LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoofdbedrijfschap detailhandel

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
silgr

Hoofdbedrijfschap detailhandel

Ongelezen bericht door silgr »

Tot mijn grote verbazing kreeg ik vandaag een e-mail van een incasso bureau.

In deze mail staat mijn e-mail en bedrijfsnaam.
Tevens het bedrag dat ik moet betalen
Hoofdbedrijfschap detailhandel

Ik heb gebeld omdat bij ons niks bekend is van openstaande rekeningen.

Wat blijkt op 5 mei 2011 hebben wij onze kvk veranderd omdat wij verhuisd zijn.
Bij het aanmelden van de kvk word men ook geregistreerd bij de HBD. Volgens de HBD dien ik zelf door te geven dat onze gegevens veranderd zijn en dat ze het daarom hebben neergelegd bij een incasso bureau wat nu dus dubbel zo hoog is. Verder heb ik tot op heden geen factuur op mijn nieuwe adres ontvangen enkel een mailtje.

Het HBD geeft aan dat ze wel gekoppeld zijn aan de Kvk maar dat dit soms fout kan gaan en ik verantwoordelijk ben. Tevens zeg men dat dit op de eerste brief staat die je krijgt van de HBD. Wat dus al een aantal jaar geleden is.

Wat mij bevreemd is dat netjes alles heb gewijzigd bij de KVK en alles in te ziens is en dat zowel de HBD en het incassobureau hier nooit naar heeft gekeken. Tevens krijg ik dan wel ineens een e-mail. Terwijl je bij de KvK alles kan inzien.

Staat het HBD in zijn recht???
Ben ik verplicht de incassokosten te betalen???

Terwijl ik niets op papier heb?

ArneLH

Re: Hoofdbedrijfschap detailhandel

Ongelezen bericht door ArneLH »

silgr schreef:Ben ik verplicht de incassokosten te betalen???
Ja:
Heffingsverordening Hoofdbedrijfschap Detailhandel 2012 schreef: Artikel 12
1. De ondernemer is verplicht de vastgestelde heffing binnen zes weken na dagtekening van de heffingsbeschikking te betalen.
2. Indien de ondernemer na het verstrijken van de in het eerste lid genoemde termijn de heffing niet of niet volledig heeft betaald, wordt hem een herinnering gezonden.
3. Indien de ondernemer de heffing binnen twee weken na de dagtekening van de herinnering niet of niet volledig heeft betaald, wordt hem een schriftelijke aanmaning gezonden om alsnog binnen veertien dagen te betalen.
4. Indien het derde lid wordt toegepast, worden de ondernemer administratiekosten in rekening gebracht.
Je kunt uiteraard wel bezwaar maken volgens de algemene bepalingen van art. 6:1 e.v. Awb. Zoals uit art. 12 hierboven blijkt is ontvangst van het primaire besluit (de heffingsbeschikking) niet noodzakelijk voordat administratiekosten gerekend kunnen worden. Wél is het versturen van een herinnering dus vereist (de ontvangst ook hier niet dus). Overigens moet bij de bestuursrechter de verzending van die herinnering wel bewezen worden door het Hoofdbedrijfschap.

silgr

Ongelezen bericht door silgr »

Door mij adreswijziging op 4-5-2011 die bij de kvk is doorgevoerd. Enkel heb ik deze niet bij de HBD doorgegeven. Dit omdat als je bij de kvk aanmeld ook automatisch de acceptgiro van de HBD ontvangt.

Nu zegt men ons meerdere keren te hebben aangeschreven op het oude adres.

Is er tevens een maximum wat een incasso mag rekenen?

