LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwenhuizenbv stuurt factuur zonder prijsafspraak

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Irene01

nieuwenhuizenbv stuurt factuur zonder prijsafspraak

Ongelezen bericht door Irene01 »

Graag advies;
Ik heb diverse offertes opgevraagd om een installatie klus bij ons in huis uit te laten voeren.
http://www.nieuwenhuizenbv.nl uit Heemstede komt langs voor een offerte.
De klus betrof oa: het verwijderen van 2 radiatoren, het opnieuw ophangen van 4 radiatoren, nieuwe CV ketel en andere bijkomende installatie werkzaamheden.
Enkele installateurs zijn langsgekomen om de klus te beoordelen en een offerte te maken. Nieuwenhuizen liet weten dat hij de 2 radiatoren wel tussen zijn huidige klusjes door wilde komen verwijderen alvorens hij een offerte voor de werkzaamheden zou opstellen. Hier zouden geen kosten aan zijn verbonden want hij hoopte de gehele klus te mogen doen.
Doordat hij dit heeft gedaan kreeg Nieuwenhuizen van mij de gun factor waardoor ik tot 2x toe heb verzocht om zijn offerte.
11 dagen later kreeg ik deze pas. De uiteindelijke werkzaamheden had ik net door een andere firma laten uitvoeren.
Nu krijg ik van Nieuwenhuizenbv die de radiatoren heeft verwijderd opeens een zwaar tegenvallende factuur met een belachelijk tarief!!
Wij hebben geen prijzen besproken, er is niets ondertekend, en er is geen opdracht gegeven omdat hij mij immers te kennen gaf dat hij dit wel tussendoor wilde doen.
De factuur heeft hij inmiddels bij een incassobureau neergelegd. Ik weiger de factuur te betalen omdat er niets van te voren was afgesproken over de kosten hiervan.
Maar nu, wat is mijn recht? Dat deze installateur iets betaald wil krijgen voor het verwijderen van de radiatoren begrijp ik, maar aan wie is het om hier een prijs voor te bepalen?
Ps, het was bekend dat er haast bij de klus was ivm verhuizing binnen 3 weken.
Laatst gewijzigd door Irene01 op 13 mei 2014 06:57, 4 keer totaal gewijzigd.

Jantje7

Re: nieuwenhuizenbv stuurt factuur zonder prijsafspraak

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het is aan de installateur om u een factuur te sturen voor de uitgevoerde werkzaamheden. Juist omdat er geen prijsafspraken gemaakt zijn kan hij in principe vragen wat hij wil. Wel heeft hij u op het verkeerde been gezet om de werkzaamheden tussendoor te doen, waarbij u dacht dat dit goedkoop zou zijn.
Helaas zal er weinig anders voor u opzitten dan de factuur gewoon te voldoen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

als ik het dus goed begrijp, hebt u de installateur dus de radiatoren weg laten halen en de rest van de klus door een ander laten doen.
dat lijkt me een rot streek.
11 dagen lijkt me niet bepaald lang genoeg, om het werk door een andere installateur te laten doen.
bovendien hebt u geen prijs afgesproken voor het werk, dus dan moet u maar om een gespecificeerde rekening vragen om te kijken hoe het bedrag tot stand is gekomen.
dan kunt u daarmee eventueel bij de rechter de hoogte van het bedrag aanvechten.

verder hebt u weliswaar niets getekend, maar u hebt hem wel binnen laten komen en werkzaamheden laten verrichten.
dat geeft in ieder geval aan dat u iets hebt afgesproken.
maar aangezien de installateur ook geen getekende overeenkomst heeft, zal hij bij de rechter de de hoogte van de rekening moeten kunnen verklaren.

