LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MMN16
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:25

Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door MMN16 »

Ik vraag mij af waarom niet elke begrafenisverzekering afgekocht kan worden[polis in natura uitgesloten]

Omdat een begrafenis/crematie steeds maar duurder wordt en je jezelf dan weer moet bijverzekeren heb ik een polis in natura afgesloten zodat ik daar verder geen omkijken meer naar heb en ook de nabestaanden niet op kosten wil jagen.

Ik wilde mijn bestaande begrafenisverzekering afkopen,maar dit is niet mogelijk,wel kon ik de verzekering premievrij laten maken.
Na mijn overlijden wordt het geld op mijn rekening overgemaakt,maar wat moet ik er dan nog mee?

Is het niet vreemd dat de verzekering niet is af te kopen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het is handiger gewoon op de bank te sparen of in een ouwe sok die ze na de begrafenis kunnen omkeren. Maar dan moet je eerst afkopen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door eleven »

MMN16 schreef:Ik vraag mij af waarom niet elke begrafenisverzekering afgekocht kan worden[polis in natura uitgesloten]

Omdat een begrafenis/crematie steeds maar duurder wordt en je jezelf dan weer moet bijverzekeren heb ik een polis in natura afgesloten zodat ik daar verder geen omkijken meer naar heb en ook de nabestaanden niet op kosten wil jagen.

Ik wilde mijn bestaande begrafenisverzekering afkopen,maar dit is niet mogelijk,wel kon ik de verzekering premievrij laten maken.
Na mijn overlijden wordt het geld op mijn rekening overgemaakt,maar wat moet ik er dan nog mee?

Is het niet vreemd dat de verzekering niet is af te kopen?

Lees de voorwaarden en je weet het.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door tenormin »

MMN16 schreef:Is het niet vreemd dat de verzekering niet is af te kopen?
Nee, u heeft dan gewoon een begrafenis verzekering afgesloten zonder de voorwaarden te lezen. Als het na uw dood op de rekening komt, tja, u heeft er niets meer aan en ook zal het niet zoveel zijn, maar als u iemand achterlaat kan men de 'oh zo onverwachte extra betalingen' misschien doen. Want dat kan behoorlijk uit de klauwen lopen, ook al denkt men goed verzekerd te zijn. Ik wens u een lang leven toe.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik wens u een lang leven toe.
Dan betaal je nóg meer premie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door tenormin »

Bob Schurkjens schreef:
Ik wens u een lang leven toe.
Dan betaal je nóg meer premie.
Tja, geld moet rollen, heb ie tijd voor nodig, dus lang leven :lol:

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door sjohie »

MMN16 schreef:Ik vraag mij af waarom niet elke begrafenisverzekering afgekocht kan worden[polis in natura uitgesloten]

Omdat een begrafenis/crematie steeds maar duurder wordt en je jezelf dan weer moet bijverzekeren heb ik een polis in natura afgesloten zodat ik daar verder geen omkijken meer naar heb en ook de nabestaanden niet op kosten wil jagen.

Ik wilde mijn bestaande begrafenisverzekering afkopen,maar dit is niet mogelijk,wel kon ik de verzekering premievrij laten maken.
Na mijn overlijden wordt het geld op mijn rekening overgemaakt,maar wat moet ik er dan nog mee?

Is het niet vreemd dat de verzekering niet is af te kopen?
Dat komt oa omdat er verschillende soorten zijn, grofweg 3 smaken. De eerste is de overlijdensrisicoverzekering, en kent normaliter geen opgebouwd kapitaal wat tussentijds is af te kopen. Enkel een X bedrag bij overlijden voor datum Y. Blijf je langer leven dan de afgesproken looptijd, dan is de premie gewoon weg. Dat is dus vergelijkbaar met je inboedelverzekering etc. Een variant daarop is de gemengde verzekering, daar zit dan naast de overlijdensrisicoverzekering ook een kapitaalverzekering bij in, waar wél enig vermogen in zit. Deze is relatief zeldzaam, omdat deze duurder is als sec een overlijdensrisicoverzekering. 3e variant is de uitvaartverzekering, waarbij je dmv van een X bedrag, of een aantal diensten in natura, je uitvaart afdekt. Die zijn soms wel af te kopen, maar dat hangt van de voorwaarden af, nog los van het feit dat dit afkopen je geld zal kosten.

Overigens kon ik het vermogen in/van mijn oude verzekering, meenemen in mijn natura uitvaartverzekering als een soort van vliegende start.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:
Bob Schurkjens schreef:
Ik wens u een lang leven toe.
Dan betaal je nóg meer premie.
Tja, geld moet rollen, heb ie tijd voor nodig, dus lang leven :lol:
maar dat geld kan pas gaan rollen na het overlijden.
nu ligt het aan de ketting bij de verzekringsmaatschappij.

MMN16
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:25

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door MMN16 »

Het is een geld garant verzekering en het bedrag dat er overblijft na mijn overlijden is 5200 euro dus niet weinig.

Het is lastig want de tussenpersoon heeft al diverse keren een andere verzekeringsmaatschappij gekozen voor begrafenisverzekeringen en de polissen overgeheveld naar weer een nieuwe maatschappij dus ik heb geen idee meer wat de eerste maatschappij was en de tussenpersoon maakt zich er vanaf door te zeggen dat het allemaal via Aegon is gegaan,ik word er niet veel wijzer van.

Ik vind het zo vreemd dat dit zomaar mag want het is tenslotte mijn geld dat je in al die jaren premie betaling al het dubbele hebt betaald.

Ik had Ardanta aangeschreven of men uit coulance en de reden die ik opgaf toch wilde overgaan op afkoop,maar ze doen het gewoon niet en schermen maar met de polisvoorwaarden.

De reden is dat ik alvast een familiegraf wilde reserveren,ja het klinkt misschien raar voor sommigen,maar zo vreemd is het niet want dit wordt vaker gedaan,maar ook om die reden wil Ardanta niet overgaan tot afkoop.

witte angora
Berichten: 31986
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door witte angora »

Beetje vreemd dat die tussenpersoon zonder jouw toestemming een aantal keren voor jou een andere verzekeraar heeft uitgekozen. Die bevoegdheid heeft hij volgens mij helemaal niet.

MMN16
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:25

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door MMN16 »

witte angora schreef:Beetje vreemd dat die tussenpersoon zonder jouw toestemming een aantal keren voor jou een andere verzekeraar heeft uitgekozen. Die bevoegdheid heeft hij volgens mij helemaal niet.

Hij heeft het alleen medegedeeld en meer niet,toendertijd dacht ik:het zal wel goed zitten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Begrafenisverzekering kan niet afgekocht worden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjoegel schreef:Het is handiger gewoon op de bank te sparen of in een ouwe sok die ze na de begrafenis kunnen omkeren. Maar dan moet je eerst afkopen.
Dat werkt alleen als je al voldoende geld hebt of zeker weet dat je een bepaalde leeftijd haalt. Een uitvaartverzekering is in principe niet bedoeld voor als je overlijdt op je 80ste (want tegen die tijd kan iedereen het bij elkaar hebben gespaard), maar als je op veel jongere leeftijd komt te overlijden.

Gesloten