ArneLH

silgr schreef:Is er tevens een maximum wat een incasso mag rekenen?
Ik geloof niet dat er op grond van de Invorderingswet 1990 wordt gewerkt, dus dan zijn de bepalingen uit afdeling 4.4.4 Awb van toepassing:
art. 4:113 lid 1 Awb schreef:Het bestuursorgaan kan voor de aanmaning een vergoeding in rekening brengen. De vergoeding bedraagt € 6 indien de schuld minder dan € 454 bedraagt en € 14 indien de schuld € 454 of meer bedraagt.
silgr schreef:Door mij adreswijziging op 4-5-2011 die bij de kvk is doorgevoerd. Enkel heb ik deze niet bij de HBD doorgegeven.
Dat het doorgeven van de wijzigingen aan de KvK genoeg is blijkt niet uit wetgeving.
Registratieverordening HBD 2005 schreef:Artikel 5
1.De gegevens over de onderneming en de ondernemer, bedoeld in artikel 4, tweede en derde lid, worden ontleend aan:
a. de opgave van de ondernemer;
b. het handelsregister bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 1996;
c. een zelfstandig door het hoofdbedrijfschap ingesteld onderzoek; of
d. een combinatie van de in de onderdelen a tot en met c genoemde bronnen.

Artikel 8
1.De ondernemer is verplicht van iedere onderneming die hij drijft, de volgende gegevens te verstrekken;
(...)b. de plaats van vestiging van de onderneming en haar filialen;(...)
2.De opgave moet worden verricht met gebruikmaking van een daartoe bestemd formulier, dat bij het hoofdbedrijfschap verkrijgbaar is. Het formulier wordt vastgesteld door de voorzitter.

Artikel 10
De ondernemer is verplicht wijzigingen in de door hem opgegeven of in de door het hoofdbedrijfschap vastgelegde gegevens binnen vier weken op te geven.
Het Hoofdbedrijfschap mag dus zelf de bron van de adresgegevens kiezen (art. 5) en de ondernemer moet wijzigingen met een formulier van het Hoofdbedrijfschap opgeven (art. 8 jo 10).

mjcjanssen1981

Ongelezen bericht door mjcjanssen1981 »

Het HBD is inderdaad van mening dat je als ondernemer zelf verantwoordelijk bent om adreswijziging door te geven bij alle instanties. Maar wat nu als je er niet van op de hoogte bent dat het HBD een claim op jou heeft?

Net als bovenstaande heb ik een aanmaning ontvangen van de deurwaarder. Blijkbaar heeft het HBD een nota gezonden aan mijn onderneming, ten tijde van een verhuizing. Door een niet al te beste verstandhouding met de huis eigenaar van de vorige woning is de post van het HBD niet doorgezonden. Daarnaast was ik er oprecht niet van op de hoogte dat het HBD een vordering van mij meende te hebben, De onderneming staat al sinds 2007 in het handelsregister en nooit eerder hebben zij mij aangeschreven betreffende de verschuldigde heffingen.
De eerste nota dateert van november 2011. Vanaf december 2011 sta ik in het GBA ingeschreven op een ander adres. Dat is per vandaag dus ruim 13 maanden geleden.

Halverwege 2012 heb ik de eerste keer de aanmaning van de deurwaarder ontvangen. Ik toen aangegeven dat ik de nota van het HBD niet ontvangen heb, en heb om kopieen van de nota en betalingsherinneringen/aanmaning(en) gevraagd. Tot op heden heb ik de betalingsherinneringen/aanamning(en) betreffende de heffing 2011 nog steeds niet ontvangen.
Ik heb toen de situatie mbt de verhuizing uitgelegd en me er maar bij neer gelegd dat ik de incassokosten moest betalen. Zij hielden namelijk bij hoog en laag vol: ik ben de ondernemer en ik moet adreswijzigingen doorgeven. Dat ik er niet van op de hoogte was dat het HBD een vordering op mij kon hebben, was gericht aan dove mans oren en in hun ogen niet relevant.
Omdat ik dus aangegeven heb dat de door hun gehanteerde gegevens niet correct waren, ben ik er vanuit gegaan dat het verder wel duidelijk zou zijn en heb ik per ongeluk de hoop gehad dat het HBD de gegevens nogmaals zou checken bij de KvK.

