LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
acropia
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2013 17:01

Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door acropia »

Wij zijn op zoek naar een nieuwe keuken. Hiervoor een aantal heel verschillende keukenzaken bezocht. Bij twee landelijke ketens, en twee familiebedrijven hebben we een offerte laten opmaken op basis van dezelfde situatieschets:

Hoekopstelling 3,2x2,8 meter, lichte kasten, donker keramisch blad, ruime bakoven, ruime koelkast, vaatwasser, ruimte kookplaat minimaal 5 pits, afzuigkap, korte wand met bovenwandkasten, spoelbak en spoelkraan.

Offertes liggen tussen 8.000 en 11.000 euro incl montage. Maar aangezien wij geen enkele ervaring met verschillende merken en materialen hebben ben ik benieuwd of hier iemand met argumenten een bepaalde keuze kan onderbouwen.

De offertes (afwijking van vraag tussen haakjes):
1. Steinhaus keuken (kunststof blad), Bosch apparatuur (combi-oven)
2. Proline keuken, Etna apparatuur
3. Bruynzeel keuken, Boretti apparatuur (45cm oven, 6-pits tussenbouw fornuis)
4. Nolte keuken, Etna apparatuur

Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen of adviezen over de verschillen tussen de aangeboden materialen. En bij reacties graag even onderbouwen.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door 16again »

acropia schreef:..... incl montage.
Informeer allereerst of ze ook het spul aansluiten.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dat zegt Acropia toch ? Incl montage.

acropia
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2013 17:01

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door acropia »

Het verschil is me inmiddels bijgebracht. Blijkt inderdaad dat leveranciers nogal verschillende opvattingen hebben over montage:
1. Transport + uitpakken
2. Plaatsen + afkitten
3. Montage + aansluiten + testen apparatuur
4. Afwerking (tegelen/schilderen)

Hierbij heb ik steeds aangegeven zelf best handig te zijn, maar vanwege garantie in ieder geval transport+plaatsen+aansluiten door de leverancier gedaan wil hebben. Afwerking doe ik zelf.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door Dirkie »

sjoegel schreef:Dat zegt Acropia toch ? Incl montage.
Ja, maar incl montage is niet incl aansluiten. Met andere woorden er wordt niets aangesloten. De apparaten worden niet aangesloten (zowel electrisch als ook bv. gas), maar ook bv. je spoelbak wordt niet aangesloten, de kranen niet op de waterleiding enz enz. En ze worden dus ook niet getest. Als je hiervoor kiest, moet je het dus zelf (laten) doen. Bij problemen (garantie) is de keukenboer dus ook niet aansprakelijk. Let hier goed op. Bij onze keuken was dit ook zo. Gelukkig hadden wij het 'aansluitpakket' erbij onderhandeld, waardoor de keukenboer verantwoordelijk voor de druppel lekkage van de spoelbak afvoer. Wij kregen zonder problemen een nieuwe onderkast.

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door *.* »

Veel geld, tussen 8 en 11.000 euro.
Steinhaus is een verzinselnaam, dus wat voor merk keuken krijg je dan?
Proline is ook een verzonnen naam gecombineerd met Etna wat weer niet te vergelijken is met Bosch.
De bruynzeel komt weer een fornuis is.
Eigenlijk ben je dus appels met peren aan het vergelijken.
Alle formules waar je langs bent geweest schreeuwen in hun advertentie dat ze de goedkoopste zijn, maar zo goedkoop vind ik het niet.

Deze keuken, voorzien van een 220 liter koelkast, 70 liter oven (multifunctioneel) en al je andere wensen kost inclusief montage en volledig aansluiten van de keuken maximaal 7750 euro.
Dan krijg je een kwalitatief luxere keuken dan alle door jouw genoemde met een hoogglans front en keramiek werkblad voorzien van een A-merk apparatuur.

