LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting heeft een fout gemaakt.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MariaJo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2014 22:36

Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door MariaJo »

Dit jaar heb ik onze inkomstenbelasting via een accountant laten doen. Dat ging allemaal goed. Ik kreeg de formulieren terug, waarin stond hoeveel we verdiend hadden. Dat was zo weinig dat ik zag dat ik recht had op huurtoeslag. Ik heb gelijk de belasting telefoon opgebeld. Hun zeiden ook dat ik recht had. Maar hij zei dat het erg weinig zou zijn. Ik zou een formulier binnen krijgen en ik moest die ondertekenen. Nou dat formulier kreeg ik binnen. Gelijk onderstekend en meteen op de post gedaan. Een paar weken later kreeg ik opeens een brief dat ik nerges meer recht op had. Geen zorgtoeslag, kindgebonden budget. Ik heb toen gelijk de belasting opgebeld. En die zeiden dat mijn man heel veel geld had verdiend. Hij noemde het bedrag en ik zei dat klopt totaal niet! Dat is een nul te veel.
Ik barste in huilen uit. Die meneer zei dat ik die inkomsten had ingediend. Ik zei dat was de accountant. ook zei de belasting consulent dat moet je een bezwaar indienen en je moet uitstel van betaling aanvragen. Ik heb gelijk mijn accountant opgebeld. En die zei ik ga kijken en die heeft gekeken. En zag dat wat zij had ingediend was juist gegaan. Maar toen ik had opgebeld vanwege die huurtoeslag dat is toen fout gegaan. Mijn accountant heeft gelijk weer het bedrag aangepast en een verzoek ingediend van uitstel van betaling. Ik belde vandaag op vrijdag 2 mei. En het verzoek was nog niet binnen. Ik kreeg als verzoek dat ik alsnog bezwaar en uitstel van betaling moest aanvragen. Nu mijn vraag kan dit zomaar??? Mijn accountant heeft geen fout gemaakt. Ik bel de belastingtelefoon op, die meneer/ mevrouw die drukt een nul te veel in, kan dat niet zomaar simpel verholpen worden? Als je de website van de belasting ziet, dan lees je dat problemen ook telefonisch kunnen worden opgelost. Waarom kan dit dan niet worden opgelost? Ik maak me heel veel zorgen op dit moment. Zijn er mensen die mij advies kunnen geven. Bij voorbaat dank

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door tenormin »

MariaJo schreef:Dit jaar heb ik onze inkomstenbelasting via een accountant laten doen. Dat ging allemaal goed. Ik kreeg de formulieren terug, waarin stond hoeveel we verdiend hadden. Dat was zo weinig dat ik zag dat ik recht had op huurtoeslag. Ik heb gelijk de belasting telefoon opgebeld. Hun zeiden ook dat ik recht had. Maar hij zei dat het erg weinig zou zijn. Ik zou een formulier binnen krijgen en ik moest die ondertekenen. Nou dat formulier kreeg ik binnen. Gelijk onderstekend en meteen op de post gedaan. Een paar weken later kreeg ik opeens een brief dat ik nerges meer recht op had. Geen zorgtoeslag, kindgebonden budget. Ik heb toen gelijk de belasting opgebeld. En die zeiden dat mijn man heel veel geld had verdiend. Hij noemde het bedrag en ik zei dat klopt totaal niet! Dat is een nul te veel.
Ik barste in huilen uit. Die meneer zei dat ik die inkomsten had ingediend. Ik zei dat was de accountant. ook zei de belasting consulent dat moet je een bezwaar indienen en je moet uitstel van betaling aanvragen. Ik heb gelijk mijn accountant opgebeld. En die zei ik ga kijken en die heeft gekeken. En zag dat wat zij had ingediend was juist gegaan. Maar toen ik had opgebeld vanwege die huurtoeslag dat is toen fout gegaan. Mijn accountant heeft gelijk weer het bedrag aangepast en een verzoek ingediend van uitstel van betaling. Ik belde vandaag op vrijdag 2 mei. En het verzoek was nog niet binnen. Ik kreeg als verzoek dat ik alsnog bezwaar en uitstel van betaling moest aanvragen. Nu mijn vraag kan dit zomaar??? Mijn accountant heeft geen fout gemaakt. Ik bel de belastingtelefoon op, die meneer/ mevrouw die drukt een nul te veel in, kan dat niet zomaar simpel verholpen worden? Als je de website van de belasting ziet, dan lees je dat problemen ook telefonisch kunnen worden opgelost. Waarom kan dit dan niet worden opgelost? Ik maak me heel veel zorgen op dit moment. Zijn er mensen die mij advies kunnen geven. Bij voorbaat dank
Tja, hoe je het wend of keert, er was een 0 teveel ingevuld. Je accountant had het dan goed ingevuld, zegt ze, probleem is, wie de belasting ook invult, je blijft zelf verantwoordelijk. En om één en ander recht te breien vergt tijd, helaas. Telefonisch word er wel toegezegd het op te lossen; de werkelijkheid is ver te zoeken. Kreeg zelf ook telefonisch de absolute toezegging dat ik huursubsidie kreeg; bleek later door de belasting zelf verkeerd berekend te zijn: resultaat was €4.000,00 terugbetalen. Dat was ook 'huilen', maar al ga je op je hoofd staan: je trekt meestal aan het kortste eind. Zal bij jou wel goedkomen, alleen is geduld een schone zaak.