Heffing 2012: is wederom aan het verkeerde adres gezonden. Het blijkt dus dat het HBD, wat nota bene een overheidsinstantie is!!!, geen gegevens controleert en gebruik maakt van een verouderd adressen bestand. Onlangs viel er dus wederom een sommatie van de deurwaarder op de mat. Ik heb toen gebeld met het HBD en gevraagd om de nota. Zij gaven aan die niet te hebben en wezen mij er nogmaals op dat ik zelf verantwoordelijk en voor het wijzigen van de adres gegevens. Ze kon zelfs in het systeem zien dat ik er in 2012 al een opmerking over heb gemaakt dat de gegevens niet bleken te kloppen. Blijkbaar is dat voor het HBD geen reden om de adresgegevens te checken alvorens zij een nota de deur uit doen.

Zowel van de deurwaarder als van het HBD krijg ik alleen maar de opmerking dat ik een adreswijziging door had moeten geven. Persoonlijk vind ik het ronduit slordig dat je aan geeft bij een overheidsinstelling dat zij gebruik maken van foutieve gegevens en het dan nalaten om de gegevens te verifiëren. Zij claimen toch een vordering op mij te hebben? Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers/instellingen maar luk raak nota's de deur uit doen en de adresgegevens niet controleren?

Ondertussen hangt er een dwangbevel boven mijn hoofd, ligt er een klacht bij zowel het HBD als de deurwaarder en buigt de Ombudsman zich over het verhaal. En ik wacht vrolijk af.....

ArneLH

mjcjanssen1981 schreef:Het HBD is inderdaad van mening dat je als ondernemer zelf verantwoordelijk bent om adreswijziging door te geven bij alle instanties. Maar wat nu als je er niet van op de hoogte bent dat het HBD een claim op jou heeft?
Kwestie van bekend zijn met wet- en regelgeving in de branche voordat je aan het werk gaat. Dat je daar niet mee bekend bent komt voor jouw eigen rekening en risico.
mjcjanssen1981 schreef:De onderneming staat al sinds 2007 in het handelsregister en nooit eerder hebben zij mij aangeschreven betreffende de verschuldigde heffingen.
Dan had je in principe jouw onderneming tijdig moeten registeren bij het Hoofdbedrijfschap.
mjcjanssen1981 schreef:Heffing 2012: is wederom aan het verkeerde adres gezonden. Het blijkt dus dat het HBD, wat nota bene een overheidsinstantie is!!!, geen gegevens controleert en gebruik maakt van een verouderd adressen bestand. Onlangs viel er dus wederom een sommatie van de deurwaarder op de mat. Ik heb toen gebeld met het HBD en gevraagd om de nota. Zij gaven aan die niet te hebben en wezen mij er nogmaals op dat ik zelf verantwoordelijk en voor het wijzigen van de adres gegevens. Ze kon zelfs in het systeem zien dat ik er in 2012 al een opmerking over heb gemaakt dat de gegevens niet bleken te kloppen. Blijkbaar is dat voor het HBD geen reden om de adresgegevens te checken alvorens zij een nota de deur uit doen.

Zowel van de deurwaarder als van het HBD krijg ik alleen maar de opmerking dat ik een adreswijziging door had moeten geven. Persoonlijk vind ik het ronduit slordig dat je aan geeft bij een overheidsinstelling dat zij gebruik maken van foutieve gegevens en het dan nalaten om de gegevens te verifiëren. Zij claimen toch een vordering op mij te hebben? Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers/instellingen maar luk raak nota's de deur uit doen en de adresgegevens niet controleren?

