LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] over vacineren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Broodjeaap

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Dus die zou jij toch ieder jaar enten?
Persoonlijk vind ik kennelhoest met Bordetella ook in dat rijtje thuishoren. Standaard maken voor bv. zeker de eerste 2 jaar van de hond.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

hebben jullie wel eens metingen laten doen en kunnen jullie resultaten laten zien. Jullie praten wel alsof jullie er alle verstand van hebben maar doen volgens mij niets anders dan gissen. lijken wel fabrikanten die schermen met onderzoeken die ze gedaan zouden hebben maar die ze niet kunnen tonen. in hun folders spreken ze dan vervolgens van "algemeen wordt aangenomen dat" daar koop ik niets voor. wij hebben wel metingen laten doen bij pups die gevaccineerd waren(voor en na enting(en)0 . Het gaat erom dat je het beste doet, klakkeloos aannemen van stellingen hoe deskundig ook gepresenteerd zegt mij niets, gewoon harde cijfers dat is wat telt.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

ah , je bedoelt titer bepalingen?

of begrijp ik je niet goed?

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

titer bepaling doormiddel van HAR of liever met de elysa (igg en igm)

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Onze golden retriever is inderdaad ingeent met nobivac, maar zoals al gesteld, 1x in de 3 jaar enten mag vanwege het buitenland helaas niet. Ik heb de dierenarts uiteraard op de hoogte gesteld maar die onkent dat het door de inenting kan komen, waarschijnlijk niet zo'n beste dierenarts dus :-S Als er een meldpunt komt dan zal ik het zeker gaan melden, bedankt voor de reacties!

Broodjeaap

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Broodjeaap »

Aan Gast van 22:13;

Zeker meen ik geen verstand te hebben van het wel/niet regelmatig enten van een hond. Ik schaar mij achter praktijkervaringen en vraag me af WANNEER je kunt beginnen met tussenpozen van entingen en HOE LANG je die tussenpozen verantwoord kunt aanhouden. Ik weet van het bestaan van dergelijke onderzoeken, maar kan me er nog steeds niet in vinden. Een ongeente pup/volwassen hond is een tijdbom, die laat je toch niet bewust risico lopen om een ziekte van buitenaf op te lopen en kan bovendien ook drager zijn van bepaalde ziektes die voor andere honden weer een groot risico zijn.
En een hond als kasplantje houden kan toch ook de bedoeling van het hondzijn niet zijn?

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

De rabiësvaccinatie dient te gebeuren volgens de voorschriften van de fabrikant. De maand wachttijd was een bepaling van de nationale wetgevingen. Hierover staat niets meer in de Europese wetteksten en is ook niet voorzien in het Europees paspoort.

Een korte samenvatting van de bijsluiters van de in België beschikbare rabiësvaccins vindt u terug in tabel 3.

 Tabel 2 : Europese lidstaten
België
Nederland
Luxemburg
Frankrijk
Duitsland
Spanje
Portugal Italië
Griekenland
Oostenrijk
Finland
Zweden
Denemarken Verenigd Koninkrijk
Ierland
Tsjechië
Estland
Cyprus
Letland Litouwen
Hongarije
Malta
Polen
Slovenië
Slowakije

Tabel 3 : samenvatting bijsluiters rabiësvaccins beschikbaar in België (bron : DMV 2003, Point Vétérinaire)

Rabdomun : vaccinatie mogelijk vanaf 7 weken; indien gevaccineerd
niet elke drie jaar vanwegen het buitenland??

dat is niet waar hoor??


je hoeft rabies maar 1 x per 3 jaar te enten!!!!!!!!!!!!


dit is hieronder het voorschrift voor de dierenartsen!!!!!




