Over mijn onderwerp heb ik via google en hier op het forum géén antwoord kunnen vinden, daarom heb ik mij geregistreerd omdat ik vaak het forum raadpleeg en ook heel vaak antwoorden vindt, echter zit ik nu in een situatie dat ik hier een vraag moet stellen.
Iedereen die chronisch ziek is zal (denk ik) wel weten dat je op je Inkomsten Belasting (hierna IB) per jaar "specifieke zorgkosten" mag aftrekken.
Dit is naar mijn weten al jaren zo (ondanks de veranderingen van de drempel ed.) het heeft als grondslag dat je "niet verwijtbaar ziek bent" en daarom mag je die kosten ter compensatie aftrekken, wat je dan terug krijgt is natuurlijk persoonlijk verschillend.
Ik gebruik mijn terug gave voor het betalen van de wettelijke eigen bijdrage ziektekosten samen met wat ik van het CAK terug krijg, heb ik in Juni en December een potje om de bijdrage van volgend jaar te kunnen betalen.
Nu is mijn geval (persoonlijk) zo dat ik voor IB 2012 en 2013 terug gave heb ontvangen middels een beschikking van de Belastingdienst.
Echter heeft de ontvanger een dag nadat ik de beschikkingen heb ontvangen alles verrekend met openstaande belasting van 2008.
Ik heb een een inkomen dat 90% van de bijstand is, en ik zit dus onder de beslagvrije voet.
Op de achterkant van beide brieven die de ontvanger stuurde staat dat als ik aan die voorwaarden voldoe ik een bezwaar kan indienen tegen deze verrekening.
Nu is mijn vraag,
Mag de ontvanger het deel van de "compensatie chronisch zieken" verrekenen met voorgaande jaren?
En zo ja waarom mag dat?
( Ik snap dat niet omdat het juist voor de betaling van mijn eigen bijdrage bedoeld is)
En als dat niet mag, waarom dan niet? ik kan nl geen wet vinden via google, maar heb er wel een stukje over gelezen ergens maar weet niet meer waar.
Ik ga in ieder geval bezwaar maken zodat ik een deel toch terug krijg, ik wil gewoon het bedrag dat mij toekomt ter compensatie van mijn ziekte, de rest mag mij wordt wezen, als ik schuld heb bij de belastingdienst moeten ze de rest maar wel verrekenen dat lijk me wel zo eerlijk.
Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg, omdat ik de 26e een comparitie heb met de zorgverzekeraar waar ik die bijdrage aan moet betalen, de rechter weet dat ik wacht op terug gave en als ik die dan heb kan ik mijn schuld aan de zorgverzekeraar betalen.
Ik wacht met spanning af!
Vriendelijke groet !