LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boventallig verklaard in ziektewet

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
conimus

Boventallig verklaard in ziektewet

Ongelezen bericht door conimus »

Ik ben sinds februari 2002 in dienst bij mijn huidige werkgever. Nu hebben wij ruim een week geleden te horen gekregen dat wij boventallig zijn verklaard en dat onze functies worden beëindigd. Echter zit ikzelf sinds februari in de ziektewet. Nu hebben wij een aantal keuzes waaruit wij kunnen kiezen.

1. Vrijwillig opstappen met behoud van recht op WW uitkering en uitbetaling van een premie/ontslagvergoeding.
2. Volgen van opleidingen.
3. Begeleiding naar een andere interne- of externe baan.

Er is een sociaal plan opgesteld waarin o.a. is vastgelegd dat men gedurende 3 jaar hun salaris tot 100% krijgen aangevuld in geval van WW of een lager salaris elders. In dit sociaal plan staat ook vermeld dat bij vrijwillig vertrek het recht op WW uitkering blijft bestaan.

Nu wil ik vrijwillig opstappen daar ik geen vertrouwen meer heb in de organisatie en omdat er simpelweg teveel is gebeurt. Maar hoe zit het dan met mijn huidige ziektewet uitkering? Kan ik wel vrijwillig vertrekken terwijl ik in de ziektewet zit? En behoud ik mijn ziektewet uitkering bij vrijwillig vertrek?
Laatst gewijzigd door conimus op 14 apr 2014 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

langste adem

Re: Boventallig verklaard in ziektewet

Ongelezen bericht door langste adem »

http://www.boventallig.nl/boventallig-en-ziek/

Geen idee of dit nog actueel is, maar hier staat dat je niet zomaar ontslagen kan worden, en dat je nooit zomaar iets moet tekenen. De WW kan moeilijk doen omdat je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt en het UWV kan moeilijk doen met de ziektewetuitkering . Er wordt aangeraden dit via de kantonrechter te laten lopen.
Het is ook afhankelijk van uw situatie : de reden dat u thuiszit, en de kans op het vinden van nieuw werk(heeft u bijv. een chronische ziekte voor de rest van uw leven, of zit u bijvoorbeeld overspannen thuis vanwege problemen met deze werkgever).
Gaat u over 3 jaar met pensioen, dan bent u waarschijnlijk eerder geneigd om akkoord te gaan met 3 jaar WW en aangevuld tot 100%. Als u veel jonger bent : Bedenk je goed dat WW niet oneindig is, en dat je op een gegeven moment in de bijstand kan komen. In het laatste geval heeft u er meer bij baat bij om begeleiding te hebben naar het vinden van een andere baan. Als je langere tijd thuis hebt gezeten is de kans op het vinden van een andere baan veel kleiner.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

als ik lees, wat er letterlijk staat, krijgt u alleen een aanvulling voor 3 jaar, als u in de ww zit.
waarschijnlijk zal die ww echter geen 3 jaar duren.
dat zou dan kunnen betekenen, dat de aanvulling ook stopt.
dat klinkt ook redelijk waarschijnlijk, als u in de bijstand terecht komt, want die bijstand zal waarschijnlijk niet worden uitbetaald, als u geld van de voormalige werkgever krijgt.
maar ik ben geen rechtskundige.

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste conimus,

De eerder gegeven antwoord van ‘langste adem’ is inderdaad correct.
Ben je nog ziek? Dan mag de werkgever je niet ontslaan. Je hebt niet de mogelijkheid om vrijwillig te vertrekken want hiermee kun je de rechten op een Ziektewet-uitkering verliezen.
De werkgever kan via de kantonrechter een ontslagvergunning aanvragen. De werkgever moet je ziek uit dienst melden als je ontslagvergunning is goed gekeurd.

Ik adviseer je contact op te nemen met de werkgever om na te vragen wat dit gaat betekenen voor je eventuele aanvullingen vanuit de werkgever.

Actuele informatie over uit dienst gaan tijdens ziekte vind je hier.

Ik wens je succes met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dus als er een reorganisatie nodig is kunnen alle werknemers zich ziek melden en zit de werkgever met de gebakken peren?

conimus

uwv_webcare schreef:Beste conimus,

De eerder gegeven antwoord van ‘langste adem’ is inderdaad correct.
Ben je nog ziek? Dan mag de werkgever je niet ontslaan. Je hebt niet de mogelijkheid om vrijwillig te vertrekken want hiermee kun je de rechten op een Ziektewet-uitkering verliezen.
De werkgever kan via de kantonrechter een ontslagvergunning aanvragen. De werkgever moet je ziek uit dienst melden als je ontslagvergunning is goed gekeurd.