wordt vóór 12 weken dient de vaccinatie herhaald op deze leeftijd (interferentie met maternale antistoffen); bescherming na 7-10 dagen; geldigheidsduur 3 jaar voor honden, 4 jaar voor katten.
Rabisin : vaccinatie mogelijk vanaf 4 weken als de moeder niet gevaccineerd werd, anders vanaf 3 maanden; als de primovaccinatie uitgevoerd werd vóór 3 maanden dient een rappel gegeven te worden na 6 maanden; overige rappels geschieden om de 3 jaar.
Dohyrab : vaccinatie mogelijk vanaf 7 weken; indien gevaccineerd wordt vóór 12 weken en de moeder was gevaccineerd, dient een rappel te gebeuren na 4-6 weken; rappelvaccinatie geschiedt na 1 jaar als het dier gevaccineerd werd vóór de leeftijd van 1 jaar, anders om de 3 jaar voor honden en om de 2 jaar voor katten.
Nobivac rabies : vaccinatie mogelijk vanaf 3 maand, indien vroeger vaccinatie herhalen op 3 maand, rappel om de 3 jaar.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Alle sites die ik tot nu toe heb kunnen vinden over het inenten tegen rabies en het meenemen van een hond naar het buitenland geven aan dat de enting elk jaar herhaald moet worden en minimaal 30 dagen voor vertrek gegeven moet worden. Ik zou graag een link van een site krijgen waarin staat dat het maar 1x in de 3 jaar hoeft te worden gedaan, dan kan ik dat eens verder proberen uit te zoeken.

Het vrouwtje van de Golden Retriever :-)

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

best intersante discussie op de site van de Knmvd vaccineren

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Beste vrouwtje van de golden,

allereerst hoop ik natuurlijk dat je hond niet meer zo ziek is!

op deze site kun je lezen wat de handleiding is voor dierenartsen m.b.t. het europese paspoort en rabies vaccinatie.
het is is als het ware de nieuwe richtlijnevoor alle europese dierenartsen.

aangezien jouw dierenarts nog steeds niet op de hoogte is van de frisse wind die er eindelijk waait in ent land zou ik het als ik jou was even tweevoudig uitprinten, een voor jezelf en een voor je dierenarts.
voorts kun je nobivac rabies even googelen.
en dan kun je echt zien dat dat maar eens in de 3 jaar geprikt moet worden. ik ben van mening dat een dierenarts hier absoluut van op de hoogte moet zijn

die maand van te voren enten, dat wordt nu NIET meer vermeld bij het nieuwe europese reglement. hoeft dus officieel niet meer

lees het maar eens door op je gemakje

http://www.savab.be/handleiding.htm

en onderstaand is ook een interessant stuk over vaccinatie

misschien ook ff uitprinten voor je DA.

of is de beste man al erg oud? :wink:

Vaccinaties
 
 
N.B. De teksten van onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op basis van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.

 

In de afgelopen 5 jaar heeft wereldwijd de vaccinatie volop ter discussie gestaan. In wetenschappelijke en alternatieve kringen. Wetenschappers zeggen allang niet meer, dat een vaccinatie nooit nadelige gevolgen heeft. Sommige alternatieve therapeuten nemen de gelegenheid te baat de “allopathische” vaccinatie te verketteren. Ze hadden toch al jaren gezegd, dat het spul niet deugde. Ze vergeten echter de ellende die er ontstaat zonder vaccinatie. Ze overschatten schromelijk de mogelijkheden van homeopathische middelen, die bij de agressieve virusinfecties totaal niets kunnen uitrichten.

