LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht wachten zonder uitbetaling

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Jomaikke

Verplicht wachten zonder uitbetaling

Ongelezen bericht door Jomaikke »

Hallo allemaal,

Ik heb een bijbaantje bij een supermarkt, en we zijn altijd verplicht om te wachten totdat iedereen klaar is 's avonds. Mijn afdeling is meestal ronds sluitingstijd klaar, maar diegene die moet afsluiten is langer bezig. Als het snel gaat is dat 5 minuten (en dat valt nog wel mee), maar vaak zit je ook gewoon 20 minuten niks te doen/te wachten.

Mag je baas je eigenlijk verplichten om daar aanwezig te zijn, zonder uit te betalen? Want zo zie ik dit dan...

Met vriendelijke groeten,

Jomaikke

dhc

Re: Verplicht wachten zonder uitbetaling

Ongelezen bericht door dhc »

Ja,staat in de cao die jaren geleden is afgesloten. Het zogenaamde "afhelpkwartiertje".

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kan verplicht worden te wachten, maar dit moet dan wel worden uitbetaald. Het valt gewoon onder werktijd.

Jomaikke

angel1978 schreef:Je kan verplicht worden te wachten, maar dit moet dan wel worden uitbetaald. Het valt gewoon onder werktijd.
En is er misschien een regel of wet die daar voor zorgt (zodat ik kan aantonen dat het moet worden uitbetaald)?
Ik heb mijn CAO doorgelezen, maar daar heb ik er niks over kunnen vinden. Of heeft dat te maken met dat afhelpkwartiertje?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je had ook nog nooit van Google gehoord?

https://ikwerkindesupermarkt.nl/afhelpkwartiertje/

Jomaikke

Jawel, daar had ik wel van gehoord.

Maar er staat dat als je doorwerkt, maar wachten associeer ik niet direct met werken. Maar onder het afhelpkwartiertje wordt dus ook verplicht wachten verstaan?

Edit: via google ( :P ) heb ik dit filmpje gevonden die daar mooi antwoord op geeft. Tijd die je van je baas moet wachten is ook werktijd.

Gesloten