LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts rekening 3 jaar later

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lean
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014 17:18

Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Lean »

In 2011 heb ik 2 nieuwe protheses laten aanmeten bij een tandarts toen ik nog klant was bij AnderZorg. Door een fout in het systeem bij die tandarts werd dit jaar de rekening pas naar AnderZorg gestuurd. AnderZorg heeft de rekening netjes betaald aan de tandarts (ik had er ook toestemming voor gevraagd.)
Nu heeft deze maand de tandarts mij een rekening gestuurd voor een eigen bijdrage van €250,00. Mag dat wel 3 jaar na datum?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door sjohie »

Lean schreef:In 2011 heb ik 2 nieuwe protheses laten aanmeten bij een tandarts toen ik nog klant was bij AnderZorg. Door een fout in het systeem bij die tandarts werd dit jaar de rekening pas naar AnderZorg gestuurd. AnderZorg heeft de rekening netjes betaald aan de tandarts (ik had er ook toestemming voor gevraagd.)
Nu heeft deze maand de tandarts mij een rekening gestuurd voor een eigen bijdrage van €250,00. Mag dat wel 3 jaar na datum?
Ja, voor een particuliere economische transactie staat een verjaringstermijn van 5 jaar. Maar een eigen bijdrage betaal je toch aan de zorgverzekeraar, en niet aan de zorgverlener?

Lean
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014 17:18

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Lean »

Ik vond het ook vreemd, dat die factuur van de tandarts kwam. Ik vermoed dat AnderZorg het totaalbedrag min die €250,00 heeft uitbetaald en dat daarom de tandarts die nu na stuurt.

Jantje7
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De vergoeding voor een volledige prothese is 75%. De andere 25% moet de cliënt zelf betalen. En ja het is natuurlijk wel erg laat na 3 jaar, maar u had intussen ook kunnen informeren waar de nota bleef.

Lean
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014 17:18

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Lean »

Dat heb ik bij de tandarts gedaan, maar de assistente begreep niet waarom het zo lang duurde.
Pas toen ik dit jaar weer voor controle kwam, kwamen ze erachter dat de rekening nooit verstuurd was naar AnderZorg, omdat ze net in die tijd een onherstelbare computerstoring hadden gehad.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:
Lean schreef:In 2011 heb ik 2 nieuwe protheses laten aanmeten bij een tandarts toen ik nog klant was bij AnderZorg. Door een fout in het systeem bij die tandarts werd dit jaar de rekening pas naar AnderZorg gestuurd. AnderZorg heeft de rekening netjes betaald aan de tandarts (ik had er ook toestemming voor gevraagd.)
Nu heeft deze maand de tandarts mij een rekening gestuurd voor een eigen bijdrage van €250,00. Mag dat wel 3 jaar na datum?
Ja, voor een particuliere economische transactie staat een verjaringstermijn van 5 jaar. Maar een eigen bijdrage betaal je toch aan de zorgverzekeraar, en niet aan de zorgverlener?
Nee bij een consumentenkoop geldt een verjaring van 2 jaar. Aangezien het hier een consumentenkoop betreft is de factuur verjaard en ben je niet tot betalen verplicht.
Maar ik denk dat de tandarts het dan anders gaat spelen. Hij laat het bedrag via de verzekeraar betalen en de verzekeraar claimt vervolgens bij jou het eigen risico. Dit is een andere transactie dus de verjaringstermijn gaat dan opnieuw in.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik vraag me altijd af, wat de insteek is van zo'n vraag.
de tandarts heeft u waarschijnlijk naar tevredenheid van een gebit voorzien.
om de een of andere reden is de rekening van de tandarts misgegaan.
en dan komt u hier met droge ogen vragen of u de tandarts niet meer hoeft te betalen, omdat dit volgens de wet niet meer hoeft?
er bestaat ook nog zo iets als een morele verplichting.
als ik uw tandarts was, zou ik me niet druk maken over die 250 euro, maar u direct uitschrijven.