 

Voor- en nadelen

In de afgelopen 10 – 20 jaar is zonder enige twijfel vast komen te staan, dat we met deze geweldige uitvinding veel dodelijke (virus)infecties hebben kunnen voorkomen. Ik denk daarbij aan hondenziekte, parvo en kattenziekte.
Jarenlang hebben we gedacht, dat vaccinaties alleen maar voordelen geven en geen bijwerkingen hebben. Echter, meer en meer ontstaat de indruk, dat vaccinaties zij het op zeer beperkte schaal in het geniep toch oorzaak kunnen zijn van soms nare chronische storingen van het afweersysteem. Dat kan zich in de meest uiteenlopende symptomen uiten.
Recente onderzoeken hebben tevens aangetoond, dat we met minder vaccinaties in een veel lagere frequentie toe kunnen.
Kortom, we kunnen niet zonder vaccinaties, maar moeten meer aandacht hebben voor de mogelijke nadelige effecten en deze zoveel mogelijk proberen te voorkomen. De (vermoedelijke) nadelige gevolgen van een vaccinatie zijn lang niet altijd succesvol te behandelen, ook niet met homeopathie! Dus voorkomen is ook hier beter dan genezen.

 

Wat weten we van vaccinaties

* Onze wetenschappelijke kennis op het gebied van vaccinaties en de nadelige gevolgen ervan zijn nog maar beperkt.
* We hebben vele goede en enkele slechte ervaringen met vaccinaties, die subjectief zijn en niet beproefd. En hoeveel nadelige vaccinatiegevolgen hebben we niet herkend als zodanig?
* Veel beweringen over vaccinatie gevolgen en vaccinatie schema’s zijn gestoeld op veronderstellingen en economisch belang.


 

De feiten

* Zeker is, dat de universitaire diergeneeskunde tegen een aantal agressieve virusziekten, zoals hondenziekte, hepatitis, parvo en kattenziekte niks kan doen op het moment dat de ziekte uitbreekt en er onvoldoende immuniteit is. Dat geldt ook voor de homeopathie en de isopathie.


* De preventieve werking van entingen is vastgesteld aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken en jarenlange ervaringen.


* De preventieve werking van homeopathische of isopathische middelen, de zogenoemde “nosoden” (gepotentieerd ziektemateriaal) is nog nooit wetenschappelijk vastgesteld en ervaringen berusten op “wishfull-thinking” in een overigens goed gevaccineerde omgeving.


* Een vaccinatie beschermt niet altijd 100%. Een voorbeeld daarvan is de enting tegen niesziekte bij de kat. Het gebeurt dikwijls, dat een goed geënte kat toch nog niezend de cattery verlaat.


* Vaccinatie betekent ook een belasting van de weerstand van een dier. We zien bijvoorbeeld, dat na een vaccinatie een homeopathische behandeling minder goed werkt.


* De laatste jaren worden we ons steeds meer bewust van de andere mogelijke effecten op het immuunsysteem. Behalve vermindering van de weerstand menen we ook in een klein aantal gevallen chronische storingen van de luchtwegen of het maag darmkanaal te zien. We denken dat kwaadaardige tumoren of bepaalde bloedziekten in een klein aantal gevallen manifest worden door een vaccinatie. Er wordt ook gedacht, dat bepaalde degeneratieve ziekten veroorzaakt zouden kunnen worden door vaccinaties.
We gaan er vanuit, dat het nog maar om uitzonderingen gaat, maar we sluiten niet uit, dat er nog veel reacties op vaccinaties “stiekem” verlopen. We zien ze eenvoudigweg niet, of we brengen ze niet in verband met de vaccinaties.


* Ook bij deze ziekten veroorzaakt door vaccinaties (vaccinoses) zijn de reguliere maar ook de homeopathie (en isopathie) lang niet altijd succesvol!


 

Verstandiger vaccineren

Het is dus niet “zo maar even een prikje”. Er moet per geval over nagedacht worden welke entingen en in welk schema moeten worden uitgevoerd.
Wat is de besmettingskans? Nederland is rabiësvrij, dus een enting tegen rabiës is in dit land niet nodig. Maar in de grensgebieden zou het toch aan te raden zijn.
Hoe agressief is het virus? Kennelhoest en Corona zijn niet zo agressief, maar hondenziekte is dodelijk.
We letten nog veel meer op de gezondheid van een dier; ook de leeftijd speelt een rol

Onze overwegingen op een rij:

* Alleen (echt) gezonde dieren.