Jantje7
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Begrijp ik goed dat u bij het aanvragen van de huurtoeslag het inkomen van uw man met 10 heeft vermenigvuldigd? Zo ja waarom opent u dan een topic met als titel " De belasting heeft een fout gemaakt"? Zij hebben keurig de door u aangeleverde gegevens verwerkt, wat is daar fout aan?

Ja het zal even duren voordat dit rechtgebreid is, maar toch zult u daar op moeten wachten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door tenormin »

@jantje7, is toch logisch: men schuift nu eenmaal fouten liever af op een ander, in dit geval instantie. De Belasting leest cijfers, dus...Alleen, in mijn geval kwam men na totaal optelling, alle papieren te hebben opgestuurd tot de conclusie dat ik €39,00 per jaar teveel had om in aanmerking te komen. Daar kwam men dus 1½ jaar later achter en dan is het best een knal voor je kop, maar ja, niks aan te doen. Alleen kreeg ik een briefje: sorry, foutje! En niet eens bedankt :lol:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

mariajo schreef: Ik zou een formulier binnen krijgen en ik moest die ondertekenen. Nou dat formulier kreeg ik binnen. Gelijk onderstekend en meteen op de post gedaan. Een paar weken later kreeg ik opeens een brief dat ik nerges meer recht op had
Als ik je posting goed begrijp heb je dit formulier ongelezen ondertekend, en blijkt later dat daar een verkeerd inkomen instaat. Maar of dat nu een fout van de belastingdienst is ?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door gilas »

Wat is dat toch met mensen die niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen en niet de schuld bij hunzelf zoeken.
Ik heb ook iemand die me helpt met mij belastingen maar zij laat mij ten eerste altijd meelezen als de aanvraag invult en ze legt me precies uit wat ze doet en wat voor bedragen ze invult.
Op die manier weet ik dus ook wat er wordt opgestuurd naar de belasting.
Je accountant kan wel zeggen dat ze het allemaal goed heeft gedaan maar uiteindelijk blijkt dus dat ze dit niet heeft gedaan.
En dat is niet de fout van de belasting maar een fout van jezelf door niet goed op te letten.

Dit is niet een fout die ze zomaar even telefonisch kunnen oplossen aangezien er een nieuwe berekening en ze zullen het allemaal extra gaan na checken of het nu wel klopt.
Dat zal een aantal weken duren en ja,dan zal je dus geduld moeten hebben.

En daarnaast heb je dus een hele wijze les geleerd dat je ten alle tijden alles zelf ook moet lezen want jij blijft verantwoordelijk.

