Sinds ik op mijn huidige adres woon, ervaar ik overlast van de buitenschoolse opvang. Ik vraag mij af wat daar tegen te doen is?
De situatie: Ik woon in Amsterdam in een ontzettend leuke buurt. De huizen zijn Amsterdamse School bouw..dat betekent dus portiekwoningen in een blok met binnentuinen. De ene kant van de portiekwoningen hebben de slaapkamers aan de achterkant, de andere kant heeft de woonkamers aan de achterkant. De begane grond zijn woningen en een paar woningen op de begane grond zijn bestemd voor galerieën, tandarts, winkel, etc. Sinds 2008 is er een dagopvang gehuisvest en een baby-opvang. De dagopvang heeft 3 binnentuinen bij elkaar gevoegd en als speelplaats ingericht voor de kinderen. Vanaf 8.30 uur kunnen de kinderen lekker buiten spelen. Nu gaan kinderen helemaal op in hun spel en wordt er geschreeuwd, geroepen en gekletst. Logisch, daar ben je kind voor!
Wat ik niet logisch vindt: waarom een dagopvang in een portiekwoningen-blok met binnentuinen? Het geluid weerkaatst en wordt versterkt. En het begint al 's morgens om 8.30 uur...door tot 18.00 uur. Omwonenden hebben al heel veel geklaagd, maar de gemeente zegt: kindergeluid is geen overlast en ze kunnen er niets tegen doen!
De kinderopvang schieten als paddenstoelen uit de grond. Overal waar iets vrij komt, vestigt zich een dagopvang. Nu weet ik dat die opvang heel hard nodig is, maar mijn vraag: waarom in woonblokken met binnentuinen? En wat is er tegen te doen?
Is er iemand bekend met dit fenomeen en wat er tegen te doen?
En nee, ik ben geen kinderhater..
Groeten uit Amsterdam