Een gedegen klinisch en eventueel aanvullend onderzoek is noodzakelijk. Even nakijken is niet voldoende ( zie Gezondheidscontrole en vaccinatie).

* Niet te jong en niet te oud.


Het liefste de eerste enting op de leeftijd van 12 weken of ouder. De pup is op krachten en de moederlijke antistoffen zijn weg en kunnen niet meer storen.
Daarvoor is het nodig, dat de moeder voldoende immuun en dus voldoende antilichamen overdraagt naar de pups om de eerste 3 maanden veilig te kunnen overbruggen.
Bij twijfel aan de immuniteit van de pups of bij besmettingsgevaar 1 week voordat de pup het nest verlaat vaccineren met de relevante vaccinatie(s); dus op de leeftijd van circa 7 – 8 weken.
Oudere honden, ouder dan 8 – 10 jaar, moeten alleen nog geënt worden als er kans bestaat op besmetting. Omdat gebleken is, dat een vaccinatie veel langer “houdt” dan we vroeger dachten, zal in elk geval de frequentie van enten bij oudere honden veel lager kunnen.

* Dode entstof


We zouden bij jonge pups en kittens, bij oude honden en katten, bij gevoelige dieren (bijvoorbeeld als er voorheen een entreactie optrad) dode vaccins kunnen gebruiken; die zijn minder belastend. Echter, dode vaccins zijn weliswaar op zich veiliger, maar geven toch onvoldoende (lang) immuniteit. Zeker bij pups tussen de 6 en 9 weken wordt een groot deel van de entstof weggevangen. In feite zou er dan toch met levende entstof gevaccineerd moeten worden. Maar dat geeft weer te veel belasting van de afweer van de pup. Wel of niet enten, dood of geïnactiveerd vaccin, het moet per geval bekeken worden. Dode entstof veroorzaakt weliswaar geen ziekteverschijnselen (vaccinatie reactie), maar toch bij katten weten we, dat vaccineren met dode entstof op den duur kwaadaardige gezwellen kan veroorzaken.

* Niet te frequent.


Omdat we de laatste jaren veel meer te weten gekomen zijn over de reactie van het afweersysteem op vaccinaties kunnen we met een gerust hart de entfrequentie tegen ziektes als bijvoorbeeld honden- en kattenziekte verlagen naar 1 x per 2 - 3 jaar. Na 2 - 3 entingen is vaccinatie voor de rest van het leven vrijwel zeker niet meer nodig; vooral niet als de besmettingskans gering is.

* Alleen als nodig


Niet enten tegen ziekten, die geen gevaar vormen of slechts een zeer mild verloop hebben.

* Nauwkeurig de reacties noteren


Het is van belang om de reacties op een enting, bijvoorbeeld in een periode van 3 – 6 weken erna, nauwkeurig vast te leggen. Die informatie kan later van pas komen.

* Bepaalde rassen zijn gevoeliger


Bepaalde rassen lijken gevoeliger te zijn voor entreacties of voor storingen in het immuunsysteem

* Niet naast homeopathie


Gedurende een periode van circa 3 – 6 vóór of ná homeopathie kan er beter niet gevaccineerd worden

Voor het door ons geadviseerde vaccinatie schema zie: Vaccinatie schema 2004 (hond, kat, konijn)

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor de reactie, gelukkig is de hond weer helemaal opgeknapt zodat hij nu toch nog een weekje mee kan, het laatste gedeelte van de vakantie hier. Ik heb toch nog een vraagje over de rabiesinenting, in zijn paspoort staat nu dat deze geldig is tot volgend jaar, kan ik daar in het buitenland geen problemen mee krijgen als ik de hond dan mee neem? want ik ben eigenlijk niet van plan hem volgend jaar weer tegen rabies in te enten als dat niet nodig is. We gaan zo meteen weg, dus ik kan de reactie helaas pas over een week lezen, maar ik zal dan zeker even op deze site kijken.

