LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help werkloos en 20 jaar oud

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
sjohie

Re: Help werkloos en 20 jaar oud

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
sjohie schreef:
Belegger+ schreef:Ruud_a en Witte Angora hebben mooi praten vanuit de luie stoel....
Koekje erbij ?
Er is gewoon geen werk, behalve slavernij. Wake-up. Beiden.

Groeten,
B+
Ga toch fietsen, er is heus wel werk. Misschien niet leuk, je moet er voor vechten, en het zal niet altijd wat je wil, maar het is er wel. Zo is mijn vriendin door de crisis 2x haar baan kwijt geraakt door een reorganisatie, maar had beide keren binnen 3 maanden een nieuwe functie. En als ik op de radio eigenaren van bouwbedrijven hoor die een opleiding + 5 jaar baangarantie bieden voor eenieder die de keus voor een vakopleiding als timmerman etc wil maken, ben ik dus van mening dat er zeker wel banen zijn.

Hier in de streek zijn redelijk wat aspergeboeren, en die hebben sowieso de komende 5 weken nog volop werk.
Dan kan je toch TS zeker een optie aanbieden, waar het werkt ligt. :wink:
Kom mij niet met je aspergeboeren, want deze nemen mensen, welke stukken goedkoper dan Nederlanders zijn.
Probeer eens als Nederlander bij deze een baan te krijgen.
Hier bij een aspergeboer werken evenveel Nederlanders als Polen. Die huurt die laatste in voor de echte hausse, de Nederlanders zijn er ook al bij in het voor- en naseizoen, als veel Polen alweer terug gaan. En ja, dat is geen vetpot, maar het is wél werk.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
eleven schreef:
sjohie schreef:
Ga toch fietsen, er is heus wel werk. Misschien niet leuk, je moet er voor vechten, en het zal niet altijd wat je wil, maar het is er wel. Zo is mijn vriendin door de crisis 2x haar baan kwijt geraakt door een reorganisatie, maar had beide keren binnen 3 maanden een nieuwe functie. En als ik op de radio eigenaren van bouwbedrijven hoor die een opleiding + 5 jaar baangarantie bieden voor eenieder die de keus voor een vakopleiding als timmerman etc wil maken, ben ik dus van mening dat er zeker wel banen zijn.

Hier in de streek zijn redelijk wat aspergeboeren, en die hebben sowieso de komende 5 weken nog volop werk.
Dan kan je toch TS zeker een optie aanbieden, waar het werkt ligt. :wink:
Kom mij niet met je aspergeboeren, want deze nemen mensen, welke stukken goedkoper dan Nederlanders zijn.
Probeer eens als Nederlander bij deze een baan te krijgen.
Hier bij een aspergeboer werken evenveel Nederlanders als Polen. Die huurt die laatste in voor de echte hausse, de Nederlanders zijn er ook al bij in het voor- en naseizoen, als veel Polen alweer terug gaan. En ja, dat is geen vetpot, maar het is wél werk.

Dan is bij jou aspergeboer toevallig een uitzondering.
Die boeren(ja meerdere) die ik ken hebben geen Nederlander in dienst, maar bij jou is het altijd een uitzondering.
Maar zoals ik al aanhaalde, om TS een optie van werk te bieden, misschien via PB het adres van deze aspergeboer te laten weten.
Wie weet heeft zij dan werk.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En in mijn tijd was het ook bepaald niet makkelijk. Ik behoor tot de zogenaamde verloren generatie, de generatie waar gewoon geen werk voor was, volgens de heersende opinie.

Ik ben er zelfs bewust voor verhuisd naar een regio waar meer werk was dan waar ik eerst woonde. Want daar was inderdaad gewoon niets: een beroepsbevolking van 20.000 man/vrouw, 10.000 uitgaande pendel naar Amsterdam, en 3000 werklozen, terwijl er 8000 banen waren. Dat was inclusief alle deeltijdbanen.

Ik kan me nog wel herinneren dat center parks adverteerde met 100 banen, het meeste part-time; over de hele dag bij het arbeidsburo dat je informatie kon inwinnen, waren zo'n beetje alle 3000 werklozen langs geweest, het liep letterlijk storm, het gebouw was afgeladen, en buiten stonden mensen in de rij.

Daar wás geen werk; en ook daar is het me een aantal keren gelukt tijdelijk wat te vinden. En toch ben ik verhuisd, en waar ik heen ging ben ik sindsdien redelijk permanent aan het werk gebleven. Als je wil werken, dan vind je een weg, alleen zul je soms meer voor over moeten hebben dan je eigenlijk zou willen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Mijn mening is ook dat er altijd wel ergens werk te vinden is, als je maar gezond bent en niet al te kieskeurig bent over de baan . Desnoods een baan wat verder van huis. Desnoods via uitzendbureau schoonmaken of productiewerk. Dan hier, dan daar.Zeker op je 20e moet dat haalbaar zijn.

