Goedemorgen,
Ook ik ben één van de personen die door ongelukkige wetswijzigingen aan het A1 rijbewijs vast zit op zijn 23 jarige leeftijd. Ten tijde van dit behalen was ik 22 jaar.
Onderstaande brief heb ik verzonden aan het CBR:
Deze brief schrijf ik u naar aanleiding van ontevredenheid die ontstaan is na een tweetal wetswijzigingen waarbij ik steeds achtergesteld werd.
Op 1 juli 2012 begon ik vol enthousiasme als 21-jarige met rijles voor rijbewijs A-onbeperkt.
Op 7 november 2012 heb ik het AVB examen behaald voor de zwaarste klasse (A-onbeperkt).
Op 6 december 2012 werd het AVD examen ingepland, eveneens A-onbeperkt. Echter werd dit examen uitgesteld door het CBR in verband met gladheid.
17 januari 2013 was de eerstvolgende mogelijkheid en dus werd deze datum ingepland. Ook dit examen zou gewoon zijn voor A-onbeperkt.
Ook dit tweede examen werd afgelast door het CBR in verband met gladheid. De nieuwe wettelijke regeling ging twee dagen later in; op 19 januari 2013. De eerstvolgende mogelijkheid om examen te doen was voor A-onbeperkt niet meer mogelijk.
Uiteindelijk heb ik op 18 april 2013 AVD examen gedaan op een A1 motor. Dit AVD A1 examen heb ik met succes behaald. Nooit eerder had ik op een lichte motor gereden, lees: AVB examen op A-onbeperkt behaald. Ten tijde van de afname van dit examen was ik 22 jaar.
In bovenstaand verhaal ziet u dat ik de ‘pineut’ was van een wetswijziging. Na 18 april 2013 heb ik als 22-jarige een motor van 11kw en 125cc gekocht.
Onlangs las ik de volgende wetstekst:
‘’Met ingang van 31 december 2013 kunt u het rijbewijs A2 ook rechtstreeks halen. Dus zonder dat u eerst rijbewijs A1 heeft gehaald. Ook in dat geval is de minimumleeftijd voor rijbewijs A2 20 jaar’’.
In bovenstaande tekst is te lezen dat de wet wederom in mijn nadeel aangepast is. Een paar maanden nadat ik mijn A1 rijbewijs behaald had. Hoe is het mogelijk.
Mijn opinie is dat ik door deze ‘vage’ wetgeving belemmert word. Twee keer een wetswijziging betreffende dit onderwerp en daar voel ik mij de dupe van. In geval van een gewijzigde wetgeving dient toch het meest gunstigste voor de burger bepaald te worden?
Ik hoop dat het programma Tros Radar hier aandacht aan kan besteden!!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KLACHT motor rijbewijs A1 / A2 / A
-
daffyduck80
Re: KLACHT motor rijbewijs A1 / A2 / A
Dat ligt dus wel bij je rijschool zelf, als die wat meer moeite voor je had gedaan had jij niet tot 17 jan hoeven wachten.
Mijn examen stond ook op de 6e die werd ook afgelast en ook CBR gaf aan 17 jan weer plek ( voor mij had dat niks uitgemaakt omdat ik sowieso alles mag rijden) maar mijn rijschool heeft de druk bij het CBR opgevoerd zodat examen datum 13 dec was.
Het is nl verplicht dat ze eerdere kandidaten die door afgelasting niet mochten afrijden eerst laten afrijden voor nieuwe kandidaten.
Je rijschool heeft dus zelf ook steken laten vallen
Mijn examen stond ook op de 6e die werd ook afgelast en ook CBR gaf aan 17 jan weer plek ( voor mij had dat niks uitgemaakt omdat ik sowieso alles mag rijden) maar mijn rijschool heeft de druk bij het CBR opgevoerd zodat examen datum 13 dec was.
Het is nl verplicht dat ze eerdere kandidaten die door afgelasting niet mochten afrijden eerst laten afrijden voor nieuwe kandidaten.
Je rijschool heeft dus zelf ook steken laten vallen
Bedankt voor je reactie Daffyduck80.
Een andere jongen die nét na mij was begonnen had inderdaad nét zijn rijbewijs behaald, daar hij het geluk had nog binnen de oude regeling te vallen.
Dus zoals jij beweert zou de instructeur zijn datum veranderd moeten hebben en mij in zijn plaats hadden laten gaan?
Een andere jongen die nét na mij was begonnen had inderdaad nét zijn rijbewijs behaald, daar hij het geluk had nog binnen de oude regeling te vallen.
Dus zoals jij beweert zou de instructeur zijn datum veranderd moeten hebben en mij in zijn plaats hadden laten gaan?
CBR is een overheidsorganisatie en hoort naar u als burger behoorlijk te handelen. Uw verhaal lezend is tweemaal de behoorlijkheid door het CBR naar u toe geschonden. Welke onbehoorlijkheden? Download de behoorlijkheidswijzer van de Nationale Ombudsman (.pdf bestand). Noteer hieruit welke behoorlijkheden naar u zijn geschonden.
Schrijf dan een officiële klachtbrief aan het CBR. Vermeld hierin de onbehoorlijkheden die naar u toe zijn gepleegd. Vergeet niet de bronvermelding (Nationale Ombudsman) dan wordt uw klacht een stuk serieuzer in behandeling genomen. Het CBR moet een gemotiveerd antwoord op uw klacht geven. Zij mogen dit niet met een kort antwoord afdoen, dan schenden zij opnieuw een behoorlijkheid. Dit geldt zowel als u in het gelijk wordt gesteld maar ook als u in het ongelijk wordt gesteld.
Wordt uw klacht (gemotiveerd) afgewezen en bent u het hiermee niet eens, schrijf dan een brief aan de Nationale Ombudsman in Den Haag en vraag hen een onderzoek naar deze handelwijze van het CBR in te stellen. Doe uiteraard de kopiën en het antwoord van het CBR bij die brief. Succes!
Schrijf dan een officiële klachtbrief aan het CBR. Vermeld hierin de onbehoorlijkheden die naar u toe zijn gepleegd. Vergeet niet de bronvermelding (Nationale Ombudsman) dan wordt uw klacht een stuk serieuzer in behandeling genomen. Het CBR moet een gemotiveerd antwoord op uw klacht geven. Zij mogen dit niet met een kort antwoord afdoen, dan schenden zij opnieuw een behoorlijkheid. Dit geldt zowel als u in het gelijk wordt gesteld maar ook als u in het ongelijk wordt gesteld.
Wordt uw klacht (gemotiveerd) afgewezen en bent u het hiermee niet eens, schrijf dan een brief aan de Nationale Ombudsman in Den Haag en vraag hen een onderzoek naar deze handelwijze van het CBR in te stellen. Doe uiteraard de kopiën en het antwoord van het CBR bij die brief. Succes!