Ondertussen hangt er een dwangbevel boven mijn hoofd, ligt er een klacht bij zowel het HBD als de deurwaarder en buigt de Ombudsman zich over het verhaal. En ik wacht vrolijk af.....
Dit is inderdaad nogal klunzing en m.i. een schending van het zorgvuldigheidsbeginsel. Daarentegen zou ik dan niet naar een ombudsman gaan, maar gebruik maken van die rechtsmiddelen die effect hebben. De ombudsman geeft immers alleen maar advies en levert geen bindende uitspraken. Overigens zou ik wel even betalen, anders wordt het dwangbevel gewoon geëxecuteerd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste nota dateert van november 2011. Vanaf december 2011 sta ik in het GBA ingeschreven op een ander adres. Dat is per vandaag dus ruim 13 maanden geleden.
Dat jij ergens anders woont, zegt niets over het adres van jouw bedrijf. Het kan bv. goed zijn dat je bedrijf groeit en je daarom niet meer op je werkadres kunt blijven wonen. Niet gek dus dat ze de rekening gewoon sturen naar het bij hen bekende adres.

splik

Ongelezen bericht door splik »

Precies hetzelfde gedonder gehad als OP. Schofterig behandeld. De adreswijziging gewoon verstuurd naar het HBD destijds. Tevens meldt het HBD op haar eigen website dat zij gebruik maakt van de KVK voor de adresgegevens zie http://www.hbd.nl/pages/1392/Over-HBD/R ... ratie.html. Bij de KVK is de wijziging destijds ook gewoon verwerkt.
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel maakt voor uw registratie onder andere gebruik van de gegevens van de Kamer van Koophandel
Ook is het vreemd dat ze een aantal herinneringen versturen naar het oude toenmaals geregistreerde adres, maar op het moment dat er een aanmaning met incassokosten is in 1 x wel het juiste adres kunnen vinden. Je kan niet anders dan hieruit opmaken dat het HBD haar database met adresgegevens in een bestek van 3 jaar niet update. Het incassobureau neemt natuurlijk wel de moeite om de adresgegevens te controleren.

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar je kan een dwangsom met geldboete instellen om hun te dwingen een beslissing te nemen. Je kunt wat meer informatie daarover hier vinden: http://www.hbdwegermee.nl

Daarnaast heb ik ook tegen de registratie bezwaar gemaakt omdat ik helemaal geen zaken doe met particulieren. Kon ze niks schelen ik moest gewoon betalen. Dubbelop.

Het verbaast me niet dat er meer zijn met problemen met het HBD. Het is een ongeorganiseerde bende van amateurs. Het rigide toepassen van regels en het gebruik maken van (aantoonbare) leugens is daar verheven tot kunst. De enige manier waarop je je gelijk kan halen is door een rechtszaak te starten. Ik denk dat ze dergelijke rechtszaken al vele malen hebben gevoerd en daar vast ook gehaaid in zijn.

De directeur van het HBD, Lotte de Jong (http://nl.linkedin.com/in/lottedejong) is ook een ambtenaar ten top die duidelijk geen kaas gegeten heeft van het ondernemerschap en wat daarbij komt kijken. Ze komt bij de gemeente Ermelo vandaan en zit nu al drie à vier jaar aan het roer bij het HBD. Waarschijnlijk zal ze voor zichzelf een warm plekje bij de SER hebben geregeld nu het HBD wordt opgeheven in december. Ik hoop van harte dat dat niet het geval is, want een dergelijk type dat meer macht krijgt, maar zo duidelijk incompetent is, kan naar mijn idee niks goeds van komen.

In ieder geval ben ik blij dat het HBD per 31 december 2013 niet meer bestaat. Het is alleen nog even afwachten welke gedrochten uit de opheffing gaan voortvloeien, want op hun website melden ze m.b.t de opheffing:
Daarnaast wordt nauwkeurig gezocht naar mogelijkheden om de kennis en instrumenten die nu bij het HBD beschikbaar zijn, zo goed mogelijk voor de sector te behouden door ze onder te brengen bij andere organisaties.
Succes ermee!

