LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende communicatie Essent opzegvergoeding Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BBKing

Misleidende communicatie Essent opzegvergoeding Oxxio

Ongelezen bericht door BBKing »

Beste forumleden :D ,

Recent ben ik (terug) overgestapt van Oxxio naar Essent. Eerder was ik al klant bij Essent.

Nou ben ik blijkbaar 1 van de weinigen die prima te spreken is over Oxxio en in mijn geval de laptop die ik als welkomstgeschenk heb gekregen (ja natuurlijk betaal je de laptop terug maar ik heb hem wel mooi in 1 keer vooraf).

Waar ik niet over te spreken ben is de misleidende communicatie van Essent over de opzegvergoeding. In het telefonisch gesprek dat ik met de verkoper/adviseur heb gehad, heb ik een aantal keer gevraagd hoe het zat met verborgen kosten en de Oxxio laptop. Meerdere malen is mij genoemd dat ik de laptop 'gewoon' mag houden en dat ik in aanmerking kom voor de volledige opzegvergoeding.

Nu heb ik recent mijn declaratie ingediend voor de vergoeding van de opzegboete en nu blijkt opens dat er geen vergoeding wordt gegeven voor boetekosten van het welkomstgeschenk (had 3-jarig contract, 1 jaar verstreken). In mijn geval gaat het om zo'n 82 euro. Volgens een medewerkster die via de mail op mijn vraag gereageerd heeft staat het wel in de algemene voorwaarden dat Essent dit niet vergoed. :!:

Dat zal ongetwijfeld ergens in 'de kleine lettertjes' staan maar ik heb toch niet voor niets te horen gekregen dat ik de laptop 'gewoon' kon houden. Ik heb er duidelijk naar gevraagd. Waarom is Essent niet gewoon fair en open hierin? Men weet heus wel wat de concurrent rekent... :?

In mijn geval gaat het bovendien maar om een klein voordeel van een tientje per maand bij Essent, maar met nog een bedrag van ruim 82 euro boete dat ik nu zelf mag betalen schiet ik daar het komende jaar dus vrijwel niets mee op. En volgens mij weet men dat bij de afdeling marketing/verkoop van Essent ook wel en wordt er daarom dus de suggestie gewekt dat er geen extra/verborgen kosten zijn en dat je de laptop 'gewoon' mag houden. Anders stap je natuurlijk niet over.

Goed, wat vinden 'jullie?'

En zijn er nog manieren om hier onderuit te kunnen komen? Want ik vind het echt heel vervelend wat Essent nu gedaan heeft. En ze zullen me straks na 1 jaar weer als klant verliezen, maar dit keer voorgoed!

:?:

Bob Schurkjens

Re: Misleidende communicatie Essent opzegvergoeding Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

en nu blijkt opens dat er geen vergoeding wordt gegeven voor boetekosten van het welkomstgeschenk (had 3-jarig contract, 1 jaar verstreken). In mijn geval gaat het om zo'n 82 euro.
Denk je nou écht dat ze dat óók nog eens vergoeden? Met die Oksiejo laptop heeft Essent toch niets te maken? Je "vergeet" ook te vertellen dat Essent je dus wél de opzegboete voor je Oksiejo-energiecontract vergoedt. En die is 125 of zelfs 250 euro. Wat mekker je dan nog?

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

Bob Schurkjens schreef:
en nu blijkt opeens dat er geen vergoeding wordt gegeven voor boetekosten van het welkomstgeschenk (had 3-jarig contract, 1 jaar verstreken). In mijn geval gaat het om zo'n 82 euro.
Denk je nou écht dat ze dat óók nog eens vergoeden? Met die Oksiejo laptop heeft Essent toch niets te maken? Je "vergeet" ook te vertellen dat Essent je dus wél de opzegboete voor je Oksiejo-energiecontract vergoedt. En die is 125 of zelfs 250 euro. Wat mekker je dan nog?
Juist Bob , dit maak ik ook uit het verhaal van TS op.
Op mijn advies zijn mijn schoonouders vorige maand ook overgestapt van OXXIO naar Essent.
Zij hadden ook een 3 jarig contract (Oxxio iPad actie), waarvan het 1e jaar was verstreken.
Essent heeft keurig netjes de opzegboete tbv 200 euro(2x 100 euro) al na 2 weken
op de rekening van mijn schoonouders terugbetaald !.

Dit zal bij TS ook wel zo zijn gegaan (wat hij/zij echter niet heeft vermeldt in het verhaal)
Boetekosten van de iPad heb ik op de afrekening van Oxxio niet kunnen ontdekken ,
daar zal ik wel overheen gekeken hebben (of niet) , maar zoiets kun je natuurlijk onmogelijk declareren bij Essent , daar hebben ze niets mee van doen.
Al met al zijn mijn schoonouders met Essent er veel beter op geworden , gas is 6 cent goedkoper per m3 en stroom 2 cent per Kwh.
Vastrecht is ook 40 euro per product lager dan bij Oxxio.
Het vermelden waard : schoonouders hebben ook nog een welkomstpremie van 90 euro van Essent ontvangen :D
Indien TS deze ook heeft ontvangen heeft ze al helemaal niets te klagen !!.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste BBKing,

Essent handelt in energie. Als onderneming probeert Essent zoveel mogelijk mensen over te halen bij hen klant te worden. Om die mensen te stimuleren om naar hun onderneming over te stappen vergoedt Essent de overstapboete van het energiebedrijf, waar zij klant zijn.

