LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UPC zakelijk

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »

Het viel mij laatst op dat het factuurbedrag van mijn zakelijke UPC aansluiting (Zakelijk Internet 60 & Digitale TV) geen rond bedrag was. Ik had toch het abonnement gekozen van 35,- euro en niet van 35,01 euro...?

Bij navraag bij de UPC helpdesk bleek dat het kwam omdat er verschillende producten werden samengevoegd, en dat hierdoor het verschil in prijs zou ontstaan. Een verhaal waar ik niet zoveel van begrijp eerlijk gezegd. 30 + 5 is toch 35 en daar de BTW over komt toch uit op 42,35 euro...??

Als ik dan even verder denk, en dan bedenk dat dit misschien geldt voor alle zakelijke klanten van UPC, dan gaat er een alarmbelletje rinkelen. Stel ze hebben 100.000 zakelijke klanten, die elke maand 1 eurocent teveel betalen, dan komt dat neer op 12.000 euro op jaarbasis. Of dat zo was, kon de overigens zeer vriendelijke helpdeskmedewerker niet beamen. Wat ik wel als antwoord kreeg, is dat het factuurbedrag helaas niet veranderd kon worden, maar dat ze mij wel 5 jaar vooruit konden crediteren voor een bedrag van maar liefst 60 eurocent. Een erg vreemde, maar ook verontrustende gang van zaken.

Ik ben benieuwd of er meer zakelijke klanten zijn die dit hebben opgemerkt, en wat UPC hier uiteindelijk over te zeggen heeft. Ik hoor het graag !

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door GJvdZ »

12000 euro op jaarbasis extra inkomsten. Als ondernemer moet je toch beseffen dat dat zo'n beetje de afrondingsfouten zijn bij dit soort bedrijven. Voor zo'n klein bedrag aan extra omzet krijgt echt niemand een extra bonus of zo. Om het even in perspectief te plaatsen: het moederbedrijf draait ruim 17 miljard dollar omzet per jaar.

quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »

Ik begrijp het perspectief en het feit dat 12000 euro voor UPC peanuts is, de afronding begrijp ik niet. Hoe moeilijk is het om 35,- te berekenen ?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

quantum4 schreef:Ik begrijp het perspectief en het feit dat 12000 euro voor UPC peanuts is, de afronding begrijp ik niet. Hoe moeilijk is het om 35,- te berekenen ?
Dat hangt er oa van af of ze de btw over elk deelproduct apart berekenen en dan alles optellen, of over de totaalsom en ze dus eerst alle bedragen optellen, maar dan de ex btw bedragen. Als dat bijvoorbeeld bedragen als 29.99 of 4.99 ex btw zijn, kan die ene cent afronding erbij komen.

Maar zo op het eerste gezicht is het wel wat apart. Ook als je de btw apart over die 30 en 5 euro berekend komt je op 42,35 uit. Maar volgens hen bestaat die 30 euro dus uit meerdere bedragen?

quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »


smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door smilie »

quantum4;

aller eerste zoals GJvdZ al zei, voor UPC is 12k simpelweg foutmarge, hoe erg het ook klinkt.

Om je enige idee te geven m.b.t. afronding (ben zelf developer) - het kan een 'tricky' ding zijn. Basis product kost 35. Maar dan kom je met afrondingen en in het programmeer talen kom je al gauw tegen minstens zes verschillende getal definities. Elke definitie kent zijn eigen voor- en nadelen. Ene kan prima afronden maar kan met percentages niet om. Andere is nauwkeurig tot 10 decimalen achter komma, maar kan je niet simpel mee rekenen. Daarnaast komt ook e.e.a. database welke weer eigen zes verschillende getal definities kent. En om deze twee volledig samen werkend te krijgen kan soms echte ellende worden.

Dermate (wat ik bij deze absoluut niet goed bij praat!) is het soms 'makkelijker' om met consequenties te leven, dan honderden duizend regels code na te lopen. Het is soms risicovoller om enkele regels code te wijzigen, want het kan een neveneffect later in de keten veroorzaken wat je meer dan 12k euro 'kost'.

Ik snap jouw redenatie, maar ik heb het zelf ook vanaf andere kant ervaren en snap UPC ook hoor.

quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »

@smilie: duidelijk verhaal, maar nog steeds ben ik tegen het principe. Ze bieden iets aan voor x en factureren voor x+1. Waarom zou dat het probleem moeten zijn voor de klant? Als de bakker op de hoek dat doet, dan is ie zijn klanten snel kwijt, grote bedrijven daarentegen komen er mee weg en dat vind ik jammer.

quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »

@ snuffel1: 42,36 euro

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door ciske »

http://www.chelloo.com/upc/index.php

Waarom stel je je vraag niet hier? Zitten medewerkers van UPC op, helpen goed.

quantum4
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:51

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door quantum4 »

@ ciske, dank, ga ik zeker even kijken !

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat ik me wel afvraag, als bedrijf kom je dit vast op wel meer plekken tegen, ook in je eigen voordeel op de facturen die je zelf stuurt, hoe gaat TS er mee om als een klant deze vraag aan hém stelt?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: UPC zakelijk

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:
quantum4 schreef:Ik begrijp het perspectief en het feit dat 12000 euro voor UPC peanuts is, de afronding begrijp ik niet. Hoe moeilijk is het om 35,- te berekenen ?
Dat hangt er oa van af of ze de btw over elk deelproduct apart berekenen en dan alles optellen, of over de totaalsom en ze dus eerst alle bedragen optellen, maar dan de ex btw bedragen. Als dat bijvoorbeeld bedragen als 29.99 of 4.99 ex btw zijn, kan die ene cent afronding erbij komen.

Maar zo op het eerste gezicht is het wel wat apart. Ook als je de btw apart over die 30 en 5 euro berekend komt je op 42,35 uit. Maar volgens hen bestaat die 30 euro dus uit meerdere bedragen?
Bij een pakketproduct moet je btw pas afronden bij de totale eindprijs en dus niet tussentijds. Daar kan UPC dus niet zoveel aan doen, en het extra voordeel gaat niet naar UPC maar onze zeer gewaardeerde vriendjes en vriendinnetjes bij de belastingdienst :twisted:

Gesloten