| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Resterende bedrag terugkrijgen van kopieerpas
Resterende bedrag terugkrijgen van kopieerpas
Ongeveer 5 jaar geleden heb ik bij een plaatselijke printshop een pas aangeschaft waarbij ik voor als ik me het goed herinner voor 12,50 euro kon printen. Op de pas zat 2 euro statiegeld en de laatste jaar heb ik de pas niet meer gebruikt. Ik liep vandaag toevallig langs de winkel toen ik er aan dacht dus ik ging mijn pas inleveren.
De jongen achter de balie wist niet of hij ook het resterende bedrag terug mocht geven, er bleek nog ongeveer 8 euro op de kaart te staan. Na een telefoontje met zijn baas vertelde hij dat hij enkel het statiegeld mocht teruggeven. 8 euro is nog een redelijk bedrag en ik vind gewoon dat ik mijn eigen geld terug moet krijgen.
Ik kan op de website geen enkele algemene voorwaarden vinden en ook ben ik destijds niet gewezen op enige voorwaarden voor het gebruik van de pas.
Hier op het forum kan ik met de zoekwoorden die ik gebruik geen relevante informatie vinden maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet al eens eerder is voorgekomen. Wie kan mij opheldering geven over het recht wat ik heb.
De jongen achter de balie wist niet of hij ook het resterende bedrag terug mocht geven, er bleek nog ongeveer 8 euro op de kaart te staan. Na een telefoontje met zijn baas vertelde hij dat hij enkel het statiegeld mocht teruggeven. 8 euro is nog een redelijk bedrag en ik vind gewoon dat ik mijn eigen geld terug moet krijgen.
Ik kan op de website geen enkele algemene voorwaarden vinden en ook ben ik destijds niet gewezen op enige voorwaarden voor het gebruik van de pas.
Hier op het forum kan ik met de zoekwoorden die ik gebruik geen relevante informatie vinden maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet al eens eerder is voorgekomen. Wie kan mij opheldering geven over het recht wat ik heb.
Re: Resterende bedrag terugkrijgen van kopieerpas
als ik een fles cola koop met 25 cent statiegeld, kan ik ook niet eisen dat ik de niet gebruikte inhoud vergoedt krijg als ik een half volle fles inlever.... Ik lees ook nergens dat u de 8 euro niet meer mag gebruiken...... De keuze is dus aan u.
Daar heeft u gelijk in, maar als ik 8 euro op de bank zet moet ik na een aantal jaar ook gewoon mijn geld terug kunnen krijgen.
Ja maar de printshop is geen bank.Joram1 schreef:Daar heeft u gelijk in, maar als ik 8 euro op de bank zet moet ik na een aantal jaar ook gewoon mijn geld terug kunnen krijgen.
Waarom maakt u de 8 euro niet op, of verkoopt u de kaart aan iemand die het wel gebruikt?
Ik kan niks over Nederlandse regelgeving vinden, maar ik weet dat er in de VS bijvoorbeeld wel regels voor zijn. Ook bij een cadeaucard moet daar volgens mij als er minder dan een bepaald bedrag nog opstaat, de rest worden uitbetaald.
Hier bijvoorbeeld voor de Londense OV-chipkaart waarbij je dus wel het geld terug kan krijgen. http://www.toptiplondon.com/transport/t ... rd-refunds
En bij de OV-chipkaart krijg je het bij een verlopen kaart ook terug.
Het lijkt mij juist logisch dat je resterend tegoed gewoon terugkrijgt. Je hebt het toch niet gebruikt?
Hier bijvoorbeeld voor de Londense OV-chipkaart waarbij je dus wel het geld terug kan krijgen. http://www.toptiplondon.com/transport/t ... rd-refunds
Het lijkt mij juist logisch dat je resterend tegoed gewoon terugkrijgt. Je hebt het toch niet gebruikt?
Lijkt mij helemaal niet logisch. Vaak heb je bij meer printjes een lager tarief, net als dat je bijvoorbeeld bij een duurder telefoonabonnement per minuut minder betaalt. Dan zou het raar zijn dat je bijvoorbeeld een dure kaart zou kunnen kopen, een kopie gaat maken en vervolgens de rest van het geld zou terugvragen.
Ja dat is waar, zo had ik er nog niet naar gekeken. Het is ook dat er niet geld op staat maar punten volgens mij. Een voor een hoger bedrag zijn de punten wel goedkoper. Je zou het inwisselen dus ook volgens het zelfde principe moeten doen dat je bij weinig punten inwisselen minder krijgt per punt.
Morgen ga ik er weer heen, de eigenaar zou er dan zelf zijn. Mocht hij niet een deel willen teruggeven dan ga ik gewoon zwarte pagina's printen tot alles op is en het statiegeld terug vragen.
Morgen ga ik er weer heen, de eigenaar zou er dan zelf zijn. Mocht hij niet een deel willen teruggeven dan ga ik gewoon zwarte pagina's printen tot alles op is en het statiegeld terug vragen.
Of je bewaart de pas gewoon voor als je iets moet printen of kopiëren?
Op basis van buitenlandse voorbeelden, met daarachter buitenlandse wetgeving, meen jij te kunnen concluderen dat dit in Nederland ook maar zo moet zijn? Heel apart.. En dit is geen cadeaukaart, eerder een strippenkaart, die je overigens ook niet half gebruikt kon terugbrengen naar een jaartje in je beurs te hebben gedragen.Starr schreef:Ik kan niks over Nederlandse regelgeving vinden, maar ik weet dat er in de VS bijvoorbeeld wel regels voor zijn. Ook bij een cadeaucard moet daar volgens mij als er minder dan een bepaald bedrag nog opstaat, de rest worden uitbetaald.
