LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen slimme meter bij zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ruud_a

Re: Gedwongen slimme meter bij zonnepanelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:Iets staat me bij dat er ooit beweerd werd dat er een controle zou zijn van luister- en kijkgeld. Dus dat was paniek, want bijzonder veel mensen keken behalve zwart-wit ook zwart. Wat moesten ze doen om niet betrapt te worden? De tv inpakken in aluminiumfolie.

De volgende dag was overal de aluminiumfolie uitverkocht. Was volgens mij een 1-april grap of zo, weet niet zo precies meer.
dat waren waarschijnlijk de zelfde mensen die hun hond een elastiekje om hun bek deden, om te voorkomen dat die zou blaffen, als de controleur door de brievenbus zou roepen.

maar dat met die tv zal inderdaad wel een 1 aprilgrap van de aluminiumfoliefabrikanten zijn geweest.

maar dat aluminiumfolie zal in ieder geval wel de GSM blokkeren als je niet wilt dat je gegevens uitgelezen worden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

sadfly schreef: Simpel, komt hier geen slimme meter in. en zonnepanelen hoef ik me niet druik om te maken, die heb ik niet.
Dan ben je lekker off topic bezig. Het topic gaat er namelijk over dat zo'n meter verplicht is bij zonnepanelen.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

In 1969 meldde het NTS Journaal dat op 1 april een grote landelijke actie zou worden gehouden om zwartkijkers op te sporen. Controleurs zouden met een scanner door de straten rijden om overtreders te betrappen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kijk-_en_l ... wartkijken
http://nl.wikipedia.org/wiki/1_aprilgrap

1969 - Het Nederlandse Journaal meldde dat op 1 april een grote landelijke actie zou worden gehouden om zogenaamde 'zwartkijkers' op te sporen, mensen die hun kijk- en luistergeld niet hadden betaald. Controleurs zouden met een scanner door de straten rijden om overtreders te betrappen. "Of daar niets tegen te doen zou zijn", vroeg een journalist. "Nee", was het antwoord van een controleur, want hij kon zich niet voorstellen dat men zijn televisietoestel in aluminiumfolie zou wikkelen, want dan zou de voorbijrijdende controledienst met hun scanner niets kunnen uitrichten. De volgende dag was al het aluminiumfolie in de winkels binnen enkele uren uitverkocht.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Dan ben je lekker off topic bezig. Het topic gaat er namelijk over dat zo'n meter verplicht is bij zonnepanelen.
Volgens mij kan je dan nog steeds van een slimme meter een domme meter maken.
Ze willen dat natuurlijk niet. maar dat moet nog steeds kunnen. geloof dat ze het zelf verplicht zijn als je er om vraagt om het slimme deel van een slimme meter uit te zetten.

http://www.liander.nl/liander/slimme_me ... ijheid.htm

Code: Selecteer alles

Is de slimme meter verplicht?
De slimme meter is niet verplicht in Nederland. U kunt ervoor kiezen om de uitleesfunctie op de slimme meter door Liander te laten blokkeren. Dat betekent dat de meter niet automatisch kan worden uitgelezen. De meteropnemer komt dan nog steeds langs om de standen op te nemen, of u moet ze jaarlijks zelf doorgeven. Ook ontvangt u geen tussentijdse verbruiksoverzichten

mgroen81

Ongelezen bericht door mgroen81 »

Nadat ik 8 panelen bij geplaatst had kreeg ik ineens een brief van de netbeheerder dat mijn meter niet geijkt zou zijn om terug te leveren.
Niet geijkt misschien maar hij liep wel degelijk netjes de juiste hoeveelheid terug.
Ik heb de nieuwe slimme meters gas + elektra laten plaatsen.

Buiten dat heb ik mijn energie leverancier juist toestemming gegeven om de dag en kwartierstanden uit te lezen.

EnergieH

mgroen81

Wat waren (ongeveer) de eventuele Kosten voor deze SlimmeMeter-omwisseling?

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik zie de bijdrage van mgroen81. U bent waarschijnlijk de forumbezoeker met het meeste geduld, mgroen81. Geregistreerd op 24 mei 2005, eerste bijdrage 21 april 2014. Gefeliciteerd.