Aan de andere kant besef ik tegelijkertijd dat ik gelukkig nooit in de situatie van bijstandsniveau heb meegemaakt en ook nooit werkeloos ben geweest en het dan inderdaad makkelijk praten is. Ik ben me ervan bewust dat veel mensen het veel slechter hebben dan ik, maar dat ik ook zomaar werkeloos kan worden. En dat ik er dan wellicht achter kom dat een baan vinden echt niet zo gemakkelijk meer is in deze tijden.... Omdat een Pool, of mensen die nog jeugdloon hebben ook dat ongeschoolde werk kunnen doen en goedkoper zijn. En die Pool neem ik het niet kwalijk, die verdient hier meer dan thuis. En die aspergeboer ook niet, die Polen zijn vaak nog gemotiveerder ook.
Dat maakt het wel lastiger dan vroeger om een baan te vinden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Melanie12345 schreef:Hallo allemaal,

Mijn naam is Melanie, 20 jaar oud en woon sinds oktober op mijzelf doordat ik niet langer bij mijn ouders kon wonen. In februari is mijn arbeidscontract niet verlengd. Door de huidige economische crisis. Nu heb ik een ww-uitkering voor 3 maanden toegekend gekregen. In augustus wordt ik 21. Eind van de maand heb ik geen recht meer op een ww-uitkering en kan ik de bijstand in.

De bijstand heb ik inmiddels aangevraagd en ik stond te kijken van de hoogte van het bedrag. Als 20 jarige heb je namelijk maar recht op een uitkering van €234,01. Naast mijn uitkering krijg ik € 147 huursubsidie en € 72 zorgtoeslag. Tenzamen maakt dit een bedrag ad € 453,01. Nou vroeg ik mij af hoe kan men hiervan leven? Mijn huurprijs alleen is al € 425,- dan heb je nog je zorgverzekering, woonverzekeringen, telefoon/internet en natuurlijk het belangrijkste je boodschappen.

Nu zal een ieder die niet in de bijstand zit zeggen dan moet je werk gaan zoeken. Ik wil niets liever dan werken, alleen dan moeten er wel passende vacatures zijn. Waarna men zegt dan zal je verder moeten studeren. Waarop mijn vraag is waarvan? Ik heb twee MBO diploma's en helaas mijn HBO-opleiding niet kunnen afronden omdat deze te hoog gegrepen was. Inmiddels heb ik de basis-beurs en studenten-ov terug betaald, van mijn laatste spaargeld. Achteraf gezien niet de slimste keus maar ik dacht dat ik voorlopig wel voorzien was van een baan.

Ondanks ik vanaf mijn 12 af altijd heb gewerkt. Kan ik tot mijn 21ste naar de voedselbank omdat er geen geld is voor eten. Aangezien men verwacht dat je ouders tot die tijd wel bij kunnen springen, echter heeft niet iedereen ouders die dat kunnen. Mijn ouders zouden dat met alle liefde willen doen maar zij kunnen zelf amper rondkomen. Zo zijn er dus ook mensen die in de bijstand zitten en bij de voedselbank lopen, waarvan het niet hun eigen schuld is.

Mijn plannen om in leven te blijven.... 2 maanden ergens geld lenen om rond te komen. Aangezien ik met een bijstanduitkering van een 21 jarig bedrag ad. €504,92 net rond kan komen.

Maar in Nederland kennen wij geen armoede hoor. Want niet je eigen eten kunnen betalen is de normaalste zaak van de wereld.
Als 20 jarige dienen je ouders bij te dragen aan je levensonderhoud. Zij blijven in ieder geval tot je 21e jaar verantwoordelijk voor je levensonderhoud. Dit is de reden waarom je bijstand zo laag is.
Als je ouders niet kunnen bijspringen dan kun je in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Je moet dan wel aantonen dat je ouders niet kunnen betalen of niet willen wegens een ernstig verstoorde relatie.

Beertje02

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Geachte topic starter,

ik heb medelijden met de jeugd van tegenwoordig aangaande de arbeidsmarkt. meeste jonge mensen huppelen van contract naar contract als ze mazzel hebben.

Ik heb zelf al 43 jaar gewerkt zonder een dag werkeloosheid, kwestie van geluk en banen in overvloed
begin jaren 70, je kon gaan werken waar je wilde.
De markt werd toen nog niet overstroomt met gelukszoekers uit de oostblok en alle andere windstreken.

Vandaag de dag wordt alles ge-outsourced naar lage lonen landen en worden er allerlei constructies verzonnen om de loonkosten te drukken. mede hierdoor is het voor veel jonge mensen onmogelijk om een leuke betaaldebaan te vinden ongeacht hun opleiding.

enige advies wat ik kan geven is wat al eerder in dit topic is gedaan; ga in overleg met je ouders weer tijdelijk thuis wonen kun je de extra kosten delen met het geld van je uitkering.

veel succes

Gesloten