Hebben die mensen toevallig van hun huidige energiebedrijf ook een fiets, een theeservies, een laptop of verzin maar iets anders cadeau gekregen voor het tekenen van hun huidige energiecontract, dan mogen zij die fiets, dat theeservies of die laptop of dat anders van Essent “gewoon” houden. Daar heeft Essent tenslotte niets mee van doen.

En natuurlijk krijgt u de volledige opzegvergoeding. Essent geeft een opzegvergoeding voor uw lopende energiecontract als u uw energie bij Essent gaat betrekken, niet voor andere zaken. Essent zal ongetwijfeld niets in kleine lettertjes hebben staan over fietsen, theeserviezen en/of laptops, die u van uw huidige energieleverancier hebt gekregen of elders hebt aangeschaft. Dat is gewoon niet aan de orde.

Zoals Bob Schurkjens en Hawkwind in feite al aangeven, u hebt wel een heel bijzonder gevoel van uw recht.

BBKing

Waar ik altijd een beetje moeite mee heb is de belerende toon waarmee dingen gezegd worden. Ik zal mijn punt nog eens duidelijk onder woorden brengen...

1. Ja ik heb de opzegvergoeding van Oxxio in kunnen dienen en ja dit zal waarschijnlijk wel overgemaakt worden. Dit is inderdaad 'part of the deal'.

2. Fijn dat je over de kosten van je Ipad heen hebt gekeken bij de eindafrekening Hawkind, dat betekent dus dat je korting door jezelf betaald is, maar goed...wat niet weet wat niet deert ;)

3. Waar het mij om gaat is dat ik tijdens het gesprek met de telefonische verkoper van Essent een paar keer gevraagd heb naar kosten rondom het welkomstgeschenk/laptop. Het antwoord was daarbij telkens dat ik de laptop 'gewoon' kan houden en dat ik een volledige opzegvergoeding krijg. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat Essent alle boetekosten voor een voortijdige overstap vergoed.

4. Dit blijkt dus niet het geval. Essent weet dat concurrent Oxxio hier een bedrag voor rekent. Ik wist dat ook. Het was mij alleen niet duidelijk dat Essent dit niet vergoed. Ik heb hier wel naar gevraagd maar kreeg dus misleidende antwoorden.

Dus graag hieromtrent reageren, al is de globale lijn me wel duidelijk. Hawkind, e-chec en Bob vinden het prima zo en geven aan dat ik eieren voor mijn geld moet kiezen. Niet de reactie waar ik op hoop of die voor mij rechtvaardig voelt, wel een duidelijke.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij zijn Oxxio en Essent toch twee verschillende bedrijven? En als iemand voortijdig het contract bij Oxxio opzegt, is dat toch een eigen beslissing? Leuk dat Essent een aantal vergoedingen geeft voor de opzegboetes, maar dat is toch ergens begrenst mag ik aannemen? Kan zo'n verkoper (die ook zijn targets moet halen) zoveel zeggen...

Ik ben van Dong overgestapt naar Essent, levert me een leuke welkomstpremie op van 240 euro, mits ik een jaar klant blijf. En dat blijf ik ook, en na dat jaar (of eigenlijk een maand opzegtermijn eerder) zie ik wel verder, heb al iets leuks voorbij zien schuiven. Dus dat 'vergoeden van die overstapboete' is eigenlijk in zekere zin een sigaar uit eigen doos...

hawkwind

BBKing schreef:. Het antwoord was daarbij telkens dat ik de laptop 'gewoon' kan houden en dat ik een volledige opzegvergoeding krijg.
Dat is toch ook het geval? .De volledige opzegvergoeding (100/200 euro in uw geval)wordt toch door Essent vergoed?.

U moet juist blij zijn dat Essent de opzegvergoeding nog vergoed , er zijn zat energieboeren die dat niet meer vergoeden!.
U heeft in ieder geval nu een goedkope laptop/iPad toch?
Maar U wilt een "gratis" laptop met nog 82 euro toe....dream on :lol:

hawkwind

snuffel1 schreef:Essent uw nieuwe gasboer betaald de opzegvergoedingen maar geen cadeautjes die pas na uitzitten van de contractperiode van u worden.
Precies , maar maak dat TS maar eens wijs.....

hawkwind

BBKing schreef: En ze zullen me straks na 1 jaar weer als klant verliezen, maar dit keer voorgoed!

:?:
Lekker terug toch naar Oxxio / NEM ?, sterkte :lol:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik neem het niet snel op voor energiebedrijven. Maar dit zijn toch wel de ergste klanten die je je als bedrijf kan wensen. Essent vergoedt aan deze klant nota bene de wettelijk maximale opzegvergoeding van Oxxio van 250 euro. Waarbij deze klant na een jaar al weer is vertrokken bij Essent omdat hij/zij meent misleid te zijn.

En dan hier Essent neerzetten als een stel misleidende boeven én voor de lezers van dit draadje ook nog eens achterhouden dat Essent die 250 euro betaalt. Wie is hier dan niet netjes?

wilcoog

Ongelezen bericht door wilcoog »

moet goede controle komen op zulk soort bedrijven.

BBKing

Bob, wie de schoen past...

En verder bedankt voor de reacties!
Ik laat het hierbij. Vervelend voor mij voor onverwachtse kosten maar niets verkeerds is hier het geluid.

Gesloten