LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger termijnbedrag als renteloze lening?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
RHJvdBoogaard

Hoger termijnbedrag als renteloze lening?

Ongelezen bericht door RHJvdBoogaard »

Vandaag ontving ik van Essent de jaarafrekening.

Twee dingen vielen direct op:
- Het afgelopen jaar hebben we €142 teveel betaald
- Het komend jaar schat Essent ons verbruik hoger in (termijnbedrag stijgt van €149 naar €154).

Huh? Je betaalt kennelijk teveel vooruit en komend jaar ga je nog meer betalen...

Nu is het afgelopen jaar een exceptioneel zachte winter geweest, zoals we allemaal weten. Evengoed schat Essent het gasverbruik voor komend jaar maar liefst 14% hoger in (1076 m3 ipv 941 m3). Parallel daaraan wordt de elektra 6,5% hoger ingeschat. Dit terwijl we eerder minder dan meer stroom zullen gaan verbruiken. Spaarlampen en zuinigere computers zijn een paar voorbeelden.

Nu biedt Essent online de mogelijkheid om je verbruik regelmatig (elke 2 maanden) in te voeren, zodat het termijnbedrag kan worden aangepast. Let wel, door Essent. Dit "om te voorkomen dat er moet worden bijbetaald bij de eindafrekening", aldus Essent. Er is wel een mogelijkheid om dit termijnbedrag aan te passen, maar dat mag alleen omhoog, niet lager dan de inschatting van Essent.

Eigenlijk komt het er op neer dat we met een te hoog termijnbedrag in feite voor gratis bank aan het spelen zijn bij de energieleveranciers.

Immers, Essent kan een jaar lang rente trekken van het meerdere en stort vervolgens het teveel in rekening gebrachte zonder rente aan de klant terug. Gratis financiering, toch?

Benieuwd of dit alleen mijn ervaring is, of dat dit een structurele bron van gratis financiering is voor de energieleveranciers.

angel1978

Re: Hoger termijnbedrag als renteloze lening?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier geen Essent, maar Greenchoice, maar herken dit absoluut niet.
Ook hier de mogelijkheid om tussentijds standen in te vullen, maar ook het termijnbedrag aan te passen. Dit mag zowel naar beneden als naar boven ( binnen een bepaalde marge ) en is ook gekoppeld aan je gebruik. Op basis van je vermeldde gebruik wordt een jaarverbruik geschat en een marge aan gekoppeld.

Het is dus geen gemeengoed bij energieleveranciers.

Daarnaast zit er best wat in dat Essent je gasverbruik hoger inschat. Het zal waarschijnlijk een strengere winter worden dan de afgelopen en dus zal je verbruik hoger zijn dan nu het geval is.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ook ik herken het door u geschetste voorbeeld niet. Een aantal weken geleden de test gedaan en mijn maandelijks voorschotbedrag werd met maar liefst € 60,- verlaagd in hun voorstel. Dit handmatig aangepast tot een verlaging van € 30,- om bijbetaling te voorkomen.
Ja en met de huidige rente zal ik hierop ook niet veel renteverlies hoeven te nemen.

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste RHJvdBoogaard,

Ik wil graag voor u nakijken hoe dat het voorschot voor het komende jaar tot stand is gekomen en natuurlijk wat de mogelijkheden zijn om het te verlagen. Stuur hiervoor een e-mail met uw klantnummer naar [email protected].

Met de verbruiksmanager maakt u een herberekening van uw voorschot. Blijkt uit uw verbruik dat dit lager is dan dat we verwachten, krijgt u uiteraard het advies (de mogelijkheid) om te verlagen.

Met vriendelijke groet,

Richard
Essent Klantenservice
Webcare

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

RHJvdBoogaard schreef:Vandaag ontving ik van Essent de jaarafrekening.

Twee dingen vielen direct op:
- Het afgelopen jaar hebben we €142 teveel betaald
- Het komend jaar schat Essent ons verbruik hoger in (termijnbedrag stijgt van €149 naar €154).

Huh? Je betaalt kennelijk teveel vooruit en komend jaar ga je nog meer betalen...

Nu is het afgelopen jaar een exceptioneel zachte winter geweest, zoals we allemaal weten. Evengoed schat Essent het gasverbruik voor komend jaar maar liefst 14% hoger in (1076 m3 ipv 941 m3). Parallel daaraan wordt de elektra 6,5% hoger ingeschat. Dit terwijl we eerder minder dan meer stroom zullen gaan verbruiken. Spaarlampen en zuinigere computers zijn een paar voorbeelden.