Ik adviseer je contact op te nemen met de werkgever om na te vragen wat dit gaat betekenen voor je eventuele aanvullingen vanuit de werkgever.

Actuele informatie over uit dienst gaan tijdens ziekte vind je hier.

Ik wens je succes met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team

Goedenavond,

Ik hoorde vanmiddag via jullie Webcare op Twitter dat e.e.a. afhangt van wat er is geregeld in het sociaal plan. Zo kwam ik ook de volgende tekst tegen op internet:

Ontslag zieke werknemer via kantonrechter
De werknemer moet de kantonrechter laten weten dat hij ziek is en daarom niet ontslagen mag worden. Als de kantonrechter toch vindt dat de arbeidsovereenkomst moet eindigen (eventueel met een ontslagvergoeding), heeft de werknemer volgens UWV voldoende moeite gedaan om zijn werk te behouden en zal hij/ zij een uitkering ontvangen. Als de ontslagroute niet via de kantonrechter loopt, moet in ieder geval aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

- Er is een sociaal plan waar de vakbonden mee hebben ingestemd.
- Het afspiegelingsbeginsel is juist toegepast.
- De opzegtermijn wordt in acht genomen.
- De ontslagvergoeding bedraagt niet minder dan de kantonrechtersformule

Als aan deze voorwaarden is voldaan, is de situatie vergelijkbaar met ontslag via de kantonrechter.

Mijn werkgever voldoet aan bovengenoemde voorwaarden. Wanneer bovengenoemde juist is, hoe gaat het dan in zijn werk? En behoudt je dan wel je ZW uitkering na vrijwillig vertrek?

conimus

GJvdZ schreef:Dus als er een reorganisatie nodig is kunnen alle werknemers zich ziek melden en zit de werkgever met de gebakken peren?
Waar doel je precies op? Niet om het een of ander maar ik loop al ruim 2 maanden thuis. En afgelopen woensdag vernamen wij pas dat wij boventallig zijn en onder het sociaal plan zullen vallen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

GJvdZ schreef:Dus als er een reorganisatie nodig is kunnen alle werknemers zich ziek melden en zit de werkgever met de gebakken peren?
Aan is het lastiger, maar zeker niet onmogelijk.

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Conimus,

De informatie die je geeft in je vervolgvraag, komt niet overeen met de ontslagregels bij reorganisatie, zoals UWV die hanteert:
Ontslagprocedures
Bij een reorganisatie zijn er drie mogelijkheden om te kunnen krimpen:

- Ontslag met wederzijds goedvinden:
Sluit daarvoor een beëindigingovereenkomst en let op de voorwaarden, zoals opzegtermijn in acht nemen, werknemer niet ziek e.d. Let op: werknemer en werkgever moeten het hierover beiden eens zijn!

- Ontbindingsprocedure bij de kantonrechter:
Deze procedure duurt vier tot acht weken. Er is sprake van een vergoeding en griffierecht. Onderbouwing is noodzakelijk. Ontbinding kent geen opzegtermijn. Let op: werkgever kan deze procedure starten zonder instemming werknemer.

- Ontslagprocedure via UWV:
Deze procedure duurt vier tot zes weken. Er zijn geen kosten aan verbonden. Onderbouwing is noodzakelijk. Opzeggen na toestemming is mogelijk. Let op: werkgever kan deze procedure starten zonder instemming werknemer.
Je werkgever mag je dus niet zonder meer ontslaan als je ziek bent, ook niet met een beëindigingsovereenkomst. Als je vrijwillig instemt met ontslag, loop je het risico dat je geen ziektewet-uitkering van UWV krijgt. Als je niet akkoord was gegaan met het ontslag, had je immers nog recht op loon gehad. Daarom doe je een onnodig beroep op de ziektewet.

Zoals ik ook via twitter zei, raad ik je aan juridische hulp in te schakelen. Dat kan via de afdeling Arbeidsjuridische dienstverlening van UWV. Of bij je vakbond, rechtsbijstandverzekering of advocaat.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team

Gesloten