Die felicitaties gelden voor uw geduld en niet voor de omwisseling van de Ferrarismeter voor een slimme meter. Want of die meter nu wel of niet “zijn slimheid verliest” doordat hij na een ingreep geen gegevens meer via de GSM-functie doorstuurt (zie link sadfly), de metingen zijn vastgelegd in de meter. Ik ben geen jurist, maar als er belasting gaat worden geheven over teruggeleverde energie zal het meetresultaat van de slimme meter zonder zendcapaciteit naar mijn verwachting wel worden opgevraagd en gebruikt.

Met de Ferrarismeter zonder terugloopblokkering, die mgroen81 had, wordt de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit niet gemeten en blijft die dus totaal onbekend (zie ook laatste bijdrage aan het topic: “Ferrarismeter, slimme meter en terugleververgoeding”)

De slimme meter met al dan niet uitgeschakelde zendcapaciteit biedt de mogelijkheid om meer zaken bij de klant in rekening te brengen dan met de ferrarismeter, met name bij bezitters van zonnepanelen. Eerst meende ik dat aanvullende administratiekosten voor de extra meting(en) teruglevering het enige risico vormde. Onlangs heb ik begrepen dat voor teruggeleverde elektriciteit door de panelenbezitter in de nabije toekomst mogelijk BTW moet worden betaald.

De overheid dringt er op aan om zoveel mogelijk over te gaan op slimme meters. Heeft iedereen een slimme meter, dan kan er door de overheid voor worden gekozen om voor al die extra informatie toch enige kosten in rekening te brengen. Of dit ook gaat gebeuren? Als u erop vertrouwt dat onze overheid dit niet gaat doen, dan laat u uw Ferrarismeter gewoon vervangen. Hebt u toch enige twijfel, krab dan nog eens achter uw oren en kijk of u aan de geleverde extra informatie wel zoveel behoefte hebt.

In het topic “Ferrarismeter, slimme meter en terugleververgoeding” geef ik aan, dat ik in 2013 in totaal 2000 kWh heb teruggeleverd. Als ik voor die teruglevering BTW had moeten betalen, had mij dat ca. 80 Euro gekost.

EnergieH

Afbeelding

Wat kost mij het plaatsen van een slimme meter?

​Aan het vervangen van uw huidige meter zijn geen kosten voor u verbonden. Wel blijft u, net als nu, betalen voor de meterhuur. De toezichthouder van de overheid (Autoriteit Consument en Markt) stelt de prijzen van de meterhuur jaarlijks vast. Dit tarief zit in uw netwerkkosten inbegrepen.

Als u een slimme meter met voorrang aanvraagt, zijn daar wel kosten aan verbonden. Deze kosten bedragen € 60,- (excl. btw) voor het plaatsen van een gas- en elektriciteitsmeter en € 56,- (excl. btw) voor het plaatsen van enkel een elektriciteitsmeter. Het is niet mogelijk om alleen een gasmeter te vervangen.​

Is uw meter geschikt voor teruglevering? link lijst: https://www.enexis.nl/Documents/brochur ... rbruik.pdf

Hebt u nog een oude meter? Dan kan het zijn dat u een nieuwe elektriciteitsmeter nodig hebt voordat u kunt beginnen met het terugleveren aan het net. Uw netbeheerder laat na de registratie van uw productie-installatie weten of uw huidige hoofdmeter geschikt is of dat u een nieuwe meter nodig hebt. U kunt zelf op deze lijst​ kijken of uw elektriciteitsmeter geschikt is voor teruglevering. Als Enexis uw netbeheerder is, dan verwisselen wij uw meetinrichting (elektriciteits- en gasmeter) kosteloos voor een teruglevermeter, als u duurzaam energie opwekt.

link: https://www.enexis.nl/consument/meters/ ... -aanvragen

jvanree

Ongelezen bericht door jvanree »

Dat zeiden ze tegen mij ook ;) maar volgens de electricien was mijn meter prima geschikt (eigenlijk alle meters met zo'n ferriswiel) dus laat je niet gek maken. Ik heb eigenlijk geen bezwaar tegen een slimme meter maar vind het gewoon zonde een nog goede meter te vervangen. Voorlopig heb ik dus gewoon panelen met mijn oude meter.

