs aangeven ( komt voor, maar niet vaak in het reguliere segment) dan zal ook de financiering geen doorgang kunnen vinden. Financiering wordt vervolgens afgewezen door de bank en koop wordt ontbonden.
- Mocht taxatie ok zijn, samen met andere documenten, dan wordt lening verstrekt.
Maar voor de echte 'professionals' onder ons even kort de gebruikelijke volgorde. En uiteraard zijn daar uitzonderingen op.
- Mensen willen weten wat ze kunnen financieren, dus gaan ze naar een hypotheekadviseur. Die rekent uit wat mogelijk is.
- Mensen gaan zoeken in een prijsklasse die past bij het budget en mogelijkheden, en gaan vervolgens bieden.
- Vervolgens bereiken ze overeenstemming en tekenen het koopcontract. Ook wel voorlopig koopcontact genoemd, maar zoals de meeste wel weten is daar weinig voorlopigs aan. In dat koopcontract zijn een aantal ontbindende voorwaarden opgenomen, waaronder het financieringsbeding.
- Vervolgens gaan ze terug naar de adviseur om financiering te regelen.
- Offerte wordt aangevraagd en er dienen documenten te worden aangeleverd.
- 1 van die documenten is een taxatierapport. Deze wordt door de klant of adviseur aangevraagd.
- Alle documenten, incl taxatie gaan naar de bank, en deze gaat beoordelen.
- Mocht de taxatie nu een fors lagere waarde dan de koopprijs aangeven ( komt voor, maar niet vaak in het reguliere segment) dan zal ook de financiering geen doorgang kunnen vinden. Financiering wordt vervolgens afgewezen door de bank en koop wordt ontbonden.
- Mocht taxatie ok zijn, samen met andere documenten, dan wordt lening verstrekt.
Dan zijn er nog altijd taxatie van huizen in deze buurt, om een globale prijs van een huis te hebben.CB schreef:Ah natuurlijk, dan kom je er pas achteraf achter dat je misschien veels te veel betaald hebt.
Trouwens kan een aankoopmakelaar heel handig zijn, om niet te veel te betalen.
Dan hoef je ook niet bang te zijn, dat je teveel betaald toch.eleven schreef:Dan zijn er nog altijd taxatie van huizen in deze buurt, om een globale prijs van een huis te hebben.CB schreef:Ah natuurlijk, dan kom je er pas achteraf achter dat je misschien veels te veel betaald hebt.
Dat is wat ik bedoel en ook niet achteraf bang te zijn, simpel.CB schreef:Dan hoef je ook niet bang te zijn, dat je teveel betaald toch.eleven schreef:Dan zijn er nog altijd taxatie van huizen in deze buurt, om een globale prijs van een huis te hebben.CB schreef:Ah natuurlijk, dan kom je er pas achteraf achter dat je misschien veels te veel betaald hebt.
-
Vandaag bericht gehad van het kadaster. Het is kosteloos aangepast. De huidige bewoonster had overigens nooit problemen gehad met rioolheffing, OZB, etc. Ze stond dan ook als gerechtigde wel met het juiste nummer geregistreerd.
Aankoopmakelaar had ik zelf ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik heb zelf de onderhandelingen gedaan, want ik wist al wat de woningwaarden ongeveer waren. Dat is op zich prima verlopen en zat uiteindelijk zowel iets onder de getaxeerde waarde, als verkochte vergelijkbare appartementen. Ik kan me voorstellen dat bij een 'unieke' woning (dus geen appartement, rijtjeshuis, etc.) het lastiger is om een realistische prijs in te schatten.
Kan wat mij betreft afgesloten worden. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Aankoopmakelaar had ik zelf ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik heb zelf de onderhandelingen gedaan, want ik wist al wat de woningwaarden ongeveer waren. Dat is op zich prima verlopen en zat uiteindelijk zowel iets onder de getaxeerde waarde, als verkochte vergelijkbare appartementen. Ik kan me voorstellen dat bij een 'unieke' woning (dus geen appartement, rijtjeshuis, etc.) het lastiger is om een realistische prijs in te schatten.
Kan wat mij betreft afgesloten worden. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!