LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen bij het FNRS

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
RichM
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:30

Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door RichM »

Mijn beide dochters reden op een manege en deden mee aan lessen voor het behalen van het ruiterrijbewijs.
Daarvoor is lidmaatschap de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra, FNRS, noodzakelijk.
Een van de dochters was inmiddels haar interesse voor paardrijden verloren toen we facturen ontvingen voor lidmaatschap voor het nieuwe jaar.
Via de website hebben we hun telefoonnummer opgezocht en doorgegeven dat we voor 1 van de dochters wilden opzeggen.
De opzegging kon blijkbaar niet telefonisch maar moest per e-mail.
Na het sturen van de mail kreeg ik het volgende bericht:

Geachte heer/mevrouw,
Hierbij bevestigen wij u dat wij de afmelding van het ruiterpaspoort hebben ontvangen. U wilt het ruiterpaspoort voor de lopende periode afmelden, helaas is dat niet meer mogelijk. Wanneer u een ruiterpaspoort wilt opzeggen, dan moet deze opzegging uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum, lees afgiftedatum, schriftelijk bij ons binnen zijn. Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden.
Graag wil ik u er op attenderen dat u het nog openstaande factuurbedrag voor de verlenging van het ruiterpaspoort zo spoedig mogelijk dient te voldoen aan de FNRS. Nadat wij uw betaling hebben ontvangen, wordt het ruiterpaspoort afgemeld in ons systeem en is daarmee uw opzegging definitief.


De facturen voor het nieuwe jaar waren echter 3 weken voor het verlopen van het nieuwe jaar verzonden, waardoor ik geen kans meer had om tijdig te kunnen reageren. Mag dat?
Ondanks meerdere e-mails naar het FNRS met klachten hierover ontvang ik geen bericht van hun terug, enkel aanmaningen en verhogingen.
Ik kan toch niet van ieder lidmaatschap en abonnement onthouden wanneer ze aflopen?
Moet je niet tijdig worden geïnformeerd over het naderen van een einddatum en in de gelegenheid worden gesteld tijdig af te kunnen zeggen?

Bedankt,
Richard.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

RichM schreef:
Ik kan toch niet van ieder lidmaatschap en abonnement onthouden wanneer ze aflopen?
Uhmm, het is wel de bedoeling dat je zelf je administratie op orde houdt. Waarvoor zouden anderen dat voor je moeten doen?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door newmikey »

RichM schreef: Ik kan toch niet van ieder lidmaatschap en abonnement onthouden wanneer ze aflopen?
Waarom in hemelsnaam niet? Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid...

70res
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:04

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door 70res »

Na een vol jaar heb je toch een opzegtermijn van een maand of geldt dat hier niet voor?

Ff opgezocht, wat die federatie doet mag niet volgens de wettelijke regels.

http://www.consuwijzer.nl/thema/abonnem ... 6686366301

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door newmikey »

70res schreef:Na een vol jaar heb je toch een opzegtermijn van een maand of geldt dat hier niet voor?

Ff opgezocht, wat die federatie doet mag niet volgens de wettelijke regels.

http://www.consuwijzer.nl/thema/abonnem ... 6686366301
Goed lezen op de zelfde pagina levert het volgende op:
"Voor het opzeggen en verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen gelden andere regels. Voor dit soort lidmaatschappen gelden de regels van het verenigingsrecht."

Op de FNRS pagina:
"Zeg jouw ruiterpaspoort minimaal vier weken vóór de maand van de afgiftedatum op. Heb je al een factuur ontvangen of zelfs al een herinnering of aanmaning? Dan ben je te laat met opzeggen en zal deze factuur voldaan moeten worden. Je kunt wel opzeggen, maar de opzegging kan pas definitief worden verwerkt als wij de betaling hebben ontvangen. Als jouw opzegging verwerkt is door de FNRS, krijg je altijd een bevestiging. Bewaar deze opzegging goed voor je eigen administratie. Heb je na een week nog geen bevestiging van je opzegging ontvangen? Informeer dan even of alles goed is gegaan."

70res
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:04

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door 70res »

newmikey schreef:
70res schreef:Na een vol jaar heb je toch een opzegtermijn van een maand of geldt dat hier niet voor?

Ff opgezocht, wat die federatie doet mag niet volgens de wettelijke regels.

http://www.consuwijzer.nl/thema/abonnem ... 6686366301
Goed lezen op de zelfde pagina levert het volgende op:
"Voor het opzeggen en verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen gelden andere regels. Voor dit soort lidmaatschappen gelden de regels van het verenigingsrecht."

Op de FNRS pagina:
"Zeg jouw ruiterpaspoort minimaal vier weken vóór de maand van de afgiftedatum op. Heb je al een factuur ontvangen of zelfs al een herinnering of aanmaning? Dan ben je te laat met opzeggen en zal deze factuur voldaan moeten worden. Je kunt wel opzeggen, maar de opzegging kan pas definitief worden verwerkt als wij de betaling hebben ontvangen. Als jouw opzegging verwerkt is door de FNRS, krijg je altijd een bevestiging. Bewaar deze opzegging goed voor je eigen administratie. Heb je na een week nog geen bevestiging van je opzegging ontvangen? Informeer dan even of alles goed is gegaan."
Dank voor deze extra info. Inderdaad overheen gelezen.

RichM
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:30

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door RichM »

Bedankt voor de reacties.
Goed, dus wettelijk klopt het wat ze doen.
Maar toch zou ik het netjes vinden als je bij het aangaan van een nieuw jaar lidmaatschap, bij welk bedrijf dan ook, in de gelegenheid zou worden gesteld om op de zeggen.
Dat kan simpel door de acceptgiro twee weken eerder te verzenden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Geen goed plan. Ik heb geen zin om de extra kosten die dat met zich meebrengt te gaan betalen omdat sommige mensen hun administratie niet op orde hebben.

toontje1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2015 19:30

Re: Opzeggen bij het FNRS

Ongelezen bericht door toontje1969 »

Mijn dochter rijdt pony bij een manege, nu heb ik op 19 december 2014 een brief ontvangen van FNRS dat haar manege geen lid meer is van de FNRS.
Als je rijdt bij een manege die aangesloten is bij FNRS ben je verplicht om lid van FNRS te zijn.
Dus zeg ik het lidmaatschap op wat heb je eraan als de manege er toch niet bij aangesloten is.
Helaas kom ik erachter dat het lidmaatschap ingegaan is op 21 januari 2013, dus de FNRS stuurt bericht op 19 december vrijdag (drukte voor de feestdagen). Dus kan ik ook nooit 4 weken van te voren opzeggen.
Vindt het gewoon ook raar dat je gewoon moeten blijven betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt, de manege is gestopt en ik moet betalen.

Gesloten