Irene01

Even inhakend op de reacties die tot nu toe werden gegeven. Omdat ik het huis net had gekocht en ik binnen 3 weken moest verhuizen naar dit nieuwe huis heb ik aan alle installateurs laten weten dat er haast bij de uitvoering van de klus was. Verhuizen in de winter zonder radiatoren en niet goed werkende CV leek mij geen optie.
De installateur die de radiatoren heeft weggehaald heb ik niet binnen gelaten, er waren diverse klussers in het huis bezig waardoor de deur open stond. Zelf ben ik niet aanwezig geweest, nog weet ik zeker of deze installateur de radiatoren heeft weggehaald. Maar goed, dit betwist ik niet, ik ga er vanuit dat hij dit wel gedaan heeft.
Het zou inderdaad raar zijn als ik het weghalen door de een laat doen, en de reparatie en installatie door een ander indien ik concrete afspraken heb gemaakt. Maar ik heb de man tot 2x toe een offerte gevraagd, dus de gun factor was er maar ik had een verhuis planning die ik niet kon stopzetten. 11 dagen wachten op een offerte was dus wel degelijk een probleem, of denken jullie daar anders over.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik vind het zeer vreemd dat je iemand werk laat verrichten en dan pas gaat vragen wat het kost. Als het tarief dat hij rekent niet absurd hoog is, dan staat hij in zijn recht. U hebt immers ingestemd en hij de werkzaamheden volgens afspraak uitgevoerd. Dat er verder niks op papier stond is niet relevant. Mondelinge afspraken zijn net zo goed bindend.

Irene01

Ik laat niet iemand het werk verrichten, ik vraag verschillende offertes en deze man biedt kosteloos aan om de radiatoren te verwijderen.Daardoor GUN ik hem de totale klus maar na 2x na bellen hierover en na 11 dagen pas een offerte krijgen terwijl ik een week later moet verhuizen zet mij wel behoorlijk klem in mijn planning, of in jullie ogen, beslissing omdat ik die gunst heb aangenomen. Als ik jullie goed begrijp kan dus elke ondernemer een kosteloze gunst verlenen waarna hij zijn eigen tarief kan gaan bepalen. We praten hier overigens over ruim 350 euro.

ruud_a

Irene01 schreef:Ik laat niet iemand het werk verrichten, ik vraag verschillende offertes en deze man biedt kosteloos aan om de radiatoren te verwijderen.Daardoor GUN ik hem de totale klus maar na 2x na bellen hierover en na 11 dagen pas een offerte krijgen terwijl ik een week later moet verhuizen zet mij wel behoorlijk klem in mijn planning, of in jullie ogen, beslissing omdat ik die gunst heb aangenomen. Als ik jullie goed begrijp kan dus elke ondernemer een kosteloze gunst verlenen waarna hij zijn eigen tarief kan gaan bepalen. We praten hier overigens over ruim 350 euro.
dat lijkt me niet te duur.

1 tijd besteed om met u over het werk te praten.
2 tijd besteed om een offerte te maken.
3 voorrijkosten voor het verwijderen van de radiatoren.
4 tijd besteed aan het verwijderen van de radiatoren, waarschijnlijk met 2 man.

het uurloon zal waarschijnlijk ergens tussen de 40 en 50 euro ex btw liggen.
het lijkt me bepaald niet dat u bent overvraagd.
de installateur heeft er waarschijnlijk op moeten toeleggen.

Irene01

Ruud, je reactie is me helder. Ben het niet met je eens, maar daar is dit forum juist voor.
Volgens mij is het raadzaam om eerst informatie in te winnen alvorens er een beslissing wordt genomen. Dit doe ik ook als ik een TV koop, dan ga ik mij ook eerst oriënteren op welke winkel of eventueel internet site de goedkoopste mogelijkheid bied met de wensen die ik heb. Zodra ik advies heb gekregen wil dat niet zeggen dat ik meteen over ga op een koop. Wellicht dat jij dat wel doet. Maar goed, als ik je goed begrijp Ruud dan vindt jij dat je bij advies en oriëntatie meteen een niet getekende deal hebt zonder dat er over de kosten is gesproken. Ok, dat kan. Vind ik vreemd maar respecteer je mening.
Het is goed voor mij om te weten hoe anderen hier naar kijken, maar volgens mij leven we in een omgedraaide wereld als we aan de ander over laten wat de uiteindelijke kosten moet zijn van een product en wanneer het een ander uitkomt dat het product geleverd gaat worden.
Al met al, dank voor de input so far. De rechter zal hier uiteindelijk een oordeel over geven omdat ik het voor zal moeten laten komen.

