LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] "Beslaglegging" LAVG legitiem?
"Beslaglegging" LAVG legitiem?
Goedenavond,
Vandaag kreeg mijn inwonende vriendin (lees: ik ben hoofdhuurder, zij woont slechts in op dit adres) een deurwaarder van LAVG aan de deur. Wij vragen ons echter af, of hun afgegeven papiertje wel legitiem is. Korte situatieschets: zij had een betalingsregeling lopen bij LAVG vanwege een schuld bij DUO. Blijkbaar is ze vorige maand één keer vergeten het bedrag over te maken, hoewel ze al een paar honderd euro heeft afbetaald. De deurwaarder gaf te kennen beslag te willen komen leggen. Toen mijn vriendin aangaf hier slechts in te wonen en dat hier dus niets van háár viel te halen, kreeg ze een brief in haar handen gedrukt. Daarbij vallen mij een paar dingen op.
Het begint al bij de aanhef van de brief. De opgeschreven datum van 17-04-2014 is getypext, met de datum van vandaag eroverheen geschreven. Van een professionele deurwaarders-associatie zou je toch een gewoon een 'net' nieuw printje verwachten.
Vervolgens, na het verhaal dat ze het 'restant-bedrag' nog niet heeft overgemaakt staat er: Daarom is opdracht gegeven om tot het leggen van beslag op - onder andere maar niet uitsluitend - uw inboedel over te gaan en heeft één van onze deurwaarders vandaag daarvoor een bezoek aan uw adres gebracht. Het beslag kon vandaag (nog) niet worden gelegd.
Om te voorkomen dat alsnog beslag gelegd moet worden (wat hoge kosten met zich meebrengt) dient u BINNEN 5 WERKDAGEN NA VANDAAG het nu verschuldigde bedrag van €380,- op ons kantoor te betalen, danwel daarvoor een voor cliënt(e) acceptabele betalingsregeling te treffen en een eerste betaling te doen.
Wat mij opvalt:
* Kan dat zomaar, zonder dat er ooit een rechtszaak heeft plaatsgevonden?
* Beslaglegging vindt toch alleen plaats indien er uitsluitend géén betalingsregelingen meer mogelijk zijn?
* Moet beslaglegging niet vooraf worden aangekondigd met exacte datum en tijd?
Hopelijk weten een aantal van jullie hier een antwoord op. Uiteraard gaat ze hier morgen mee verder, maar dan heeft ze misschien een idee of het hier gaat om een dreigement of een écht beslag.
Bij voorbaat dank voor jullie tijd.
Vandaag kreeg mijn inwonende vriendin (lees: ik ben hoofdhuurder, zij woont slechts in op dit adres) een deurwaarder van LAVG aan de deur. Wij vragen ons echter af, of hun afgegeven papiertje wel legitiem is. Korte situatieschets: zij had een betalingsregeling lopen bij LAVG vanwege een schuld bij DUO. Blijkbaar is ze vorige maand één keer vergeten het bedrag over te maken, hoewel ze al een paar honderd euro heeft afbetaald. De deurwaarder gaf te kennen beslag te willen komen leggen. Toen mijn vriendin aangaf hier slechts in te wonen en dat hier dus niets van háár viel te halen, kreeg ze een brief in haar handen gedrukt. Daarbij vallen mij een paar dingen op.
Het begint al bij de aanhef van de brief. De opgeschreven datum van 17-04-2014 is getypext, met de datum van vandaag eroverheen geschreven. Van een professionele deurwaarders-associatie zou je toch een gewoon een 'net' nieuw printje verwachten.
Vervolgens, na het verhaal dat ze het 'restant-bedrag' nog niet heeft overgemaakt staat er: Daarom is opdracht gegeven om tot het leggen van beslag op - onder andere maar niet uitsluitend - uw inboedel over te gaan en heeft één van onze deurwaarders vandaag daarvoor een bezoek aan uw adres gebracht. Het beslag kon vandaag (nog) niet worden gelegd.