Nu biedt Essent online de mogelijkheid om je verbruik regelmatig (elke 2 maanden) in te voeren, zodat het termijnbedrag kan worden aangepast. Let wel, door Essent. Dit "om te voorkomen dat er moet worden bijbetaald bij de eindafrekening", aldus Essent. Er is wel een mogelijkheid om dit termijnbedrag aan te passen, maar dat mag alleen omhoog, niet lager dan de inschatting van Essent.

Eigenlijk komt het er op neer dat we met een te hoog termijnbedrag in feite voor gratis bank aan het spelen zijn bij de energieleveranciers.

Immers, Essent kan een jaar lang rente trekken van het meerdere en stort vervolgens het teveel in rekening gebrachte zonder rente aan de klant terug. Gratis financiering, toch?

Benieuwd of dit alleen mijn ervaring is, of dat dit een structurele bron van gratis financiering is voor de energieleveranciers.
Welnee kerel , ik ben ook klant bij Essent.
Je kunt gewoon je voorschot aanpassen op Mijn Essent.
In uw geval kunt U er gewoon bijv. 140 euro van maken (of het verstandig is, is een tweede).
In ons geval werd in maart het voorschot verhoogt naar 180 euro (wij betaalden 150 euro) , maar
dit heb ik teruggebracht op "mijn essent" naar 150 euro.Ons verbruik werd ook hoger ingeschat.
Maar schatten kan ik zelf ook wel , ik hou nl. dagelijks (al 3 jaar lang) de standen bij.
En voor de rest snap ik uw probleem niet , geld terug , voorschot 5 euro omhoog en het is nog niet goed.
Zucht......

RHJvdBoogaard

Wellicht komt dit omdat ik de verbruiksmanager pas net inschakel, maar als je bij mij probeert om het termijnbedrag lager te zetten dan de door Essent ingeschatte €154, wordt dat niet geaccepteerd. Misschien dat het na een bepaalde periode wel mogelijk is (zou kunnen).

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

RHJvdBoogaard schreef:Wellicht komt dit omdat ik de verbruiksmanager pas net inschakel, maar als je bij mij probeert om het termijnbedrag lager te zetten dan de door Essent ingeschatte €154, wordt dat niet geaccepteerd. Misschien dat het na een bepaalde periode wel mogelijk is (zou kunnen).
Inloggen ,kijk dan onder het kopje Financieel.
Voorschot is in uw geval 154 euro.
Daaronder staat : Wijzig : deze aanklikken , en voorschot aanpassen.
Wat is het probleem .............

RHJvdBoogaard

Het probleem is dat als je probeert om hier een lager bedrag van te maken, bijvoorbeeld €150, de verbruiksmanager je de volgende melding geeft:

"Vul alstublieft een bedrag in dat hoger is dan € 154,00"

Met andere woorden, meer betalen dan wat Essent voor je inschat mag, maar minder niet... dat is het probleem.

RHJvdBoogaard

Hawkwind,

Dank voor de tip. Via die route lijkt het inderdaad mogelijk om het termijnbedrag aan te passen (in mijn geval per 11 juni voor het eerst).

Via de verbruiksmanager lukt het in ieder geval niet...

InekeG

Ongelezen bericht door InekeG »

Hier toch wel dezelfde ervaring met Essent, afgelopen jaren flink geïnvesteerd in zonnepanelen, pelletkachel, alle lampen vervangen, koel/diepvrieskast vervangen enzovoorts, verbruik loopt terug. We gebruiken nu ongeveer 600 M3 aan gas en 200 Kwh aan stroom, voor ongeveer 540,.- kreeg over het afgelopen jaar 177,- terug maar mijn voorschot moet met 11,- per maand omhoog, bij gelijkblijvend gebruik en prijzen zou dat betekenen dat ik zo'n 60% boven mijn werkelijke verbruik betaal en volgend jaar dan 300,- terug zou krijgen. Ik bel met klantenservice en zeg dat ik naar 50,- per maand wil, dan heb ik nog altijd een marge van 10% tov mijn werkelijke kosten.
Ik heb mijn verbruik op verschillende vergelijkingssites ingevuld en overal kom ik op een bedrag van ca. 45,- per maand uit.
Medewerker geeft zelfs na een tweede gesprek niet toe. Toen ik zei dat ik dan maar ging overstappen was het antwoord dat ik dat dan maar moest doen. Iemand nog een tip ? Is er nog een energiemaatschappij die wel behoorlijk met je meedenkt, ipv zo arrogant te doen.

Gesloten