LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fit For Free en incassokosten

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Fit For Free en incassokosten

Ongelezen bericht door sephora30 »

Mag Fit For Free tot 2x toe incassokosten rekenen over eenzelfde mislukte incasso zonder hiervan de klant schriftelijk op de hoogte te stellen?

Is het niet zo dat zij eerst een ingebrekestelling moeten sturen met daarin 14 dagen de tijd om te betalen?

Carmenvanherk
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2014 20:28

Re: Fit For Free en incassokosten

Ongelezen bericht door Carmenvanherk »

Ik heb hetzelfde probleem. Het is echt een hel. Ik heb zelfs mijn boete betaald, maar ze blijven boete op boete geven. Kreeg ik vandaag weer een incasso op mijn dak terwijl ik betaald heb op 3 april. Staat het opeens nog niet in het systeem. Ik heb brieven en emails gestuurd, maar ik krijg 0 response. Als je belt moet je minimaal 15 min in de wacht hangen. Het zijn oplichters!

BellaVista61
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2014 15:21

Re: Fit For Free en incassokosten

Ongelezen bericht door BellaVista61 »

Ook wij hebben een probleem met FitForFree. Na opzeggen hebben wij ons pasje 2 dagen te laat ingeleverd. We waren in de veronderstelling dat we per 22 januari hadden opgezegd, dit bleek 20 januari te zijn. Pasjes op de 21ste ingeleverd, slordigheid van onze kant. Incassomachtiging was stopgezet en daarom kregen we plotseling 7 weken later een brief waarin stond dat we een contributieachterstand van € 11,95 hadden. We begrepen er niets van. Per email opheldering gevraagd maar geen reactie. Wel de week daarop een nieuwe vordering van € 42,95.
Gebeld en gemaild maar ze houden stug vol dat ze volgens contract handelen. verigens werd toen pas duidelijk dat in de eerste vordering € 9 stornokosten was inbegrepen. Hadden ze wel iets duidelijker over mogen zijn.
Ik verwijt FFF nalatigheid omdat ze niet reageren op een vraag van mij en daardoor de vordering op laten lopen. FFF blijkt een ordinaire geldmachine die erop uit is zijn (ex-) klanten zoveel mogelijk geld af te troggelen.
Inmiddels juridisch advies gevraagd via mijn rechtsbijstandverzekering. Volgens hun had alleen hoeven betalen tot het moment van inleveren, dus 2/30 van € 2,95 = € 0,20. De 2,95 die ik intussen wel heb betaald is dus al 15 keer te veel. Bovendien zijn de incassokosten buiten proportie (€40 voor een vordering van €0,20). Stornokosten mogen volgens de wet ook alleen in rekening gebracht worden als ze kunnen aantonen dat die ook werkelijk gemaakt zijn. Tot nu toe heb ik daar geen bewijs van ontvangen.

Tot slot:
Mooi, al die voorbeeldbrieven van Tros Radar, Kassa, Consumentenbond etc. Maar welke middelen hebben wij of wie staat ons bij als de tegenpartij die brieven gewoon aan zijn laars lapt? :?: :?: :?:

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Fit For Free en incassokosten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

sephora30 schreef:Mag Fit For Free tot 2x toe incassokosten rekenen over eenzelfde mislukte incasso zonder hiervan de klant schriftelijk op de hoogte te stellen?

Is het niet zo dat zij eerst een ingebrekestelling moeten sturen met daarin 14 dagen de tijd om te betalen?

Wat kan de rede zijn van een mislukte incasso ?

navigator15
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 sep 2013 00:19

Re: Fit For Free en incassokosten

Ongelezen bericht door navigator15 »

Er kunnen natuurlijk veel redenen zijn voor een mislukte incasso. De meeste is natuurlijk te weinig saldo of geen saldo. Misschien is het bankrekening niet juist en destijds met de invoering van IBAN is er ook veel misgegaan.

De formule die FFF hanteert is er een van veel klanten trekken en weinig contributie. Het is altijd flink uitkijken met dit soort organisaties waar het zogenaamd goedkoop sporten is.

Op een niet betaling zal FFF zich ook moeten houden aan wettelijke regels.

O.a. een herinnering, daarna een aanmaning sturen en bij niet betaling een brief met daarin de vermelding van de incassokosten.
Of FFF zich in uw geval aan de wet heeft gehouden kunt u zelf natuurlijk het beste bepalen. Wanneer zij zich dus niet aan de wettelijke regels hebben gehouden dan kunt u hen hierop aanspreken.

De € 40,-- incassokosten op een vordering van € 0,20 is inderdaad te gek om los te lopen maar men houdt zich hieraan dus stipt en star aan een bepaling van de wet om deze kosten te vorderen. Toch is hierin geen enkele redelijkheid te vinden. U zou alsnog hiervan schriftelijk FFF aan moeten spreken. Belangrijk is om alles op papier te hebben en te bewaren en zorgen voor verdere stipte betaling. Als ik u mag zeggen zou ik wanneer u een automatische incasso heeft gegeven goed letten op de incasso's wanneer hier bedragen worden ingehouden waar u het niet mee eens bent deze weer storneren en gewoon het bedrag waar FFF recht op heeft betalen.

In principe is FFF erg star bezig maar dit zal zeker te maken hebben met het zeer goedkope tarief die men hanteert. Wanneer u te laat bent geweest met opzeggen kan het zijn dat u alsnog met een opzegtermijn te maken krijgt. Hiervoor kunt u het beste hun voorwaarden dus de kleine lettertjes nalezen.

Ik wil u veel succes wensen en hoop dat FFF het sportief op zal vatten en daaruit een conclusie trekken dat starheid niet de juiste publiciteit oplevert die FFF wel zou willen hebben.

Gesloten