Om te voorkomen dat alsnog beslag gelegd moet worden (wat hoge kosten met zich meebrengt) dient u BINNEN 5 WERKDAGEN NA VANDAAG het nu verschuldigde bedrag van €380,- op ons kantoor te betalen, danwel daarvoor een voor cliënt(e) acceptabele betalingsregeling te treffen en een eerste betaling te doen.
Wat mij opvalt:
* Beslaglegging vindt toch alleen plaats indien er uitsluitend géén betalingsregelingen meer mogelijk zijn?
Hopelijk weten een aantal van jullie hier een antwoord op. Uiteraard gaat ze hier morgen mee verder, maar dan heeft ze misschien een idee of het hier gaat om een dreigement of een écht beslag.
Bij voorbaat dank voor jullie tijd.
Re: "Beslaglegging" LAVG legitiem?
Als zij daar inwoonde, hoe is de relatie en kun je dat aantonen dat alles van U is en niet van haar?
En is het een normale of gerechtsdeurwaarder?
Beslag leggen mag op haar spullen en als zij een kamertje huurde mogen ze dat leeg halen tenzij U het gemeubileerd verhuurde....
Beslag leggen mag op haar spullen en als zij een kamertje huurde mogen ze dat leeg halen tenzij U het gemeubileerd verhuurde....
@stofzuigertje De relatie is dat ik haar onderdak verschaf, nadat zij 1,5 jaar geleden is weggelopen van huis. We hebben een huurcontract en een bruikleencontract opgesteld, waarin mijn bezittingen in de grote lijnen staan opgesteld. Ik heb niet ieder meubel, ieder kledingstuk gespecificeerd, maar wél al mijn elektronica.
LAVG staat voor Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders, dus vermoedelijk zal het een gerechtsdeurwaarder zijn.
LAVG staat voor Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders, dus vermoedelijk zal het een gerechtsdeurwaarder zijn.
Leg mij (ons) het verschil eens uit tussen deze beiden.stofzuigertje schreef:
Dit biedt mogelijkheden toch?
Als er niet aan een betalingsregeling gehouden wordt, is een vordering doorgaans in 1 keer op te eisen.
LAVG biedt toch nog een kans op een nieuwe betalingsregeling. Dus laat je vriendin er haar voordeel mee doen. Ze is 1 x vergeten te betalen, het geld is er dus wel. Laat haar een voorstel doen ( bijv. gelijk aan de oude regeling) en laat haar direct (nog voor het voorstel aanvaardt of afgewezen wordt) die vergeten betaling over maken.
Dit biedt mogelijkheden toch?
Als er niet aan een betalingsregeling gehouden wordt, is een vordering doorgaans in 1 keer op te eisen.
LAVG biedt toch nog een kans op een nieuwe betalingsregeling. Dus laat je vriendin er haar voordeel mee doen. Ze is 1 x vergeten te betalen, het geld is er dus wel. Laat haar een voorstel doen ( bijv. gelijk aan de oude regeling) en laat haar direct (nog voor het voorstel aanvaardt of afgewezen wordt) die vergeten betaling over maken.
@Jolijn: Bedankt voor je reactie! Uiteraard was ze dat al van plan en gaat ze dat morgen direct regelen. Ik verwacht daar niet (al te) veel gekkigheid mee. Wat ik zou willen weten m.b.t. de inhoud van de brief is:
-
DUO kan zelfstandig dwangbevelen uitvaardigen; die leveren een executoriale titel op, en daarmee kan beslag worden gelegd. Ben je het er niet mee eens, dan moet je zelf in verzet gaan bij de rechtbank.BelleS schreef:@Jolijn: Bedankt voor je reactie! Uiteraard was ze dat al van plan en gaat ze dat morgen direct regelen. Ik verwacht daar niet (al te) veel gekkigheid mee. Wat ik zou willen weten m.b.t. de inhoud van de brief is:
Als je een betalingsregeling hebt gehad, maar die niet bent nagekomen, lijkt het mij dat er geen betalingsregeling meer mogelijk is, althans dat op zijn minst die indruk is ontstaan bij DUO.
Volgens mij kondigt de deurwaarder een datum van beslaglegging aan; of dat met of zonder specifieke tijd is, weet ik eerlijk gezegd niet. Doe je niet open, dan komt 'ie nog een keer met de politie en de slotenmaker, die de sloten openboort.