-
Annikaatje
Wat ontzettend, ontzéttend kinderachtig.Joram1 schreef:
Inderdaad, dan laat TS zich toch wel heel erg kennen..Annikaatje schreef:Wat ontzettend, ontzéttend kinderachtig.Joram1 schreef:
Ik concludeer helemaal niks, dat doe jij.sjohie schreef:Op basis van buitenlandse voorbeelden, met daarachter buitenlandse wetgeving, meen jij te kunnen concluderen dat dit in Nederland ook maar zo moet zijn? Heel apart.. En dit is geen cadeaukaart, eerder een strippenkaart, die je overigens ook niet half gebruikt kon terugbrengen naar een jaartje in je beurs te hebben gedragen.Starr schreef:Ik kan niks over Nederlandse regelgeving vinden, maar ik weet dat er in de VS bijvoorbeeld wel regels voor zijn. Ook bij een cadeaucard moet daar volgens mij als er minder dan een bepaald bedrag nog opstaat, de rest worden uitbetaald.
Over Nederlandse regelgeving kan ik zo niets vinden, maar ik kan me zo voorstellen dat hier zeker wel regels voor bestaan.
Ik wil wel aangeven dat ik toch een significant verschil zie met een prepaid telefoon kaart. Daarbij ben je zelf ook gewoon bereikbaar en is het dus niet alleen een geldwaarde. De printshop heeft zolang ik de kaart niet gebruik geen kosten aan mij.
Niet alleen is dit kinderachtig maar ook nog eens heel erg dom.Joram1 schreef:Morgen ga ik er weer heen, de eigenaar zou er dan zelf zijn. Mocht hij niet een deel willen teruggeven dan ga ik gewoon zwarte pagina's printen tot alles op is en het statiegeld terug vragen.
Daarnaast vraag ik me af of de eigenaar je dit laat doen alleen maar om je statiegeld terug te laten krijgen.
Maar goed,als je zou omhoog zit om je geld terug te krijgen dan moet je dat zeker proberen maar dan niet gaan klagen dat de eigenaar je je statiegeld niet teruggaat geven omdat je je niet aan de regels hebt gehouden.
huh, hoezo ga ik mij niet aan de regels houden als ik gewoon mijn printtegoed opmaak? dat begrijp ik even niet?
Ik zeg niet dat je niet je print te goed mag opmaken,dat moet je voor jezelf weten.Joram1 schreef:huh, hoezo ga ik mij niet aan de regels houden als ik gewoon mijn printtegoed opmaak? dat begrijp ik even niet?
Maar als je plan is om alle pagina`s helemaal zwart uit te laten printen dan kan je nog weleens problemen krijgen en de vraag is ook of ze dat gaan doen.
Maar goed,leef je uit en probeer het.
Volgens mij zit je te trollen. Welke printshop betreft het ?Joram1 schreef:huh, hoezo ga ik mij niet aan de regels houden als ik gewoon mijn printtegoed opmaak? dat begrijp ik even niet?
Bestaan die shops nog wel ?
Wat er in Engeland voor regels gelden lijkt mij niet van belang. En zelfs de vergelijking met de nederlandse OV chipkaart gaat manco, want je spreekt zelf over een verlopen kaart. En volgens mij is de kopieer kaart niet verlopenStarr schreef:Hier bijvoorbeeld voor de Londense OV-chipkaart waarbij je dus wel het geld terug kan krijgen. http://www.toptiplondon.com/transport/t ... rd-refunds
-
witte angora
Pasjes met een tegoed bij printshops komen nu eenmaal niet zo vaak voor dat er aparte regelgeving over gemaakt moet worden. Er is al een zeer riant overschot aan overbodige wetgeving, het zou niet nodig moeten zijn dat er voor dit soort akkefietjes ook nog eens wetgeving over gemaakt moet worden.
Mijns inziens zijn de algemene voorwaarden toereikend om de do's en dont's van dit soort pasjes te regelen. Of je die AV nu wel of niet ingezien hebt is eigenlijk niet eens zo belangrijk. Ze zullen hoe dan ook ter inzage liggen.
Je kunt een paar dingen doen:
- pasje verkopen voor 8 euro + 2 euro statiegeld, desnoods met een beetje korting. Geen idee of je een koper zult vinden, maar ok.
- pasje inleveren tegen overhandiging van het statiegeld; heb je in ieder geval die 2 euro terug
- in plaats van thuis printen je kopietjes daar uit laten printen. Zeker met een flink project ben je zo door je tegoed heen.
- kinderachtig voor 8 euro zwarte pagina's laten printen. Doe het dan goed, en print dan een hele rij foto's van zebra's of zo.
Mijns inziens zijn de algemene voorwaarden toereikend om de do's en dont's van dit soort pasjes te regelen. Of je die AV nu wel of niet ingezien hebt is eigenlijk niet eens zo belangrijk. Ze zullen hoe dan ook ter inzage liggen.
Je kunt een paar dingen doen:
- pasje verkopen voor 8 euro + 2 euro statiegeld, desnoods met een beetje korting. Geen idee of je een koper zult vinden, maar ok.
- pasje inleveren tegen overhandiging van het statiegeld; heb je in ieder geval die 2 euro terug
- in plaats van thuis printen je kopietjes daar uit laten printen. Zeker met een flink project ben je zo door je tegoed heen.
- kinderachtig voor 8 euro zwarte pagina's laten printen. Doe het dan goed, en print dan een hele rij foto's van zebra's of zo.