Vakantie groetjes van het vrouwtje van de Golden Retriever :D

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

de beste oplossing voor jou en je hondje is dat

nu je weet dat hij voor 3 jaar beschermd is tegen rabies.
je volgend jaar naar de dierenarts gaat en een rabies enting / sticker voor in het paspoort KOOPT maar dat hij de prik niet geeft.

douane tevreden en jouw hond niet ziek van de enting
hij is immers de eerste 3 jaar beschermd...

Succes!

liar
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 aug 2004 10:38

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door liar »

Ik zou tegenwoordig maar opletten op welke leeftijd de pup is geent en hoe vaak al voor de verkoop.
Normaal gesproken worden ze met 6 weken geent en gaan met 7/8 weken naar hun nieuwe baasje en volgen daar nog 2 maal entingen.
Is je pup met 6 weken al meerdere keren met nr 3 geent koop de pup dan niet want dan zit er parvo in de kennel.
Let ook goed op of de dierenarts waar de pup is geent bij de fokker WEL bestaat. Een stempel kan je namelijk ook zelf maken met een krabbel.De fokker kan de enting gewoon via de groothandel inkopen en maar wat zelf dokteren.
In mijn trieste geval bestaat de dierenarts niet eens die in mijn boekje staat.

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Betr. (CHC) dierenartsen in de UK spreken zich uit tegen de jaarlijkse vaccinaties - officieel.

10 jaar na de start van de Canine Health Concern campagne om de jaarlijkse vaccinaties te stoppen, verscheen eind januari 2004 de volgende brief in 'Veterinary Times UK'. In de wetenschappelijke wereld is 10 jaar een te korte periode om echt grote veranderingen te kunnen verwachten. Wij en anderen wiens honden een vaccinreactie opliepen; wij, van wie de geliefde viervoeters nodeloos geleden hebben en overleden zijn, zijn nu lang genoeg aan de kaak gesteld en gecastijd voor het vertellen van de waarheid.

Het wordt tijd om deze brief mee naar je dierenarts te nemen; om hem aan andere dierenartsen in jouw omgeving te sturen en om de briefte laten zien aan alle hondenliefhebbers die je in het park of op de club ontmoet. Tijd om de waarheid nu echt door te geven. Tijd om onze geliefde dieren te behoeden voor dit lijden. Tijd om JA te zeggen - maar nog niet de tijd om onze campagne te stoppen. We zullen niet rusten voordat jaarlijks vaccineren verleden tijd is.
Dit schrijven wordt opgedragen aan mijn eigen lieve vrienden die moesten overlijden om deze brief gepubliceerd te zien in 'Veterinary Times': Oliver, Prudence en Samson, en aan de duizenden, misschien zelfs miljoenen dieren en kinderen die hun leven verloren omdat mensen in wetenschappelijke en veterinaire kringen een manier zagen om snel geld te verdienen.

Mijn respect en dank gaan uit naar de dappere dierenartsen die de onderstaande brief getekend hebben.

Catherine O'Driscoll.

Verspreid deze brief alsjeblieft zoveel je kan:

Geachte redacteur,

Wij, de ondergetekenden, zouden graag onze zorgen in het licht van nieuwe bewijzen met betrekking tot het vaccinatie protocol onder uw aandacht brengen.