- Ja, DUO, belastingdienst en nog een paar instanties kunnen zonder tussenkomst van een rechter direct door naar een deurwaarder voor openstaande schulden.
- Ik neem aan dat die vriendin niet werkt of een uitkering heeft, in theorie is een beslaglegging op boedel een laatste optie. Beslag op inkomen of rekeningen is gemakkelijker en brengt meer op. Een betalingsregeling is een gunst, GEEN recht. Je dient op tijd, volledig, je rekeningen cq. betalingen te doen. Een deurwaarder is niet verplicht een betalingsregeling voor te stellen, noch te accepteren.
- Nee, dan zou men immers zaken verduisteren, rekeningen leeghalen etc....
- Ja, DUO, belastingdienst en nog een paar instanties kunnen zonder tussenkomst van een rechter direct door naar een deurwaarder voor openstaande schulden.
- Ik neem aan dat die vriendin niet werkt of een uitkering heeft, in theorie is een beslaglegging op boedel een laatste optie. Beslag op inkomen of rekeningen is gemakkelijker en brengt meer op. Een betalingsregeling is een gunst, GEEN recht. Je dient op tijd, volledig, je rekeningen cq. betalingen te doen. Een deurwaarder is niet verplicht een betalingsregeling voor te stellen, noch te accepteren.
- Nee, dan zou men immers zaken verduisteren, rekeningen leeghalen etc....
Ik zou de gerechtsdeurwaarder de 'normale' noemen, aangezien je verder alleen nog de belastingdeurwaarder hebt.puma73 schreef:Leg mij (ons) het verschil eens uit tussen deze beiden.stofzuigertje schreef:
-
Volgens mij...nogmaals volgens mij...
Kunnen ze alleen beslag leggen op spullen die van haar zijn.
Als zij een eigen kamertje heeft dan kan die leeggehaald worden.
Ze kunnen volgens mij niet aan jouw spullen komen.
Anders kunnen ze bij mensen zonder vast verblijfplaats ook bij een willekeurig huis aanbellen en met ontruimen beginnen...lijkt mij?
Of in geval van een studentenhuis de rest van de kamers ook plunderen.
Mochten ze toch aan jouw spullen komen en jij kunt aantonen dat het van jou is valt het volgens mij zelfs onder diefstal en kun je daar aangifte van doen.
Kunnen ze alleen beslag leggen op spullen die van haar zijn.
Als zij een eigen kamertje heeft dan kan die leeggehaald worden.
Ze kunnen volgens mij niet aan jouw spullen komen.
Anders kunnen ze bij mensen zonder vast verblijfplaats ook bij een willekeurig huis aanbellen en met ontruimen beginnen...lijkt mij?
Of in geval van een studentenhuis de rest van de kamers ook plunderen.
Mochten ze toch aan jouw spullen komen en jij kunt aantonen dat het van jou is valt het volgens mij zelfs onder diefstal en kun je daar aangifte van doen.
Als de spullen zich in dezelfde woning bevinden, dan wordt vermoed dit allemaal aan die vriendin toe te behoren. Alleen met bewijsstukken van het tegendeel kun je uiteraard dit vermoeden weerleggen. Tot die tijd kan er dus gewoon beslag op worden gelegd.
-
Zij is niet de hoofdbewoner zei TS.
Inwoner is een ander woord voor kostganger.
Die krijgt een slaapplaats en de kost (maaltijd).
Ze betaald huur wat in dit geval eerder kostgeld genoemd word.
Naar mijn weten mogen en kunnen ze in dit geval niet aan TS zijn spullen komen.
Andersom weet ik wel dat het niet kan.
Ik ben zelf inwonend en waar ik bij in zit die hebben schulden.
Zij kunnen dus niet aan mijn spullen komen zolang ik zelf de bonnen bewaar en dingen op mijn naam aanschaf.
Zij kunnen dus niet aan mijn spullen komen zolang ik zelf de bonnen bewaar en dingen op mijn naam aanschaf.