ruud_a

Irene01 schreef:Graag advies;
Ik heb diverse offertes opgevraagd om een installatie klus bij ons in huis uit te laten voeren.
De klus betrof oa: het verwijderen van radiatoren, het opnieuw ophangen van radiatoren, nieuwe CV ketel en andere bijkomende installatie werkzaamheden.
Enkele installateurs zijn langsgekomen om de klus te beoordelen en een offerte te maken. Een daarvan liet weten dat hij de radiatoren wel tussen zijn huidige klusjes door wilde komen verwijderen alvorens hij een offerte voor de werkzaamheden zou opstellen. Het verwijderen van de radiatoren heeft de installateur uitgevoerd.
Hierdoor kreeg hij van mij de gun factor waardoor ik tot 2x toe heb verzocht om zijn offerte.
11 dagen later kreeg ik deze pas. De uiteindelijke werkzaamheden had ik net door een andere firma laten uitvoeren.
Nu krijg ik van de installateur die de radiatoren heeft verwijderd opeens een zwaar tegenvallende factuur met een belachelijk tarief!!
Wij hebben geen prijzen besproken, er is niets ondertekend, en er is geen opdracht gegeven omdat hij mij immers te kennen gaf dat hij dit wel tussendoor wilde doen.
De factuur heeft hij inmiddels bij een incassobureau neergelegd. Ik weiger de factuur te betalen omdat er niets van te voren was afgesproken over de kosten hiervan.
Maar nu, wat is mijn recht? Dat deze installateur iets betaald wil krijgen voor het verwijderen van de radiatoren begrijp ik, maar aan wie is het om hier een prijs voor te bepalen?
Ps, het was bekend dat er haast bij de klus was ivm verhuizing binnen 3 weken.
ik lees hier toch echt tussen de regels door, dat u wel degelijk hebt afgesproken dat de installateur de radiatoren zou komen verwijderen.
daarvoor hebt u een factuur gekregen.
nu weet ik niet hoe lang ze er mee bezig zijn geweest, maar als het twee mensen zijn geweest, is de prijs voor een uurtje werk toch al gauw 100 euro.
ik ga er van uit dat het meer dan 1 radiator was en neem dus ook aan dat ze wel aanmerkelijk langer bezig zijn geweest dan 1 uur.
ik heb dus ook niet de indruk dat u een onredelijke prijs hebt moeten betalen.
dat verwijderen hebt u later trouwens niet bij de andere installateurs hoeven betalen.

tussendoor doen betekent trouwens niet, dat u er niet gewoon voor moet betalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:
Irene01 schreef:..... Als ik jullie goed begrijp kan dus elke ondernemer een kosteloze gunst verlenen waarna hij zijn eigen tarief kan gaan bepalen. We praten hier overigens over ruim 350 euro.
dat lijkt me niet te duur.

1 tijd besteed om met u over het werk te praten.
2 tijd besteed om een offerte te maken.
3 voorrijkosten voor het verwijderen van de radiatoren.
4 tijd besteed aan het verwijderen van de radiatoren, waarschijnlijk met 2 man.
1 en 2 behoren gewoon tot verwerven van opdrachten, die tijd kan niet berekend worden.
Indien je nee zegt tegen de offerte, hoef je ook niets te betalen. (tenzij uitdrukkelijk vooraf gezegd is , dat maken offerte geld kost)

TS kan evengoed stellen dat mondeling akkoord was om deze werkzaamheden tegen tarief van 200,- euro uit te voeren, en dit bedrag gewoon over te maken.
Het is dan aan de aannemer om tegendeel te bewijzen. Al geef ik de aannemer bij de rechter dan weinig kans: Aannemer is in deze de professionele partij, deze partij treft meeste blaam dat geen afspraken op papier staan.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

irene01 schreef:Al met al, dank voor de input so far. De rechter zal hier uiteindelijk een oordeel over geven omdat ik het voor zal moeten laten komen.
Je hebt een kansloze zaak.

Uit de feiten blijkt dat je klaarblijkelijk wel degelijk een opdracht gegeven om de radiatoren te verwijderen.
Tussen andere klussen door, is zeker niet hetzelfde als gratis, maar lijkt mede ingegeven door het feit dat de aannemer je heeft wil helpen om zo snel als mogelijk vooruit te kunnen.

Er is blijkbaar geen prijs afgesproken, en het komt ongeloofwaardig over om , nu de factuur inmiddels ter incasso ligt, met een nieuw verweer te komen dat er mondeling een ander prijs is afgesproken, zoals 16again suggereert.

Het werk is wel conform afspraak verricht, dus deze aannemer heeft gewoon recht op een beloning voor zijn werk.

350 euro voor het verwijderen van de radiatoren in een (normaal) huis is inderdaad wel een erg stevige prijs, maar ook weer niet zo hoog dat hier van oplichting kan worden gesproken.