De Amerikaanse 'Veterinary Medical Association Committee' (diergeneeskundig medisch verenigings bestuur) rapporteert dit jaar dat 'de aanbeveling tot jaarlijkse hervaccinatie, vaak gefundeerd op vele vaccinatielabels1, gebaseerd is op historische gegevens, maar niet op wetenschappelijke.'
Smith schrijft in JAVMA in 1995, dat 'er enig bewijs is dat een aantal vaccins immuniteit geven voor een periode langer dan l jaar. In feite is er volgens onderzoek geen bewijs dat vele jaarlijkse vaccinaties noodzakelijk zijn en dat bescherming na l vaccinatie vaak levenslang is';
En ook ' vaccinatie is een medische procedure met zowel voor- als nadelen voor de patiënt'; en verder dat 'herhaald vaccineren van patiënten met voldoende immuniteit niets toevoegt aan de resistentie voor de ziekte en het risico op post-vaccinatie problemen kan vergroten'.
Tenslotte stelt hij dat 'nadelige reacties veroorzaakt kunnen worden door het antigeen1, de adjuvant1, de drager, het conserveringsmiddel, of een combinatie hiervan. Mogelijke ongewenste reacties kunnen zijn het uitblijven van immuniteit, anafylactische shock, immuniteitsonderdrukking, het optreden van auto-immuun ziekten, kortstondige infectie en/of lang durende infectieve dragerstatus.'
Het rapport van de Amerikaanse 'Animal Hospital Association Canine Vaccine Taskforce' (dierhospitaal vereniging, commissie hondenvaccins) in JAAHA (39, maart/april 2003) is ook interessant om te lezen: 'Huidige kennis ondersteunt de uitspraak dat geen enkel vaccin altijd veilig is, geen enkel vaccin altijd beschermt en dat geen enkel vaccin altijd geïndiceerd is'; 'Misverstanden, misinformatie en de conservatieve houding van onze professie hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat het aannemen van protocols, die het verlagen van het aantal keren vaccineren voorstaan, vertraagd werd'; Immunologisch geheugen zorgt voor langdurige immuniteit voor belangrijke infectieuze ziekten welke zeer veel langer is dan de traditionele aanbevelingen voor jaarlijks vaccineren. Dit wordt ondersteund door een groeiende hoeveelheid veterinaire informatie even als goed ontwikkelde epidemiologische controle in de humane geneeskunde, waaruit volgt dat immuniteit na vaccinatie extreem lang duurt en in de meeste gevallen zelfs levenslang is.'
Verder toont het bewijs dat voor de duur van de immuniteit voor rabies, hondenziekte, parvo, kattenziekte en niesziekte (beide vormen) een minimum van zeven (7) jaar is aangetoond door serologie voor rabies en challenge studies voor alle andere.

De dierenartsen die deze brief ondertekend hebben, accepteren volledig dat geen enkel ander feit zoveel impact heeft gehad op de levens en de gezondheid van onze patiënten, de patiënten zelf en onze mogelijkheden om infectieziekten preventief te behandelen als de ontwikkeling van jaarlijks toe te dienen vaccins. Echter wij ondersteunen volledig de aanbevelingen en richtlijnen van de Amerikaans 'Animal Hospitals Association Taskforce1, om vaccinatie protocols voor honden en katten zo te verminderen, dat booster vaccinaties alleen iedere drie jaar en alleen voor kernziekten gegeven worden, tenzij wetenschappelijk een ander regime wordt gerechtvaardigd.
We willen verder voorstellen dat het bewijsmateriaal zoals nu bekend er snel toe zal leiden tot het accepteren van de volgende feiten worden geaccepteerd:

a., het immuunsysteem van honden en katten is volledig ontwikkeld op een leeftijd van 6 maanden en ieder gemodificeerd levend virus (MLV) vaccin dat na die leeftijd gegeven wordt, geeft een immuniteit die goed is voor het leven van dat dier.

b.. Een volgende vaccinatie met een MLV een jaar later, zorgt ervoor dat de antilichamen van de eerste vaccinatie die van de tweede neutraliseren zodat er weinig of geen effect is: het dier heeft geen extra bescherming gekregen, noch worden er meer memory-cellen toegevoegd.

c.. Niet alleen zijn jaarlijkse extra beschermende vaccins voor parvo en
hondenziekten onnodig, ze zorgen ervoor dat het dier bloot wordt gesteld aan potentiële risico's zoals allergische reacties en immuniteitsgemedieerde hemolytische bloedarmoede.