Eduard U

Ongelezen bericht door Eduard U »

Beste allen,

Ik lees al twee jaar over het HBD gesodemieter.

ik heb nu een dwangbevel gekregen. In november 2013 heb ik aangegeven om in twee keer €250,- te willen betalen. Dat heb ik gespaard met het hobbywebshopje van me.
Nu moet ik 711,- betalen. Dat heb ik niet. Ik zal het dwangbevel nog eens doorlezen maar moet eerlijk bekennen dat ik mijn gevoel niet onder woorden kan brengen. Wat een gemene, koude en harteloze onbegripvolle mensen werken er bij de HBD. Ik ben naast mijn vaste baan met een hobbywebshop voor 4,- per uur, 200 euro leuk erbij, iets aan het opbouwen en mijn eigen regering besteelt me.
Dat ze bij de HBD met droge ogen dit durven te doen, Schandalig.

Mijn correspondentie:

Ik ontving van uw kantoor een sommatie.

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende.

De bedragen die de HBD aan mij heeft berekend zijn opgelegd zonder overeenstemming en buiten mijn wil. Op geen enkel moment is door mij gevraagd om de diensten van de HBD. Tevens heeft de HBD voor een kleinschalige webwinkel als XXXXX niets kunnen betekenen waarvan ik het gerechtvaardigd zou vinden daarvoor te moeten betalen.

Ik heb een vaste baan van 45-48 uur per week. Daarnaast heb ik een webwinkel met artikelen die ik kleinschalig gebruik, meer als hobby en een zakcentje. Nadat ik deze een aantal jaren geleden ben begonnen werd ik geconfronteerd met de HBD, die ik pas leerde kennen bij de eerste factuur. Nog nooit eerder had ik er van gehoord. De eerste keer heb ik betaald uit angst voor represailles maar was erg boos omdat een bedrag van € 79,- toen al een behoorlijk bedrag was gezien de geringe inkomsten.

Groot was mijn schrik toen er in 2011 € 279,- betaald moest worden. Zonder overleg en inspraak. De reden van de verhoging is niet in relatie met mijn activiteiten. Het bedrag is gelijk aan een maand winst. Dat heb ik ook gemeld aan de HBD. Na een briefwisseling werd mij te verstaan gegeven dat wanneer ik voor vermindering in aanmerking wilde komen ik mijn verzamelinkomen moest overleggen. Dat is raar aangezien ik heb laten weten mijn hoofdinkomen uit mijn reguliere baan te hebben. Ook heb ik me sterk verzet omwille van het feit extra te willen werken om wat te verdienen en voor mijzelf op te bouwen en zo gestraft wordt.

Op 19 april ontvang ik een brief na 10 maanden (in reactie op mijne van 5 oktober 2012) met excuses voor de late afwikkeling. Er wordt een beroep gedaan op mijn begrip dat e.e.a. wat langer heeft geduurd. Vervolgens reageer ik daar op. Op 3 oktober bericht dat HBD dat de niet-ontvankelijk verklaring is toegewezen omdat ik niet binnen zes weken zou hebben gereageerd. 10 maanden vs 6 weken. Met andere woorden, de redelijkheid is wederom ver te zoeken in dit verhaal. De HBD mag er zolang over doen als zij wil of kan, ik niet.

Eduard U

Ongelezen bericht door Eduard U »

VERVOLG

20-09-2011 11264344 heffing opgelegd € 279,-

02-10-2011 ik stuur een verklaring met uitleg waarom ik niet van plan ben om extra te betalen. Ik heb er echt helemaal niets aan en er ook niet voor gekozen.

08-03-2012 stuurt de HBD een brief waarin zij verklaart dat ik moet betalen ook al sta ik niet in met doel waarvoor de heffing is ingesteld. Ik mag dus meebetalen voor andere bedrijven.
In deze brief verklaart de HBD ook dat ik voor vermindering in aanmerking kom bij een verzamelinkomen beneden de €18350,-. Ik had in mijn brief al laten weten een reguliere baan te hebben.

08-05-2012 ik ontvang als antwoord op mijn brief dat de beslissing mij te laten betalen juist is.

14-07-2012 ik ontvang een herinnering.

