Ik heb op 20-3-2014 een Sony TV gekocht. Type: KDL 65-w855a
Ronduit slecht in mijn beleving voor een TV met als bouwjaar 2013.
Dubbele ondertiteling, ghosting, en crosstalk. En niet zo'n beetje ook. Ik heb het idee, dat ik naar een 1ste generatie 3D TV zit te kijken uit 2010!
Verder heb ik op diverse forums gelezen, dat Sony TV's veel problemen hebben met het correct weergeven van 3D materiaal. Dit geldt voor diverse modellen van Sony.
Hoe kijk ik 3D?
Ik heb twee 3D blu-ray spelers. Ik heb een Sony BD-S4100 en een Philips BD5500. Deze beide spelers zijn voorzien van de nieuwste software updates. Beide spelers zijn aangesloten op mijn t.v. met degelijke HDMI kabels. Beide spelers zijn op de juiste manier ingesteld om op een goede manier 3D weer te geven. Dit geldt ook voor de instellingen op de 65w855a. Ook deze is voorzien van de nieuwste software update.
Het filmmateriaal dat ik kijk, zijn originele real 3D blu-ray's. O.a. titels als: Hugo, Avatar, Life of Pi. Dit zijn topfilms op het gebied van 3D kwaliteit. Deze films worden ook veel gebruikt bij het testen van 3D weergave op nieuw uitgebrachte t.v.'s. Vooral Hugo wordt veel gebruikt. Ook deze uitstekende 3D film, heeft veel last van ghosting, crosstalk en dubbele ondertiteling
Ik zal uitleggen waarom ik deze t.v. een super slechte 3D weergave vind hebben:
Het afgelopen half jaar heb ik 4 verschillende t.v.'s gehad (allemaal hadden ze bouwjaar 2013) die stuk voor stuk een prima 3D weergave hadden.
In vergelijking met de vorige 4 modellen vind ik dus dat de 65w855a een slechte 3D weergave heeft.
Maar goed, wat er nu precies aan de hand is met deze t.v. op het gebied van slechte 3D weergave, is me nog niet helemaal duidelijk.
Waarom? Tijdens telefonisch contact met Sony (voordat mijn t.v. gerepareerd werd, heeft de technische afdeling van Sony zelf een andere 65w855a getest) helpdesk werd mij het volgende gezegd: "de technische afdeling ziet dat de ondertiteling zonder bril inderdaad dubbel is, maar dat is altijd zo zonder bril, maar op het moment dat de bril wordt opgezet is de ondertiteling goed. Dus waarschijnlijk ligt het aan uw t.v. en moet deze gerepareerd worden.
Via een mail van Sony kreeg ik het volgende te lezen: "Geachte heer
Bedankt voor uw reactie.
We hebben helaas geen andere oplossing voor dit probleem dan een reparatie.
Softwarematig hebben we alles getest en de problemen blijven bestaan.
U kunt een thuisservice aanvragen middels onderstaande link.
Dus ja, eerst blijkt het probleem niet te bestaan, vervolgens blijkt het probleem wel te bestaan en nadat de t.v. weg was geweest voor een "reparatie" bleek dat deze t.v. zo was gemaakt in de fabriek. Dus meer kunnen ze er niet aan doen.
Samengevat: De 3D weergave van deze t.v. is wel / geen probleem. Op deze manier wordt die gemaakt in de fabriek
Lekker onduidelijk dus.....
Ik heb een haat / liefde verhouding met deze t.v. Ik ben enorm onder de indruk van de goede 2D weergave en het formaat scherm. 65" geeft echt een bioscoopgevoel. Wat zou nog mooier zijn, dan 3D bekijken op dit formaat....wauw....maar helaas. Niet om aan te zien.
Dat vind ik echt een domper voor een t.v. in deze prijsklasse.
Wil deze t.v. ondanks de slechte 3D, niet omruilen ivm formaat en uitstekende 2D weergave. En toch knaagt het....
Redenen om deze t.v. te houden:
- uitstekende 2D kwaliteit
- stabiele software
- groot scherm
- geen backlightbleeding
- geen clouding
en toch knaagt het.....
Nou, dit was het voor nu. Ik wilde graag mijn ervaringen delen over deze t.v. wat betreft de slechte 3D weergave.
Voor nu hou ik hem maar gewoon....maar toch knaagt het...
Als deze t.v. ook een goede 3D weergave had, was het een absolute topper geweest!!!