Lean
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 apr 2014 17:18

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Lean »

Ik heb hem maar gewoon betaald, alleen had ik die rekening eerder gehad, in 2011 had ik die nog in kunnen dienen bij de belastingaangifte.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de antwoorden.

alfatrion
Berichten: 21946
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lean schreef:Ik heb hem maar gewoon betaald, alleen had ik die rekening eerder gehad, in 2011 had ik die nog in kunnen dienen bij de belastingaangifte.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de antwoorden.
Kun je niet een nieuwe aangifte indienen? Ik dacht dat dit kan tot vijf jaar later.

AnderZorgNL
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2011 09:31
Contacteer:

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door AnderZorgNL »

Hallo Lean,

Ik zie dat je deze reactie ook op Preferenso hebt geplaatst. Ik heb zojuist gereageerd op je bericht daar.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Daniel Hoffer
Anderzorg

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door encore »

Preferenso? Was dat dan weer voor een pathetische site? Nog gekker dan dit forum... :lol:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:
Lean schreef:In 2011 heb ik 2 nieuwe protheses laten aanmeten bij een tandarts toen ik nog klant was bij AnderZorg. Door een fout in het systeem bij die tandarts werd dit jaar de rekening pas naar AnderZorg gestuurd. AnderZorg heeft de rekening netjes betaald aan de tandarts (ik had er ook toestemming voor gevraagd.)
Nu heeft deze maand de tandarts mij een rekening gestuurd voor een eigen bijdrage van €250,00. Mag dat wel 3 jaar na datum?
Ja, voor een particuliere economische transactie staat een verjaringstermijn van 5 jaar. Maar een eigen bijdrage betaal je toch aan de zorgverzekeraar, en niet aan de zorgverlener?
Nee bij een consumentenkoop geldt een verjaring van 2 jaar. Aangezien het hier een consumentenkoop betreft is de factuur verjaard en ben je niet tot betalen verplicht.
Maar ik denk dat de tandarts het dan anders gaat spelen. Hij laat het bedrag via de verzekeraar betalen en de verzekeraar claimt vervolgens bij jou het eigen risico. Dit is een andere transactie dus de verjaringstermijn gaat dan opnieuw in.
olaf79, die verjaringstermijn van 2 jaar voor een consumentenkoop klopt. Die gaat in direct na de verrichting. En dat verandert niet doordat de zorgverzekeraar er tussen gekropen zit. De tandarts heeft zijn vordering op de patient/consument verkocht (gecedeerd) aan de zorgverzekeraar, of bv Famed. Daarbij blijft de oorspronkelijke verjaringstermijn van 2 jaar in stand. Het is bepaald niet de bedoeling van de zorgverzekeringswet om het consumentenrecht teniet te doen.
De patient/consument heeft zelf een langere declaratietermijn tegenover de verzekeraar.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossi ... claraties/

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Tandarts rekening 3 jaar later

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

http://www.nza.nl/104107/138040/Rapport ... fraude.pdf
(Zie note 13 op pagina 41)
"Over de declaratietermijn van de zorgverzekeraar tov de verzekerde vwb eigen risico geldt een termijn tot ultimo van jaar [t+1] ten opzichte van schadejaar [t], tenzij de verzekerde zelf nog een rekening ter vergoeding declareert.

Eigen risico kan de verzekeraar dus niet meer in rekeningen brengen nadat een vol jaar verstreken is na het jaar waarin de zorgverlener declareerde. Dat is dus een nog kortere termijn dan de 2 jaar uit het consumentenrecht BW 7:28.
Als je 1 schadevrij jaar had kan de verzekeraar je dus niet meer verrassen.

Mijn eigen ervaring (en die van sommige forumers) duiden er op dat verzekeraars zoals Anderzorg/Menzis het wel proberen, inclusief incasso/deurwaarder-dreiging.
Ga daar dus niet op in. En let op je automatische incasso's!!!

Gesloten