Ook hier weer een reactie waarde onkunde vanaf druipt. Reageer je vanuit een dierlijk instinct of denk je echt kennis van zaken te hebben?hebikweer2013 schreef:Zij is niet de hoofdbewoner zei TS.
Een deurwaarder legt gewoon overal beslag op, tenzij aantoonbaar van een ander...simpel verwoord maar kennelijk moet dat even...
-
dhc niet bij mij zeuren.
Deze "kennis" heb ik gewoon van het Juridisch loket...
BTW als jij vind dat de onkunde er vanaf druipt.
Kom jij dan met een antwoord waar men iets aan heeft.
Vertel jij dan even met al je kunde hoe het dan wél zit.
Bel jij even het JL om te zeggen dat het een onkundige bende is.
Ik wens je veel succes!
Deze "kennis" heb ik gewoon van het Juridisch loket...
BTW als jij vind dat de onkunde er vanaf druipt.
Kom jij dan met een antwoord waar men iets aan heeft.
Vertel jij dan even met al je kunde hoe het dan wél zit.
Bel jij even het JL om te zeggen dat het een onkundige bende is.
Ik wens je veel succes!
TS heeft iets dergelijks gelukkig ook gedaan:ArneLH schreef:Als de spullen zich in dezelfde woning bevinden, dan wordt vermoed dit allemaal aan die vriendin toe te behoren. Alleen met bewijsstukken van het tegendeel kun je uiteraard dit vermoeden weerleggen. Tot die tijd kan er dus gewoon beslag op worden gelegd.
We hebben een huurcontract en een bruikleencontract opgesteld, waarin mijn bezittingen in de grote lijnen staan opgesteld. Ik heb niet ieder meubel, ieder kledingstuk gespecificeerd, maar wél al mijn elektronica.
@ hebikweer:
Als jij in een ander topic zegt dat er soms al na één jaar verjaring van een incasso ontstaat dan haak ik af. Zoveel onbenul.....
Als jij in een ander topic zegt dat er soms al na één jaar verjaring van een incasso ontstaat dan haak ik af. Zoveel onbenul.....
Briefjes schrijven dat spulletjes van een ander zijn heeft helemaal geen betekenis. Aankoopnota's, kassabonnen enz.wel....Jolijn schreef:TS heeft iets dergelijks gelukkig ook gedaan:ArneLH schreef:Als de spullen zich in dezelfde woning bevinden, dan wordt vermoed dit allemaal aan die vriendin toe te behoren. Alleen met bewijsstukken van het tegendeel kun je uiteraard dit vermoeden weerleggen. Tot die tijd kan er dus gewoon beslag op worden gelegd.
We hebben een huurcontract en een bruikleencontract opgesteld, waarin mijn bezittingen in de grote lijnen staan opgesteld. Ik heb niet ieder meubel, ieder kledingstuk gespecificeerd, maar wél al mijn elektronica.
Toen dat contract werd opgemaakt, was er nog geen sprake van in beslaglegging.dhc schreef:Briefjes schrijven dat spulletjes van een ander zijn heeft helemaal geen betekenis. Aankoopnota's, kassabonnen enz.wel....Jolijn schreef:TS heeft iets dergelijks gelukkig ook gedaan:ArneLH schreef:Als de spullen zich in dezelfde woning bevinden, dan wordt vermoed dit allemaal aan die vriendin toe te behoren. Alleen met bewijsstukken van het tegendeel kun je uiteraard dit vermoeden weerleggen. Tot die tijd kan er dus gewoon beslag op worden gelegd.
Tja...dan hebben ze nu een uitdaging...
Ach, ook deurwaarders, rechters e.d. laten soms hun gezond verstand werken en kunnen logisch redeneren.dhc schreef:Tja...dan hebben ze nu een uitdaging...
Van een aankoopnota op naam en kassabon die met pin betaald is, valt no wel aan te tonen wie dan aan eigenaar aangemerkt kan worden ( dan is TS bijv. eigenaar van een lingeriesetje die hij z'n vriendin kado gedaan heeft?) , maar bij contante aankopen, waarvan wel de bon bewaard is, valt toch moeilijk te bewijzen wie de eigenaar van het gekochte is.