EnergieH

Afbeelding

Als u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem laten vervangen door een digitale meter die niet slim is en niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Het vervangen van de meter kost u € 72,60 inclusief btw.

Link: http://www.liander.nl/liander/slimme_me ... kosten.htm

kathy1978

Ongelezen bericht door kathy1978 »

Ik vraag me nu al een hele tijd af wat je aan die slimme meter heb.
Ze zeggen dat je stroom bespaard maar als je niets aan je gedrag doet verbruikt hij nog evenveel en ik vraag me af of het ding niet zelf ook stroom verbruikt?
Ik vul mijn standen in op een energie manager en heb zelf dingen in mijn huishouden veranderd. Weet je waar ze zouden moeten beginnen? Bij al die verhuurders met oude huizen zonder isolatie, dubbel glas etc. Ik huur een huis met gedeeltelijk dubbelglas. Boven heb ik inmiddels plastic plaatjes voor alle kleine enkelglas ramen geplakt. Dit scheelt. Zelf nog een berging geisoleerd. Scheelt ook weer. Radiatorfolie etc. Maar wat echt scheelt als de grote ramen in dubbelglas gezet zouden worden. Als huurder kan ik niets. Alle lampen zijn led. De magnetronklok gaat uit, heb geen upc kastje meer dat standby staat. De tv staat niet op stand by. Diepvries producten worden in de koelkast ontdooit. Het luik in de hal naar de kruipruimte heb ik geisoleerd. Thermostaat staat op 18. Met regenwater wordt het toilet gevuld, de plantenwater gegeven etc. Dus nu is de verhuurder aanzet. Slimme meter komt er bij mij ook niet in. Wie weet wat ze dan weer voor belastingen verzinnen. Avondbelasting, piekbelasting etc. Trouwens een meteropnemer heb ik al in geen jaren gezien, dus daar zitten ook weinig kosten aan.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vanaf 2012 tot 2020 krijgt iedereen deze meters...

Nu in de nieuwe woningen gelijk.
Bij zonnepanelen ook eerder omdat ze dan kunnen zien hoeveel er in jou straat/wijk aan stroom nodig is.

Maar ook in straten met meer wietplantages als gemiddeld omdat ze met een straat meter en 6x per jaar opname op afstand het verschil van afgetapte stroom kunnen zien.

Dus gewoon nemen en er is niets mis mee.
Ze zijn gekeurd en je bent van het gezeur van opnemer en kaartjes in de deur af.

Het enige is dat ik nu geen 2 maar 4 standen mag noteren..... + gas natuurlijk dus 5.

Jammer dat ze de Gas wel koppelden en de watermeter niet, maar dat is helaas nog van ander bedrijf.

mgroen81

EnergieH schreef:mgroen81

Wat waren (ongeveer) de eventuele Kosten voor deze SlimmeMeter-omwisseling?
Energie H: De kosten van het vervangen waren 0 euro. Ik heb er niet zelf om gevraagd.
Je betaald overigens al jaarlijks een bijdrage voor de meter dus dat zo vreemd zijn.
e-chec schreef:Met de Ferrarismeter zonder terugloopblokkering, die mgroen81 had, wordt de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit niet gemeten en blijft die dus totaal onbekend (zie ook laatste bijdrage aan het topic: “Ferrarismeter, slimme meter en terugleververgoeding”)
e-chec: Dit is onjuist. De meter die ik had (inderdaad een Ferraris zonder terugloop blokkering) meet dus wel de teruggeleverde energie en die klopte ook met de andere metingen die ik gedaan heb.

mgroen81

e-chec schreef:Ik zie de bijdrage van mgroen81. U bent waarschijnlijk de forumbezoeker met het meeste geduld, mgroen81. Geregistreerd op 24 mei 2005, eerste bijdrage 21 april 2014. Gefeliciteerd.
Ik heb ook veel geduld idd. En nu al 3 berichten in 24 uur.

Gesloten