22-09-2012 ik ontvang een herinnering met een waarschuwing tot dwangbevel en beslaglegging door de HBD deurwaarder. Het bedrag is nu € 285,-.

24-04-2012 12151988 heffing opgelegd € 229,-

19-06-2012 door mij is € 79,- overgemaakt.
Hierop reageer weer met dezelfde klacht en maak mij boos over het feit dat een semi-overheids instelling dit zomaar mag doen zonder dat er gereageerd wordt op het feit dat het onredelijk is wat er gebeurt. Keer op keer probeer ik uit te leggen waarom het in alle redelijkheid onterecht is mij facturen te sturen. Men reageert inhoudelijk nergens op

14-07-2012 ik ontvang een herinnering

22-09-2012 ik ontvang een herinnering met een waarschuwing tot dwangbevel en beslaglegging door de HBD deurwaarder. Het bedrag is nu € 235,-

05-10-2012 ik heb wederom gereageerd op de herinneringen en mijn bezwaar tegen de opgelegde heffing

....................tijdje later....

19-04-2013 ik ontvang een brief waarin men excuses maakt dat de afhandeling van mijn bezwaar lang heeft geduurd. Vervolgens moet ik binnen veertien dagen reageren om een reden op te geven voor het te laat indienen van mijn eerdere bezwaar. Nou gaat het ineens over termijnen en zelf reageren ze wanneer ze er tijd voor hebben. Ook hier is geen enkele redelijkheid te vinden en de logica is ver te zoeken.

03-10-2013 ik ontvang wederom een brief waarin staat dat mijn bezwaar niet-ontvankelijk is verklaard omdat ik niet binnen de wettelijk gestelde termijn heb gereageerd. Dit betekent dat mijn bezwaarschrift niet inhoudelijk beoordeeld is. Men wijst mij er op dat ik binnen zes weken bij de rechter in beroep had kunnen gaan en omdat ik dat niet gedaan heb alsnog moet betalen.
Ik heb er zelfs aan gedacht om maar te stoppen, de moed zinkt me in de schoenen en ik slaap er ook niet van. Ik voel het echt als onrecht. Je probeert iets voor jezelf te doen met wat extra arbeid en wordt op deze manier door je overheid behandeld.

25-11-2013 Sommatoe van Flandrijn + van Eck voor een bedrag van € 520,- en 94,38 buitengerechtelijke kosten maakt totaal € 614,38.
Gezien alle ontwikkelingen omtrent de HBD en de wetswijziging, mede ontstaan door misstanden als deze, ben ik van mening dat het enige juiste is dat de HBD nog kan doen is de sommatie te laten vervallen en me met rust te laten. Om dat te bespoedigen ben ik ben bereid om in totaal € 250,- te betalen in twee maandelijkse termijnen van € 125,- om dit eindelijk achter me te kunnen laten.

14-04-2014 Ik ontvang een dwangbevel van 711,92

Ik voel me zó ontzettend bestolen. Ik kan de woorden er niet voor vinden maar dat dit zomaar kan.....
Mijn verweer werd niet door de HBD beoordeeld omdat het buiten de termijn viel en zij mogen doen wat ze willen. Als ze een Boeiing 747 boven nederland wiilen laten vliegen met een vlaggetje reclame er achteraan mogen wij betalen, want dat zegt de wet.

Als de regering zo met mij omgaat radicaliseer ik ook. Mij gvd bestelen en illegale criminelen belonen.
De toon is gezet, bedankt overheid!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Dan zal dit wel fijn nieuws voor u zijn : de parasietenclub wordt opgeheven.

http://www.hbd.nl/pages/4751/Over-HBD/D ... -over.html

Waarschijnlijk gaan de deuren dicht op 1-1-2015 dus is het zinvol om nog een jaartje door te spartelen.

ArneLH

Ik wil niet vervelend doen, maar het Hoofdbedrijfschap heeft geen keuze of men heft of niet, men dient daar ook de betreffende wetgeving te volgen.

Gesloten