LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge kosten kantonrechter?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
zanesie

Te hoge kosten kantonrechter?

Ongelezen bericht door zanesie »

Ik heb zojuist een afschrift ontvangen van een deurwaarder.
Graag zou ik willen weten of de kosten welke genoteerd staan hierop zo hoog mogen zijn.

Het betreft een hoofdsom van €777,33 waarvoor ik een betalingsregeling had gemaakt.
Afgelopen maand kon ik niet betalen omdat ik er gewoonweg het geld niet voor had. Ik heb gemaild naar de deurwaarder om dit te melden. Het enige antwoord wat ik hierop kreeg is dat ik gedagvaard zou worden en de hieraan verbonden kosten zouden voor mijn rekening komen.
Het had geen zin om verder met de deurwaarder in conclaaf te gaan.

Aangezien ik de kosten ook had moeten betalen als ik wel op de zitting was verschenen, ben ik niet gegaan. Vandaar nu het afschrift.

Hierop staan de volgende kosten vermeld.

1. toegewezen hoofdsom €777,33
2. rente € 9,95
3. proceskosten €657,77
4. nasalaris € 50,00
5. kosten exploot € 92,25

Ik snap dat er kosten gemaakt worden bij een rechtbank, maar mij lijkt een bedrag wat bijna net zo hoog is als de hoofdsom een beetje te ver gaan.
Nu kon ik me al niet helemaal aan de betaalafspraak houden, maar nu gaat dat al helemaal niet lukken aangezien de kosten nu €1589,27 zijn geworden.

Natuurlijk snap ik dat het me eigen schuld is en dat ik me rekeningen op tijd moet betalen, dus daar hoef ik ook geen preek over te ontvangen, maar op deze manier komen mensen alleen maar verder in de puree terwijl mijn doel was om de hoofdsom in Mei te voldoen zoals ik gemaild had naar de deurwaarder. Nu gaat dat niet meer lukken en zit ik nog langer aan deze sh*t vast.

Maar me vraag was dus... Mogen deze kosten zo hoog zijn?

zanesie

Re: Te hoge kosten kantonrechter?

Dat had voor de gemaakte kosten niets uit gemaakt hoor ik van de deurwaarder.
Alleen wordt het vonnis nu schriftelijk medegedeeld i.p.v. mondeling.

De rechter had een betaalafspraak voor gaan stellen waarschijnlijk, maar dit had ik de deurwaarder ook al voorgesteld.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

zanesie schreef:Dat had voor de gemaakte kosten niets uit gemaakt hoor ik van de deurwaarder.
Alleen wordt het vonnis nu schriftelijk medegedeeld i.p.v. mondeling.
De deurwaarder is de tegenpartij.
Niet vertrouwen en zelf onafhankelijk advies inwinnen (de volgende keer)

U heeft 4 weken de tijd om in verzet te komen tegen dit verstekvonnis.

Maar wel eerst advies inwinnen bij bijvoorbeeld een rechtswinkel (in principe geen kosten aan verbonden)

zanesie

Heb toen ergens gelezen dat als je bij de rechter verschijnt je alleen de vraag krijgt of je het met het vonnis eens bent. Zo ja, dan moet je alsnog alles betalen, zo niet dan moet je je verweer laten horen, maar de kosten zullen hierdoor niet veranderen als je het vonnis toekent.

Wat heeft het verder voor zin om in beroep te gaan tegen dit verstekvonnis?
Ik had de hoofdsom moeten betalen en me betaalafspraak stipt na moeten komen. Tegen de kosten kan ik niet in beroep gaan dus het bedrag zal er niet door verminderen.

Heb vroeger ooit eens dezelfde situatie gehad, maar wist toen dat ik in me recht stond. Toen ben ik uiteraard wel heen gegaan en heb wat dingen kunnen verhelderen toen.
Nu is het me eigen schuld en had ik niets om te me te verweren dus verloren zaak.

zanesie

Er zijn toch geen onterechte kosten?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je een redelijk betalingsvoorstel had voorgesteld had de rechter dat vastgelegd.

Misschien had de rechter zelfs op een schikking aangestuurd waarbij de kosten worden verdeeld.

Tip voor anderen die dit lezen : altijd naar een zitting gaan. Rechters zijn redelijker dan je denkt.

zanesie

Het is me duidelijk dat ik niet onder de kosten uit kan komen. Toch ga ik nog met de schuldeiser bellen of we onderling nog wat kunnen regelen.

Een ieder bedankt voor de reactie's.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

zanesie schreef:Dat had voor de gemaakte kosten niets uit gemaakt hoor ik van de deurwaarder.
In beginsel niet, maar je had natuurlijk een verhaal kunnen houden over hoe onredelijk het is van de tegenpartij dat ze je gedagvaard hebben, met het oog op je financieel situatie, bereidheid om te betalen, ect. En dan hopen dat de rechter tot een andere kostenverdeling was gekomen. Het zou niet de eerste keer zijn...

Het is een verstekvonnis dus je kun nog in bezwaar. Kost je geloof ik wel weer dagvaardingskosten ad 90+ euro. En ik zou het niet aanraden. Het risico is te hoog en de baten te laag.

Gesloten