d.. Er is geen wetenschappelijke documentatie die de labelclaims for
jaarlijkse toediening van MLV vaccins wettigt.
e.. Puppies en kittens krijgen antilichamen binnen via de moedermelk. Deze natuurlijke bescherming duurt 8 tot 14 weken.

f.. Puppies en kittens moeten niet gevaccineerd worden op een leeftijd jonger dan 8 weken. De vaccinatie zal geneutraliseerd worden door de immuniteit via de moeder en er zal geen extra bescherming geproduceerd worden.

g.. Vaccinatie op een leeftijd van 6 weken zal absoluut de timing van het
eerste effectieve vaccin vertragen.

h.. Vaccinaties die met een tussenpoze van twee weken gegeven worden zullen eerder het immuunsysteem onderdrukken dan stimuleren.
Dit zou de volgende nieuwe handleiding kunnen geven:

1.. een serie vaccinaties wordt gegeven vanaf een leeftijd van 8 weken (bij voorkeur later) en wordt 3 tot 4 weken na elkaar gegeven, tot een leeftijd van ca. 16 weken.

2.. Een extra booster vaccinatie wordt gegeven na een leeftijd van 6 maanden, die dan een levenslange immuniteit geeft.
In het licht van recent beschikbaar gekomen gegevens die het onnodig gebruik en de potentiële schade van jaarlijkse vaccinaties aantonen, roepen wij onze beroepsgenoten op te stoppen met de dagelijkse praktijk van het jaarlijks vaccineren.

Is het verwonderlijk dat cliënten vertrouwen verliezen in vaccinaties en zelf op zoek gaan naar de achtergronden ervan? Wij vinden dat ze hierin gelijk hebben. Politiek, traditie en het economisch gewin van dierenartsen en farmaceutische bedrijven zouden geen faktor moeten zijn in het nemen van medische besluiten.
Het is algemeen geaccepteerd dat een jaarlijkse gezondheidscontrole van een huisdier aan te raden is. We schatten onszelf echter laag in, wanneer we deze belangrijke dienst aan onze cliënten ophangen aan de vaccinatie, terwijl we uiteindelijk voor de gevolgen zullen moeten boeten. Moeten we wachten totdat men actie neemt tegen dierenartsen, zoals gebeurd is in Texas door Dr. Robert Rogers? Hij beweert dat de huidige praktijk van het marketen van vaccins voor huisdieren bestaat uit fraude door een valse voorstelling geven van zaken, fraude door zwijgen en diefstal door misleiding.
De eed die wij als pas afgestudeerde dierenartsen afleggen is 'om te helpen, of op zijn minst geen kwaad te doen'. We willen onze positie in de maatschappij behouden en het vertrouwen dat men in ons heeft, gebaseerd op ons beroep, niet beschamen.
Daarom geloven wij dat diegenen die in het licht van deze nieuwe ontwikkelingen toch jaarlijks blijven vaccineren, zich misschien wel tegengesteld opstellen aande gezondheid van de dieren die aan hen worden toevertrouwd.


Met vriendelijke groet,

Richard Allport, BVetMed, MRCVS Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS Tim Couzens, BVetMed, MRCVS Chris Day, MA, VetMB, MRCVS Claire Davies, BVSc, MRCVS Mark Elliott, BVSc, MRCVS Peter Gregory, BVSc, MRCVS Lise Hansen, DVM, MRCVS John Hoare, BVSc, MRCVS Graham Hines, BVSc, MRCVS Megan Kearney, BVSc, MRCVS Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS Suzi Mclntyre, BVSc, MRCVS Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS Mike Nolan, BVSc, MRCVS Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS John Saxton, BVetMed, MRCVS Cheryl Sears, MVB, MRCVS Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS Lyn Thompson, BVSc, MRCVS Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and Wendy Vink, BVSc, MRCVS

1 Verklarende woordenlijst.

Adjuvant: elke factor die de immunorespons versterkt bij contact met het antigeen.