Een verweer dat je niets wilt betalen omdat er geen afspraak over de kosten is gemaakt, is een zwak verweer en zal zeker niet door een rechter worden gehonoreerd.

(Het zou goed kunnen dat de aannemer dit nooit in rekening had gebracht als hij de volledige klus had gekregen, maar voor deze zaak is dat feit niet van belang)

16again

Leo The Emperor schreef:Tussen andere klussen door, is zeker niet hetzelfde als gratis, maar lijkt mede ingegeven door het feit dat de aannemer je heeft wil helpen om zo snel als mogelijk vooruit te kunnen.
Wie helpt wie? Blijkbaar had aannemer gaten in zijn agenda, die werden zo mooi opgevuld.

Helpen en snel? Bij totale tijd van 3 weken al 11 dagen voor offerte uittrekken lijkt mij niet snel
Leo The Emperor schreef:Het werk is wel conform afspraak verricht, dus deze aannemer heeft gewoon recht op een beloning voor zijn werk.
Eens, alleen de aannemer heeft nagelaten de hoogte van die beloning vooraf af te stemmen en vast te leggen. Dat is TS niet aan te rekenen.

Wat vermeld de offerte die na 11 dagen ontvangen is eigenlijk over deze werkzaamheden? Kan aan die offerte uurtarief ontleend worden, zodat alsnog redelijke prijs vastgesteld kan worden voor demontage radiatoren?

Irene01

Leo, een radiator ontkoppelen en vervolgens 11 dagen niets doen lijkt mij niet helpen. De offerte heb ik niet meer helaas, dit omdat ik een dag voor het ontvangen van zijn offerte de klus door een andere firma had laten uitvoeren. Ik moest daar tenslotte een week later slapen!!
Wist ik veel dat dit zo'n enorme soesa zou gaan worden. Dat dit installatiebedrijf geld voor het ontkoppelen wilt ontvangen snap ik, dat hij teleurgesteld is in het niet ontvangen van de gehele klus snap ik ook maar om mij dan de hoofdprijs in rekening te brengen voor het ontkoppelen van 2 radiatoren voor €350 gaat mij te ver, zeker als ik hem tot 2x toe benader om mij tijdig een offerte toe te sturen zodat er een datum geprikt kon worden om de werkzaamheden uit te voeren.
Al met al, om rust te krijgen heb ik de rekening gisteren betaald. Ik ga nu wel het bedrijf noemen omdat ik niet vind dat er rechtvaardig is gehandeld. Ik ben een persoon die voor rechtvaardigheid gaat, en deze meneer Frans Nieuwenhuizen http://www.nieuwenhuizenbv.nl heeft naar mijn idee niet netjes gehandeld.
Laatst gewijzigd door Irene01 op 12 mei 2014 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

16again schreef:Wie helpt wie? Blijkbaar had aannemer gaten in zijn agenda, die werden zo mooi opgevuld.

Helpen en snel? Bij totale tijd van 3 weken al 11 dagen voor offerte uittrekken lijkt mij niet snel
De offerte geldt voor de rest van de klus. De radiatoren zijn wel snel gedemonteerd, zodat TS vooruit kan met bijvoorbeeld stucen, of behangen.
16again schreef:Eens, alleen de aannemer heeft nagelaten de hoogte van die beloning vooraf af te stemmen en vast te leggen. Dat is TS niet aan te rekenen.
Dit is onzin. Het is TS wel degelijk aan te rekenen dat ze een opdracht uitgeeft zonder te vragen wat het kost
irene01 schreef:maar om mij dan de hoofdprijs in rekening te brengen voor het ontkoppelen van 2 radiatoren voor €350 gaat mij te ver
Okee.
Uit je openingspost had ik begrepen dat het je hele huis betrof , dus bijvoobeeld 6 of 7 radiatoren.
2 radiatoren verwijderen voor 350 euro is inderdaad wel schofterig veel.

Blijft dat een rechtszaak toch wel redelijk kansloos is omdat je geen prijsafspraken hebt gemaakt.