Dus je hebt nog wat te shoppen.

acropia
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2013 17:01

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door acropia »

Ik was er inderdaad al achter dat het appels met peren vergelijk is. Daarom ben ik vooral benieuwd naar hoe andere mensen de verschillen duiden. De genoemde offertes zijn steeds op basis van een zelfde oriënterend adviesgesprek.

Ik heb bewust steeds geen typenummers of merken genoemd in die gesprekken. Vandaar dat de offertes nu ook zo uiteenlopen, maar ik was ook vooral benieuwd naar het verhaal achter de offerte. Worden we goed uitgevraagd? Wordt er goed naar onze wensen geluisterd?

Wat wel steeds onze wensen waren was een lichte matte kast, met donker keramisch werkblad. Voorzien van steeds dezelfde meubelindeling kasten, ladeblokken, bovenkasten, etc. Toch apart dat er dan 4 vrij uiteenlopende adviezen en offertes uit komen.

Kan iemand hier de kast merken (Steinhaus, Proline, Nolte en Bruynzeel) in voorkeursvolgorde zetten (met argumenten a.u.m.)? En los van de kast merken ook een volgorde van de apparatuur (Etna, Whirlpool, Bosch en Boretti)?

En de laatste reageerder (*.*) wat bedoel je met een 'kwalitatief luxere keuken dan de genoemde'? Wat mankeert er aan de door mij genoemde merken?
En wat is bij jou A-merk apparatuur? Is die mij al aangeboden, of bedoel je de Siemens en ATAG, etc.?

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door *.* »

Ik zou de volgorde zo maken :
Bruynzeel (ligt aan de lijn)
Nolte
Proline/Steinhaus

Bruynzeel afhankelijk van de lijn (een deel maken ze niet zelf)
Nolte op de 2e plaats vanwege de maatvoering, verder een nette keuken.

A merk is bijvoorbeeld AEG.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door kweenie »

acropia schreef: En wat is bij jou A-merk apparatuur? Is die mij al aangeboden, of bedoel je de Siemens en ATAG, etc.?
Siemens is orecies het zelfde als Bosch. Alleen een ander merkje erop geplakt. En sommige types vind je alleen bij de een, of bij de andere. Overigens heb je sowieso dat een merk verschillende types uit verschillende fabrieken kan halen. En dat de zelfde fabriek vaak voor meer merken een identiek product maakt.

Daarnaast heb je natuurlijk instapmodellen en hele luxe modellen. Zeker bij een merk als Bosch kun je hele goedkope en behoorlijk dure en luxe types hebben.

Emma Jansen
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 apr 2014 12:28

Re: Kwaliteitsverschillen offertes nieuwe keukens

Ongelezen bericht door Emma Jansen »

Ik zou het keukenmerk even loslaten en de experience centers van de apparatenleveranciers bezoeken.

Apparaten worden dagelijks gebruikt en ik denk als je in de Atag showroom in Duiven de Etna apparaten ziet dat je deze ieder geval niet wilt hebben.

Siemens heeft ook een mooie showroom waar 4 merken vertegenwoordigd zijn, ook Bosch.

Het werkblad is wel duidelijk begrijp ik.

Dan weer terug naar de keukenshowrooms om de keuken te kiezen, ik adviseer eigenlijk geen van deze merken. Kies ieder geval niet voor folie afgeplakte deuren, dit laat bijna altijd los en levert garantieproblemen op omdat hun toeleverancier deze niet kosteloos vergoed.

Kijk eens bij een A-merk als Siematic die ook een soort 'basic' lijn hebben die gunstig kan uitpakken, of een Schüller keukenmerk uit Duitsland en laat je goed informeren. Vaak is het zo dat je voor de fantasiemerken van B-merken keukenfabrieken uit de keukenwinkelketens te veel betaald in verhouding.

Als er behoefte is kan ik je nog wel meer tips geven maar voor nu, veel succes!

Emma Jansen

Gesloten