LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alles in huis elektrisch, wat is het verbruik/kosten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
nieuw1983

Alles in huis elektrisch, wat is het verbruik/kosten

Ongelezen bericht door nieuw1983 »

Beste allemaal,

wij gaan verhuizen en kunnen een woning gaan huren uit 1966. Dit zou kale huur 800 euro gaan kosten met 80 euro voorschot erbij voor blokverwarming. Er is geen gas, dus de rest is elektrisch. Er is een elektrische boiler en koken met inductie.
Ik kan niet inschatten wat de kosten van elektra zouden worden. Ik lees overal wisselende berichten over kosten en verbruik.
Vandaar mijn vraag hier: wat zou het gemiddelde verbruik zijn en de kosten daarbij? Is het huren van deze woning een verstandige keuze of kunnen we beter of een nieuwere woning gaan. Want het alternatief is een appartement uit 2005 dat 940 euro excl kost

witte angora

Re: Alles in huis elektrisch, wat is het verbruik/kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Denk je dat mensen op dit forum, zonder jouw woning en/of jouw apparaten te kennen, die inschatting wel kunnen maken?

nieuw1983

Ik hoop dat er mensen zijn met een vergelijkbare situatie, dus blokverwarming en de rest elektrisch en ben benieuwd naar hun verbruik/kosten

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen een situatie is vergelijkbaar. De een heeft een oude wasmachine, de ander een nieuwe; idem ijskast; de een heeft een vaatwasser en een ander niet. De boiler van de een is zuiniger dan de ander, kan ook leeftijdsgebonden zijn. Dan krijg je het punt: hoe groot is de woning, hoeveel verlichting is er, en noem de hele rattaplan maar op.

Ik kan je wel een indicatie geven: als het verschil in huur 140 euro per maand is, zul je héél wat elektra moeten verbruiken om dat verschil ook maar te benaderen. Om precies te zijn: 600 Kwh per maand, oftewel 7200 Kwh per jaar. Verschil dus, tussen de ene en de andere woning. Het zijn er maar weinigen die dat zullen halen. Ik zou het zelf dus niet daarvan af laten hangen.

Dan wordt het eerder nog een kwestie van comfort en alle andere omstandigheden (isolatie, buurt, voorzieningen, gehorigheid, winkels in de buurt, parkeergelegenheid etc). Maar als de blokverwarming 80 euro per maand is - dat is niet overdreven veel voor een woning uit 1966, dus ik denk dat er dan toch wel een redelijke isolatie in zit. Daar zal het ook niet om hangen.

nieuw1983

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat het erg afhankelijk is vele zaken.

Mijn angst is dat als ik voor de goedkopere woning kies, ik straks alsnog veel geld kwijt ben. Ik heb nooit eerder blokverwarming gehad en de 80 euro is een voorschot. Wellicht moet ik aan het einde van het jaar enorm veel bijbetalen. Ik lees veel horror verhalen over Ista hier op het forum. Qua verbruik en kosten elektra kan ik helemaal niet inschatten hoeveel dat zal zijn, mn omdat ik nooit eerder een elektrische boiler hebt gehad of elektrisch moest koken. Dus kan het niet vergelijken en de huidige bewoner heeft zich er nooit in verdiept en betaald alles met automatisch incasso zegt hij.

Beide woningen zijn prima. Bij de eerste zit geen vaatwasser in, de tweede wel. De tweede woning is over het algemeen iets luxer en omdat die nieuwer is liggen hier de stookkosten wellicht laag.

Blijft lastig vergelijken en het is een luxeprobleem dat snap ik :)

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Ook lees ik niet je gezinssamenstelling. Misschien dochter (lang douchen :lol: ); maar de duurste boosdoener is de elektrische boiler. Blokververwarming op zich is wel redelijk (d.w.z. als je redelijke medebewoners hebt); dan is de verdeelsleutel niet al te slecht. Maar dat zal wel utopie zijn. Inductie koken op zich is duur maar veel sneller dan gas, alleen, daar heb je wel weer speciale, dure pannen voor nodig. Maar denk nu al dat je voorschot maandbedrag te laag zal zijn. Zit bij de duurdere woning ook blokverwarming? Als de kosten qua huren geen al te groot probleem zijn zou ik voor de laatste optie gaan, nieuwer huis, waarschijnlijk beter geïsoleerd. Maar kan niet in je portemonnee kijken.

nieuw1983

Wij wonen met z'n tweeën. De appartementen zijn ongeveer even groot rond de 80 m2. Bij de duurdere woning zit geen blokverwarming.

tenormin

nieuw1983 schreef:Wij wonen met z'n tweeën. De appartementen zijn ongeveer even groot rond de 80 m2. Bij de duurdere woning zit geen blokverwarming.
Maar wel boiler en inductiekoken? Of is in andere woning wel gas, dus CV? Hier dus afwasmachine bij: is op zich niet zo duur als jullie samen zijn en de boel opsparen tot volle machine. Als dat zo is zou ik toch eens gaan rekenen of het duurdere appartement op den duur niet voordeliger zou zijn.

nieuw1983

Ja indd in het huis met blokverwarming zit een elektrische boiler en inductie koken. Geen afwasmachine. Het huis met de duurdere kale huur, heeft gewoon koken op gas en CV en een afwasmachine.

Het is lastig rekenen indd wat op termijn beter uitkan.

De goedkopere kale huur van 800 euro, 80 euro voorschot blokverwarming en nog elektra en water kosten
Of duurdere kale huur 940, met nog kosten voor gwl (maar wel in een nieuw goed geïsoleerd gebouw, wij wonen nu ook in een nieuw goed geïsoleerd gebouw en betalen elke maand maar 50 euro aan essent)

tenormin

@nieuw1983, kan je echt niet schrijven: dit zou je moeten e.d. mij lijkt de duurste optie toch het beste "in the end". Als je maar €50,00 nu kwijt bent, gegarandeerd met blokverwarming veel meer dan je genoemde €90,00. Kan alleen maar vergelijken met wat ik toen had en nu heb: blokverwarming, altijd geld bijbetalen; sinds 3 jaar eigen CV ketel, al 3 keer op rij (en ik jok geen woord) tussen de €850,00 €980,00 terug gehad - Eneco -. Maar moet wel zeggen: mijn voorschot heb ik (expres) op €133,00 per maand laten zetten. Ben type gaatje in hand, anders hou ik het niet over, tja, zo is 't.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hadden een appartement met blokverwarming, elektrische boiler, en een keramische kookplaat. Wij betaalden toen iets van 95 euro/maand aan de blokverwarming (60m²), dus met dat in het achterhoofd is jouw voorschot niet al te gek.

Nu hebben we een vrijstaande jaren 30 woning, en zijn we grofweg evenveel kwijt aan energie per maand. Vergeet niet dat je bij een appartement met blokverwarming, ook maandelijks meebetaald aan het onderhoud van de installatie, iets wat de meeste mensen met een eigen huis niet doen per maand. Enkel de stookkosten vergelijken verteld dus niet het hele verhaal.

nieuw1983

@sjohie bedankt voor de vergelijking. Jullie betaalden 95 euro/maand aan blokverwarming. Hoeveel waren de kosten van elektra daar nog bovenop?

Gesloten