Enfin door het hier te publiceren is er nog geen gerede kans dat dit bedrijf zal reageren en wie weet ook een redelijk prijs gaat vragern

Irene01

Ik heb de tekst aangepast, wellicht had ik mij niet goed verwoord waardoor de reacties. Al met al, ik voel mij enorm genaaid en dit druist in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. Dat Nieuwenhuizen deze forum gaat lezen verwacht ik ook niet, maar ik ga nog wel andere wegen bewandelen om in ieder geval kenbaar te maken dat dit wat mij betreft een foute man die misbruik maakt van de situatie.
Laatst gewijzigd door Irene01 op 12 mei 2014 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Irene01 schreef:Ik heb de tekst aangepast, wellicht had ik mij niet goed verwoord waardoor de reacties. Al met al, ik voel mij enorm genaaid en dit druist in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. Dat Nieuwenhuizen deze forum gaat lezen verwacht ik ook niet, maar ik ga nog wel andere wegen bewandelen om in ieder geval kenbaar te maken dat dit wat mij betreft een oplichter is die misbruik maakt van de situatie.
Dit is een openbaar forum dus let op met termen als oplichter.

Google vindt ook de topics in Trosradar. Na enige tijd zul je zien dat als je googelt op het bedrijf dat dit topic dan ook naar voren komt.

Het is m.i. slechts een kwestie van tijd voordat het bedrijf in de gaten heeft wat er in dit topic staat.
Overigens kun je ze daarbij ook helpen door een link van dit topic naar het bedrijf te sturen.

Wees er wel op voorbereid dat zij een geheel andere kijk op de zaak kunnen hebben, en dit hier ook mogen ventileren

16again

Leo The Emperor schreef:
16again schreef:Eens, alleen de aannemer heeft nagelaten de hoogte van die beloning vooraf af te stemmen en vast te leggen. Dat is TS niet aan te rekenen.
Dit is onzin. Het is TS wel degelijk aan te rekenen dat ze een opdracht uitgeeft zonder te vragen wat het kost
Een mondelinge overeenkomst waar geen prijs genoemd is, lijkt mij onvoldoende bepaald en dus niet geldig.
Evengoed kun je stellen dat het onzin is dat aannemer aan de slag gaat zonder duidelijke overeenkomst.
Ontbreken van overeenkomst is de oorzaak van het geschil, en de professionele partij in deze valt daar het meest te verwijten.

TS heeft overigens wel gevraagd wat het kost, dat hoorde ze 11 dagen later pas....

Leo The Emperor

16again schreef:Een mondelinge overeenkomst waar geen prijs genoemd is, lijkt mij onvoldoende bepaald en dus niet geldig.
hoe kom je hier toch bij ????
16again schreef:Ontbreken van overeenkomst is de oorzaak van het geschil, en de professionele partij in deze valt daar het meest te verwijten.
Er was wel degelijk een overeenkomst, wat TS ook erkent, er was alleen geen prijs voor het werk afgesproken, en dan ben je overgeleverd aan de correctheid van de tegenpartij.

16again

Leo The Emperor schreef:Er was wel degelijk een overeenkomst, wat TS ook erkent, er was alleen geen prijs voor het werk afgesproken, en dan ben je overgeleverd aan de correctheid van de tegenpartij.
Denk je echt dat aannemer zomaar alles kan rekenen?
Er is nooit eerder werk door die aannemer verricht, dus aannemer zit echt wel vast aan uurtarief zoals in die bedrijfstak gebruikelijk.

Leo The Emperor

16again schreef:
Leo The Emperor schreef:Er was wel degelijk een overeenkomst, wat TS ook erkent, er was alleen geen prijs voor het werk afgesproken, en dan ben je overgeleverd aan de correctheid van de tegenpartij.
Denk je echt dat aannemer zomaar alles kan rekenen?
Er is nooit eerder werk door die aannemer verricht, dus aannemer zit echt wel vast aan uurtarief zoals in die bedrijfstak gebruikelijk.
Nu zeg dan maar eens wat een gebruikelijk uurloon is in deze bedrijfstak voor een opgeleide loodgieter? Kan ongeveer alles zijn tussen de 30-80 euro.
Wat is de tijdsbesteding voor het legen van de installatie en het demonteren van 2 radiatoren. Het is oude apparatuur dus ze kunnen van alles zijn tegengekomen, van een vastgeroeste wartel tot een onvindbare ketel. Zeg het maar is het een half uur, een uur of drie uur?
Wat zijn redelijke voorrijdkosten ? 50, 100 of 150 euro ?

Enfin, punt is dat zonder prijsafspraak je alleen kunt vertrouwen op de eerlijkheid en netheid van het bedrijf, en als dat er niet is wordt je een poot uitgedraaid

Gesloten