Antigeen: exogene = lichaamsvreende stoffen, meestal eiwitten, die het vermogen hebben in het lichaam antistoffen op te wekken en met deze een verbinding aan te gaan (om ziekteverwekkers aan te kunnen pakken)

Labels (Vaccinatielabels, label claims, e.d.): claims van producenten m.b.t. hun producten

ondergetekende zijn allen dierenartsen

liar
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 aug 2004 10:38

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door liar »

Wat wil je hier nu eigelijk mee bereiken met dit gezwets uit het buitenland!
Een pup is zeer kwetsbaar en een enting is nodig om antistoffen op te bouwen.
De broodfokkers in ons landje nemen het hier niet zo nauw mee want een dierenarts kost geld dus gaan ze lekker zelf dokteren en vervalsen en verzinnen een dierenarts.
Dit is geen geintje dit gebeurt echt in Nederland/Belgie

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

bedankt gast,

zeer interessant.
en dat iedereen maar zijn dierenarts op de hoogte stelt van deze feiten!

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Dat fokkers bezuinigen op vaccinatie geloof ik (als fokker) niet.
Dat we zien dat goed gevaccineerde pups toch nog ziek worden verontrust mij als fok. We kunnen ons er alleen over verbazen dat men (o.a dierenartsen) zich niet de vraag stelt hoe het mogelijk is dat goed gevaccineerde pups toch nog ziek worden.
Uit eigen onderzoek (metingen) weten we nu dat pups niet reageren op vaccine, dit is een feit.
We zijn hier zeker niet blij mee, sterker nog het verontrust ons. Hiermee wil ik niet beweren dat vaccineren niet goed zou zijn, we kunnen alleen constateren dat de vaccine die we gebruiken niet doen wat we van ze zouden mogen verwachten. voor ons is niet de vraag of we moeten vaccineren maar of we vaccines hebben die voldoende werken.

liar
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 aug 2004 10:38

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door liar »

wahha wat een onzin, vaccin wat niet goed is er is niet één dierenarts die dit ondersteunt en dat onderzoek is lariekoek.Weet je wel wat dat kost?
Als dit zo zou zijn dan verkoop je toch geen pups meer of verkoop je dan gewoon puppies waarvan je weet dat ze ziek zijn en dan gewoon de gok neemt dat er een paar dood gaan en er een paar blijven leven.
Dat zal het het zijn want waarom zal je je druk maken, de volgende nesten liggen alweer klaar voor de verkoop.
Als jullie als fokker al bij voorbaat weten dat het vaccin niet goed is moeten jullie dat bij de verkoop melden zodat de klant weet dat hij een eventueel zieke pup koopt!
En in de krant nog nooit iets over gelezen of tijdschriften.
Wat een onzin verhaal whwhwaa

liar
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 aug 2004 10:38

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door liar »

beter een eikel met hart voor dieren dan iemand zoals jij,broodfokkertje, dat je nog tijd hebt om dit allemaal bij te houden o ja natuurlijk op je pups hoef je niet te letten die liggen toch ergens in een duister hok te wachten op verkoop.
Tijd zat om je verder belachelijk te maken en mensen uit te schelden!

Gast

Re: over vacineren

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom nou meteen mensen uitschelden voor Broodfokker!
weet je hoe beledigend dat is?

En die zogenaamde fokker, die halve gare vertrouw ik niet
Fokkertje, hoe kan jij door eigen onderzoekjes weten dat de vaccinatie niet te vertrouwen of goed is?
Onderwerp jij je pups aan testen ofzo?
Nooit gehoord van herpes? :?: :?:
daar overlijden pups net zo goed aan
Laat jij je honden soms dekken zonder ze op herpes te testen :evil:
Dat kost natuurlijk wel geld he, dat heb je er vast niet voor over

Of gaan die pups bij jou pas dood NA de zesde week!
dan doe je toch wat fout

Gesloten