MariaJo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2014 22:36

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door MariaJo »

Lieve mensen, begrijp me niet verkeerd. Ik lees altijd alles 20 keer voordat ik iets terug stuur. Ook van de belasting heb ik goed door gelezen. Daar stonden alleen geen bedragen. Alleen dat ik huurtoeslag aanvroeg. En mijn accountant heeft geen fout gemaakt. Want ik heb later gekeken op mijntoeslagen.nl en zag dat zij het goed had gedaan. Het punt is, ik heb opgebeld om te vragen of ik recht had op huurtoeslag. En dat had ik. Ik gaf telefonisch mijn inkomsten door en ook die van mijn man en daar is het fout gegaan. Die meneer heeft een nul te veel ingetypt. Tja, en als je dan van goede trouw bent en je kijkt niet meer op mijn toeslagen.nl dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan. Ik hoop dat het goed komt. Ik vind het gewoon raar, dat een foutje zo moeilijk te herstellen is. Ze hebben bewijs hoeveel we verdienen. Ik ben sprakeloos.

Jantje7
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Sorry dat ik u verkeerd had begrepen. Hoop voor u dat het snel wordt opgelost. Succes.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door gilas »

MariaJo schreef: Tja, en als je dan van goede trouw bent en je kijkt niet meer op mijn toeslagen.nl dan kan je wel eens voor verrassingen komen te staan.
Dat is dan heel dom van je,vooral omdat het over geldzaken gaat.
Blijft dus staan dat je wel de belastingdienst de schuld geeft maar zelf niet nakijkt of het allemaal wel goed is.
MariaJo schreef: Ik ben sprakeloos.
Welkom in de echte wereld en laat het een les zijn dat je dus nooit zomaar mag aannemen dat zaken automatisch geregeld worden,zeker niet als het telefonisch wordt gedaan want daar gaat het nogal eens fout.

MariaJo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2014 22:36

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door MariaJo »

@ gilas, inderdaad je hebt gelijk. Voortaan zal ik nog beter moeten opletten.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door gilas »

MariaJo schreef:@ gilas, inderdaad je hebt gelijk. Voortaan zal ik nog beter moeten opletten.
Ik realiseer me dat ik een beetje hard was,mijn excuus.
De belastingdienst is 1 van de instanties die niet altijd even snel werken en waar bij je echt goed moet nakijken of alles klopt,anders ben je de pineut en kan jij wachten en soms fluiten naar je geld wat zonde is.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door Frantic2 »

als je heel zeker bent dat de belastingtelefoon die fout heeft gemaakt kan ik je aanraden te bellen met de nationale ombudsman. Ik werd ook gek van de belastingdienst die mijn nieuwe bankrekening maar niet kon verwerken. Wel voor de incasso van de motorrijtuigen belasting, maar niet bij de toeslagen. Na minstens 3 keer alle papieren te hebben verzonden, per digidee, per telefoon en via de nieuwe bank( oude bank was opgeheven en er was een conversie afgesproken met de BD) 1 telefoontje naar de ombudsman en een echte medewerker heeft het bij de BD opgelost! nog zelfs een excuus telefoontje erachteraan gekregen.... Echt een aanrader die ombudsman!

MariaJo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2014 22:36

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door MariaJo »

@Gilas. Je hebt helemaal gelijk. Ik kan niks anders zeggen.

@ Frantic2; dank je wel voor de tip ga ik zeker doen. Ik ga morgen eerst weer de belasting opbellen en een afspraak eisen. Want ik zie dat ze me a. Niet willen begrijpen of b. Ze houden mij voor de gek.

Vermoeiend! Ik dacht dat ik een rustig weekje zou krijgen... Even aan niks denken...

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belasting heeft een fout gemaakt.

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Ik neem aan dat het over 2013 gaat. Probleem is hier dat wijzigingen die doorgegeven worden na 1 april pas bij de aanmaak van de definitieve beschikking worden verwerkt. Wanneer dat zal zijn is onduidelijk. Eventueel zal er dus handmatig ingegrepen moeten worden om verdere onterechte terugvordering te voorkomen. Afspraak maken op belastingkantoor is hiervoor een goede eerste stap. Ombudsman komt meestal pas in actie nadat klacht bij belastingdienst onvoldoende oplossing biedt.

Gesloten